Škoda Enyaq iV: vše, co už víme o elektromobilu zahajujícím “novou éru”

Škoda Enyaq iV: vše, co už víme o elektromobilu zahajujícím “novou éru”

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Asi o ničem okolo aut se v posledních dnech nemluví tolik jako o novince, jenž má startovat novou mladoboleslavskou automobilní éru. Upřímně jsem i přemýšlel, jak nebýt příliš expresivní nebo extravagantní hned v úvodu a zároveň se vyvarovat jakýchkoliv hodnocení. Určitě už ale tušíte, o čem je řeč – o takové té věci, která má hrozně divné (rozuměj výjimečné) jméno, čtyři kola, elektromotor (nebo dokonce dva), velké baterie, vysoký výkon a spoustu dalšího, co snad až na zmíněnou výjimečnost nápisu na zádi nebylo u značky s okřídleným šípem ve znaku donedávna vůbec možné. Říkají mu Enyaq a právě tohle dosud neslýchané spojení písmen se v českém éteru poprvé objevilo už poměrně dávno. Škoda Auto první elektrické SUV, které se stává mimochodem i vůbec prvním samostatně vyvíjeným elektromobilem značky, avizovala už dlouho dopředu. Zároveň jsme první prototypy viděli na českých dálnicích už hodně dávno. Dokonce si vybavuji fotku, na níž se pod plachtou na veřejné nabíjecí stanici schovávalo hned několik Škodovek. Sečteno podtrženo jde dohromady o tolik unikátů u jediného modelu, že ani nemůže být diskuze o tom, jak důležitý tenhle kus pro jednu vlastně stále do jisté míry vlasteneckou (v dobrém slova smyslu, pozn. red.) automobilku opravdu je. Přidejte si k tomu všemu i celosvětovou premiéru ve zcela novém O2 Universu, jejíž formát oslavující především 125letou historii české značky nemá takřka žádné obdoby. Před námi tak stojí to, co mění značku a „probouzí“ jí do zcela nové éry. Co všechno to znamená a hlavně, co přináší Enyaq iV jako absolutní novinka, jsme se vydali ověřit před pár dny na světovou premiéru. Tady jsou naše první dojmy a všechny informace, jenž máme pro tuto chvíli k dispozici.

 

Pár informací v kostce

Čistě elektrické SUV je první sériový vůz ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. ENYAQ iV v sobě spojuje pohon zadních kol nebo pohon všech kol, praktický dojezd až 510 km v režimu WLTP s velkorysým prostorem typickým pro vozy ŠKODA. ŠKODA dále rozvíjí svůj emocionální design. Nové elektrické SUV také nabízí zcela nový koncept interiéru s volitelným designem místo klasických výbavových stupňů a také zcela novou strukturu modelové nabídky. Na český trh vstoupí ŠKODA ENYAQ iV s cenou začínající na 1 059 900 Kč. Speciální novinkou je exkluzivní, limitovaná edice 1 895 vozů ENYAQ iV Founders Edition, která v jubilejním roce připomíná úspěšnou 125letou historii společnosti, kterou dnes známe jako ŠKODA AUTO.

 

Technické údaje a informace o elektrickém pohonu

ENYAQ iV nabízí zcela novou koncepci pohonu a využívá tak možnosti modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Jádrem této platformy je tzv. skateboardová architektura. Z důvodu úspory místa je baterie umístěna v podlaze. Díky dvěma různým kapacitám baterie, čtyřem výkonovým stupňům od 132 do 225 kW a pohonu zadních nebo všech kol tak plní všechny požadavky zákazníků a poskytne různé možnosti využití. Díky dojezdu až 510 km* v režimu WLTP je ENYAQ iV dokonalým společníkem pro každý den. Vůz zvládne táhnout přívěs o hmotnosti až 1 400 kg (8% stoupání), resp. 1 200 kg (12% stoupání).

 

ŠKODA ENYAQ iV – Přehled technických dat*
Rozměry 4 649 x 1 879 x 1 616 mm, Rozvor: 2 765 mm
Model ENYAQ 60 iV ENYAQ 80 iV ENYAQ 80x iV ENYAQ RS iV
Pohon 4 x 2 4 x 2 4 x 4 4 × 4
Max. výkon 132 kW 150 kW 195 kW 225 kW
Max. točivý moment 310 Nm 310 Nm 425 Nm 460 Nm
Zrychlení 0-100 km/h 8,7 s 8,5 s 6,9 s 6,2 s
Max. rychlost 160 km/h 160 km/h 160 km/h 180 km/h
Dojezd (WLTP) 390 km 510 km 460 km 460 km

*jedná se o předběžné hodnoty

 

Již základní verze vozu ŠKODA ENYAQ iV je díky velkorysému vnitřnímu prostoru a vysoké funkčnosti praktický a ekologický rodinný společník pro každý den. Vůz je určen také řidičům, kteří často jezdí dlouhé trasy a pro něž je důležitý dlouhý dojezd a krátké nabíjecí časy. Vůz využijí také sportovněji založení řidiči, kteří v elektrickém SUV vyžadují maximální výkon. O ekologickou jízdu se ve voze ŠKODA ENYAQ iV starají celkem čtyři výkonové stupně a dvě různé kapacity baterie. Obě nejvýkonnější verze mají navíc ještě druhý elektromotor umístěný na přední nápravě, nabízí pohon všech kol a systémový točivý moment 425, resp. 460 Nm. Základní výkonovou verzí je ŠKODA ENYAQ 60 iV s pohonem zadních kol. Lithium-iontová baterie má kapacitu 62 kWh, respektive netto kapacitu 58 kWh. Elektromotor umístěný na zadní nápravě má výkon 132 kW. Maximální točivý moment činí 310 Nm. Dojezd činí až 390 km.

Nejdelší dojezd až 510 km v režimu WLTP nabízí verze ENYAQ 80 iV s výkonem 150 kW a maximálním točivým momentem 310 Nm. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh, resp. netto kapacitu 77 kWh. Stejnou baterii využívá také verze ENYAQ 80x iV o výkonu 195 kW a verze ENYAQ RS iV o výkonu 225 kW. Obě verze mají dva elektromotory a nabízí pohon všech kol. Obě verze nabízí dojezd až 460 km.

Mimořádný požitek z jízdy nabízí vrcholný model ŠKODA ENYAQ RS iV, který zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Maximální rychlost činí 180 km/h a je tedy o 20 km/h vyšší než u ostatních výkonových verzí. Nejvýkonnější verze také může táhnout přívěs o hmotnosti až 1 400 kg. Vůz nabízí na přání mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení.

 

Design: exteriér, charakteristické prvky

Progresivní, sebevědomý vzhled: ŠKODA vysílá prvním elektrickým SUV jasné sdělení. Vůz ŠKODA ENYAQ iV působí na první pohled mohutným a dynamickým dojmem díky skulpturálním tvarům a vyváženým proporcím, které mu dodávají mimořádnou prostornost. Typickým prvkem značky ŠKODA jsou výrazná maska chladiče a mnoho krystalických prvků. Pozornost upoutá zejména nová, osvětlená maska Crystal Face. Robustní charakter vozu SUV podtrhují velká kola o velikosti 19″- 21″.

Vlastní emocionální design, výrazná maska chladiče a robustní vzhled díky kolům o průměru 19″ až 21″ dokazují, že se jedná o opravdové SUV značky ŠKODA. Nápadná, konturovaná příď s výrazně tvarovanou kapotou motoru a Matrix-LED hlavními světlomety prozrazují, že ENYAQ iV patří do rodiny vozů SUV. První elektrické SUV značky ŠKODA má specifický charakter. Maska chladiče je vzpřímenější a posunutá vpřed. Specifický vzhled dotváří inovativní Crystal Face. Od verze ENYAQ 80 iV přitom na přání osvětluje 130 LED diod vertikální lamely a horizontální linka masku chladiče.

Crystal Face nabízí animovanou funkci Coming/Leaving Home. Společně s LED moduly potkávacích a dálkových světel Matrix-LED hlavních světlometů a linkami denních světel vytváří uvítací efekt. TOP LED zadní světla, která jsou nabízena na přání, mají osvětlené krystalické prvky, které jsou společně s dynamickými směrovými světly součástí animované funkce Coming/Leaving Home. Funkce Coming/Leaving Home je funkční při odemčení a zamčení vozu za snížené viditelnosti.

 

Interiér: komfortní, příjemný a hlavně až nevídaně luxusní

Designéři společnosti ŠKODA AUTO navrhli komplexně sladěné interiéry, které se inspirují světy moderního bydlení. Jednotlivé designové varianty se od sebe liší potahy sedadel, dekoračními lištami, přístrojovou deskou a také použitými materiály. Tkané koberce, středová konzole a ambientní osvětlení se od sebe výrazně odlišují. Pro základní verzi ENYAQ 60 iV je standardně nabízen interiér Loft, který se inspiruje moderními, útulnými byty pro mladé rodiny. Přístrojová deska rozdělená do několika úrovní je dvoubarevná. Na přání jsou nabízena další designová provedení interiéru. Interiér Lodge symbolizuje trvalou udržitelnost a inovace, Lounge představuje kvalitu a exkluzivitu. Interiéry Suite a ecoSuite symbolizují klasický luxus. Design RS Lounge verze ENYAQ RS iV představuje sportovní charakter vozu. Design RS Suite, který je nabízen u této verze na přání, zdůrazňuje navíc sportovní eleganci. K dispozici jsou také tematické pakety. Vybrané z nich jsou dostupné ve dvou verzích – základní a rozšířené Top/Premium.

U interiérů Lodge a ecoSuite se ŠKODA AUTO zaměřuje na trvalou udržitelnost. Sedadla interiéru Lodge jsou potažena látkou, kterou tvoří ze 40 % přírodní vlna. Použitá přírodní vlna prošla nezávislým testováním a schvalováním, které provedla společnost Woolmark podle přísných pravidel. Látka je také označena nášivkou Wool Blend Performance, kterou získávají produkty, které obsahují 30-49,9 % přírodní vlny. Zbylých 60 % potahu sedadel tvoří polyester z recyklovaných PET lahví.

Již základní verze ŠKODA ENYAQ 60 iV nabízí mimo jiné třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic, multifunkční kožený volant, bezklíčové zamykání a startování KESSY, DAB tuner, SmartLink, LED hlavní světlomety a možnost rychlodobíjení až do 50 kW. Dále také například parkovací senzory, zadní parkovací kameru, vyhřívaný volant a také pádla pod volantem, kterými řidič může změnit úroveň rekuperace.

Pro zjednodušení a přehlednost konfigurace vozu ENYAQ iV překonfigurovala ŠKODA AUTO dostupnost výbavy na přání. Zcela nová je také nabídka. Objednávkový proces je nyní přehlednější, což zajišťuje lepší uživatelskou zkušenost. K zakoupení individuálně nakonfigurovaného vozu ENYAQ iV stačí zákazníkovi několik kliků myší. V nabídce je několik samostatných prvků pro všechny modely.

 

Enyaq iV: přivítejte novou éru, která chutná…

A to je přesně ta otázka. Třeba vám bude stačit i jedno jednoduché srovnání – Škoda Auto zhruba před půl rokem představovala druhý, neméně důležitý model, čtvrtou generaci Octavie. To se odehrálo podobně velkolepě, v pražském veletržním paláci. O2 Universum se tak může zdát jako „druhá volba“, opak je ale pravdou. Největší důraz byl totiž v případě Enyaqu (těžko říct, zdali pochopitelně nebo naopak překvapivě) kladen na 125letou historii značky a troufnu si tvrdit, že zástupci automobilky učinili trefu do černého, za níž považuji „hru na city“. A opravdu, tohle bylo neuvěřitelně emotivní. Minimálně ve mně se poměrně příjemně probudili pocity velkého Čecha a patriota, který si váží tradičních hodnot. To by se sice mohlo jevit jako zavádějící, když Enyaq je cokoliv jen ne tradiční. A tak se takhle na závěr nabízí otázka, zdali je to dobře nebo ne. Odpověď vám však v tomto případě ještě úplně dát neumíme. Nejvíce nám pak dává zabrat otázka cenové politiky, kdy se základní ceníková cena přesahující 1 milion Kč nejeví úplně lidově a skoro bych i začal přemýšlet, zda ostatní trhy (např. Dánsko nebo Holandsko) svým odbytištěm zcela nezastíní pro Škodu tolik důležité a vyloženě domácí české prostředí. To ale ukáže až čas a nám nezbývá než se těšit na první svezení, které je plánováno na začátek roku 2021.

 

Jan Novotný

Sdílet: