Total Czech Truck Prix 2019: pořádná podívaná i nezdary FIA s počasím

Total Czech Truck Prix 2019: pořádná podívaná i nezdary FIA s počasím

O víkendu od 30.8. do 1.9.2019 se na Autodromu v Mostě odehrával pravidelný vrchol sezóny, FIA EUROPEAN TRUCK RACING CHAMPIONSHIP 2019 (ETRC), ve kterém hají naše barvy závodní stáj BUGGYRA Racing. Náš nejúspěšnější tým s padesátiletou historií byl tedy na místě a letos poprvé nasadil do závodu rovnou tři závodní Trucky, které pilotují Adam Lacko, Oly Janes a tentokrát i Mika Mäkinen. Želízkem v ohni Buggyry je především Adam, který letos (společně s Olym) jede s kompletně novým tahačem BUGGYRA VK50 a postupně se tedy sžívá s jeho možnostmi. Ze čtvrteční tiskové konference jsme si byli jistí, že bude na co se těšit a tak jsme si s Honzou naplánovali na sobotu výlet do Mostu. Pokud jste neměli možnost být u toho osobně, můžete si alespoň zprostředkovaně užít tenhle víkend s námi. Takže co všechno nás na vrcholu české okruhové sezóny čekalo a jak velkou zábavu jsme si užili?

 

Vše před začátkem: tahle cesta mě bude bavit od A až do Z

Dohoda byla poměrně snadná, Honza jezdí na různé závody často a jakmile padl dotaz, jestli chci jet s ním, neváhal jsem. Po malé vypravovačce odkud, kudy a proč pojedeme, byla dohoda jasná, potkáme se v OC Šestka a dál už pojedeme jedním autem. Já chtěl stihnout ESCAPE 6 Prague Car Festival a Honza spěchal na Auta na Náplavce. Sešli jsme se podle plánu, skočily do testovaného Range Rover Evoque, o kterém se co nevidět dočtete, a vyrazili na cestu. Ta probíhala bez problémů, tenhle každoroční svátek je už poměrně zaběhnutý, takže i po příjezdu do Mostu stačilo sledovat značení a až k akreditaci jsme dorazili bez problémů. Bylo nádherné slunečné počasí a možnost projít si depo a poté Grid Walk pro veřejnost před startem samotného závodu určitě potěší. Myslím, že každý fanda by mohl do Mostu i na Trucky alespoň jednou zavítat. Je to trochu „jiný“ druh okruhového ježdění a navíc je akce podpořena bohatým doprovodným programem pro celou rodinu. Nudit se tedy nebude opravdu nikdo.

 

Drobná odbočka: jaký truck racing vlastně je?

V čem jsou tyto závody jiné? Tak především pětitunová monstra s výkony přes tisíc koní, kterých stojí na startu okolo dvaceti a následně se mačkají po zaváděcím kole do první zatáčky, působí poněkud abstraktním dojmem. O kontakty zde není nouze a jízda neprobíhá v rukavičkách. Závodní víkend nabízí rovnou čtyři závody. Další zajímavostí je na první pohled možná zvláštní bezpečnostní opatření – omezovač rychlosti. Ten je nastaven na „pouhých“ 160 km/h. Tahače jsou samozřejmě schopné atakovat výrazně vyšší rychlosti, ale právě vzhledem k jejich hmotnosti a velikosti čeká závodníky za její překročení povolené maximálky výrazná penalizace. Jakkoliv mi omezení rychlosti nejde dohromady se slovem závod, tady to dává smysl. Zároveň díky tomu daleko víc záleží na trefení brzdného bodu před zatáčkou a maximální rychlosti průjezdu. Na rovině toho už moc nedoženete. Tahače tam mají těch 160 neuvěřitelně rychle. Našli jsme si tedy místo s pěkným výhledem na první esíčko na konci cílové rovinky, kde zároveň bylo dobře vidět na bývalý „Matador“, další zajímavá část tohoto okruhu. Zároveň to dokazuje, jak příjemně kompaktní pro diváka mostecký autodrom je.

 

Sobotní první závod: velká očekávání…

Samotný start proběhl podle plánu a Adam Lacko do prvního závodu startoval z druhé pozice, kterou si vyjel v kvalifikaci. Okamžitě se začal snažit o tlak na dosavadního letošního lídra, Němce, Jochena Hahna. Ten má ale letos z mého pohledu neuvěřitelnou formu a o něco lépe akcelerující truck. Většinou se po kouskách vzdaloval právě na výjezdech ze zatáček a postupně si vytvořil náskok. Adam mu nic nedaroval a utrhl se společně s ním zbytku startovního pole. Za „bednou“ se odehrávali poměrně zajímavé souboje, které sice nemohli ovlivnit vedoucí pozice, leč z pohledu diváka se jelo na těsno a o kontakty nebyla nouze. Díky evidentní snaze a mocnému podporování ze strany českých fanoušků dojel tedy Adam Lacko v prvním závodě na skvělé druhé pozici a jistě nasbíral mnoho dalších informací pro další posun možností nového tahače BUGGYRA VK50. Samozřejmě další dva trucky týmu Buggyra bojovali statečně a úspěšně o své pozice, a to mimo jiné v Grammer cupu (určeného začínajícím jezdcům jako je Oly Janes). Hlavní zájem byl ale zřejmý – snaha posunout se žebříčkem šampionátu na průběžnou druhou pozici.

Mezi prvním a druhým závodem nechybí samozřejmě doprovodný program, ať už závodní v podobě Cupových sérií – Kia Piccanto, Renault Clio a Audi R8, nebo zábavný, který potěší i ty nejmenší.

My jsme zvolili návštěvu zázemí Buggyra týmu, které vytváří zvlášť na Autodromu v Mostě velmi příjemné prostředí mezi závody. Byla zde možnost osobně se potkat se závodními jezdci a vedením týmu. Nakonec přišla i malá challenge mezi námi dvěma a dali jsme si závod na čas v simulátoru, který zde byl k dispozici. Shodou okolností nabídl možnost vyzkoušet si Mosteckou trať z pozice pilota závodního speciálu Buggyra a nebylo to jednoduché. Svou „rychlostí“ za volantem jsme ale poněkud překvapili obsluhu tohoto stroje, byť přeci jen vyhrát mohl jen jeden – hádejte, kdo…

 

Druhý závod, opačné startovní pořadí prvních osmi a tlak od prvního kola…

Po pauze a vložených závodech Cupových sérií následovalo druhé klání tahačů. To se startuje pro prvních osm jezdců prvního závodu v obráceném pořadí. Tedy osmá pozice Jochen Hahn, sedmá pozice Adam Lacko a před nimi zbylých 6 nejrychlejších dopolední rozjížďky. Druhý závod je méně bodovaný za dosažené pozice v cíli, většinou ale získá na atraktivitě a agresivitě rychlejších jezdců, kteří jsou nuceni startovat zezadu. Ani zde to nebylo výjimkou a od prvních metrů se jednalo o dramatickou rozjížďku a my ji sledovali do posledních metrů. Adam Lacko měl skvělý start a rychle se dostal na třetí pozici, kde dále dotíral na veterána tohoto sportu Antonia Albaceteho jedoucího na druhé pozici. Jochen Hahn ale nezanevřel a postupně se prokousal startovním polem za Adama, který rázem řešil hned dva problémy najednou – jak se dostat před Antonia a neudělat chybu, kterou by zkušený Hahn bez váhání využil. Z našeho pohledu vše dopadlo dobře, Adam Lacko udržel pódiové umístění a jedinou drobnou chybičku ustál. Tento druhý závod dojel na třetí pozici a udržel Hahna za sebou. Ve stáji propukla radost po skvěle odjeté rozjížďce, která byla mnohem dramatičtější než předchozí.

Po tomto strhujícím závodě se blížil konec sobotního programu, a tak jsme plni dojmů skočili zpět do Evoqua a vyrazily směrem na Prahu. Po cestě probíhala vášnivá debata k průběhu prvního i druhého závodu, znáte to…

 

Nedělní program: Honza (smutně) už beze mě

Druhý závodní den, který už Honza musel absolvovat (bohužel) beze mě, byl výrazně ovlivněn nepřízní počasí. Oba nedělní závody byly nakonec po několika nesmyslných rozhodnutí jury (komise FIA) zrušeny, bez nároku na body. Adam Lacko tak dnes nedostal šanci předvést se před skvělým domácím publikem, které ani prudký déšť neodradil a zůstalo na okruhu až do konečného verdiktu. V úvodní kvalifikaci víkendu zajel Adam Lacko druhý nejrychlejší čas a získal tak možnost (stejně jako v sobotu) startovat po boku rychlejšího, Jochena Hahna, v první řadě startovního roštu. Hodinu před startem třetí pohárové jízdy v Mostě lehce zapršelo, ale trať stačila do začátku závodu z velké části uschnout. I tak ale jury ne příliš šťastně rozhodla o „mokrém závodě“, kdy se jedno kolo odjede za Pace Truckem, druhé pod žlutými vlajkami. Po třech kolech ale přišla průtrž mračen, která zapříčinila přerušení závodu. Pouhá tři odjetá kola na rozdávání bodů nestačila. Průběžné pořadí šampionátu tak zůstává po sobotě nezměněné.

 

Adam Lacko, třetí muž pořadí, po nedělních událostech smutnil takto:

„Co na to říct, jsou to závody. První přerušení bych ještě pochopil, ale to, co se dělo po tom už ne. Mohli se v klidu odjet dvě kola pod žlutými vlajkami a pak závod znovu spustit. Bohužel se druhý restart kvůli dešti opět ani neuskutečnil a pak už jsme jen čekali co bude. Nakonec v 18:00 vydala jury rozhodnutí o zrušení obou nedělních závodů. Mrzí mě to hlavně za fanoušky, kterých sem dorazilo i dnes neskutečné množství. Bohužel ale neviděli ani jeden kompletní závod. Počasí neovlivníme, některá rozhodnutí ale ano.“

 

I tak se vracím domu (alespoň já) s nadšením a těším se na další ročník…
ETRC jsem osobně viděl po delší době a s klidným svědomím Vám doporučím výlet na Autodrom Most v příštím roce. Jedná se o kvalitně připravený závodní víkend s bohatým programem. Velmi přístupným zázemím a letos byla i možnost projít si přímo startovní rovinku, když už byly všichni na svých místech. A souboje na trati, které se poslední dobou ze závodů vytrácí, tak těch je tady s mírnou nadsázkou v jednom dni víc, než v sezóně F1. Tenhle výlet stál určitě za to a nám nezbývá, než držet palce českému želízku v ohni a nejen Adamu Lackovi, ale celému týmu Buggyra Racing.

 

Petr Jakušev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..