Co mělo být v Ženevě představeno a kvůli koronaviru nebylo: Fiat, Honda, Mercedes, Suzuki a Polestar

Co mělo být v Ženevě představeno a kvůli koronaviru nebylo: Fiat, Honda, Mercedes, Suzuki a Polestar

Autor: Lucie Přádová, TZ automobilek, GIMS · Fotografie: automobilky, GIMS

Velkolepou událost, na kterou se těšilo x tisíc lidí, ze dne na den zrušili. Jak si to vysvětlit? Jednoduše, za vším stojí Covid-19 a s tím spojený (nejen) švýcarský zákaz konání akcí nad tisíc lidí. Bohužel přesně tohle nařízená zasáhlo i každoročně konaný ženevský autosalon. Já osobně jsem se do posledního dne modlila, ať je výstava otevřená alespoň pro odbornou veřejnou, nicméně ani to se nakonec nepovedlo. Musím uznat, že takové opatření neodsuzuji, neboť by se na místě sešlo mnoho lidí různých národností a věkových kategorií a dohledání všech kontaktů možných nemocných by byl velký oříšek. I když jsme o tento velkolepý autosalón přišli, rozhodli jsme se s původní čtyřčlennou posádkou nahradit vám ušlý zážitek a alespoň představit to, co byste v Ženevě reálně viděli, protože vím, že by bylo na co se koukat. Pojďte se se mnou ponořit do těch hezkých představ…

 

HONDA – elektrifikace prodávaných modelů do konce roku 2022

Jako první si nastíníme koutek automobilky HONDA, která by se letošní rok zaměřila především na vizi v oblasti elektromobility a elektrifikace všech modelů. Další mezníkem v zelené cestě bude během roku představení modelu HONDA Jazz s hybridní technologií, který by měl být v celé Evropě dostupný od léta letošního roku. Model Jazz bude představen i v robustnější variantě Crosstar pro lidi s aktivním životem. V dalších letech, a to konkrétně 2021 a 2022 budou poté prezentovány automobilkou další čtyři nové SUV modely a další elektromobil. Tato velkolepá cesta mění celý branding značky Hondy na název Honda e:TECHNOLOGY. V souvislosti s elektrifikací bude letošní rok také představeno komerční řešení pro hospodaření s energií, a to pod názvem e:PROGRESS. Mimo této elektrické bouře byla oznámena pokročilá technologie konektivity. Důkazem toho, že jej Honda myslí zcela vážně, je dostupnost My Honda+ spolu s osobním asistentem a jeho umělou inteligencí u modelů Honda e, Jazz a Crosstar. Dost bylo řečí o elektru, jako poslední si pro vás společnost Honda připravila novou modelovou řadu Civic Type R, u níž bude nová verze GT letos poprvé představena veřejnosti spolu s modely Sport Line a Limited Edition a pojednává o nejextrémnější variantě svého renomovaného vysoce výkonného vozu s lehkými komponenty a vylepšenou jízdní dynamikou.

 

FIAT – nová elektrifikovaná pětistovka

Malý prcek burcující především italské okresky. Nová 500 se představila téměř po třinácti letech, a to s obrovským progresem, neboť se u 500 zavedl plně elektrický pohon o výkonu 88 kW. Tato malá pětistovka opouští spalovací motor a přechází plně na bateriový o kapacitě 42 kWh. Současně bude představena tím pádem nová platforma pro elektrické minivozy. Udávaná dojezdová vzdálenost na jedno nabití je 320 km, ale uvidíme, jaká bude realita. Pro milovníky vůně benzínu bude ponechán aktuální model, který pod kapotu v minulých měsících přidal i hybridní pohon. FIAT si v nové elektrické pětistovce velmi věří a uvádí, že ročně bude prodaných elektrických miniaut 80 tisíc kusů. Co se týče vzhledu, FIAT neopouští od klasického pětistovkového vzhledu, kdy navíc přidává modernější detaily a nové řešení loga 500 na přídi. To nám dává myšlenku, že FIAT možná v budoucnu vytvoří samostatnou značku 500. Modernizace pětistovky přišla i v interiéru, kdy se FIAT může pochlubit velkým displejem, digitálním přístrojovým štítem a systémem Uconnect 5, který si stáhnete aplikačně ve vašem smartphonu. Toto vše by bylo velmi krásné, kdybychom nezačínali na cenovce 37.500,00 EUR. Českou realitu ale teprve uvidíme…

 

SUZUKI – modernizovaný Ignis s mildhybridním ústrojím

Jako na další automobilku se zaměříme na SUZUKI, a to konkrétně na jeden modernizovaný model – Ignis, který si zachovává své stávající prvky, avšak je doplněn o technickou úpravu. S modernizací přichází nová maska chladiče s otvory v symbolice SUV. Totéž se stalo i s nárazníky, avšak i tak má Ignis stále své pevné jádro. Koncepce interiéru zůstala zachována jen s lehkými proměnami detailů. To důležité se však nachází pod kapotou. Je tomu téměř rok, kdy Ignis na našem trhu pořídíme jako mildyhrid, což se ani s faceliftem nemění, jen vylepšuje motor 1.2 DualJet (K12D). A to konkrétně o doplnění inovovaného ústrojí s novou lithium-iontovou baterií, jejíž kapacita vzrostla z 3 Ah na 10 Ah. S mildhybridním ústrojím se můžou pochlubit i modely Vitara a S-Cross. Představení modernizovaného Ignis se předpokládá na jaře 2020.

 

Polestar – představení konceptu Precept

Jak tomu dnes už bývá, na trhu najdeme čím dál více elektrických modelů než burácejících V8. Za mě škoda, ale modernizace doby taková je, a proto si představíme další elektrický koncept od značky Polestar spadající pod Volvo. Zatím zde nejde o žádný konkrétní model, nýbrž spíše vizi designérů, která měla být viděna v Ženevě. Bohužel vzhledem k okolnostem si oné moderní a luxusní granturismo musíme nechat ujít. Precept je odlišný od prezentování předchozích modelů, a to především svým futuristickým designem, kdy bezpečnostní čidla, kamery a senzory nijak auto nemaskují, byť je dává spíše na odiv a jsou zvýrazněny. Aerodynamiku Precept zajišťuje předním křídlem a křidélky po stranách. Zrcátka zde nahrazují kamery, a to včetně toho vnitřního zpětného, které je též nahrazeno širokoúhlou kamerou. Co je dle mého názoru nejzajímavější, to je právě materiál interiéru, který je tvořen z recyklovaných PET lahví, korkového vinylu a rybářských sítí. Tomu říkám šetření životního prostředí. Přes absenci technických údajů známe alespoň délku vozu, která se pyšní více než třemi metry.

 

McLaren – nový a lehčí model 765LT

Značka McLaren by každého návštěvníka Ženevy uchvátila svým nejnovějším kouskem do řady modelů Super Series, kterým doplňuje modely 720S a 720S Spider. Touto konkrétní novinkou myslíme 765LT, který se sice na první pohled liší od výchozího modelu 720S drsnějším pohledem a modernizovanou aerodynamikou, avšak nejdůležitější na tomto modelu je markantní snížení hmotnosti spolu s navýšením výkonu motoru. Skelet je vyroben z uhlíkových vláken stejně, jako panely karoserie zlepšující proudění vzduchu kolem vozu a tím i chlazení pohonné jednotky. Výsledkem tohoto materiálu je pouhých 1229 kg hmotnosti vozu, který je tak o celých 176 kg lehčí než mateřský model 720S. Tato váha je opředena 563 kW při 7500 otáčkách za minutu a točivým momentem celých 800 Nm při 5500 otáčkách za minutu. No řekněme, že zde konečně máme něco jiného, než elektromotory. S tímto žihadlem můžeme uhánět až 330 km/h. Výroba je omezena na 765 kusů s dodávkou novým majitelům z kraje září. Cena tohoto parádního vozítka není zatím zveřejněna, ale nečekejme, že se bude blížit nové pětistovce, ačkoliv její cena nejednoho překvapí.

 

MERCEDES-BENZ – modernizovaná E class

Vylepšený sedan třídy E nám Mercedes představil alespoň on-line formou. Tento vylepšený sedan a kombi nás zaujmuli především novou koncepcí přídě a novými LED světlomety. S touto modernizaci rozšiřuje Mercedes nabídku odstínů karoserie. Další novinku najdeme přímo uvnitř auta, kde se nachází absolutně nový volant s úzkými rameny a dotykovými plochami místo tlačítek. Volant dokonce umí zjistit, zda je řidičem držen, i když s ním není hýbáno. V případě zjištění delší absence držení volantu spustí vůz řadu výstrah a v konečném případě i nouzové zastavení vozu. Nově můžeme mít třídu E i jako plug-in hybrid, a to hned v několika verzích. Nový je také benzínový mild-hybridní 48V dvoulitr, který používá novou generaci startér-generátoru. Tento typ motoru je k dostání v benzinovém šestiválci. Modernizaci zažívá i varianta E53 4Matic+, která je taktéž mild-hybridní a krotí celkem 435 koní. Tyto modernizované verze třídy E můžeme zpozorovat na trhu během letošního léta.

 

Závěr: letošní rok přes internet, další rok snad zpět v Ženevě

Ačkoliv hodně lidí zvěstovalo, že na letošním autosalonu v Ženevě nebude mnoho k vidění, jsem toho názoru, že by bývalo bylo vidět mnohé. Tento rok jsme opravdu přišli o hodně, a tak doufám, že příště bude vše vynahrazeno. A taky doufám, že nějaké příště bude – soumrak autosalonů nejvíce poznamenal loňské IAA ve Frankfurtu, které se nakonec pro nadcházející rok (2021) přesune do Mnichova. Je to pro nás sláva (vzhledem k vzdálenosti z Prahy) nebo úpadek? Naše redakce, a to konkrétně 4členná výprava se každopádně na Ženevu opravdu těšila, takže nemusím opakovat, že je velké zklamání na místě. Alespoň touto formou jsme si tedy představili, co vše jsme v Ženevě prošvihli a co nového můžeme v průběhu letošního roku očekávat. Bude toho (naštěstí) hodně…

 

Lucinečka Přádovoučkovatá

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..