CUPRA Formentor VZ5: díky pětiválci je ideálem pro taťku sportovce, nebo ne?

CUPRA Formentor VZ5: díky pětiválci je ideálem pro taťku sportovce, nebo ne?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan Novotný

Věřím, že automobilku CUPRA už vnímá každý, kdo se o auta jen trochu zajímá, takže si její krátkou historii už nemusíme úplně rozebírat. Z mého pohledu je nejzajímavějším, a hlavně prvním vozem vlastní produkce automobilky model Formentor. Je mi vždy kladeno na srdce, že jde o SUV, a tak předávám i dál. Osobně ho považuji spíš za crossover, když už tedy, ale dobrá. Pokud náhodou Formentora neznáte, a to bych se opravdu divil, uvedu jen, že se jedná o praktické rodinné auto na každý den, s originální designem a velmi širokou nabídkou specifikací, se kterou souvisí uspokojení vašich potřeb, ale i třeba nároků na peněženku. Základem je 1.5 TSI v manuálu za přibližně 750 000 Kč s DPH. Na úplně opačném konci spektra stojí dnešní testovaná vrcholná verze VZ5, jejíž cenovka překročila 2 miliony. To je opravdu široký rozptyl. Nutné je ale dodat, že kromě základních tvarů se jedná o dvě naprosto odlišná auta, která cílí na velmi odlišnou klientelu. Dneska se tedy podíváme, jaký dojem zanechal vrchol nabídky CUPRA Formentor VZ5, který mimochodem vzniká pouze v omezeném počtu kusů – ano, i tím je tento Formentor výjimečný.

 

Exteriér: originální a sebevědomý…

Formentor si na silnici s jiným vozem opravdu nespletete. Žádné podobné auto mě ani při hlubším zamyšlení nenapadá. Přední část je doslova „sprostá“ a zamračená. Někomu trochu připomíná předposlední generaci Fordu Mustang. Dobrá – samozřejmě při troše fantazie a akceptaci celkově menších rozměrů. Ale úzká přimhouřená světla, dvě boule okolo středu kapoty táhnoucí se po celé její délce, nebo agresivně řezaný přední nárazník, to vše dělá dobrý první dojem. Boční profil mi trochu připomíná hatchback, ale s pořádně dlouhým čumákem. Matná modrá v kombinaci s tmavými doplňky vypadá skvěle, jen tady bylo dodáno varování při přebírání vozu, abychom v žádném případě nejezdili do kartáčové myčky. To jsem stejně neměl v plánu, ale ten matný lak bude prostě náročnější na údržbu. Zadní partie se nejvíc odlišují od standardnějších modelů především jinak tvarovaným zadním nárazníkem a čtveřicí reálných koncovek výfuků. Tato doba nám koncovky výfuku spíš bere, ale čtyři je možná moc i na mě. Celkově se mi Formentor líbí v jakékoliv specifikaci a ta vrcholná není výjimkou. Byť vypadá trochu „nasr…“, tak je to pořád v podstatě „sleeper“. Protože jede o dost rychleji, než vypadá. O tom ale až za chvíli…

 

Interiér: prostorný, praktický, kvalitní a ano, i sportovní

Interiér se od klasického Formentora úplně dramaticky neliší. Neberme tedy jako měřítko tu úplně základní verzi, ale běžně prodávané modely, s cenou okolo 900 tisíc korun už nabídnou velký infotainment, hezčí čalounění a to vše včetně plně digitální kapličky přístrojů zde samozřejmě je. Největším rozdílem jsou přední anatomické sedačky, které výborně plní svůj účel, skvěle vypadají, ale také umí být pohodlné při delších cestách. Na zadních sedadlech je pro 2 dospělé místa dost, a to i díky tvaru karoserie opravdu ve všech směrech. Pro 3 děti to bude také v pohodě a nikdo si nebude stěžovat. Jediné, co by mohlo u takhle praktického auta trochu komplikovat vaše rozhodování, je velikost kufru, který nabídne v základu 450 l. Osobně s tím nemám problém a bohatě mi takový objem stačí, no taky k tomu nemám 3, ani dvě a dokonce ani jedno dítě. Tohle si musíte reálně prohlédnout a promyslet, moje potřeby jsou v tomhle směru poměrně skromné. Na druhou stranu po sklopení zadních sedadel si vytvoříte opravdu hodně prostoru pro případnou bagáž, ale to už tedy bez dětí. Ono to má kufr jako hatchback, ale taky je to celé delší i trochu vyšší. Náš bývalý šéfredaktor by mě zabil, kdybych napsal, že to je vlastně kombi, takže se to v článku asi nedočtete, ale v praktičnosti se s některými kombi, po sklopení zadních sedadel určitě Formentor zahanbit nenechá, a to díky celkově prostornému interiéru. Pojďme se podívat na výbavu tohohle kočáru pro každý den. Cupra do toho od začátku opravdu šlape a díky příbuznosti s modely koncernu VW zde dostanete vše, na co jste zvyklí – na palubě je plně digitální kaplička přístrojů s různými možnostmi zobrazení, digitální infotainment s minimem analogových tlačítek, adaptivní tempomat, dvouzónová klimatizace, multifunkční volant včetně výhřevu, stejně jako přední sedačky. Kvalitní audio je samozřejmostí, což oceňuji při běžném denním provozu. To se tu budete cítit jako v pokojíčku a nebo jako v normální Formentoru… K tomu rozdílu mezi normálním a „ne“normálním VZ5 se dostaneme hned v dalším odstavci.

 

Technika: 5válec turbo, DSG, čtyřkolka a 390 koní

Tenhle jednoduchý nadpis si myslím dává trochu tušit, co VZ5 nabízí, ale upřímně vám můžu už teď říct, že tušit je maximum toho, co se s tímhle autem dá reálně zažít… Zamysleli jste se trochu nad tím nadpisem? Kde by nová automobilka vzala 5válec? Napadá vás nějaký, který by tu mohl být? Pokud jste si vybavili ten jeden, který do dnešní doby setrval v nabídce, děláte mi radost a zároveň – ano je to on. Je to 2,5litrová jednotka od Audi, ta samá, která v ještě trochu silnější verzi pohání Audi RS3 a to je slušná „PocketRocket“. Jak to tedy funguje ve spojení s o poznání větším Formentorem? Z 0 na 100 za 4,2 s, to je slušný čas na „dailynku“. Navíc je tu k dispozici launch control, takže semafory jsou moje, a to mi táhne na 40. Ale to auto vystřelí pokaždé jak z praku a ten pocit je tak strašně návykový. Trochu přidřepne, odlehčená přední kola si lehce prohrabávají a zatížená zadní kola mě vystřelí dopředu. Tohle jsem si párkrát zopakoval a ten brutální start dobré čtyřkolky, to je něco, co se musí zažít. Slabším jedincům se při akceleraci na jedničku normálně dělá zle. To nejlepší na tom ale je, že u VZ5 to jen o tomhle opravdu není. Více jízdních režimů je zde samozřejmostí a rozdíl mezi tím na každý den a na neděli je opravdu výrazný. Po přepnutí do nejostřejšího z nich se VZ5 celkově výrazně zpevní, zostří reakce na plyn, volant trochu ztuhne a hlavně pěkně zhutní zvuk. V tomhle režimu to opravdu není na každý den, ale jakmile se chcete někde proletět, je to ten pravý režim, který vám dá ostrost, přesnost a stabilitu na úrovni, kterou každý nečeká. Brzdy fungují v dokonalé synergii se zbytkem auta a nikdy jsem neměl problém s jejich účinkem. Formentor brzdí tak, jak letí vpřed. S agresivitou a jistotou sobě vlastní. Mám tady okolo Prahy – východ pár míst, kam jezdím dělat to, k čemu byla taková auta stvořená. Cestu tam a zpátky už mám pěkně najetou a nakoukanou. Šlapu teda VZ5 na krk a užívám si ten příval výkonu. Jakmile se příblíží zatáčkovitá pasáž, jdu na brzdy a ihned po odbrždění stačím auto k apexu… Formentor poslouchá na slovo. I přes ten větší motor vpředu jde do zatáčky naprosto přesně a ostře. Velmi brzy jdu do plynu a on je dál naprosto stabilní. Žádná nedotáčivost, ani přetáčivost – striktně neutrální chování. Jak postupně zrychluju a dostávám se k určitým limitům, tak podvozek jen dál zdůrazňuje své striktně skvěle vyvážené naladění. To už se ale pohybuju za hranou všeho… Tohle je strašně rychlý auto. Za předpokladu, že víte co máte dělat. Dřív už jsme měli na test verzi VZ s 300 koňmi a dvoulitrovým turbomotorem. Tohle je ale ještě o kus dál. VZ5 letí jak kulka a je mu úplně jedno kde… Pořád je neuvěřitelně efektivní a rychlé. Je to zábavné? No, určitě to není nudné. Jen pro tu zábavu už musíte opravdu tlačit na pilu, protože čím víc ho tlačíte, tím líp to celé funguje a zapadá do sebe. Tohle tedy byla jízda.

No a po cestě zpátky jsem měl trochu „egotrip“, to se tak občas stane. S věkem je to tedy čím dál méně, ale pro dokreslení dynamiky v přímce to věřím bude stačit. Potkal jsem Mustang GT a jeho řidič usoudil, že ho divný kombík na dálnici teda předjíždět nebude. Osobně jsem neměl úplně zájem, ale nedalo mi to nezkusit a víte co? Chápu, že Mustang GT není Ferrari, ale je to v přímce dost rychlé auto, které ale oproti VZ5 nemá šanci. Rychlosti rozebírat nebudu, i když to bylo samozřejmě v Německu na dálnici, ale uznalý pohled po zpomalení dal jasně najevo respekt směrem k VZ5 a také, že snaha opravdu byla. Mám tedy za to, že Cupra Formentor VZ5 je rozhodně rychlá v přímém směru a z těch pár řádků předtím je zřejmé, že je zkrátka rychlá. Rychlá ale byla už verze VZ, která je o přibližně o 700 000 tisíc Kč levnější. VZ5 je rychlejší, ale je to o 700 tisíc? To si ještě promyslíme, protože tímhle jeho schopnosti nekončí. Pro někoho nepodstatná věc, kterou si jiný zájemce dost možná odůvodní citelně větší výdaj, se ukrývá v sytému pohonu všech kol. Verze VZ5 je mnohem vyspělejší. Umí výkon distribuovat jinak. Lépe, mnohem lépe. Umí dokonce poslat výkon tak, že driftuje. Tahle informace mi nedala spát a v podstatě proto, abych to vyzkoušel, jsem absolvoval mimo jiné výše popsaný výlet. Na odlehlém prostoru bez rizika tedy zapínám drift mód a jdu to zkusit. K mému překvapení to opravdu funguje, a navíc je to velmi snadné. Zatočím, dám plný plyn… Výkon se okamžitě projeví na zadní nápravě a vnějším kole. VZ5 se hbitě stáčí a jede bokem. Není třeba žádné velké korekce, nebo kontra, je to čtyřkolka. Tím pádem je přístupnější než klasická koncepce. Následně vykrouží i pěkné kolečko. Když to zkouším znovu, dostávám lehký klepanec přes prsty. Abych mohl lépe ovládat auto v téhle situaci, jsem ze zadokolek zvyklý pracovat s plynem… Jenže tady po jeho ubrání okamžitě putuje výkon zpět na předek a auto se velmi rychle rovná – respektive nepokračuje bokem. Důrazné zašlápnutí do podlahy to okamžitě napraví, ale na první dobrou jsem se trochu lekl. No nic, pojďme si říct, že to není „driftmachine“, ale při správném postupu si rozhodně vykroužíte vracečku, nejspíš i kruhák a je úplně jedno jestli na sněhu, vodě, nebo za krásného letního dne a to je to u rodinného „crossovercombidaily“ vozu docela návykové. Zbytek cesty i s ohledem na techniku probíhal naprosto v klidu a pohodě, za doprovodu hudby, protože i v tom je Cupra Formentor VZ5 opravdu dobrá.

Cupra už dávno není jen o jedné motorizaci, do Čech přijíždějí civilnější verze i pětiválec

 

Závěr: je to tedy všeuměl?

V podstatě ano a pokud máte zájem o velmi rychlé auto, se kterým je každodenní život úplná pohoda, odveze celou rodinu a může s ním v klidu jezdit vaše drahá polovička i s potomky, je VZ5 opravdu zajímavá možnost. Jako bonus vnímám, že je to novodobý „sleeper“. Řidič Mustangu tohle určitě nečekal a nedivil bych se, kdyby hned začal hledat, co to vlastně bylo. Největšího soupeře pro Formentor tak vidím v samotném Formentoru. Tedy vrcholná VZ5 má z mého úhlu pohledu nejsilnějšího soupeře ve verzi VZ. Ta sice nemá takhle chytrou čtyřkolku, ale čtyřkolku má. Nemá ojedinělý pětiválec a 390 koní, nabídne ale prověřený čtyřválec a 300 koní. Obě auta jsem měl na test a těch 700 000 Kč pro VZ5 bych si nebyl schopný obhájit. VZ je tak dobré a schopné auto, že to, co mi dá VZ5 navíc, v podstatě není potřeba, byť toho není málo. V každém případě je ale Cupra Formentor VZ5 extrémně schopné auto a pokud nemáte problém akceptovat jeho cenovku a spokojíte se jen s tím nejlepším, rozhodně neuděláte chybu. Tohle byl zase ten týden, pro který stojí za to psát…

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

VerzeFormentor VZ5 2.5 TSI
Výkon287 kW
Točivý moment480 Nm
Maximální točivý moment dostupný při ot./min.2250 RPM
Zrychlení 0-100 km / h4.2 s
Max. rychlost250 km/h
PalivoN98
Válce5
Maximální výkon dostupný při ot./min.5700 RPM
PřevodovkaDvoujspojková automatická převodovka
Počet převodů7
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruturbo
Objem2480 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)10.1 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)15.4 l/100km
Příměstská spotřeba (WLTP)10 l/100km
Spotřeba na dálnici (WLTP)9.7 l/100km
Velikost nádrže55 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Systém start-stopsériová výbava
Standardní rozměr pneumatik255/35R20
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)sériová výbava
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Maximální přípustná hmotnost2130 kg
Pohotovostní hmotnost (EU)1685 kg
Užitečné zatížení445 kg

modelová řada

Název generaceKM
Představen11/21
Počet dveří5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4468 mm
Rozvor2681 mm
šířka1852 mm
Objem zavazadlového prostoru410 l
Zavazadlový prostor (po sklopení zadních sedadel, dno po střechu)1465 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1505 mm
Kruh otáčení11.4 m
Počet sedadel5

Sdílet: