ROZHOVOR: Formula E a budoucnost motorsportu podle Nissanu

ROZHOVOR: Formula E a budoucnost motorsportu podle Nissanu

Ačkoliv se toho reálně jako motorističtí nadšenci o Formuli E v českém éteru příliš nedočtete, to samé se tak úplně nedá říci u magazínu MOTORVIZE. Znáte to, občas musí přijít výjimka potvrzující pravidlo. Někdo jí sice pohrdá a označuje tuto „budoucnost“ snad až hanebně jako „závody vysavačů“, mně osobně ale nechutná vůbec hořce. Letos se jede už pátá sezóna a pokud já mohu zabrouzdat do své paměti, byla to v pořadí ta třetí, kdy jsem měl možnost být poprvé součástí jedné její velké ceny. Je to už nějaký ten pátek, letošní ročník (2018/2019) je navíc z řady úhlů pohledu revoluční. I proto jsem neváhal a inicioval rozhovor na poli nejvyšším. V současné době je do seriálu přihlášeno hned devět továrních týmů (s pozadím automobilky), což je nejvíce ze všech motoristických soutěží. Jedním z nováčků v šampionátu je i značka Nissan, která však těží ze skvělé spolupráce s již zaběhlým a velmi zkušeným týmem e-Dams. Jaká je to pro automobilku výzva, co vše si od účasti slibuje, jak se jí vede a kam ji posouvá? A co budoucnost? Je opravdu tohle tím pravým ořechovým? Jak je viděna budoucnost motorsportu v patrech nejvyšších? Na všechny tyto otázky jsme se na právě probíhajícím Ženevském autosalonu snažili najít odpovědi a máme je tu pro vás!

 

Nissan a Formula E: dva nyní propojené světy

Hned na úvod se nabízí otázka, proč Nissan a Formula-e. Pochopitelně má i tahle automobilka poměrně dlouhou tradici v motorsportu, stačí si připomenout třeba Nismo. Podle Nissanu se ale z motorsportu postupem času stala soutěž o největší množství proinvestovaných financí. „Byli jsme součástí mnoha sérií a když jsme si v poslední době dělali srovnání nákladů a přínosů, které pro nás jednotlivé závody měly, zjistili jsme, že to příliš nedává smysl,“ vysvětluje hledání nového východiska motorsportu nejpovolanější za automobilku, sám víceprezident a šéf strategie i marketingu značky Nissan, Roel de Vries. A právě tímto bych chtěl začít rozhovor, při kterém Roelovi supluje i další neméně důležitá osobnost, Michael Carcamo, dlouholetý šéf divize motorsportu značky Nissan. Po LMP1 v Nissanu hledali ten správný směr motorsportu. Hlavním cílem bylo najít sérii, která sedí automobilce: „Nastavili jsme si nějaká základní kritéria, z čehož na prvním místě musí pro nás nová série sedět tomu, v co věříme jako značka a kam se s ní chceme posouvat. Zároveň to musel být šampionát takový, který nám bude dělat jméno po celém světě, nikoliv jen v Evropě. A v neposlední řadě musí mít náklady a přínosy naší investice vyvážený poměr,“ zdůvodňují zástupci značky výběr právě Formule E. „Hrozně se nám líbí, že se právě Formula E snaží motorsport zpřístupnit, omladit a přilákat mladší skupiny. Nemusíte taky cestovat nikam daleko, neboť závody probíhají přímo ve městech. A taky jde o zábavu pro celou rodinu, k trati mohou vzhledem k doprovodnému programu vyrazit všichni členové,“ s nadšením pokračuje p. Roel. Takže proč? „Je to o budoucnosti, technologiích, o elektřině a elektrických autech, protože je to ve městech, protože cílí na mladou generaci, protože jde o relativně cenově dostupné závodění a taky protože je to celosvětový šampionát,“ to jsou hlavní důvody Nissanu. Neznamená to ale, že se automobilka stahuje z ostatních částí motorsportu. Zmínit můžeme sérii GT v Japonsku nebo ostatní zákaznické aktivity, které podporuje. „Motorsport je součástí našeho DNA,“ jsme ubezpečování o velké roli motorsportu u Nissanu.

 

Čtyři závody jsou za námi: jak se sezóna vyvíjí?

V letošním roce, jak už bylo asi tisíckrát řečeno, nejde o nic jednoduchého pro žádný z týmu. Samozřejmě máme v šampionátu řadu nováčků, do nichž patří i Nissan. Nejdůležitější jsou ale změny v pravidlech. Za sebe bych si dovolil tvrdit, že jednotlivé monoposty Formule E dospěli a jsou svou podobou už daleko blíže vrcholné Formuli 1 než-li závodní motokáře. Zvětšit se závodní speciály museli i díky větší baterii, která jim umožní absolvovat celý závod bez dobíjení resp. výměny strojů. Je nám jasné, že je Formula E velmi konkurenčním prostředím, už jen 9 v současnosti aktivních továrních týmů mluví za sebe. A jak se vede Nissanu? „Nejde také jen o naši účast a důvody k našemu vstupu. Jde také o to, jak participujeme. I proto jsme se rozhodli dát se dohromady s již zkušeným týmem a tím je e-Dams“ začíná svou řeč Michael Carcamo. Já jen doplním informaci, že e-Dams po boku aliančního partnera Renault je součástí Formule E od jejího samotného začátku a podařilo se mu již dvakrát zvítězit v absolutním pořadí. Mimochodem právě e-Dams má k dispozici dobrý „line-up“ v čele s prvním jezdcem, Sébastienem Buemim. „Začali jsme samozřejmě s našimi vědomostmi a filosofií týkající se elektrických vozidel, dali jsme se dohromady se skvělým týmem a dostali jsme se do šampionátu pro sezónu 2018/2019, kdy jsou v běhu monoposty druhé generace, které už mají k dispozici 44kWh baterii umožňující odjet celý závod s jedním vozem,“ pokračuje Mike. Kromě aut se změnila ještě jedna „drobnost“. Nyní jsou jednotlivé závody vypsány na 45 minut + 1 kolo. Po odpočítání 45 minut musí tak jezdci absolvovat ještě jedno dodatečně kolo na trati. „Bude to hodně zajímavý rok,“ těší se účastníci z Nissanu. Začátek byl ale přeci jen možná trošku hořčejší: „Jsou to už dva roky, co jsme na tomto projektu začali pracovat. Vůbec první příležitost vidět, jak celý tým a technika funguje v praxi, nastala ale až v závodě. A bylo to opravdu náročné…“ K formátu mám ještě jednu poznámku, jejíž důležitost si uvědomuji až při dnešním rozhovoru. Formule-e je totiž standardně jednodenní událostí, v praxi to vypadá asi takto: ráno první tréninky, dopoledne jejich pokračování, v poledne kvalifikace a odpoledne jeden závod, večer se pak vše začne sklízet a jezdci v klidu oslavují nebo jsou již na cestě domů. Má to samozřejmě své výhody i nevýhody. Prvně je třeba zmínit, že kratší čas na závodech znamená i nižší náklady nebo větší atraktivitu pro diváky z řad široké veřejnosti. Na druhou stranu má ale tým daleko méně času na nastavování auta po trénincích a téměř nulovou šanci pro jakoukoliv chybu, tím mířím především k jezdcům. To vše dělá závodní den (nikoliv víkend) extrémně náročným. Nissan s pokorou vysvětluje: „Tohle jsme možná trochu podcenili. Věděli jsme, že nebudeme mít den po trénincích pro dodatečnou analýzu a plánování, neuvědomili jsme si ale, že jde o zcela nový tým a že si musí vše společně tak trochu sednout. Na druhou stranu cítíme velmi dobré výsledky ve výkonech auta, Sébastien Buemi se kvalifikoval do super-pole v každém z letošních závodů. A naše tempo je tam, kde má být. V závodě je to ale taky trochu o štěstí a není prostor pro chyby.“ A právě štěstí trochu v prvních závodech týmu a zejména jezdcům chybělo.

 

Nissan a e-Dams: že by hvězdná spolupráce?

O skvělé spolupráci automobilky Nissan a e-Dams týmu jsme se již zmínili. I mě osobně ale zajímalo, jak spolupráce obou subjektů probíhá. Přeci jen jde opravdu o dvě části jednoho dílu, nikoliv o jeden celek pod taktovkou automobilky. Slova se ujal opět Mike Carcamo: „Je pravda, že naši inženýři nejsou stejní inženýři jako ti z e-Damsu. Úkolem tak mimo jiné bylo dát dohromady všechny jejich vědomosti z jiných závodních aktivit. Jedna věc, kterou jsme ale podcenili zřejmě úplně všichni ve formuli-e, je náročnost nového auta. Každý totiž začínal se zcela čistým štítem a na prázdném papíru. Co se vědomostí a personálu týče, jsem přesvědčen, že máme to nejlepší. Letošní závody jsou ale úplně nové a stejně je tomu i v případě technologií. Samozřejmě jsme přinesli i technologické poznatky z nového Leafu a věřte nebo ne, i ty nám k něčemu byly. Málokdo si totiž uvědomuje, že nejde jen o hardware, ale i software. Formula-e je totiž i o plánování energie (energy/battery managementu), které je extrémně důležité.“ Teď ale přejděme k tom nejdůležitějšímu, jaké jsou odpovědnosti obou částí týmu (Nissan a e-Dams)? „Když jsme začali, rozhodli jsme se, že se staneme plnohodnotným partnerem a nikoliv jen tím formálním a marketingovým. Samozřejmě jsou tu i formality, jsme třeba součástí managementu týmu. Po pracovní stránce se snažíme stát co nejblíže. Tohle je totiž velmi náročná část naší práce. Hnací ústrojí vyvíjíme rok dopředu a od prvního testování máme jen 15 dní na jeho homologaci. Pokud tedy mluvíme v dlouhodobém měřítku, tak už teď pracujeme na autě pro sezónu šestou a homologačním procesem musíme projít už jeden měsíc po skončení té letošní. Naším úkolem je tedy přinést to nejlepší možné pohonné ústrojí, tým je tu pak, aby jej využil a aby maximalizoval jeho potenciál. Tenhle proces, zabere nějaký čas a udává tempo, které teď máme. A my jsme s ním zatím spokojení. Víme, že pokud dáme dohromady správné věci, výsledek se dostaví,“ pozitivně odpovídá na mou zcela konkrétní otázku ředitel divize motorsportu. Po skončení této promluvy padla u kulatého stolu jedna ošemetná otázka, ke které bych se ani já nechtěl úplně vracet. V rámci relativně dlouhé odpovědi pak přišla ale jedna docela zajímavá, příjemná informace: „Důležitější než aktuální pořadí je pro nás tempo auta a my víme, že je konkurenceschopné a že na vítězství rozhodně má. Spolupráce s e-Dams je mimochodem potvrzená na tři sezóny,“ odpovídá sám Roel a ujišťuje nás, že pouze průměrné výsledky v začátku první sezóny nejsou důvodem k obavám o setrvání značky v šampionátu.

 

Hlavní úskalí = málo času

Už jsem se o tom zmínil v předchozích odstavcích, v dále probíhající diskuzi nabývá však tato myšlenka na obrátkách. Zástupci Nissanu se totiž pustili i do velmi vzdáleného srovnání Formule 1 a Formule-e, a to hlavně z hlediska času. Málokdo si totiž dokáže představit, co všechno se děje během závodního víkendu (v případě F-E pouze jednoho dne). Když máte zhruba čtyři dny od prvního tréninku po první závod, od jezdců získáváte nepřeberné množství dat a je už samozřejmě na vás, co s nimi uděláte. V praxi vám ale poslouží pro různé simulace a vy už tak nějak můžete jíž do závodu s vědomím, že jste téměř na jakoukoliv situaci připraveni. Víte, co zhruba dělat, když vám začne docházet palivo (elektřina), když opotřebujete pneumatiky víc, než je žádoucí, když vyjede na trať safetycar nebo když se stanete součástí nehody. To všechno může hrát velkou roli při závodě. Ve formuli-e je to ale (bohužel) takřka nemožné. První vstupní data z okruhu totiž inženýři získávají až ráno, tedy zhruba 8 hodin před závodem, což pro všechny simulace nestačí. Výsledkem je velmi konkurenční prostředí a spousta nabídnutých překvapení. Jak pánové z Nissanu opatrně naznačili, třeba v Mexiku jejich závodníky o pódium připravila předpokládaná délka závodu kratší o jedno kolo. Raději ani nechci vědět, jakým tempem se formule Nissanu proháněli po trati po dobu závodu v porovnání s posledními koly… A k simulacím respektive průběhu závodu se váže ještě jedna výjimečnost. Krom toho, že musíte předem plánovat, kdy využijete kolik baterie a kdy naopak musíte šetřit, se vám jako populárnímu jezdci může naskytnout výjimečná možnost využít více výkonu než všichni ostatní. Ptáte se jak? Odpověď je jednoduchá: „V průběhu závodu máte k dispozici hned dvě výjimečnosti, které jiné šampionáty nenabízejí. Jde o fanboost a attack mode. Fanoušci vám tak mohou dát na dobu 90 vteřin na základě svého hlasování dodatečný výkon. Vaším (našim) úkolem je pak dobře vypočítat, kdy daných 90 sekund využít, neboť čím více výkonu využíváte, tím více spotřebováváte energie. A taky jste mimochodem limitovaní počtem aktivních členů týmu. Nemůžete jich mít stovky, maximální stav je pouhých dvacet,“ osvětluje další vymoženosti a výjimečnosti Mike Carcamo.

