Honda EM1 e: – budoucnost městské mobility na dvou kolech

Honda EM1 e: – budoucnost městské mobility na dvou kolech

Autor: Jiří Babický · Fotografie: Jiří Babický

Elektrifikace v motoristickém světě zasáhla téměř každou kategorii a skútry nejsou výjimkou. Já osobně jsem zatím toho názoru, že pro většinu motorek se elektrický pohon zatím moc nehodí, a to primárně kvůli poměru kapacity a váhy baterie – a protože jízda na motorce obvykle neprobíhá plynule konstantní rychlostí, avšak zahrnuje časté zrychlování a agresivní brzdění. Tahle kombinace samozřejmě vede k tomu, že abyste měli rozumný dojezd, budete mít motorku těžkou jak hroch a také stejně ovladatelnou. To na okruh asi nechcete, ale co když nechcete jezdit jak čuník, co když nejste závodník a jen se potřebujete pohybovat pár kilometrů kolem domu, bytu, chalupy, nebo třeba karavanu? Asi sáhnete po skútru a tam je to trochu jiný příběh. 

Skútry tak jsou z mého pohledu segmentem, kde elektrika může dávat smysl. Hlavně v případě skútrů určených pro kratší trasy: do práce, do kavárny, nebo jen za roh do sámošky. Pokud jste městský jezdec a hledáte ekologický způsob, jak se rychle, tiše a pohodlně pohybovat jen do vzdálenosti několika kilometrů od výchozího bodu, novinka od Hondy, EM1 e:, by vás rozhodně neměla minout. Tento skútr není jen jedním z prvních čistě elektrických strojů značky Honda, ale i elegantním a kompaktním dopravním prostředkem, který přináší nový přístup k dopravě na krátké vzdálenosti ve městě i v příměstských oblastech.

Honda EM1 e: zaujme svým čistým a minimalistickým vzhledem. Design je typický pro moderní elektrická vozidla, ať už mají dvě, nebo čtyři kola. Žádné zbytečnosti, prostě čistě funkční kousek elektrické techniky. Skútr je kompaktní, což oceníte zejména při jízdě v hustém městském provozu a při parkování na přeplněných ulicích. To je přesně terén, do kterého je EM1 e: konstruován. Díky své kompaktnosti a dobré ovladatelnosti se můžete proplétat městským provozem jak lasička a zaparkujete pomalu na dlažební kostce.

 

Elektrický pohon a dojezd

Honda EM1 e: je poháněn kompaktním elektrickým motorem, který je dostatečně silný pro každodenní pohyb po městě. Motor je umístěn v zadním kole a poskytuje plynulou a tichou akceleraci, což je pro městské prostředí naprosto ideální. Žádné výfuky, žádný hluk – prostě tichá a hladká jízda, kterou nebudete budit celé sousedství. Co se týká dojezdu, Honda slibuje, že na jedno nabití baterie ujede až 41 km, což je pro většinu městských dojížděčů naprosto dostatečné. Při mojí testovací jízdě byl dojezd nepatrně nižší, ale jezdil jsem v celkem kopcovitém prostředí a skůtříka jsem vůbec nešetřil. Při běžné jízdě tak dojezd odpovídá údajům výrobce, což je velmi příjemné zjištění. Navíc máte k dispozici ještě režim ECON, který dále snižuje spotřebu energie. Není to sice výkon, který by vás zavezl na dlouhý výlet za město, ale jak jsem psal, tohle není ani trhač asfaltu ani cestovní motorka. 

Zajímavý je koncept nabíjení baterie. Ten přesně odpovídá určení tohoto skútru. K motorce nemusíte tahat kabel, nebo jezdit nekam k veřejné nabíječce. To by totiž mohl být hlavně ve městě, pokud nevlastníte vilu po babičce, celkem problém. Honda přišla s konceptem vyjímatelné baterie, což znamená, že ji můžete snadno vzít domů a dobít přes noc. Baterka váží 10,2 kg a má pohodlnou rukojeť pro přenos do bytu a zpět. Pro nabíjení dostanete speciální adapter, který se napojuje na klasickou zásuvku. Nabíjení je jednoduché a trvá kolem 6 hodin, případně necelé 3 hodiny z 25 % na 75 % kapacity baterie, což je pro denní dobíjení OK a navíc nemusíte řešit, kde a jak budete nabíjet. Pro krátké tratě kolem bydliště naprosto super koncept.

 

Lasička do městského terénu

Jízda na EM1 e: je jako na standardním malém skútru. Dokonce tady máte i startování. Je to prostě stejné. Přidržíte levou brzdovou páčku a zmáčknete tlačítko startovaní. Jen vám pochopitelně nenaskočí spalovací motor, ale na displeji se rozsvítí zelený nápis READY. Díky nízké váze je skútr snadno ovladatelný a obratný, což oceníte především v úzkých městských uličkách a při proplétání se hustým provozem. Zrychlení je plynulé a dostatečně svižné na to, abyste udrželi tempo s ostatními vozidly, i když ve velkém kopci s mými 90 kg se skútr trochu potil. Maximální rychlost EM1 e: je omezena na cca 50 km/h. Tj. i tady je jasné, že Honda vytvořila skútr vyloženě pro městské prostředí a pro krátké cesty. Co mě potěšilo, je stabilita. I když je skútr menší a lehčí než klasické benzinové varianty, díky nízkému těžišti a pečlivě navrženému rámu máte EM1 e:, vždy hezky pod kontrolou a i když jste na malých kolečkách, skútr je stabilní a skvěle se ovládá. 

Ergonomicky je EM1 e: dobře promyšlený. Manipulace se skútrem je snadná a bezproblémová, což ocení především nováčci, kteří s motorkami nemají mnoho zkušeností, případně příslušnice slabšího a estetičtějšího pohlaví. Vzhledem k velikosti a váze si dovedu EM1 e: představit i jako dobrého společníka do karavanu na kratší cesty kolem kempu a parkingu. Posed je pohodlný a přirozený – rovná řídítka a sedlo umístěné ve správné výšce poskytují příjemný pocit a stabilitu, velká platforma pod nohama zase jistý a pohodlný posed. EM1 e: má i pár zajímavých vychytávek. Mezi praktické detaily určitě patří dostatek prostoru pro nohy, dva stojánky, hlavní i policajt, výklopné stupačky pro spolujezdce, ruční brzda trošku schovaná u levé brzdové páčky a jednoduchý systém vyjímání baterie. Drobnou nevýhodou je, že díky velikosti baterie nezůstalo pod sedadlem dost místa na uložení velké helmy, ale to se dá snadno vyřešit zadním kufrem. Jinak je prostor pod sedlem docela velký na uložení všech nezbytností a třeba i malého nákupu, plus máte k dispozici ještě další úložný prostor pod řídítky, třeba na lahev vody. Další praktickou vychytávkou je vestavěný USB port třeba pro nabíjení telefonu. Digitální displej poskytuje jasné a přehledné informace o stavu baterie, rychlosti a dalších potřebných údajích. Skútr je také vybaven funkcí rekuperace energie při brzdění, což pomáhá šetřit baterii a prodloužit dojezd. Že to funguje, poznáte v kopcovitém terénu. Při jízdě do kopce % mizí přímo před očima, ale při jízdě z kopce jedete “skoro zadarmo”. 

 

Budoucnost městské mobility?

Honda EM1 e: představuje elegantní a praktický způsob, jak se pohybovat po městě bez starostí o emise, tankování, nebo hlučný provoz. Tento skútr kombinuje moderní technologie, pohodlí a skvělou ovladatelnost, což z něj dělá ideální volbu pro každodenní dojíždění v městských podmínkách. Ať už hledáte tichý a ekologický způsob, jak se dopravit do práce, nebo vás láká elektrická mobilita a chcete vyzkoušet něco nového, Honda EM1 e: vám nabídne vše, co potřebujete. Jízda na tomto skútru je zábavná, snadná a cenově nenáročná jak na provoz, tak i na pořízení. Aktuálně je skútr v akci za necelých šedesát tisíc Kč a navíc budete mít pocit, že přispíváte k lepší budoucnosti našeho městského života.

 

Jirka Babický

Sdílet: