Česká premiéra nové Mazdy 3: obrovské překvapení

Česká premiéra nové Mazdy 3: obrovské překvapení

Zástupci japonské automobilky Mazda si pro nás před pár dny připravili českou premiéru svého modelu 3, tedy Mazdy 3. Představení se konalo v parkhotelu v Popovičkách. Vyšlo nám mimochodem krásné slunečné jarní počasí, což samo o sobě navozovalo pozitivní atmosféru. Když jsem dorazil, stálo na place 6 hatchbacků v bílé, šedé a typické Mazda červené barvě. Jelikož jsme s Honzou dorazili s velkým předstihem, hned jsme dostali každý jednu trojku do ruky na rychlou projížďku, a to ještě před samotnou prezentací. Vybrali jsme si oba benzinovou variantu a já šáhl po automatické 6stupňové převodovce a Honza po manuálu, já šedou a Honza bílou barvu. Vyrazili jsme na krátkou poznávací jízdu po okolních vesničkách. Musím přiznat, že první dojmy z Trojky byly až neuvěřitelné, čekal jsem dobré jízdní vlastnosti a slušný interiér i zpracování, ale i tak Mazda překonala moje očekávání, o tom však až později. Po krátké jízdě jsme zastavili, udělali pár fotek, prohodili si auta a vyrazili na očekávané oficiální představení novinky. Za tu krátkou chvilku jsem se ujistil, že při jízdách chci mít k dispozici verzi s manuální převodovkou. Teď už ale honem zpět. Co všechno mě ještě překvapilo?

 

Novinky na papíře…

Od 14:30 začalo představení novinky. Na úvod zástupci Mazdy představili, jak si značka vede nejen v celosvětovém měřítku a Evropě, ale také výsledky za několik posledních let v České a Slovenské republice. Nová generace Mazda 3 je prvním modelem 7mé generace, ta skrývá nejen novou techniku pohonu, výbavy, ale i design následujících modelů značky. Ty se ponesou v duchu tří sloganů:
Dělají auta pro ty, co milují řízení (Jimba Itai)
Dělají auta pro ty, co milují design (KODO)
Dělají auta pro ty, co milují inovativní technologie (SkyActive-X, M-hybrid, G-Vectoring,DDA+,…)
Nová trojka se představila ve dvou karosářských variantách – sportovněji laděný pětidveřový hatchback a stylověji laděný sedan, který na náš trh dorazí o něco později. Hatchback vychází z konceptu RX-Vision představeného v roce 2015 v japonském Tokiu a sedan pro změnu z konceptu Vision coupe představeného taktéž v Tokiu, ale o dva roky později. Japonští designéři mají smysl pro detail a v Mazdě stále udržují při vývoji nového vozu velkou míru ruční práce (říkají, že tak dávají nově vznikajícímu vozu duši). V interiéru designéři odstranili vše rušivé a nechali tam pouze nezbytné prvky. Velkou evolucí prošlo i odhlučnění od okolního světa. Podle zástupců značky bylo provedeno 49 změn v konstrukci karoserie právě na zvýšení akustického komfortu. Údajně je na srovnatelné úrovni jako větší Mazda 6 v těch nejvyšších výbavách.

 

Hnací ústrojí: zlatý základ Mazdy

Pohonné jednotky v japonské novince budou tři – dva benzínové motory, oba o objemu 2 litry a jeden naftový o objemu 1.8 litru. Nafta s označením SkyActiv-D je pro zákazníky značky známý třeba z modelu CX-3. Myslím si ale, že pro většinu zákazníků bude u Mazdy jasná volba některého z benzínových agregátů. První z nich s označením SkyAktivG-122, který taky není úplnou novinkou, disponuje výkonem 90 kW (122koní) a kroutícím momentem 213 Nm. Lze ho spojit se šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou se stejným počtem převodových stupňů. Již v základu je vybaven technologií vypínání válců a také mildhybridní technologií – jde o malý elektromotor vložený mezi motor a převodovku. Ten se stará o vykrytí nedostatků výkonu třeba při prudší akceleraci nebo rozjezdu. A v neposlední řadě díky tomuto systému lze ušetřit v průměru 0,6 – 0,8 l paliva na 100 km. Posledním motorem je novinka s označením SkyAtiv X-181, jde o Mazdou avizovaný motor nové generace, který disponuje technologií spalování, jež kombinuje dynamiku benzínového motoru se spotřebou naftového. Bohužel nejsou k dispozici podrobné informace o výkonech, ale podle označení Mazdy bych odhadoval, že půjde 181 koníků. I tento motor jde samozřejmě kombinovat s manuální i automatickou převodovkou, ale také bude k dispozici s pohonem všech kol. AWD bude však dostupné pouze pro hatchback, nikoliv pro sedan. A tak, jako SkyActiv-G i SkyActiv-X využívá mildhybrid.

 

Přemíra moderních a hlavně luxusních prvků

A ani výbavově nová trojka nezaostává, vlastně naopak. Disponuje totiž prvky výbavy, které nejsou v daném segmentu úplně běžné, jde třeba o 7palcový digitální přístrojový štít, kontrolu pozornosti řidiče, o kterou se starají dvě kamery, jedna infračervená, jedna normální. Ve standardní výbavě je také Head Up displej, který promítá důležité informace pro řidiče na čelní sklo, nikoli na malé sklíčko, nebo multimediální systém Panasonic s 8 reproduktory a navigací. Jako příplatkový je v nabídce soundsystém Bose s 12 reproduktory (já si vyzkoušel právě Bose a hrálo opravdu parádně). Novinkou je také adaptivní tempomat, který umí upravit rychlost podle aktuální rychlostního omezení, dále asistent pro jízdu v silném provozu. Samozřejmostí je v dnešní době systém e-call pro přivolání pomoci v případě nouze či havárie. A protože v předchozích letech bylo prodáno největší množství modelů Mazda 3 ve střední a vysoké výbavě, tak se nová generace bude nabízet právě v těchto vyšších verzích, ke kterým jde přidat už jen několik příplatkových paketů. Celkem je na výběr až z 66 různých kombinací motorizací a výbav.

 

Jízda: alfa a omega Mazdy

A konečně zpět k jízdě. Vybral jsem si verzi s manuální převodovkou a motorem SKY-G122. Najít ideální posez za volantem není nic složitého, i pro řidiče mých rozměrů je uvnitř Mazdy 3 dostatek prostoru ve všech směrech. Připojil jsem si telefon se svou hudbou a navigací přes Android Auto a vyrazil jsem. Chod motoru je velmi tichý, dráhy řadící páky jsou krátké a přesné. V dnešní době každý v moderním autě čeká woow turbo efekt, který zde není. Motor má však díky mildhybridnímu systému plynulý zátah od nízkých otáček až do atmosféricky vysokých. Řízení je příjemně tuhé a přesné, volant se silnějším věncem padne dobře do ruky. Slibované odhlučnění je opravdu na vysoké úrovni. Ovládání informačního systému se děje přes sdružený ovladač na středovém panelu, jeho ovládání je jednoduché a intuitivní, jen při připojení Android Auto jsem se trochu trápil, ale to chce asi chvíli cviku. Musím říct, že jízdu s novou Mazdou 3 jsem si opravdu užíval, a to až tak, že jsem se zpět do Popoviček vrátil jako vůbec poslední.

 

Tady je to velké překvapení…

Za těch několik málo desítek minut mě trojka přesvědčila o svém charakteru více než dostatečně. Už teď vím, že jde o neobyčejné auto a zároveň ojedinělý kus v nižší střední třídě, který je primárně zaměřený na řidiče. Už asi chápu, co chce Mazda říct svým sloganem „Drive together“. Na dnešním trhu je opravdu málo aut, které by byly tak příjemné za volantem. A popravdě už se těším až ji budeme mít na klasický test v druhé polovině června. A vy se těšte samozřejmě taky…

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.