Aprilia Tuareg 660 – úžasný univerzál
Autor: Jiří Babický - Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýNázev nového modelu Aprilie někomu může přijít povědomý, starší z nás si přímo vzpomenou na skvělou Aprilii, která byla pod stejným názvem uvedena na trh v roce 1985.
Původní Tuareg dostal jméno podle kmene saharských nomádů. Byla to zkrátka doba, kdy všichni motocykloví nadšenci (a nejen motocykloví) byli fascinování legendární rallye Paříž – Dakar a Aprilia se svým Tuaregem zaslouženě nezůstala pozadu. Původní Tuareg se v několika generacích vyráběl až do roku 1994 a pak nastala dlouhá pauza. Naštěstí pro nás všechny se v posledních letech do světa motorek dostala tak trochu retro vlna, a tak se i Aprilia rozhodla oživit jednu lehce zaprášenou legendu, takže Tuareg is back!
Novinka je povedené retro s příměsí moderny
Nově zrozeného Tuarega navrhl tým Piaggio’s Advanced Design Center z Kalifornie, vedený Miguelem Galluzzim, který je mimo jiné také podepsán pod velmi povedenou V85 TT Moto Guzzi. Design Tuarega je velmi zdařilou kombinací tradičního a hlavně funkčního designu terénních motorek, do kterého bylo implementováno trochu moderních prvků. Designérům se také povedlo do jinak velmi tradičně pojatého motocyklu zapracovat ostře a moderně řezanou přední masku s LED světlem. Celek působí hodně sportovně až svalnatě a novému Tuaregu dal nezaměnitelnou tvář.
Tuareg využívá mnoho osvědčených komponentů. V novému trubkovému ocelovém rámu je na šesti bodech uchycen řadový dvouválec o objemu 659 cm3. Je to stejný motor, který známe z modelu TS a Tuono, ale optimalizovaný pro Tuarega. Tady je víc než maximální výkon přeci jen důležitější získat co největší točivý moment už v nízkých a středních otáčkách. Motor v Tuaregovi je tak naladěn na 58,8 kW a točivý moment 70 Nm při 6500 otáčkách. Jelikož je pro terén potřeba jiná charakteristika motoru, v Aprilii si s ním pohráli tak, abyste 75 % točivého momentu měli už při 3000 otáčkách. A protože Tuareg není žádná “kroska” ale motorka do všech podmínek, máte k dispozici čtyři jízdní režimy – Urban, Explore, Offroad a Individual. Motorka ještě dostala nový airbox, který najdete mezi hlavou řízení a nádrží. Tohle umístění má usnadňovat výměnu vzduchového filtru a bonus navíc – motorka má pak úžasný zvuk.
Cestou necestou a hlavně necestou
Když prvně usednete na Tuarega, bude vám připadat, že to sedlo je sakra vysoko, ale vůbec to není taková trestná lavice, jak to na první pohled vypadá. Sedadlo vysoké 860 mm je docela dlouhé a jak zjistíte zejména v terénu, je příjemně úzké. To v kombinaci s plochými panely na obou stranách umožňuje perfektní ovladatelnost. S motorkou se skvěle manévruje jak ve stoje tak v sedě. Můžete předkopávat nohu i stát ve stupačkách. Jen si nezapomeňte vyndat gumové cestovní špunty ze stupaček. Velkým plus je i mechanicky asistovaná spojka, která jde lehce ovládat dvěma prsty, díky čemuž můžete lehce a přesně dávkovat výkon na zadní kolo.
V terénu je Tuareg prostě jako doma. Aprilia si dala na výběru komponent záležet a vyrobila skvělý stroj. To, že to s terénem myslí vážně, na první pohled prozradí 21″ a 18″ kola. Zadní kyvná vidlice je osazena tlumičem Kayaba se zdvihem 240 mm. Předpětí pružiny můžete jednoduše regulovat pomocí kolečka bez nutnosti používat jakékoliv nářadí. Vpředu jsou pak vidlice o průměru 43 mm, které jsou nastaveny trochu tvrději než u standardní terénní motorky. Je to ale přesně tak akorát, aby nebyla motorka moc měkká na silnici a moc se “nebořila”, když jdete tvrději na brzdy.
Brzdy jsou mimochodem jednou z komponent, která mě hodně překvapila. Na první pohled nevypadají nic moc. Aprilia použila jednoduché dvoupístkové třmeny Brembo na dvojitých 300mm kotoučích vpředu a jeden 260mm kotouč a plovoucí, jednopístkový třmen vzadu. V porovnání s konkurencí si asi řeknete, že to není nic moc, ale ono to funguje úplně perfektně. Prostě není to supersport a Bremba jsou zkrátka dobré brzdy i v jednodušším provedení, takže výkon, který dodávají, je na tuhle motorku naprosto dostačující. Aprilia zkrátka dokázala perfektně vybrat komponenty a stvořit perfektní motorku.
Existují jen dvě slabiny…
Jedinou slabinou v terénu se tak ukázal řidič a trochu gumy. Ja jsem si to v terénu užil jako už dlouho ne. Motorka skvěle tlumí nerovnosti, dobře se ovládá a projede uplně všechno, i když nejvíc zábavy si užijete na šotolině. A abyste si to užili po svém, máte možnost si vypnout všechnu elektroniku a užít si absolutní svobodu v terénu. Jen pozor na gumy. Standardní Pirelli jsou univerzály, ale to znamená, že i když jsou velmi dobré na silnici, na šotolině i v terénu, pokud je v terénu víc mokro a bahno, mají tendenci se docela rychle zanést. Pak se z nich stávají trochu slicky a fakt to klouže, ale jako prase… Pak je to samozřejmě na vás, pokud chcete více jezdit v terénu, chce to zkrátka to správné obutí.
Jak skvělý je v terénu, tak dobře se na něm cítíte i na silnici. I když na to nevypadá, ani tady Tuareg rozhodně nezaostává. Aprilii se povedlo vyladit motorku tak, že i když je velmi schopná v terénu, není to na úkor jízdního komfortu na silnici.
Co překvapí, je ovladatelnost a ochota, se kterou se motorka sklápí do zatáček. Až chvílemi zapomenete, na jaké motorce to vlastně sedíte. Motorka působí na silnici hodně dynamicky. Velkou zásluhu na tom má samozřejmně motor. I když je krouťák upravený pro Tuarega, nedokáže zapřít svůj původ z Tuona a RS a působí až neuvěřitelně sportovně. Odezva na plyn je okamžitá a kratší první převodový stupeň dává motorce pořádný odpich. Výkon motoru roste krásně lineárně a navíc máte už od spodu k dispozici hoooodně krouťáku.
Moderní motorka v tradičním kabátě
Ač má Tuareg kořeny hodně v minulosti a je to tak trochu retro motorka, Aprilia tuhle tradiční konstrukci vybavila vším, co byste hledali v moderní motorce 21. století. Kromě kvalitních mechanických komponentů tak dostanete i slušnou dávku elektroniky.
Kokpitu vévodí široká plochá obrazovka, která je umístěná za širokým plexisklem a pořádným kusem plastu, který to vše chrání. Nad displejem je také připravená hrazda na navigaci, telefon, nebo nějakou jinou elektronickou vychytávku, kterou byste chtěli mít na očích. Elektronická výbava je až překvapivě bohatá a Aprilia tady opravdu nešetřila. Máte k dispozici 4 základní jízdní režimy: Urban, Explore, Off road a individual. Reálně máte vlastně režimů mnohem víc, protože u Individualu si můžete nastavit třeba ABS, kontrolu trakce, brždění motorem a další funkce tak, jak vám to nejlépe vyhovuje. Mimochodem ABS se dá vypnout jak na obě, tak jen na zadní kolo, což je vychytávka, kterou nenabízí každý a na jízdu mimo asfalt se to opravdu hodí.
A jelikož je Tuareg opravdu univerzál, máte k dispozici i tempomat. Přiznám se, ten mě na první dobrou trochu zarazil. Proč tempomat na téhle motorce? Jak se svezete, tak ale pochopíte. Tuareg je skutečně univerzál a v pohodlném sedle se můžete vydat na pořádně dlouhou jízdu. Navíc nosnost rámu je až 210 kg, takže můžete klidně vyrazit i ve dvou.
Užasný univerzál
Nový Tuareg není jen reinkarnace původní motorky, ale Aprilia ji dokázal vylepšit a udělat z Tuarega skutečně lehkou obratnou a univerzální motorku, která neztratila nic z dakarských speciálů, ale ještě přidala spoustu dalších vlastností. Kvalita provedení motorky je na špičkové úrovni, design motorky je nádhernou kombinací tradičního a moderního. Elektronika a možnosti nastavení řadí v této oblasti Tuarega na špičku. Přepínatelná kontrola trakce se čtyřmi úrovněmi citlivosti, brzdění motorem nastavitelné ve třech úrovních a tři různé motorové mapy dávají možnost individualizace motorky a dělají z téhle Aprilie motorku, ze které nebudete chtít slézt. Tuareg je prostě skvěle ovladatelná motorka a i když má 204 kg, dá se skvěle vodit jak v terénu tak na silnici.
Jiří Babický