Zdroj úvodní fotky: Automotodrom Brno a.s.
Brněnský Masarykův okruh má nového majitele. Blýská se na lepší časy tak jako v Mostě?

Brněnský Masarykův okruh má nového majitele. Blýská se na lepší časy tak jako v Mostě?

Autor: Jan Novotný, Automotodrom Brno a.s. · Fotografie: Automotodrom Brno a.s.

Masarykův okruh, slavná závodní trať v Česku, má nového pána! Vstupuje do hry podnikatel a investor Karel Hubáček, který se rozhodl převzít areál spolu s polygonem a luxusním hotelem GRID. Ten neplánuje zrušit nebo omezit akce, které tu probíhají každý den. Naopak, chystá se do areálu přinést nový impuls a rozšířit jeho dosavadní aktivity.

 

Vrátí se slavné časy, kdy během jednoho jediného víkendu navštívilo okruh až 250 tisíc lidí?

Karel Hubáček není nováčkem v oblasti strategických investic. Vlastní totiž i bývalý závod Vítkovice Heavy Machinery v Ostravě a ve spolupráci se skupinou Accolade se zaměřuje na investiční příležitosti v průmyslových parcích a areálech. Jeho zájem o motoristický sport a jeho historii ho přivedl k tomu, aby převzal Masarykův okruh, který považuje nejen za majetek, ale také za symbol Brna a motoristického dědictví celého Česka. Nový majitel nezapomíná ani na důležité aspekty současného provozu okruhu. Plánuje zachovat a posílit aktivity na polygonu, podporovat firemní akce a dokonce otevřít areál pro veřejnost, a to nejen pro motoristy! Chce, aby Masarykův okruh byl místem, kde se lidi rádi scházejí a prožívají jedinečné zážitky.

Koupě Masarykova okruhu od dlouholetého majitele Karla Abrahama je výsledkem pečlivého několikaměsíčního procesu. Hubáček nyní ovládá celý areál včetně společností, které zde působí, a chystá se jeho další rozvoj. Díky novému majiteli má Masarykův okruh před sebou zajímavou budoucnost. Karel Hubáček má jasnou vizi, jak zvýšit atraktivitu a rozvinout tento legendární areál. Není pochyb, že se bude snažit udržet okruh jako jednu z nejprestižnějších závodních tratí ve střední Evropě.

 

Karel Hubáček k akvizici a provozu okruhu dodává:

„Věřím, že náš příchod dá areálu brněnského automotodromu nový impuls v jeho dalším rozvoji. Nasmlouvané a oznámené akce i pronájmy jsou samozřejmě platné. Naším cílem je dál rozvíjet také aktivity na polygonu, posílit segment firemních akcí a zároveň dál vytvářet příležitosti, kdy se okruh otevře pro veřejnost – a nejen tu motoristickou.“

 

Předsedkyně představenstva Ivana Ulmanová k tomu uvedla:

„Jsem ráda, že Karel Hubáček má vztah k motoristickému sportu a zároveň vnímá hodnotu, jakou Masarykův okruh představuje. Nejen po stránce majetkové, ale i jako symbol Brna a motoristické historie celého Česka.“

 

Dosavadní majitel, Karel Abraham přidává komentář:

„S Karlem Hubáčkem vstupuje do areálu silný investor, který má vizi, jak jej rozvíjet. Od roku 2016 jsme se zaměřili na rozvoj dalších aktivit v areálu, ať už to byl hotel nebo polygon. Ty dnes představují významnou část jeho života. Věřím, že nastaveným směrem se bude okruh rozvíjet i dál, a zároveň zůstane jednou z nejprestižnějších závodních tratí ve střední Evropě.“

 

HISTORIE MASARYKOVA OKRUHU: LEGENDÁRNÍ ZÁVODNÍ TRATĚ PLNÉ SLÁVY A ADRENALINU

Vyděšení ptáčci a vzrušený šelest dřeva, který se ozývá mezi lesy nad vesničkou Popůvky, ukazují na začátek něčeho velkého. Je jaro roku 1930 a za Brnem vzniká nová závodní trať – Masarykův okruh. Eliška Junková, „první dáma“ českého motoristického sportu, věří, že trať bude dokončena do podzimu, a tak se začalo stavět. Úctyhodná 29,1 kilometrů dlouhá trať vedla po běžných silnicích, které musely projít rekonstrukcí.

