Dacia oblékla novou a dospělejší identitu. Rok od roku méně a méně low-costová
Autor: Michaela Rubešová · Fotografie: Renault Česká republika, a.s.V Praze mrzlo jako na Sibiři a my jsme se ještě před Vánoci vyrazili podívat do nového showroomu Dacia. Ten se celý převlékl do moderní identity, kterou budou mít nově i samotné automobily. Salonu dominují přírodní barvy a po dlouhých třech letech se vrací do prodeje i reklamní předměty značky. Tu největší změnu však pocítí právě jednotlivé modely této rumunské značky. Automobilka Dacia nově působí sebevědomě a autenticky, díky čemuž se ještě více vzdaluje pomyslnému low-cost segmentu automobilového průmyslu. Co vše je tedy nové?
Nová etapa je tady!
Ve svém strategickém plánu z počátku roku 2021 Dacia oznámila: Započíná se nová etapa její historie! Letos přišlo nové logo, nový znak, nové barvy, nová území. To vše aniž by popírala své kořeny. Recept, který je zdrojem úspěšnosti značky, zůstává stejný, ale značka se představuje v nové podobě, aby potvrdila své přednosti spočívající v jednoduchosti, autentičnosti a síle, a to stále za přijatelnou cenu. Generální ředitel Denis Le Vot definuje Dacii jako „značku, která neustále znovu definuje to nejdůležitější v automobilovém průmyslu.“ Značka, která spojuje „dostupné“ a „atraktivní“. Stále jedinečná pozice na trhu, která by měla v dalších letech posílit.
Renesanci Dacie ztělesňuje nový logotyp a nový znak, symboly jednoduché značky, která se prosazuje. Oba dva tyto prvky byly vytvořeny vlastním týmem designerů s cílem vyjádřit podstatu značky, základ Dacie od jejího vzniku. Logotyp, který je hlavní součástí nové vizuální identity, vyvolává na první pohled dojem síly a stability. Kresba písmen je záměrně minimalistická – D je obrácené C – s cílem vizuálně vystihnout střídmého a mazaného ducha značky. Tato geometrická forma logotypu zanáší do sledu písmen pohyb inspirovaný mechanikou. Pokud jde o základ loga, tak znak představuje spojení D a C jakožto dvou dílů, které jsou spojeny a které vytvářejí dohromady článek řetězu, symbol pevnosti a spojení. Znak, který je výrazným grafickým prvkem, umožní snadno, a dokonce i na dálku rozpoznat značku.
Celá grafická forma je záměrně očištěná, aby připomínala, že Dacia je značkou, která se soustřeďuje na to nejdůležitější. Různé prvky tvořící grafickou formu přispívají ke koherenci celku a současně umožňují vytvořit doplňkové digitální obsahy. V rámci celkového duchu značky je tento grafický systém současně silný a flexibilní. Například úkolem špičky vytvořené v logotypu písmenem D je nasměrovat pohled na to nejdůležitější a vyjádřit pohyb značky zaměřené jednoznačně na budoucnost.
Lionel Jaillet, Product Performance Director Dacia, dodává:
„Dacia se mění s dobou, stejně jako se mění image její značky. Také základy jednotlivých produktů jsou stále silnější, aby odpovídaly velmi reálným očekáváním našich klientů. Všestranná, robustní vozidla, stavěná do terénu, s důmyslnou výbavou a pragmatickým přístupem k cenově dostupným a ekologickým automobilům. Vizuální identita vozů vyjadřuje tato sdělení a činí značku ještě přitažlivější. Dnešek je pro značku Dacia novým začátkem! Naše týmy fantasticky spolupracovaly na zavedení nové identity značky v celé modelové řadě Dacia. Díky přispění všech obchodních linií má nyní značka Dacia novou kůži, ale stále stejnou DNA. Tato změna je příležitostí ukázat, že náš způsob výroby automobilů může být stále stejně zásadní jako přitažlivý.“
Jednotlivé modely se převlékají do zelené
Barevná paleta, která se soustředí kolem zelené khaki, evokuje blízkost s přírodou, která je výrazným orientačním bodem pro zákazníky i terén, kde vozidla Dacia, jako ikonický Duster, plně využijí své schopnosti. Sortiment je doplněn o další, více přírodní barvy: tmavá khaki, terracota, písková a dvě další barvy – jasně oranžová a jasně zelená. Duch značky je vyjádřen také v novém ikonografickém přístupu symbolizujícím tuto potřebu svobody, návratu ke kořenům a k tomu nejdůležitějšímu.
TEST: Dacia Spring – elektromobil s mnoha NEJ
Do přírodních barev se oblékla i dealerství
Silná khaki linie, která se táhne po okrajích budovy dealerství, ztělesňuje robustnost, jednoduchost a outdoorové odhodlání značky. Tyto výrazné obrysy budovy jasně identifikují dealerství tak, aby bylo pro všechny jasně viditelné a nezaměnitelné. Zároveň také rámuje emblém značky, který je tvořen osvětlenými písmeny v rámečku: ve dne v barvě khaki a v noci v barvě bílé, přičemž písmena jsou pro zdůraznění robustnosti značky obkreslena černě. Velký totem usnadňuje identifikaci značky. Druhý totem je umístěn bezprostředně vedle vchodových dveří, kde vítá zákazníky a poskytuje jim praktické informace. Totemy zvýrazňují emblém značky. Jsou vyrobeny ze dvou materiálů: kovu v barvě khaki a dekoru inspirovaného dřevem. Ten má dodávat konstrukci teplo a evokuje outdoorovou přitažlivost, která je pro značku tak důležitá. Jejich záměrně objemný design zajišťuje, že v prostoru působí skutečně přítomně. A konečně vlajky, které poskytují dodatečné zvýraznění emblému Dacia společně s dalšími barevnými prvky, včetně odstínů terakotové a pískově šedé barvy. Celý tento balíček poskytuje zákazníkům a kolemjdoucím lepší vnější viditelnost značky.
Ekologie na prvním místě
Nový vzhled prodejní sítě značky Dacia vychází z několika hlavních principů, a to z ambice být funkční, ekologický a nákladově efektivní. Jednotlivá dealerství proto byla navržena tak, aby se jejich vzhled zjednodušil a zpřehlednil a zachoval si pouze ty prvky, které jsou nezbytné a které usnadní orientaci zákazníka. Autosalon značky Dacia musí být schopen proměňovat se v průběhu času a přizpůsobit se jakkoli velkému obchodnímu zastoupení, ať už prostorově velkému či menšímu.
Byly tak navrženy tři formáty pokrývající hlavní rozdíly, co se týče velikosti showroomu a počtu vystavených vozů. Materiály použité pro panely, koberečky, podlahy, světla, barevné nátěry atd. jsou z velké části recyklované a udržitelné a byly vybrány s ohledem na primární snahu chránit životní prostředí. Stojany používané pro panely jsou vyrobeny z recyklovaných pneumatik a jsou sestavovány dohromady pomocí emblému značky. V souladu se svým názvem slouží Dacia Link k propojení celého designu – a to fyzicky i v přeneseném slova smyslu. V jednotlivých dealerstvích bude rovněž možné zakoupit produkty značky Dacia. To pro značku znamená nový posun, ta totiž zastavila prodej zboží již v roce 2019. Opětovné uvedení tohoto zboží na trh bude zahrnovat produkty vhodné pro outdoorový lifestyle: batohy, čepice, láhve na vodu nebo pláštěnky. Veškeré produkty jsou ekologické, a to od designu až po způsob prodeje.
Novou identitu dostane celá modelová řada značky
Výrazným prvkem nové identity značky je emblém Dacia Link, jenž se nachází uprostřed přední masky, která je sama o sobě přepracovaná a nyní s prvky v bílé barvě. Stejně jako články řetězu tvoří propojená písmena „D“ a „C“ v minimalistických liniích zcela nový emblém, který odráží robustní jednoduchost nového designu. Dacia Link je snadno rozpoznatelným obrazem značky, který je dobře viditelný zblízka i zdálky. Další viditelnou změnou je přidání loga na volant každého vozidla. Minimalistický design nápisů byl zredukován, takže zůstalo jen to nejnutnější, co stačí k rozeznání jednotlivých písmen. Mezi další změny, které byly provedeny v designu, patří příchod barvy šedá Megalithe na střešní lišty, prvky předního a zadního nárazníku a vnější zpětná zrcátka u modelů Sandero Stepway a Duster.
Pravděpodobně poprvé v automobilovém průmyslu se nová vizuální identita zavádí současně pro celou modelovou řadu Dacia. První vozy se dostanou k prodejcům značky koncem roku 2022.
Michaela Rubešová