Peugeot 308 GT 1.2 PureTech: konečně má šmrnc, který současný Peugeot mít má
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan NovotnýKdyž vyšly na světlo první produktové fotky nové třistaosmičky, měl jsem vysloveně radost. Před v podstatě už dekádou se Peugeot pustil do utváření nového designového jazyka, a to celkem výrazně, napříč modelovou řadou, i proto jsem postupně začal francouzskou automobilku vnímat o dost víc než dřív. Jejich nový směr exteriéru i interiéru, včetně i-Cockpitu mi doslova sednul. U té odcházející 308 to ale přeci jen nebylo úplně ono, snad kromě verze GTi, která je jednoduše skvělá a zbytečně opomíjená. O tom jsme už psali dříve a třeba se k tomu někdy trochu retrospektivně vrátíme. Tam byly důvody ale jiné než vizáž. Právě vzhled dnes již předposlední generace mi trochu překážel, protože ve chvíli, kdy dorazila aktuální 508 následovaná menší 208 se současným vzhledem, vypadala 308 „zastarale“ a s ní i mnoho modelů ostatních výrobců. Peugeot se vydal nezvykle odvážně vpřed. Nyní se konečně připojila 308 a já mám před sebou týden s tímhle lvíčkem. Rád vám nyní popíšu dál, jaký týden to byl…
Exteriér: Současný a osobitý design vládne Peugeotu
Nová 308 se jednoduše povedla. Respektuji každý názor – ten můj je ale takový, že co se designu týká, udělal Peugeot ohromný krok vpřed. Aktuální modelová řada je „současná“ a sexy. Předku dominuje výrazná mřížka chladiče, na kterou plynule navazují úzká přimhouřená světla (oči chcete-li), která jsou velmi ostře protažena po bocích přední části až na úroveň spodní části nárazníku. Mají představovat lví tesáky a upřímně právě ty „tesáky“ zbožňuji na nových Peugeotech nejvíc. Jsou osobité, originální a díky nim je na první pohled naprosto zřejmé, že nový Peugeot je právě tady. Boční profil si u nového modelu zachoval klasičtější tvary a v našem případě se tedy jedná o hatchback. Verze kombi (SW) už byla také představena, ale té se budeme časem věnovat samostatně. I ta se ale drží tradičních tvarů kombi a nepřichází tím o praktičnost, která by měla být u takového typu vozu přidanou hodnotou. Bližší pohled po detailech odhalí decentní „boule“ v místě předních blatníků a další na sebe navazující kulatější tvary. Vše podtrhují kola, která jak je zvykem, vyplní podběhy – uvidíme, jestli se to nepodepíše na jízdě. Co se vzhledu týká, tak to zcela určitě funguje. Zadní část bych mohl popsat jedním slovem – sexy. To je první slovo, které mě při pohledu na zadek rudé 308 napadlo. Trochu zamrzela jen absence koncovek výfuku. Taková je dnes doba – bohužel. I přes to si designéři dali záležet a speciálně v naší rudé metalíze je i zadek auta krásný. Kontrast výrazné barvy karoserie s černým pruhem spojujícím zadní lampy a zároveň i stejně černou spodní částí nárazníku? Říkám bez mučení, že nová 308 se mi líbila na prvních fotkách, pak na těch dalších a na živo je jednoduše skvělá. Na to auto se dá koukat velmi dlouho a velmi podrobně, protože je krásné. Zároveň, pokud to uděláte, budete objevovat mnoho nových drobností, které na první pohled nebyly tak výrazné. Peugeot 308 se minimálně po designové stránce opravdu povedl.
Interiér: i-Cockpit, milovaný, nenáviděný a většinou nic mezi tím…
Už v testech jiných modelů značky Peugeot jsem se zmínil, že mi i-Cockpit nevadí. Osobně jsem s ním neměl problém nikdy a pár lidem, kterým vadil, stačilo upravit „ležení“ ve voze na sezení, případně zbytečně nízký posed s ohledem k jejich velikosti a rázem bylo vše mnohem lepší. Je to z velké části o přístupu. I tak dokážu pochopit, že někomu jednoduše nesedí. Osobně bych přivítal volant raději kulatý, ale to je malá výtka. Po nasednutí se okamžitě cítím tak, jako v nových Peugeotech vždy, tedy dobře. Architektura interiéru odpovídá extravagantnímu zevnějšku, použité materiály jsou kvalitní a velmi dobře zpracované. Ovládací prvky se nachází na svém „peugeotím“ místě. Z pohledu řidiče mám tedy k dispozici nové digitální budíky v zorném poli před sebou a infotainment umístěný uprostřed palubní desky. Ten má novou přehlednější grafiku, svižnější reakce, zároveň ale možná trochu zbytečné animace při přechodech různých funkcí. Je možné, že se animace dají vypnout, ale jistý si tím nejsem. V každém případě je na současném systému u Peugeotu 308 zajímavá individualizace informačních i části ovládacích prvků. Kaplička přístrojů je do určité míry upravitelná u téměř každé automobilky, 308 šla ale podle mě o kousek dál. Máme zde k dispozici nejen různé styly zobrazení jako u konkurence, ale můžeme si nastavit i uživatelem preferované informace podle jeho preferencí ve velmi širokém rozsahu. Reálně můžete mít otáčkoměr větší, menší, vpravo, nebo vlevo – jednoduše tak, jak vám vyhovuje. Stejně to funguje i u dalších funkcí. Výsledkem může být velmi individualizované uživatelské rozhraní. Stejně tak je možné upravit tímto způsobem zkratky k často používaným funkcím infotainmentu, a to na spodním dotykovém displeji umístěným přímo pod tím hlavním. Můžete si tak nastavit přímou „cestu“ k často využívaným funkcím. Tyhle ikony jsou dost velké, graficky přehledné a díky tomu snadno ovladatelné za jízdy. Tohle je další dobrý nápad, který doplňuje příjemné analogové ovladače. Sice se může stát, že si funkce právě s nimi zdvojíte i na displeji, ale to nemusí vadit. Každý si zde může nastavit právě to, co ve voze nejčastěji používá. Trochu zajímavé může být, když si třeba dva majitelé 308 prohodí někde na chvíli svoje vozy. Po přesednutí z auta nastaveného na sebe, by jiná 308 mohla být „matoucí“. Nebude to asi častá situace, aby to reálně někomu vadilo. Přesto mě ta myšlenka pobavila. Jinak je zde vše podle očekávaní. Prostoru podle očekávání víc, než ve 208 a pro mou maličkost je 308 pocitově prostornější, než větší 508, kde moje výška těžce koliduje s dynamicky tvarovanou podobou karoserie. To nemusí být objektivně pravda, ale takový pocit jsem zkrátka měl. Sedačky jsou s ohledem na to, jak vypadají, překvapivě měkké a nedrží tělo v zatáčkách tak, jak bych i podle jejich tvaru očekával. Nabídnou ale komfort a pohodlí. Výbava 308 samozřejmě nabízí vše, co je dnes zvykem – Apple CarPlay/Android Auto, adaptivní tempomat, asistent udržení v jízdním pruhu, který umí při opřeném prstu o volant projet celý tunel Blanka – to je pro mne takový malý test těchto asistenčních systémů a samozřejmě slušně hrající audio soustavu. Nová 308 má jednoduše vše, co současný zákazník žádá. Jak se s ní tedy jezdí?
Motor a technika: 1.2 Puretech a 96 kW, budou tři válce stačit?
Peugeot nám v případě nové 308 dává na výběr takřka všechny aktuálně běžně dostupné varianty pohonu – benzín, naftu, plug-in hybrid a do budoucna prý čisté elektro. O plug-in hybridu jsme se třeba už trošku rozepsali, protože jsme s Honzou touto verzí 308 absolvovali další Eco Rally a docela se nám dařilo. Zpět ale k testovanému vozu, který měl pod kapotou tříválcový benzin. 96 kW (130 koní) bylo spojeno s osmistupňovou automatickou převodovkou a musím říct, že většinu času za volantem jsem neměl k tomuto spojení výhrady. Dynamika je odpovídající a zrychlení z 0-100 se odehraje lehce po 10 vteřin, což dostatečně nevystihuje každodenní použitelnost 308. Díky 8 stupňům umí Peugeot ty koníky při běžných cestách hezky využít. Přesto mám 2 věci, které bych u testované konfigurace trochu vytkl. Jedna z nich se vzhledem k zaměření auta neobjevuje moc často, ale při větší zátěži a vyšších otáčkách se 1.2 Puretech projevuje poměrně hrubě a rušila mi tu moderní, klidnou atmosféru na palubě. Tady by stálo za to na projevu motoru trochu zapracovat, případně ho jen lépe utlumit. Druhou skvrnkou byla ustálená jízda někde okolo 70 km/h, kde převodovka už dala osmý převodový stupeň s cílem ušetřit palivo, ale motor byl díky tomu zbytečně podtočený. To se i u benzinového motoru projevilo obtěžujícím hučením, které opět trochu narušovalo celkový dojem. Otázkou je, jestli by vám to vadilo, nebo byste si toho vůbec nevšimli. Naše kritéria a zkušenosti nás postupně nutí všímat si možná z pohledu ostatních i malicherností, které vám, zákazníkům vůbec vadit nemusí. Nová 308 je značným posunem vpřed a tomu odpovídá její celkové naladění, včetně podvozku. Ten se od minulé generace opět posunul víc za pohodlím. I tady jsem našel jeden menší neduh, kterým jsou příčné nerovnosti na našich silnicích. Na těch se 308 zvláštně otřese. Nedokážu říct, proč to tak je, protože Peugeot používá platformu s dalšími automobilkami koncernu Stellantis a ti dosáhli se stejným základem v tomhle směru lepších výsledků. Ale opět, není to nic vysloveně špatného, spíš to na tom dobrém je o trochu víc vidět. V ostatních jízdních disciplínách je 308 taková, jako bych od Peugeotu čekal. Pohodlná, stabilní, přesná… To je dnes už takový ten standard a jak často říkám, dnes už nejsou vysloveně špatná auta, jen si zákazník občas neumí nebo nechce vybrat to, které by mu sloužilo nejlíp.
Závěr: jaké je tedy nejnovější lvíče ve stáji?
I přes jednotlivé „chybičky“, které jsem zmínil výše, si myslím, že nová 308 je velmi dobrým a moderně vyrobeným vozem. Nabídne pohony dle zájmu a preferencí zákazníka, velmi současný, líbivý a vyvážený design a k tomu všemu přidá dobře fungující techniku. Osobně mi připadá, že trochu klame tělem. Design je velmi dynamický a vyvolává očekávání, která reálně nenaplní. Nejvíc by mu v mých očích slušela verze GTi s potentním benzinovým motorem, manuální převodovkou a samosvorem… Jenže to je doba minulá a s takovou verzí tohoto hatche již Peugeot pro současnou generaci modelu nepočítá. Jde tedy o optiku, jakou na novou 308 koukáte vy. Pokud se vám prostě líbí a chcete moderní, příjemné auto na každý den – sportování za volantem není vaše kratochvíle, pak si na 308 najdete mnoho důvodů, proč být spokojení. Je to velmi dobré a krásné auto. Má své lehké mušky, ale to je možná taková profesní nemoc, že je člověk vnímá a hledá víc, než by musel. Ve skutečnosti by se mi nová 308 líbila zaparkovaná na ulici nebo před domem. Splnila by bez obtíží většinu mých běžných potřeb. Nový Peugeot 308 je zkrátka dobré auto!
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | 308 1.2 PureTech 130 |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 230 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9 s |
Max. rychlost | 210 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1199 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 7 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 5 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 5 l/100km |
Velikost nádrže | 52 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 225/40R18Y |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1850 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1369 kg |
Přívěs s brzdami | 1200 kg |
Náklad | 481 kg |
Přívěs (bez brzd) | 680 kg |
modelová řada | |
Název generace | F |
Uveden | 01/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Hatchback |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4367 mm |
Rozvor | 2675 mm |
Šířka | 1852 mm |
Prostor pro zavazadla | 412 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1323 l |
Max. zatížení střechy | 85 kg |
Výška | 1441 mm |
Průměr otáčení | 10 m |
Sedadla | 5 |