APRILIA ELECTRICa – budoucnost mobility v době elektrické
Autor: Jiří Babický · Fotografie: Aprilia (Piaggio & C. SpA)I když má správná motorka vonět benzínem a “pořádný laďák” s dunivým zvukem neodmyslitelně patří do světa motocyklů. O slovo se čím dál častěji hlásí i elektrický pohon. Poslední novinku v této oblasti přináší Aprilia. Aktuálně představila novinku v pojetí budoucí mobility. Projekt ELECTRICa cílí zejména na mladou generaci a představuje vizi značky Aprilia na téma mobilita pro blízké budoucnosti. Aprilia a mateřský koncern Piaggio nejsou v oblasti elektrického pohonu žádní nováčci. V projetku ELECTRICa dále rozvíjejí a zužitkovávají veškeré zkušenosti získané za desetiletí práce a je opravdu na čem stavět. Koncert Piaggio pracuje elektrickém pohonu již od roku 1975 a během té doby představil celou řadu vozidel, jako je například MP3 Hybrid, první hybridní skútr na světě.
Především nové pojetí
Aprilia tímto konceptem cílí zejména na budoucí generace motocyklových nadšenců. Na mladé jezdce, případně na ty, kteří budou přesedat ze skůtru na motorku. Projekt ELECTRICa je nový koncept – lehký motocykl s nulovými emisemi pro zábavnou a uspokojující jízdu, která poskytne maximální svobodu a potěšení z jízdy i při používání ve městech budoucnosti. Ani tam zábava a svoboda jízdy doufejme nebudou chybět. Aprilia se tak připravuje na novou realitu v digitálním světě, který přináší nejen změnu životních návyků, ale zároveň se mění i požadavky na běžné dojíždění. Na druhou stranu zážitek z jízdy, který může poskytnout pouze motocykl, nelze nahradit žádnou virtuální realitou.
Design a jeho detaily
Design představeného koceptu sází na moderní pojetí a sportovní linie. Zepředu dominuje trojitý světlomet, typické pro všechny Aprilie. Snadnou ovladatelnost zaručují kompaktní rozměry, malá výška sedla a nízká hmotnost. Zajímavostí jsou ovládací prvky obou brzd na řídítkách, které usnadňují přechod ze skútrů. Elektromotor je umístěn ve střední části a pohání řetězový sekundární převod. Bezklíčový systém, LCD přístrojový panel a ráfky generující zvuk tu zastupují technologie zaměřené na praktičnost i aktivní bezpečnost, což je oblast, ve které vždy byla Aprilia průkopníkem a stále patří mezi světovými výrobci na špičku. Počítáme, že finální podoba se ještě změní. Ač koncept vypadá parádně, přeci jen to trochu vypadá jako kombinace KTM a maskovacího potisku od Suzuki, ale to oboje jsou v podstatě pozitiva, takže za celkový design 10 bodů, jen čekáme, že finální model bude trochu víc obroušen do Aprilie.
I přes elektrický pohon vypadá při nejmenším lákavě
Ač u motocyklů nejsem velkým zastáncem elektrického pohonu, koncept vypadá zajímavě a design je prostě pecka. Co se týká technologie, necháme se překvapit, jaké parametry bude mít finální mašina a jak se povede Aprilii vybalancovat váhu, výkon, dojezd a umístění těžiště což může být u elektrického motocyklu dost oříšek. Aprilia je však známá svojí náklonností k experimentům a stejně tak, jako při představení platformy 660, která přinesla řadu výkonných, lehkých a zábavných – ale zároveň snadno dostupných – motocyklů, má ELECTRICa potenciál stát se novým úspěšným projektem Aprilia věnovaným další generaci.
Jirka Babický