Volvo XC60 T8 Polestar Engineered: nestárnoucí Viking
Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Jan NovotnýVolvo představilo koncept XC60 v roce 2007 na Detroitské autoshow, na ženevské motor show 2008 pak ukázalo produkční provedení, které přišlo na trhy v tomtéž roce, aby doplnilo většího sourozence XC90. O čtyři roky později v roce 2012 na Severoamerické Autoshow ukázala automobilka Volvo koncept plug-in hybridního pohonu v modelu XC 60, bohužel však k sériové výrobě nedošlo, přestože jeho výkonové parametry nevypadaly vůbec špatně (tj. kombinovaný výkon 350 koňských sil se spotřebou 2,2 l/100 km). Druhá generace modelu XC60 byla představena v roce 2017 a rovnou s benzínovým, naftovým i plug-in hybridním provedením.
Tímto oslím můstkem se dostáváme k tomu, co se nám naskytlo k týdennímu testu tentokráte. Jedná se o to nejlepší, co momentálně můžeme od severského výrobce dostat – Volvo XC60 s motorizací označovanou jako T8, která spojuje přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o výkonu 228 kW a elektromotor na zadní nápravě o výkonu 107 kW. Na něj se spoléhá jak čistě elektrický režim, tak pohon 4×4. Systémový výkon 455 koní a mamutích 709 kroutících momentů jsou parametry, které by mohl závidět kdejaký sportovní automobil. Pojďme se podívat, jak si povede toto prémiové SUV. Na test jsem jej dostal právě já mimi jiné proto, že nabízí taktéž plug-in hybridní pohon, ale vlastně zcela odlišnou filozofii než mnou nedávno testovaný Lexus NX 450h+. Mám tak příležitost mimo jiné nepřímého srovnání těchto dvou přímých konkurentů. Pojďme společně na to…
Exteriér: málokdo by řekl, že je mu už skoro 7 let
Volvo patří mezi automobilové výrobce, kteří se nesnaží při svých faceliftech naroubovat na stávající automobil zcela odlišnou příď od nového designéra, co zrovna vytváří novou identitu značky, ale přistupuje k modelové péči s rozmyslem a decentními změnami. Ty postřehne jen cvičené oko pravověrného Volvisty. Díky tomuto přístupu jsou vozy ale stále více méně svěží a mají – byť jde o otázku vkusu – pohledný, relativně těžko okoukatelný a hlavně jasně definovatelný zevnějšek. Exteriér tvoří typická přední maska a LED diodové světlomety s denním svícením ve tvaru Thorova kladiva. To už jsou ale prvky, které známe z dřívějška a není potřeba si je proto nijak zásadně představovat. Na týdenní test nám Volvo poskytlo XC60 v líbivé modré Denim metalíze v provedení Dark, kdy černé lesklé lišty nahrazují standartní chromované a design nárazníků je pak shodný s provedením Polestar Engineered. Vnější vzhled podtrhují padnoucí 20“ kola v černoleštěném designu obutá do pneumatik Michelin Primacy 4 o rozměru 255/45 R20. Celkový dojem za mě odpovídá odpovídá tradičním hodnotám značky – je svěží, luxusní a bez větších výstřelků. Ostatně tohle přesně mají Volvisti rádi.
Interiér: tradičně švédský – kvalitní a příjemný
Volvo na nás rozhodně nešetří, po usednutí do komfortních sedadel čalouněných bílou kůží Nappa na vás dýchne severská poctivost a kvalitní řemeslné zpracování. Sedadla nabídnou široké množství nastavení. Samozřejmostí je jejich výhřev a ventilace. Za největší devízu sedadel (čtěte spíše pozitivní překvapení, protože zbytek už v prémii považuji za samozřejmost) považuji jejich masážní funkci. Chvílema jsem si myslel, že ve výrobě zašili do sedačky Thajku, která má na starosti váš komfort při dlouhých cestách. Volant taktéž padne do ruky jako ulitý a celkově velice rychle najdete ideální polohu pro zdolávání velkých porcí kilometrů. Zajímavým detailem je podsvícená hlavice voliče převodovky vyrobená z křišťálu švédskou sklárnou Orrefors.
Odkládací schránka ve středovém tunelu pojme opravdu minimální množství věcí a maximálně dvě kávy velikosti L. Pod loketní opěrkou je další minischránka na klíče a peněženku. Tyto spíše menší rozměry jsou dané tím, že v tunelu je uložena trakční akumulátor. V palubní desce, která je též obšitá kůží, je uložen displej infotainmentu o úhlopříčce 9“, jenž disponuje operačním systémem od společnosti Google. Chvilku mi trvalo, než jsme se spolu stali kamarádi, ale po týdnu testování jsem už tak nějak věděl, co se kde nachází a potíže jsem již neměl. Reakce na pokyny posádky jsou svižné, infotainment se neseká a udělá přesně to, co chcete. Bohužel mi chyběla podpora bezdrátového zrcadlení chytrého telefonu. Naopak ve výbavě nechybělo téměř nic – ani head-up displej nebo prémiové audio Harman Kardon, i když od něj jsem očekával poněkud lepší výkony. I tak byl zvuk čistý a kvalitní. Pokud jste vyloženě audiofilové, doporučuji připlatit za Bowers & Wilkins, se kterým si každý tón jistě budete užívat o stupínek více.
Co vůbec nabídne XC60 pro cestující a jejich zavazadla? Prostor pro cestující skýtá nejen dostatek místa na nohy, ale i nad hlavou a působivý je také výhled na oblohu otevíratelnou panoramatickou střechou. Zavazadlový prostor o objemu 468 litrů pojme veškerou potřebnou bagáž na rodinný víkend na chalupě a ještě pár litrů zbyde. Škoda je, že pod podlahou není už místo na uložení nabíjecího kabelu. Ten jsem musel složitě motat do bočního prostoru a jistit jen jeho síťkou. Zajímavostí je, že standardní verze mají základní objem kufru větší pouze o 15 litrů. Něco mi ale říká, že budou mít schovaný ještě nějaký ten litřík k dobru pod podlážkou.
Motor + jízda: především klidný plug-in hybrid, který dokáže překvapit
Jak jsem dříve zmínil, pod kapotou T8 bije plug-in hybridní srdce, které se skládá ze čtyřválcového přeplňovaného motoru o objemu 2 litrů a elektromotoru na zadní nápravě. Trakční akumulátor je uložen ne pod zadními sedadly, ale mezi předními ve středovém tunelu a jeho kapacita činí 18,8 kWh, z nichž je 14,7 kWh využitelných. Jeho kapacita slibuje tabulkových 77 km na čistě elektrický pohon, ale jak to bývá, ideální podmínky nejsou v našem světě nikdy. Já jsem tedy dosáhl na i tak krásných 58 km. Spalovací motor se pak připojuje neznatelně a při potřebě vyššího výkonu o sobě dává vědět tlumeným bručením vikingského náčelníka. Výkonu má XC60 opravdu na rozdávání, škoda jen, že ho utne omezovač na maximální rychlosti 180 km/h. Kdo ví, kam by se bez omezovače dokázala rafička rychloměru vyšplhat.
Jistotu v průjezdech na okresních silnicích nižších tříd dodává autu vzduchové odpružení. Při vyšších rychlostech se auto přikrčí, krásně drží zvolenou stopu a perfektně kopíruje povrch. Zpětná vazba od řízení je příjemná, posilovač není hyperaktivní a vy tak víte, co se pod předními koly odehrává. Testovaný kus byl vybaven i optimalizací Polestar Engineered s vlastním režimem jízdy, při kterém se toto SUV mění ve zběsilou a řvoucí bestii. Vyvstává však otázka, jak je na tom SUV o výkonu 455 koní a hmotností přesahující 2 tuny se spotřebou. Po týdenním testu musím konstatovat, že velice dobře. Důležité je však udržovat baterii nabitou a využívat rekuperaci. Celková spotřeba po ujetých skoro sedmi stovkách kilometrů se usadila na krásných 5,5 litru a věřím, že bych se dokázal dostat i pod 5 litrů na 100 ujetých kilometrů.
Na cestách pomáhá i bohatá nabídka asistentů, jako je adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu BLIS, asistent pro udržování jízdního pruhu a u něj musím smeknout klobouk, jelikož se dá jednoduše deaktivovat a deaktivovaný také zůstane. Ostatně u Volva vždycky platilo, že bezpečnost je na prvním místě. Ruku v ruce s tím jde i vývoj asistentů, u nichž má bez debat právě poslední generace Volv (včetně námi testované XC60) vyladěnost na vysoké úrovni.
Závěr: vyvážené auto, které dozrálo jak víno
Po šesti letech od uvedení druhé generace tenhle model vyzrál a byl vybroušen jak diamant. Volvo XC60 T8 si i přes implementaci PHEV technologie zachovává svou praktickou stránku, dokáže nabídnout dostatečné množství výkonu pro sportovně založené řidiče, ale stejně tak vám dopřeje pohodlí při cestách na chatu. XC60 dokáže dlouhodobě fungovat jako čistý elektromobil k bezemisnímu pohybu ve městě a jeho okolí. Pokud uvažujete o prémiovém SUV a hledáte solidní zpracování a bezkonkurenční bezpečnost, tak volbou Volva neuděláte chybu. Jediné, co je potřeba mít na paměti, je nutnost nabíjení. To je ale pravidlo pro všechna plug-in hybridní auta. Čím více budete nabíjet, tím větší budou dávat smysl. T8 umí sice poskytnout slušnou dynamiku i s vybitou baterií, pokud byste ale neměli možnost nabíjet, určitě by bylo lepší sáhnout po levnější, byť pořád slušně výkonné variantě B5 AWD. Ať tak či onak, XC60 byla rozhodně milým překvapením, a to i v souvislosti s možností ji nepřímo porovnat s nedávno testovaným Lexusem NX 450h+, který i přes svou novotu a srovnatelnou cenu nedosahoval takových jízdních kvalit a komfortu jako právě dnes testovaná XC60.
Míra Jeništa
Technická specifikace
motor | |
Model | XC60 Plug-in Hybrid T8 |
Výkon | 335 kW |
Točivý moment | 709 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 3000 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 4.9 s |
Max. rychlost | 180 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo-kompresor |
Objem | 1969 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 1 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 8.7 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 5.9 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 7.8 l/100km |
Velikost nádrže | 71 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 255/45R20 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2660 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 2163 kg |
Přívěs s brzdami | 2250 kg |
Náklad | 497 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | U |
Uveden | 09/23 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4688 mm |
Rozvor | 2865 mm |
Šířka | 1902 mm |
Prostor pro zavazadla | 468 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1395 l |
Max. zatížení střechy | 100 kg |
Výška | 1658 mm |
Světlá výška | 209 mm |
Průměr otáčení | 11.8 m |
Sedadla | 5 |