Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID: rozhýčká každou rodinu

Citroën C5 X PLUG-IN HYBRID: rozhýčká každou rodinu

Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Michaela Rubešová

Automobilka ze země galského kohouta, která poslední roky chrlí designově velmi zajímavá auta, nám k týdennímu testování poskytla svůj nový vrcholný model. Ten v sobě kombinuje hned tři typy karoserií. Od elegantního sedanu přes prostor, kterým disponuje kombi, a nakonec v něm najdete i špetku ze světa SUV. Nechybí ani pověstný podvozek, který je měkký jako mech, neztratí se v městské džungli, žehlí české silnice a dokáže obstát i na nezpevněných cestách. Citroën C5 X jsem si nakonec docela užila, ačkoli mě pár věcí přeci jen překvapilo. Které to byly anebo jaké jiné kvality kromě podvozku jsem během týdne objevila, se dočtete na následujících řádcích.

 

Hravý design, který mě baví

Do výrazné masky s „ležícími ypsilony“ jsem se zamilovala již při testování modelu C4, který je však výrazně menší než dnes testovaná C5 X. Ostatně tento zástupce střední třídy má na délku 4,8 metru, což mi z počátku činilo trochu problém. Na délku jsem si těžko zvykala zejména při parkování – špatně se mi odhadovaly vzdálenosti. Zřejmě za to může trochu užší čelní sklo, které zhoršuje výhled do všech směrů zorného pole. To samé platí při ohlédnutí se dozadu. Samozřejmě to elegantně vyřešila parkovací kamera.

Co se mi líbí, je boční silueta vozu, kterou dokonale doplňují jemné prolisy a koncová světla. Čeho si velmi cením, protože by to jinak zkazilo veškerý dojem, který auto má budit, je absence ochranných „airbump“ na bocích vozu. Zadní partie jsou rovněž trochu extravagantní zejména vykrojenými světlomety. Na pátých dveřích se nachází logo Citroënu včetně nápisu. Po otevření víka se naskytne prostor o objemu 485 litrů. V testu mám plug-in hybridní verzi, proto je kapacita snížena z běžných 545 litrů, které mají spalováky.

Vzhled automobilu bude asi diskutabilním tématem a rozdělí případné zájemce do dvou táborů. Někteří si nevšední vzhled zamilují, stejně jako já, jiní však budou ohrnovat nos. Na druhou stranu, ona ta extravagantnost má něco do sebe, nikdo si automobil nesplete s žádným jiným. Navíc dávku rebelie si užijete jen zvenku, kabina si totiž ponechala punc umírněného komfortu.

 

Konzervativně komfortní interiér a zase ten hadřík…

Po usednutí za volant se nekoná žádná přehlídka divočiny, ba naopak se kabina nese spíše v konzervativním duchu, který doplňují jen výraznější prvky dekoru. Co mě ale jako první zarazilo, byl lesklý plast, který se nacházel nejvíce ve středu mezi sedadly, kde najdeme i ovládání jízdních režimů. Nepraktické je to pro mě kvůli tomu, že často házím klíče do odkládacího prostoru mezi nápoje. Ostré hrany tak snadno mohou poškrábat lesklý povrch. Avšak nejde jen o klíče, na povrchu se také usazuje prach, který je vzhledem k výběru materiálu také mnohem více vidět, a to nemluvím o otiscích prstů. Člověk, aby s sebou stále vozil hadřík pro úklid.

Když se však zaměřím na samotné sezení, na pozici řidiče se mi existovalo opravdu komfortně. Ve výbavě jsem navíc měla jak vyhřívání, tak i odvětrávání, včetně volby několika typů masáží – za mě jsou vždy jasné kočičí tlapky. Ostatně vždy, když sedím v nějakém vozidle od značky Citroën, přijde mi jako bych spíše seděla v ultra pohodlném křesle v obývacím pokoji. Nenechte se však zmást, u modelu C5 X jsou přední sedadla i dobře tvarovaná, a tak při rychlejší jízdě umí podržet tělo na svém místě.

Vzhledem k tomu, že jsem s autem absolvovala poměrně dlouhou cestu nejen po dálnici, můžu s čistým svědomím říct, že jsem v cíli vylezla nerozlámaná, ani jsem po cestě nemusela hledat jiný posez, protože by mě snad bolely zadní partie tak, jako pociťuji někdy u konkurence. K tomu se váže i prostornost, která naplňuje/vyplňuje celou kabinu. Ostatně s rozvorem 2,785 mm to ani jinak nejde. Sezení na zadní lavici je pro mě také relativně pohodlné, jako vysoký člověk se 182 centimetry výšky oceňuji zejm. prostor před koleny, nad hlavou je to totiž už o malinko horší kvůli svažující se střeše.

 

Zpracování interiéru na skvělé úrovni

Přední část kabiny má nové zpracování palubní desky, které dominuje 12palcová obrazovka multimédií. I infotainment je zde nový a na jeho ovládání to chce trochu času navíc. Ze začátku totiž není úplně uživatelsky přívětivý. Oproti tomu ale nabízí solidní rozlišení a možnosti individuálního nastavení. Kdo si potrpí na propojení telefonu s automobilem, rozhodně nepřijde zkrátka. Android Auto nebo Apple CarPlay fungují i bezdrátově dobře, navíc je pak možné s autem komunikovat přes aplikaci MyCitroen. Co se týká přístrojového štítu, asi bych ocenila, kdyby digitální obrazovka byla o něco větší. Chválím ale head-up displej, který se nepromítá na sklíčko, ale přímo na čelní sklo. Navíc si řidič může sám nastavit, co chce, aby se mu zobrazovalo.

Volant se držel dobře, a co jsem potřebovala změnit, jsem měla prakticky po ruce díky vhodně uspořádaným tlačítkům. U nich žádná revoluce neproběhla, jsou stejné jako u jiných modelů značky. V neposlední řadě musím ještě konstatovat, že v kabině nic neskřípalo a při bližším zkoumání všechny díly dobře lícovaly. To ale u auta za milion považuji už za standard. Dekor, který byl do vozu vybrán, působí vůči zbytku černé barvy nenásilně. Jedná se o světlou imitaci dřeva, mně to tedy připomínalo spíše strukturu kůže hada, kterou na některých místech doplňuje prošívání ve stejné barvě.

Líbilo se mi také řešení výdechů klimatizace. Ty mají jednoduchý tvar a tím pádem nenarušují jednolitost palubní desky. Motoristy, kteří neradi něco nastavují dotekem přes displej, dost možná potěší, že tu zůstala tu otočná kolečka pro ovládání teploty v kabině. Odkládacích prostorů je uvnitř rovněž dostatek – hluboké kapsy dveří, dvě místa pro nápoje, prostor pro nabíjení telefonu se dá schovat roletkou a v neposlední řadě je to i hluboká přihrádka v loketní opěrce.

 

Bez pravidelného nabíjení se auto nevyplatí

Testovaná C5 X spoléhala na plug-in hybridní ústrojí, které je vrcholnou variantou. Auto pohání řadový čtyřválec o objemu 1,6 litru, ke kterému náleží ještě elektromotor o výkonu 81 kW. Celkový systémový výkon vozu činí 165 kW. V nabídce má Citroën ještě slabší benzínový tříválec 1,2 PureTech s výkonem 130 koní. Plug-in je možné zvolit i ve slabší variantě se 180 koňmi.

Co se týká námi testované verze, zákazníci budou muset myslet na to, že se jedná o plug-in, který je logicky nutné pravidelně nabíjet, aby jeho provoz dával smysl a především byl tak komfortní, jak byl zamýšlen. Na jedno dobití je automobil schopen urazit v ideálním případě až 63 kilometrů, akumulátor má totiž kapacitu 12,4 kWh. V praxi to ale znamená spíše o deset méně a jakmile se baterie vybije, je potřeba počítat s o něco vyšší spotřebou a horším komfortem provozu. Se standardní 3,7kW palubní nabíječkou umí být auto v případě plného vybití nabité do 4 hodin, s příplatkovou 7,4kW nabíječkou (za 17.000 Kč) pak už za 1 h a 40 min.

 

Jako Aladin na létajícím koberci

Pouze na spalovací motor jsem jezdila v průměru okolo 7 litrů na 100 kilometrů, se svou specifikací však C5 X trpí na místo pro palivovou nádrž, jelikož se do plug-in hybridu vejde „jen“ 40 litrů benzínu. Pokud si budete přes motor chtít dobít baterii, počítejte, že se spotřeba zvýší mnohem více a ani se to nevyplatí – raději si zajeďte k nabíječce energii dočerpat. Co je ale v případě tohoto modelu výhodou, jsou jednoznačně rychlé rozjezdy a manévry při předjíždění. Dynamická jízda ale není pro C5 X na prvním místě, přestože umí vyvinout poměrně slušný výkon, rozhodně i díky zaměření nejde o auto, kterým chcete trestat ostatní řidiče na vozovce, anebo zkoušet hranice průjezdnosti ostrých zatáček. Spíše než na dravost hraje na emoce a rodinně poklidnou atmosféru.

Komfort, který přichází ze spodní části vozu, mě opět nezklamal. Pověstný létající koberec, který kdysi využíval hydropneumatického odpružení, se u testovaného elektrifikovaného vozu „povýšil“ na tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy s aktivním řízením odpružení podle stavu vozovky. Ty jsou vyspělejší než tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, které jsou součástí i základní výbavy čistě spalovací varianty. Pocit je to prostě skvělý, stačí přejet nerovnosti nebo kočičí hlavy a vy to za volantem ani nepoznáte, nakonec si budete připadat opravdu jak v tom křesle v obýváku bez ruchu toho, co se děje pod koly vozu. Jako bonus bych k tomu přidala ještě odhlučnění, které je taktéž na skvělé úrovni.

 

Závěrem: obhájí si svou cenu?

Aktuálně se dá vrcholný model C5 X v plug-in hybrid ve výbavě Shine Pack pořídit za akční cenu 1 230 000 Kč vč. DPH. To je samozřejmě vskutku odvážná cena. Na druhou stranu tu máme model, který je opravdu komfortní pro cestování nejen na krátké vzdálenosti a svým prostorem vhodný rovněž na převážení celé rodiny včetně psa a kočárku. Precizní zpracování v kabině vozu je už jen třešničkou. A také nezapomeňte na EL značky, se kterými ušetříte peníze za dálniční známku i za parkování v Praze na modrých a fialových zónách.

Když se podíváme na základní spalovací verzi ve výbavě Feel, pořizovací spadne cena až na 730 000 Kč. Záleží tedy už jen na vás, každopádně je nutné stále myslet na to, že s plug-inem musíte mít kde nabíjet. Jinak jeho pořízení nebude dávat úplně velký smysl a naopak bude představovat zbytečný příplatek, který byste mohli investovat třeba do rodiny, pro kterou je model C5 X jako stvořený…

 

Michaela Rubešová

Sdílet: