Lexus přivezl do Česka novou generaci RX. Novinka nabídne hybridy i plug-in hybridy
Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Lexus (Toyota Central Europe – Czech s.r.o.)Před pár dny uvedla automobilka Lexus na český trh zcela novou generaci modelu RX. My jsme u toho nemohli chybět. Proto jsme se vydali na tiskovou konferenci do Chateau Mcely. Součástí byla prezentace o modelu a také dynamické jízdy se všemi motorizacemi, ve kterých se model nabízí, včetně té nové plug-in hybridní.
Působivý venku i uvnitř
Modely značky Lexus mají v DNA tak trochu futuristické vzepření. Stačí se podívat na sportovní model LC. U RX tomu není jinak, ačkoli musím konstatovat, že tentokrát se designéři drželi o trošku více při zemi, než je zvykem. Nová generace nese designový jazyk „Next Chapter“, jehož hlavním poznávacím znamením je vřetenovitá karoserie. Auto tak dostalo jedinečnou identitu s proporcemi odpovídajícími dynamickému charakteru vozu. Nejvýraznějším prvkem je pak maska chladiče, která je nově začleněna do křivek karoserie. Navíc v horní části disponuje linií lakovanou ve stejné barvě jako karoserie. Působivé!
Zajímavé rovněž je, že i když automobil měří na délku stejně jako odcházející generace, prodloužila se opticky jeho kapota. A sloupek je totiž posunutý více dozadu, rozvor se prodloužil dokonce o 60 milimetrů. Zachovala se plovoucí střecha, která je postavená na začerněném zadním sloupku. Líbí se nám ale také futuristické zadní světlomety, které jsou protažené přes celé páté dveře v jedné liště až přes boky karoserie. Zákaznici si také budou moci vybírat ze široké škály barev laku, ke kterým nově přibyla měděná Sonic Copper – ta mimochodem sedne modelu jako ulitá!
V případě nejvyšší výbavy F Sport Performance se automobil odlišuje v několika ohledech. Z prvků exteriéru jsou to například specifická 21palcová litá kola s deseti paprsky v matně černém provedení. Dále jsou to černé střešní ližiny a kryty vnějších zpětných zrcátek, hladce navazující na masku chladiče s exkluzivním vzorem rastru v provedení černý lak, přední a zadní nárazníky F Sport, černé označení F Sport na předních blatnících a další černé výlisky z nerezové oceli na dveřích a náraznících.
Precizně zpracovaná kabina
Po usednutí za volant se cítíte jako v luxusním hotelu. Veškeré materiály i čalounění jsou zde zpracovány na nejvyšší úrovni. Ostatně každý kousek je dílem mistrů řemesla Lexus Takumi. Nečekejte, že by něco vrzalo nebo se projevovaly rušivé zvuky. Člověk se až bojí něčeho dotknout a před nástupem do vozu přemýšlí, zda si sundat boty. Kromě toho je RX prvním modelem značky Lexus, pro nějž bude k dispozici čalounění s texturou kůže bez použití jakýchkoli produktů zvířecího původu. Uvedený materiál se v rámci výbavové linie Comfort objeví na sedadlech, volantu a hlavici voliče převodovky.
Nový koncept jednoduchosti designu je rovněž zřejmý z čistého a plynulého protažení přístrojové desky zahrnující kapličku přístrojů, přístrojový panel a výplně dveří. Díky novému elektronickému otevírání bočních dveří bylo možné posunout vnitřní kliky dveří o něco níže a vykrojit tak horní část dveřních panelů, aby vypadaly jako přirozené prodloužení přístrojového panelu. Co se týká otevírání dveří, na to si člověk musí prostě zvyknout. Mně osobně trochu vadí, že nemá standardní kliku, protože vždy zapomenu, jestli mám zatlačit páčkou dovnitř nebo ven. Samozřejmě je to vždy na opak.
Co mě však potěšilo, je zachování fyzických tlačítek, kterých je tu docela dost. Nechybí ani připojení kabelu pomocí USB-A a USB-C. Jako zajímavý se jeví i velký dotykový displej, na kterém rovněž zůstala tlačítka, aby se minimalizovaly pohyby hlavy řidiče, který se má primárně soustředit na řízení. Jediné, co mi jízdu lehce znepříjemňovalo, byla odezva na dotek na obrazovce. Ta se naštěstí dá vypnout, stejně jako všichni asistenti, které vám rádi kecají do jízdy, nebo ten, který nepříjemným pípáním upozorňuje na překročenou rychlost.
V interiéru je místa na rozdávání
Provedení interiéru odpovídá dispozicím SUV a garantuje tak nezbytnou praktičnost, funkčnost i všestrannost. Základní výhody vyplývají z použité podvozkové platformy GA-K včetně nižšího těžiště (-15 mm), delšího rozvoru (2850 mm, tj. +60 mm) a širšího rozchodu kol (vpředu +15 mm, vzadu +50 mm), avšak při zachování stejné celkové délky jako u odcházejícího RX (4890 mm).
Zvětšení řidičova zorného pole přineslo skvělý výhled pro bezpečnější a pohodlnější cestování. Uplatnění zde našlo nové ergonomické tvarování plochy kolem předních sloupků ke zlepšení čáry vidění při zatáčení. K přesnému držení jízdní stopy napomáhá přizvednutí přední hrany kapoty, aby řidič vždy snáze odhadl kraje vozidla, jakož i optimalizace výšky vyboulení uprostřed kapoty. K lepšímu výhledu řidiče vzad přispívají tenčí C sloupky v zadní části vozu.
Použitá konstrukce poskytuje více prostoru pro kolena zadních pasažérů a lepší výhled do stran i vpřed, k čemuž napomáhá i nižší okenní čára karoserie a širší zorné pole směrem kupředu. Přístup do vozidla usnadňuje snížení vztažného bodu kyčelního kloubu a systém elektrického nastavování pro snadné nastupování a vystupování. Zavazadlový prostor objemem odpovídá současnému provedení RX, a to i přes zkrácení zadního převisu nového modelu. Kapacita nad podlahou tedy činí 612 litrů při nesklopených zadních sedadlech.
Nová motorizace do zásuvky i vrchol nabídky
Zákazníci budou mít na výběr ze tří výkonnostních stupňů modelu RX. Nejzákladnější jednotka 350h má výkon 250 koní a umí zrychlit z nuly na sto za 7,9 sekund. Pod kapotou se skrývá hybridní elektrický pohon čtvrté generace s benzínovým motorem 2,5 litru. RX 350h podobně jako provedení RX 500h používá novou jednotku baterií typu NiMH s nízkým elektrickým odporem, navrženou ve prospěch dobrých jízdních schopností a vysoké úrovně výkonu při zachování nízké spotřeby paliva.
Novinkou pro evropské zákazníky bude 450h+, protože se jedná o první plug-in hybrid modelu RX. Tato verze má výkon 309 koní a disponuje opravdu nízkými emisemi. Díky tomu má automobil přiznanou značku EL, se kterou jsou spojeny pro řidiče další výhody. Součástí plug-in hybridu je baterie o kapacitě 18,1 kWh. Ta podle automobilky zaručuje dojezd až 65 kilometrů čistě na elektřinu.
A poslední verzí, po které budou moci zákazníci sáhnout, je vrchol nabídky 500h s výkonem 371 koní. My jsme měli možnost si poslední zmíněnou verzi vyzkoušet a nutno podotknout, že od prvního nasednutí až po vypnutí motoru to byla opravdu jízda. Výkon je na české silnice více než dostačující, ale co si především užijete, je ticho na palubě. Žádné rány se nekonají ani od podběhů kol. K tomu komfortní nastavení podvozku, které filtruje všechny nerovnosti. Co víc si přát? Třicet minut pro seznámení s vozem uběhlo hrozně rychle, a tak vám bližší dojmy budeme moci přinést až při ostrém týdenním testu. Již teď ale víme, že se na autě budou hledat negativa velmi těžko.
Již teď k dispozici s konkurenceschopnou nabídkou
Co vás asi také bude zajímat, je cenová politika. Připomeňme si, že RX je prémiové SUV, která však za svou cenu nabídne mnoho funkcí, za něž se u konkurence musí připlácet. Když se to pak sečte vše dohromady, vyjde vám, že Lexus umí být dokonce výhodnější či obecně dostupnější, i když podle ceny se bude v dané třídě rozhodovat málokdo.
Nejzákladnější verze RX 350h ve výbavě Comfort půjde pořídit za 1 790 000 korun, plug-in hybrid 450h+ ve stejné výbavě pořídíte za 2 090 000 korun a konečně nadupanou 500h ve výbavě F Sport pořídíte za 2 530 000 korun. K tomu navíc Lexus nabízí akční zvýhodnění pro hybrid 10 procent a pro plug-in 8 procent.
Michaela Rubešová