První závod na Masarykově okruhu se konal na svatováclavský svátek roku 1930. Německé posádky a italský jezdec Tazio Nuvolari bojovali o vítězství, ale první místo si odvezl Němec Hans Joachim von Morgen. Následovali další slavní jezdci jako Louis Chiron, von Stuck, Rosemeyer a Caracciola, kteří na svých vozidlech Auto Union a Mercedes Benz udivovali místní fanoušky.

Rok 1938 přinesl přerušení kvůli politické situaci a válce. Po jedenácti letech se ale závody vrátily v roce 1949. Trať byla zkrácena na 17,8 kilometru a změnil se i směr jízdy. Závodníci bojovali v epických soubojích na motocyklech, v Brně se střídali na stupních vítězů motorkářské legendy jako Giacomo Agostini, Hailwood, Read, Ivy, Saarinen, Cecotto a také čeští jezdci, kteří si zaslouženě získali nadšenou podporu domácího publika.

V roce 1964 došlo k dalšímu zkrácení trati na 13,9 kilometru, a v následujícím roce se začalo jezdit pod záštitou mistrovství světa silničních motocyklů. Brno se stalo jedním z nejslavnějších závodních okruhů, kde se střídali mistři jako Agostini, Hailwood, Read, Ivy a další.

Od druhé poloviny 70. let začal Masarykův okruh ztrácet svůj lesk. V roce 1987 se pak začala psát novodobá historie. Moderní uzavřená závodní dráha vznikla v krásném lesním prostředí a rychle si získala srdce fanoušků. Mistrovství světa silničních motocyklů se vrátilo a tradice žije dodnes.

Masarykův okruh si i ve světě tržní ekonomiky udržel své postavení a patří mezi nejvýznamnější závodní tratě na světě. V průběhu let prošel různými úpravami, ale jeho aura a sláva zůstávají nezměněny. V roce 1998 byly boxy rozšířeny a vybaveny VIP salónky. V zimě 2007/2008 prošla celá závodní dráha kompletní rekonstrukcí povrchu. Masarykův okruh je připraven dál sloužit jako pódium pro vzrušující a nezapomenutelné závody, které přilákají fanoušky motoristického sportu z celého světa.

 

Těšíme se na to, co nám nový majitel přinese a jakým směrem se bude Masarykův okruh dál vyvíjet. A kdo ví, možná se brzy dočkáme nových, vzrušujících závodů a motoristických událostí, které nás přivedou do Brna, abychom prožili ty nejlepší okamžiky na této úžasné trati. To ukáže ale až čas.

 

Parametry Masarykova okruhu

Masarykův okruh – Czech Adrenaline Factory je nejvíce výstižně pojmenovanou závodní dráhou. Na 5 403 metrech kvalitního asfaltu se utkávali jezdci MotoGP a dalších motocyklových a automobilových šampionátů.

Dráha v číslech:

  • Traťový rekord: 1:36,065
  • Délka dráhy: 5 403,19 m
  • Šířka dráhy: 15 m
  • Poloměr zatáček: Min. 50 m, Max. 300 m
  • Celkem 14 zatáček: 6 levých, 8 pravých
  • 13 přímých úseků: Min. 35 m, Max. 636,56 m

Další parametry:

  • Převýšení: 73,75 m
  • Nadmořská výška: 450 m
  • Nejvyšší stoupání: Max. 7,5% na délce 917 m
  • Největší klesání: Max. 5% na délce 410 m

Tato nádherná dráha je skutečným testem pro dovednosti jezdců a zároveň poskytuje nezapomenutelné zážitky divákům, kteří sem přicházejí sledovat vzrušující závody plné rychlosti a dobrodružství.

Zpátky v sedle, aneb proč na jaře na okruh

 

Jan Novotný

Sdílet: