ŽENEVA 2019: exoti a výjimečné vozy

ŽENEVA 2019: exoti a výjimečné vozy

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jiří Simon

Letošní ročník ženevského autosalonu je již minulostí, teda alespoň co se nás novinářů týče. O klasických novinkách jste si v našem magazínu mohli již ledasco přečíst, mluvím o běžných automobilkách a jejich novinkách. 89. ročník byl ale nabitý i novinkami značek, o kterých mnozí z vás nikdy neslyšeli.
A tak jsem se vám je rozhodl trošku přiblížit. Mluvit budu i o vozech z kategorie snů.

 

Aurus

Stánek automobilky Aurus byl zahalen černým závěsem do pozdních odpoledních hodin. Nakonec odhalili asi nejluxusnější vůz letošního ročníku, a to limuzínu se jménem Aurus Senat. Jde o civilní verzi vozu, kterým jezdí ruský prezident. Aurus Senat měří na délku 5630 mm pro kratší a 6620 mm pro prodlouženou verzi. Luxusní limuzínu pohání hybridní jednotka složená z benzinového osmiválce 4,4 litru o výkonu 440 kW a elektromotor s 62 koňmi. Mohutná přední maska a světlomety mi ale hodně připomínají asi jediného konkurenta v daném segmentu, a to vozy značky Rolls-Royce. Uvidíme, jestli i značka Aurus otevře svůj showroom někde v Praze.

 

Bugatti

Francouzsko-italsko-německá značka se pochlubila jedinečným vozem Bugatti La Voiture Noire, který je postaven na základu aktuálního modelu Chiron. Bugatti La Voiture Noire byl vyroben pouze v jediném exempláři a již má svého zákazníka, který za ni zaplatil neuvěřitelných 16,7 milionu Euro, což je v přepočtu zhruba 428 milionu korun. Bugatti samozřejmě jméno zákazníka tají.

 

Koenigsegg

Švédská automobilka představila na Ženevském autosalonu svůj nový hypersport Jesko (Slovo „Jesko“ pochází ze Švédska a jde o křestní jméno otce zakladatele společnosti Koenigsegg, Christiana von Koenigsegga, Jesko von Koenigsegg). Jesko je poháněn přepracovaným vidlicovým osmiválcem o objemu 5 litrů s dvojicí turbodmychadel a navíc ještě kompresoru, které stlačují vzduch na 20 barů. Udávaný výkon je 1280 koní při spalování benzinu a 1600 koní při spalování ethanolu. Maximální točivý moment dosahuje 1500 Nm při 5100 otáčkách, ale více jak 1000 Nm je dostupných už od 2700 do 6150 otáček.

 

Piëch

Jde o švýcarsko-německou společnost Piëch Automotive se zakladateli Töni Piëch a Rea Stark Rajcic. Töni Piëch není nikdo jiný než syn Ferdinanda Piëcha a samozřejmě pravnuk Ferdinanda Porsche. Piëch Mark Zero Concept je prvním modelem mladé značky, jde o koncept elektrického sportovního vozu typu GT. Specialitou tohoto konceptu jsou použité baterie od honkongské společnosti Desten Group Ltd. Moc technických detailů zatím není k dispozici, ale to co k dispozici je, je fascinující, protože výrobce slibuje, že nabití baterií na 80% zabere necelých 5 minut. Pohánět tento koncept má trojice elektromotorů, kde u přední nápravy je jeden o výkonu 150 kW a zbývající dva s výkonem každý také po 150 kW jsou u nápravy zadní. Tento pohon by měl zajistit zrychlení z 0 na 100 Km/h za 3,2 s a maximální rychlost bude omezena na 250 km/h. Dojezd na jedno nabití činí podle metodiky WLTP kolem 500 km.

 

Rimac

Na stánku chorvatské společnosti Rimac Automobili na mě čekalo auto s pořádným WOOOW efektem. Jde o elektrické dvoumístné supersportovní kupé Rimac C_Two, jehož základem je monokok, který se pyšní extrémně nízkou hmotností, a to 200 kilo včetně střechy. Celkově má vůz rozvor 2745 mm a délku 4750 mm, šířku 1986 mm, výšku 1208 mm a celková hmotnost vozu činí 1950 kg. Výkonnostní parametry Rimac C_Two berou až dech. Udávaný výkon 1914 koní a točivý moment 2300 Nm doslova vystřelí Rimac na stovku za 1,97 s, za 11,7 sekundy dokonce na 300 km v hodině. Maximálka činí 412 km/h a udávaný dojezd až 550 km podle metodiky WLTP. Výrobce má v plánu vyrobit 150 kusů a první z nich budou k dispozici již příští rok.

 

S2D (Share 2 Drive)

Turecká společnost S2D představila koncept svého elektrického minivozítka určeného do městského provozu a jak již napovídá jméno společnosti jde o Car Sharing. Vozítko pojmenovali AC SVEN 1.

 

Tata

Na ženevském výstavišti se objevil i stánek indické automobilky Tata, což pro mě bylo veliké překvapení, a to protože Tata nepůsobí na evropském trhu a navíc dvě velké britské značky (Jaguar/Land Rover), které patří pod křídla značky Tata, na výstavišti letos chyběly. Tata prezentovala kompaktní pětidvéřový hatchback jménem Altroz, na délku měří bezmála 4 metry a na šířku metr a sedmdesát pět cm. Příjemný moderní design karoserie ladí s mírně extravagantním interiérem. Samotného by mě zajímalo, jaký je s tímto autem v evropském měřítku záměr.

 

Vredestein

Vredetsein je sice výrobce pneumatik a ne aut jako takových a dokonce nejde ani o žádnou novinku. Na jejich stánku mě ale opravdu zaujala Tesla S kombi v lahvově zelené barvě.

 

Samozřejmě svoje novinky v Ženevě prezentovaly i další značky anebo úpravci vozidel jako Mansory, Alpina, ABT, Brabus a další. Na ty už se však v dnešním díle nedostalo. Věřím, že i tak máte o letošním GIMS (Autosalonu Ženeva) dostatečné informace. Zároveň doufám, že ani vy nevěšíte hlavu a doufáte, že budoucnost nemusí být jen nudná…

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..