 

Budoucnost motorsportu i Formule-e

Informací, které u Nissanu v Ženevě ohledně motorsportu padly, bylo opravdu spousta. Než se tak dostaneme k závěru, dovolím si několik z nich zmínit a snad možná i trochu kontroverzně nadhodit téma budoucnosti motorsportu jako takového. V prvé řadě se ještě jednou musím vrátit k minulosti. Často se totiž i nyní uvažuje, zda by ve formuli-e mohli být volnější technické požadavky, čímž by byl umožněn větší přísun financí do rozpočtu a vznikala by příležitost pro „přefinancované“ projekty některých automobilek. Za Nissan odpovídá sám ředitel: „Víte, stačí se vrátit ke zmíněnému LMP1. Já nevím, jestli si to dokážete představit, ale jedna jediná sezóna nás vyšla zhruba na 150 milionů EURo, a to je samozřejmě něco nepředstavitelného. Kde je výsledek? V nejvyšší kategorii endurance závodů zůstal už jen jediný tovární tým. Takovou zábavu, si myslíte, divák chce? Ano, ve Formuli-e nás sice limituje třeba maximální kapacita akumulátorů stanovená letos na 44 kWh a je opravdu náročné s ní odjet celý jeden závod, nikdo tak ale do její velikosti neinvestuje nepřeberné množství financí a držíme se pořád na rozumném poměru vstupů a výstupů. Samozřejmě jsme rádi, že máme příležitost implementovat naší vlastní technologii do závodních vozů, ale zároveň ze série nechceme dělat několikasetmilionové (EUR) závody pro jednu sezónu, to by prostě nemělo budoucnost. Aktuální stav považuji za rozumně vyvážený.“ Teď už ale k budoucnosti, která mimo jiné zajímá právě mě. Mike tedy dodává: „Už teď na poli FIA diskutujeme nad podobou třetí generace monopostů. Skvělé je, že většina výrobců, kteří sedí u jednoho stolu, se drží cíle, aby pořád námi investované finance přinášely nějakou přidanou hodnotu. Nejdůležitější tedy není, kdo do závodů nacpe nejvíce peněz, ale jak každý vynaloží se svou technikou ke splnění rozumných technických požadavků.“ Jak je tomu s motorsportem jako takovým? Kde uvidíme za pár let zbytek závodních sérií? „Elektrifikace v motorsportu není ničím novým. Elektrifikace není jen o Formuli-e, hraje samozřejmě velkou roli i u Formule 1. Je to směr, kterým se vydává celé automobilové odvětví, ať už jde o produkční auta nebo o motorsport. Na první místě je samozřejmě naše životní prostředí. Je tu ale ještě druhá stránka věci – elektromotory nebo obecně elektřina ve vašem pohonném ústrojí dodává naprosto odlišnou úroveň technologických možností. Je naprosto neuvěřitelné, co všechno můžete díky elektrifikaci v autech udělat a jaké jsou její limity. Můžete mít skvělou kontrolu v přímém směru, můžete jakkoliv řídit výkon mezi jednotlivá kola, vektorovat točivý moment. Můžete hrát nedefinované množství technologických her, které se vám nabízí. Mimo jiné díky tomu je elektrifikace v plném proudu a ani v motorsportu ji zřejmě nikdo nezastaví,“ s nadšením popisují oba velcí pánové budoucnost tak, jak ji vidí Nissan a oni osobně.

 

O jak dalekou budoucnost jde a jak chutná právě nám? Na to je potřeba ji okusit v praxi!

Ano, dnešní rozhovor byl poněkud delší než obvykle. Mimochodem tematicky zcela zapadal do dění na letošním Ženevském autosalonu. Je až podivuhodné, jak moc a kolik se toho o elektrifikaci (převážně v souvislosti s blížícím se zpřísnění emisních norem EU) skloňovalo v rámci GIMS 2019. Svým způsobem se každá sebelepší automobilka snažila ukázat, že budoucnost nemusí být jen hořká. Každý na to šel ale po svém. Případ Nissanu tkví především v účasti ve Formuli E, které hodně věří a do níž vkládá hodně nadějí. Já sám za sebe jen doplním, že ještě žádný ze závodů „vysavačů“, které jsem měl možnost sledovat, nebyl ani při nejmenším nudný. I proto se už teď moc těším, že budu moci nějaké to další klání sledovat z absolutní blízkosti.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.