Zdroj úvodní fotky: Michaela Rubešová
Z moderního auta do kosmické lodi: Test Peugeotu 408 HYBRID 225

Z moderního auta do kosmické lodi: Test Peugeotu 408 HYBRID 225

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Michaela Rubešová

V dnešní době je častým jevem, že výrobci změní typ vozu a chtějí zachovat jeho jméno nebo modelovou řadu. Nejčastěji se to děje u kategorií jako sedan nebo MPV, které se mění na stále populární SUV a nebo crossovery. Chápu motivaci výrobců, po takových vozech je poptávka. Ale nechápu tu poptávku. Žádné SUV, ani to nejvymakanější, nemůže nahradit rodinné MPV. U sedanů a kombíků je to pak o něco jednodušší. Dnes tu jeden takový přerod mám. Jde o francouzský vůz značky Peugeot s označením 408, crossover se snižující se linií v zadní části. Sama značka jej označuje jako fastback. Já k Peugeotu nemám vlastně žádný dlouhodobý vztah, a to až na modelovou řadu 40x. V dobách, kdy našim silnicím vládly Favority, Lady a rozbíhal se prodej Felicie, strýc si pořídil Peugeot 405. Bylo to pro mě první moderní auto a na mě, jako malého kluka, působilo jako kosmická loď. Pak si pořídil 406, ta pro mě byla opět znak něčeho úžasného. Pak přišla 407, která se mi vlastně vůbec nelíbila a pak už řada 400 zmizela. Teď ji Peugeot oprášil a představil zcela v nové formě a tvarech. Vlastně úplně nedokážu popsat, co to je, ale líbí se mi to. Mimo jiné to, jestli byla prvotní očekávání naplněna, se dočtete na následujících řádcích.

 

Design: přistálo UFO

Poslední modely značky Peugeot se vymykají běžným standardům, které na silnici vidíme, počínaje 208, 2008, 3008 a dalšími a konče právě nejnovější generací modelu 308. Předchůdci mi připadali takoví mdlí a bez nápadu, tuctoví, to ale nelze říct o té současné. Vlastně to je pravý opak. Výrazné masky se zabudovanými LED světly pro denní svícení ve tvaru lvích tesáků, ostře řezané hrany, nápaditá grafika zadních světel. A přesně takové jsou i rysy téměř 4,7 metru dlouhého crossover-coupé. Mohutná přední maska s novým znakem lva, z masky vycházejí přední světlomety, z nich se po krajích táhnou lví tesáky dolů do nárazníku. Zadní partie jsou rozděleny do tří dílů, nejvyšší linie zadního okna navazuje na úzké třídílné zadní svítilny, které mezi sebou drží znak automobilky. Naopak dole najdeme výrazný zadní nárazník, ve kterém jsou zasazeny mlhovky a světla pro couvání. Mezi těmito vrstvami je víko kufru s obloukovým prolisem, který se táhne až dolů k zadním kolům. Při pohledu z boku nejvíce zaujme svažující se střecha a linie kupé, k tomu design dvoubarevně lakovaných ráfků kol, který na první pohled vypadá, že ani není symetrický. Jen škoda tak nevýrazné barvy u testovaného modelu. Na prezentačních materiálech je 408 v modré barvě s názvem Obsesion a i naživo vypadá o mnoho lépe, než testovaná černá.

 

Dnes už standardní, přesto kontroverzní i-Cockpit

Po vstupu do interiéru řidiče přivítá již standardní Peugeotí rozložení a jejich i-Cockpit, s tím já bohužel od začátku, co ho Peugeot před cca deseti lety představil, bojuju. Nedokážu si najít správnou polohu za volantem tak, abych seděl pohodlně, měl příjemně nastavený volant a k tomu ještě viděl vše na přístrojové desce. Ta navíc je v posledních modelech, a tedy i ve 408, s možností 3D efektu. Popravdě to jsem brzy vypnul, protože mi to unavovalo oči. K tomu ještě malý volant, který působí spíše jako herní příslušenství k play station, než jako skutečný volant na řízení auta. Někomu to ale může vyhovovat a já zrovna v tomto směru příliš kritický být také nemohu. Mohutný středový panel mírně natočený k řidiči s velkým displejem informačního systému navazuje na tunel s voličem jízdních režimů a voličem automatické převodovky, má dostatek odkládacího prostoru na drobnosti. Pod loketní opěrkou je velká schránka s USB-c přípojkou. Prostor pro posádku je ve všech směrech štědrý, a to především díky rozvoru 2787 mm a vlastně i nad hlavou jsem měl dost prostoru i s tím, že testovaný model byl vybaven panoramatickou střechou, která standardně prostor na výšku lehce zhoršuje. Vzadu už to na výšku tak dobré není, ale na délku i šířku mají dva pasažéři místa dost. Sedadla dostala certifikaci pro zdravá záda, navíc jsou vybavena masážní funkcí, a to já si u vozů koncernu PSA vždy užívám, hlavně při delších cestách. Testovaný vůz byl vyveden v černém interiéru včetně obložení stropu. Volant a loketní opěrka, či obložení dveří, bylo prošité zelenou nití, škoda že tento prvek nerozvinuli i dále na sedadla. Za mě by to interiér ještě trochu zvýraznilo. Pro zavazadla ubrala trochu prostoru baterie plug-in hybridního ústrojí, umístěná pod zadními sedadly a částí podlahy kufru, ale i tak má kufr slušných 471 litrů. Pod podlahou je možné navíc uložit věci jako nabíjecí kabely nebo třeba tažné zařízení zvolené v testovaném voze jako příplatkový prvek.

