Czech Truck Prix 2020: i přes pandemii parádní „vrchol“ sezóny

Czech Truck Prix 2020: i přes pandemii parádní „vrchol“ sezóny

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

„Tak a je to tu tak, jako každý rok,“ mohl bych začít reportáž, kterou přinášíme tradičně již řadu let z centra dění jednoho z vrcholů sezóny českého motorsportu. Teď je ale třeba lehce zvážnit, o vrchol (tedy alespoň z pohledu hlavního bodu programu, FIA ETRC, Mistrovství Evropy tahačů) totiž vůbec nešlo, ba naopak. Ač v případě tuzemska už řada podniků i přes překážky spojené s pandemií proběhlo (a třeba mistrovství ČR v rally je vlastně ve své upravené verzi v plném proudu), právě Czech Truck Prix se s ročníkem 2020 stalo zahajovacím kláním tahačů na okruzích. Pořadatel tak, aby naplnil bezpečnostní omezení, rozdělil divácké zóny do čtyř sektorů a omezil kapacitu na maximální počet čtyř tisíc návštěvníků. Abych nezapomněl, přechod z paddocku na divácký svah zůstal pro letošek uzavřen. Sečteno podtrženo, máme tu dost komplikovaný ročník, který se docela výrazně vymyká všem předchozím. Možná zním až moc skepticky či dokonce negativně, několik unikátů si ale Czech Truck Prix nese i v pozitivním slova smyslu. Tak třeba série MAXX Formula do Mostu přilákala hned dva bývalé monoposty Formule 1 a několik skvostů z řady Indy car nebo Formula 3000. Nepřekvapí vás tak určitě ani to, že padl traťový rekord. A pak je tu taky roudnický tým, Buggyra Zero Mileage, který nasadil hned tři trucky do hlavní soutěže a představoval tak naprostý unikát ve startovním poli. O zábavu tak bylo bez pochyb postaráno. My jsme už tradičně nemohli chybět ani na jednom ze dvou závodních dnů, a to ač ten druhý stejně jako v loňském roce poměrně zásadně poznamenal déšť. Minimálně Adam Lacko jej má ale velmi rád a… Naštěstí dostal prostor své zkušenosti a schopnosti zužitkovat. Pojďme se na to všechno podívat v další reportáži.

 

Sobota na Czech Truck Prix 2020: Lacko pobláznil domácí fanoušky, mladičká Aliyyah Koloc zvládla svou premiéru

Adam Lacko se kvalifikoval na místě čtvrtém s časem 2:01:7 a Aliyyah Koloc ve své vůbec první truckové kvalifikaci skončila v Grammer Cupu sedmá, celkově pak patnáctá. První sobotní závod poznamenala hned v druhém kole červená vlajka, to pro český tým Buggyra Zero Mileage Racing bohužel znamenalo hned dvě špatné zprávy, Adam Lacko, který se hned na startu posunul o příčku v před se při restartu vrací zpátky na 4. místo, ovšem horší situace nastala u Téo Calveta, u kterého komisaři objevili defekt na zadní nápravě a zakázali mu bez výměny v závodě pokračovat, pro dosud nejrychlejšího jezdce Grammer Cupu, tak byl závod ztracen. Po restartu už Adam další pozice nezvládl vybojovat a dojel tak čtvrtý. O zvednutí nálady se však postarala Aliyyah Koloc, která si ve svém prvním truckovém závodě dojela pro stříbro v hodnocení Grammer cupu a celkově vybojovala 8. příčku, což znamenalo, že do druhého ze sobotních závodů bude startovat z pole position. První závod suverénně ovládl Maďar Kiss před Lenzem a Hahnem.

Do druhého závodu jezdci z prvního až osmého místa v úvodním měření sil startují v obráceném pořadí. S přetěžkou úlohou se tak musela vypořádat Lackova kolegyně, v trucku debutující teprve šestnáctiletá dcera majitele týmu Buggyra Racing Martina Koloce Aliyyah. Jako osmé z prvního závodu jí připadla ve druhém pole position. Drtivému tlaku pětitunových monster „na svých zádech“ zpočátku odolávala. V první zatáčce sice ztratila jednu pozici, nicméně se nevzdala a dál bojovala a bránila přicházející útoky, v druhé polovině kola před sebe pouštěla rychlejšího týmového kolegu Adama Lacka, což se jí nakonec stalo osudným, jelikož s Adamem se otevřenými dveřmi protáhnul i vláček několika dalších jezdců, Aliyyah se tak dostala do chumlu, kde následnou strkanici nepřežila její levá přední guma a nejmladší závodnice v historii šampionátu tak byla nucena ze závodu odstoupit. Adam mezitím získal po chybě Reného Reinerta první příčku, kterou i přes neustálé útoky Saschy Lenze a Norberta Kisse, k radosti přítomných diváků ubránil a dojel si tak pro první zlato sezóny. K Adamovu skvělému výkonu se se svojí skvělou jízdou přidal i Téo Calvet který se z posledního místa probojoval na 11. příčku celkově a velmi pěkné 4. místo v Grammer cupu.

 

Vložené série přepisovaly historii, nechyběl ani oblíbenec Tomáš Pekař

Součástí závodního víkendu je i tradiční vložená série Renault Clio Cup Central Europe, v níž titul obhajuje český jezdec Tomáš Pekař. Po dvou úvodních závodech letošní sezony v polské Poznani a na německém Lausitzringu s přehledem vévodí celkovému pořadí startovního pole, do Mostu si přivezl pohodlný náskok 30 bodů. Nicméně úvodní sobotní závod se mu nevydařil podle představ. Ze šestého místa na startu předvedl odvážnou stíhací jízdu, na lepší než čtvrtou příčku ale nestačila.

Dějiny autodromu pak přepisovala atraktivní série, která je v Mostě novinkou. Maxx Formula představila novodobé monoposty velkých cen F1, GP2, F3000, IndyCar, nebo Super League Formula, vyráběné od 90. let do roku 2010. Už v pátečních měřených trénincích bylo jasné, že padne traťový rekord v kategorii automobilů. Toho lze dosáhnout jen v oficiálním závodě, což se podařilo už v sobotu. Ve druhém nedělním závodě pak diváci mohou být svědky pokusů o překonání čerstvé mety. Dosáhl jí Rakušan Bernd Herndlhofer pilotující formuli Arrows A22, když nejrychlejší kolo zajel v čase 1:22,981 minuty. Pokořil tak o bezmála tři vteřiny 11 let staré maximum Němce Stefana Mückeho ve voze Mercedec C-Klasse DTM.

Pohledné souboje pak přinesly i série Seyffarth Audi Sport R8 LMS Cup, Tourenwagen Legenden a Tourenwagen Revival. Součástí TOTAL Czech Truck Prix byla už počtvrté přehlídka The Most Truck Fest určená všem truckerům, spedičním, dopravním společnostem a milovníkům kamionů z řad široké veřejnosti. Spanilá jízda účastníků festivalu po velkém závodním okruhu zpestřila sobotní program závodního víkendu.

 

Nedělní program Czech Truck Prix poznamenal déšť: Lacko po roce v Mostě opět zářil, Mladíci Téo a Aliyyah ho doplnili na podiu

Nedělní závody evropského šampionátu okruhových tahačů na Mosteckém autodromu i letos poznamenal déšť, po dlouhém čekání se však k velké radosti všech přeci jen závodilo. Zatímco dva sobotní závody evropského šampionátu okruhových tahačů European Truck Racing Championship (ETRC) se odjely bez problémů, první nedělní sportovní komisaři Mezinárodní automobilové federace (FIA) kvůli dešti odložili. Uvažovali i o jeho zrušení, nakonec jen posunuli start o hodinu a půl. Z důvodu časové prodlevy ale jezdci už nemohli absolvovat závěrečné měření sil. Málem se tak zopakoval scénář z loňského roku, kdy se kvůli mohutné průtrži mračen odjely jen dva závody ze čtyř. Při svém domácím vystoupení fanoušky určitě nezklamal Adam Lacko z týmu Buggyra Racing. V nedělním závodě dojel druhý, což s připočtením vítězství v sobotním druhém závodě a čtvrtého místa v zahajovacím klání celého víkendu znamená vynikající výsledek. Z pole position odstartoval do nedělního závodu po suverénním výkonu v kvalifikaci Maďar Norbert Kiss a vše napovídalo tomu, že jej suverénně vyhraje. Zhruba tři kola před cílem jej ale postihly technické potíže, vedoucí pozici tak musel přenechat dosud druhému Saschovi Lenzovi, neodolal ani Adamovi. Kiss nakonec uhájil alespoň bronz před šestinásobným německým mistrem Evropy Jochenem Hahnem. A právě čtveřice Lenz (41 bodů), Kiss (37), Lacko (35) a Hahn (33) posbírala v prvních třech závodech sezony největší příděl bodů a vévodí průběžnému pořadí šampionátu. Pro Téa s Aliyyah bylo nedělní počasí novou výzvou, oba nováčci Buggyra Zero Mileage Racing týmu totiž na mokru zatím jen testovali.

 

Stejně jako v sobotu nechyběly ani v neděli vložené série, za povšimnutí stály skvosty z Tourenwagen Legenden

Jezdci vložené série MAXX Formula stihli odjet svůj nedělní závod na suchu, jezdci série Clio Cup Central Europe, Seyffarth Audi Sport R8 LMS Cup a Tourenwagen Legenden jej zvládli i na mokré trati. V případě trucků to ale možné nebylo. Hrdinou víkendu pro české fanoušky byl vedle Adama Lacka i další vynikající jezdec Tomáš Pekař, obhájce titulu v sérii Clio Cup Central Europe. Zatímco úvodní sobotní závod v Mostě se mu nevydařil podle představ a skončil čtvrtý, šanci na nedělní reparát využil s plnou parádou. Vyhovovala mu nejspíš mokrá trat. Stíhací jízdou ze šestého místa na startu se brzy propracoval až do čela a triumf v závodě už si vzít nedal.

 

Závěrem: tak trochu jiné závody…

Co si budeme povídat, letošní ročník byl více či méně jiný, než jsme byli z předchozích let zvyklí. A že jich je už pěkná řada – Autodrom Most hostí evropský pohár tahačů už nepřetržitě 28 let. To, že společně s motorkami v Brně a mistrovstvím Evropy v rally na Barum Czech Rally Zlín tvoří Czech Truck Prix zlatý hřeb sezóny českého motorsportu, je už v historii nenávratně zapsáno. A ať už ten letošní ročník byl jakýkoliv, můžeme být vůbec rádi, že BYL, a to s diváky. Před pořadateli je tak potřeba smeknout a poděkovat. I přes veškerá omezení se jim podařilo připravit skvělou zábavu pro nás, diváky. Nebyly v tom ale sami. Klobouk dolů si zaslouží i Adam Lacko a jeho týmoví parťáci z Buggyra Zero Mileage Racing. Za rovněž dobrou podívanou se zasloužil i Tomáš Pekař nebo skvosty z let „velkého DTM“ v podobě Opelu Calibra V6 4×4 nebo Mercedes-Benz AMG DTM v sérii Tourenwagen Revival. Škoda snad jen, že s Formulemi 1 jsme se nevrátili zpět čase a neviděli plnohodnotné závody, nýbrž spíše jen povedenou exhibici. I za ni ale můžeme být rádi. A mě už tak jen nezbývá než se těšit na příští rok, který doufejme, bude zas úplně „na plno“. Pokud totiž něco v ročníku 2020 chybělo, pak to byla snad jen trocha divácké atmosféry, kterou sice pár tisíc účastníků sice příkladně vytvářelo, s desítkami tisíc v proudícím davu z předešlých let se však úplně na 100% rovnat nemohli. Tak zase příště…

 

 

Jan Novotný

Sdílet: