Citroën C4 X dorazil na český trh i v elektrické podobě. Spalovák začíná pod půl milionem korun
Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Citroën, C Automobil Import, s.r.o.Francouzská značka představila nový čtyřdveřový sedan C4 X a ë-C4 X. Typově se vůz řadí mezi hatchback a SUV. Svou karoserií rozšiřuje model C4. Zaujme výraznou přední maskou, která nese stejný jazykový design jako sesterské modely. Co víc nabídne, jak je to s cenovkou a jaká jsou hlavní lákadla novinky? Na to vše se při příležitosti uvedení modelu na český trh podíváme.
Líbivý vzhled s puncem nadčasovosti
Model má velmi dynamické linie, které ale při pohledu z boku přechází z horní části čelního skla do horního panelu víka pátých dveří velice ladně. Tím se snadno docílí siluety fastbacku. Navíc zadní převis vozu maskuje délku zavazadlového prostoru, který má mimochodem základní objem 510 litrů. Optimalizování aerodynamiky výrazně pomohlo pro delší dojezd elektromobilu, ale i nižší spotřebu spalovacích motorů. Při pohledu na zadní část si lze rovněž všimnout nápisu Citroën uprostřed a nových LED světlometů.
Přední část není esteticky jiná od předchozích modelů značky. Je tradičně zaoblená a má vysokou horizontální kapotu, která je přerušena konkávními prolisy a charakteristickou chromovou lištou ve tvaru šípů. Ta pak navazuje na dvojitá světla, která spoléhají na technologii Citroën LED Vision.
Uvnitř starý osvědčený Citroën, ale s něčím navíc
„Pro vůz, který má vyplnit mezeru mezi běžnými čtyřdveřovými automobily a luxusnějšími kupé, je rozhodující pohodlí cestujících na zadních sedadlech a objem zavazadlového prostoru. Myslíme si, že pro zákazníky bude zajímavý a jiný, protože je elegantní, osobitý a čiší z něj DNA značky Citroën. Je opravdu překvapivé, jak pohodlné je cestování vzadu, s nejlepším prostorem pro kolena ve své třídě, vynikajícím prostorem nad hlavou a pozoruhodným výhledem dopředu a do stran, což jsou klíčové prvky našeho programu Advanced Comfort,“
uvedla Laurence Hansen, ředitelka produktové strategie Citroënu.
Po nástupu do auta lze očekávat komfortní zážitek, který je zásluhou programu Citroën Advanced Comfort. Je promyšlený a racionální, aby se všichni cestující na palubě cítili dobře. Zahrnuje veškeré aspekty zážitku z jízdy od jízdního komfortu, který usnadňuje život za volantem, přes cestovní komfort, který usnadňuje přístup do vozu a k úložným prostorům, až po uživatelský komfort zajišťující snadné a intuitivní ovládání technologií a funkcí vozidla, a nezapomíná ani na duševní komfort, jehož cílem je vytvořit klidnou a uvolněnou atmosféru pro všechny.
Program v nových modelech ë-C4 X a C4 X doplňují sedadla Advanced Comfort. Jsou široká a opatřená speciální pěnou zesílenou o 15 milimetrů. Poskytují jedinečnou kombinaci vizuálního, posturálního a dynamického komfortu. Cestující se budou cítit, jako by seděli v pohodlném křesle, které je drží na místě a je izolováno od hluku a nerovností vozovky. Pěna o vysoké hustotě uprostřed sedadel zajišťuje optimální komfort, zejména při dlouhých cestách. Prostorná zadní sedadla mohou být vyhřívaná, stejně jako ta přední, která jsou navíc vybavena masážní funkcí, což mnohanásobně zvyšuje pocit pohody. U některých úrovní výbavy jsou tato sedadla vybavena novým čalouněním Alcantara s měkkým povrchem na dotek, které umocňuje dojem elegance a pohodlí na palubě
O infotainment se stará intuitivní rozhraní MyCitroën Drive Plus, které se poprvé objevilo v modelu C5 X. Rozhraní využívá 10palcovou HD obrazovku, která se dá uživatelsky plně přizpůsobit pomocí widgetů. Ty zpopulirazovaly chytré telefony s dotykovou obrazovkou. Umožňují tak rychlý přístup k obsahu na dotykové ploše. Systém také umí hlasové pokyny, stačí jej aktivovat slovy „Hello Citroën“. Poskytuje vizuální zpětnou vazbu a reaguje na mnoho příkazů pro systémy ve vozidle, jako je klimatizace, audio / média, telefon a online hlasové služby.
Pokročilá správa profilů (Advanced Profile Management) umí uložit až osm přednastavení, z nichž každý může být přiřazeno ke dvěma smartphonům. Součástí systému je také služba aktualizace map v reálném čase prostřednictvím navigace TomTom, díky níž jsou navigační mapy automaticky každý měsíc aktualizovány. Služba je k dispozici zdarma po dobu tří let.
K dispozici budou spalovací motory a také nafta
Automobilka ze země galského kohouta je jednou z posledních, která u nových vozů umožňuje volbu naftového motoru. Nikdo tak nemusí strádat, pokud mu nejsou atributy elektromobilu po chuti – i plně elektrická varianta ë-C4 X je ale k dispozici. V nabídce je tedy benzínový motor 1.2 PureTech se 100 nebo 130 koňmi, naftová verze 1.5 BlueHDi s výkonem 130 koní a v neposlední řadě i elektromobil s výkonem 136 koní a dojezdem podle WLTP až 360 kilometrů. Ten navíc nabídne rychlodobíjení, kdy dojezd 100 kilometrů získá při nabíjecím výkonu 100 kW DC za 10 minut.
Výbava se standardně dělí na čtyři stupně – Feel, Feel Pack, Shine a Shine Pack. I základní verze Feel však nabízí tlumiče pérování s progresivními hydraulickými dorazy, tedy o komfort je postaráno i u nejlevnější volby nákupu. Znamená to, že místo mechanických dorazů jsou zde dva hydraulické dorazy ve spojení s tlumičem a pružinou. Dosáhne se tím kýženého efektu „létajícího koberce“, kterým je značka proslulá a který vytváří dojem, že vůz přes nerovný povrch doslova letí. Novinka přinesla také více pohodlí pro cestující v druhé řadě, kteří mají nyní více místa pro nohy a nad hlavou. Nechybí ani velký zavazadlový prostor se základním objemem 510 litrů. Kapacita baterie elektromobilu je ve všech stupních výbavy stejná – tedy 50 kWh.
solidní nabídka a zvýhodnění s výkupem
Auto je možné pořídit už pod půl milionu korun, takovou cenu však dostane jen někdo. Kromě akční slevy 59 tisíc korun, je dalších 50 tisíc z ceníkové ceny odečteno, pokud se zákazník rozhodne pro výkup stávajícího vozidla. Pak skutečně základní model C4 X koupíte za 494 900 korun. Co se týká elektrické verze, tak ta v základní výbavě vyjde na 889 900 korun. V ceně je prodloužená záruka EssentialDrive na pět let nebo 60 tisíc kilometrů. Příkládáme přehled jednotlivých verzí z ceníku, který má automobilka Citroën k nahlédnutí na svých stránkách.
Michaela Rubešová