 

Vypadá jako z jiné planety, ale jak jede?

Pod kapotou testované čtyřistaosmičky se skrývá vrcholová motorizace. Jde o plug-in hybridní systém s celkovým výkonem 225 koní, kde prim hraje přeplňovaná zážehová jednašestka (PureTech 180). Systém je spřažen s automatickou osmistupňovou převodovkou, přes kterou je přenášena síla na přední nápravu. Ta řadí hladce a pro klidného řidiče je zcela ideální. Když chce ale řidič prudčeji akcelerovat, než se převodovka rozhodne, že podřadí o několik stupňů dolů, chvilku to trvá. Možná jsem zvyklý ze svého auta, že pokud dám „kickdown“, převodovka podřadí okamžitě o 3 – 4 stupně dolů a vyrazí. Zde to trvalo odhadem 2x delší dobu. Až si software převodovky vyřeší všechny svoje podmínky, tak už se dostanou na řadu motory a auto projeví veškerou svoji dynamiku, která ve finále není zlá. 408 by měla být schopna ujet až 63 km v čistě elektrickém režimu (dle WLTP), o což se stará baterie o kapacitě 12,4 kWh a elektromotor o výkonu 81 kW. Já ujel něco přes 50 km, než sepnul spalovák. Celkově lze jezdit s plug-in hybridním Peugeotem za rozumnou spotřebu okolo 6 litrů benzínu v provozu, kde není moc vysoká možnost dobíjet baterii. Pokud tato možnost je, padne spotřeba někde ke třem litrům na 100 km. Jízdní naladění celého vozu je hodně komfortní a plavné, vlastně ideální na české silnice. Ale zpětná vazba od předních kol není zcela ideální. Testovaný model byl vybaven všemi možnými asistenty a moderními vymoženostmi, LED Matrix světlomety, adaptivním tempomatem či audio systémem Focal.  Možná, jako vždy, mi trochu chyběl head-up displej, ale to je asi jen moje zhýčkanost. Peugeot navíc odpovídá, že v kombinaci s digitální přístrojovou deskou umístěnou v rámci koncepce i-Cockpit výše, než je zvyklé, head-up už ani není potřeba. Věc názoru…

Peugeot přiváží do Česka novou 408. Nejmladší lvíče sází na emoce ale i praktičnost

 

A jak teda proběhla změna identity?

Za mě perfektně… Jde o prostorné a na pohled opravdu povedené auto, které nemá ve svém segmentu moc konkurence, když pomineme sesterský Citroen. Svým vzhledem působí 408 na silnicích exoticky a mnoho lidí se po ní ohlédne. Několik kolegů z práce ani nevěřilo, že tyto tvary patří právě Peugeotu, tipovali, že jde spíše o nějaké SUV-coupé některé prémiové značky. Jen bohužel pro mě, stále jsem si ještě nezvykl na ten – dle mého názoru – velmi UFO interiér, ale to mají teď všechny modely značky. Od pohonného ústrojí bych podle papírů očekával trochu více dynamiky. Ze začátku jsem měl i nějaké obavy nebo předsudky ke tvaru karoserie, ale ve finále, pokud by se měly měnit zaběhlé sedany a kombíky v něco takových tvarů, přijde mi to v pořádku. Teď jsem zvědav, kdy se takového konceptu chytí další výrobci…

 

Jiří Simon

Technická specifikace

motor

Model408 1.6 Plug-In Hybrid 225
Výkon165 kW
Točivý moment360 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1900 RPM
Zrychlení 0-100km/h7.9 s
Max. rychlost233 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách6000 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka
Převodů8
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1598 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)1.4 l/100km
Velikost nádrže40 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik205/55R19V
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2220 kg
Prázdná hmotnost (EU)1781 kg
Přívěs s brzdami1400 kg
Náklad439 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceF
Uveden01/23
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4687 mm
Rozvor2787 mm
Šířka1848 mm
Prostor pro zavazadla471 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1545 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1478 mm
Průměr otáčení11.2 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: