Volvo XC60 T8 Polestar Engineered: nestárnoucí Viking

Volvo XC60 T8 Polestar Engineered: nestárnoucí Viking

Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Jan Novotný

Volvo představilo koncept XC60 v roce 2007 na Detroitské autoshow, na ženevské motor show 2008 pak ukázalo produkční provedení, které přišlo na trhy v tomtéž roce, aby doplnilo většího sourozence XC90. O čtyři roky později v roce 2012 na Severoamerické Autoshow ukázala automobilka Volvo koncept plug-in hybridního pohonu v modelu XC 60, bohužel však k sériové výrobě nedošlo, přestože jeho výkonové parametry nevypadaly vůbec špatně (tj. kombinovaný výkon 350 koňských sil se spotřebou 2,2 l/100 km). Druhá generace modelu XC60 byla představena v roce 2017 a rovnou s benzínovým, naftovým i plug-in hybridním provedením.

Tímto oslím můstkem se dostáváme k tomu, co se nám naskytlo k týdennímu testu tentokráte. Jedná se o to nejlepší, co momentálně můžeme od severského výrobce dostat – Volvo XC60 s motorizací označovanou jako T8, která spojuje přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o výkonu 228 kW a elektromotor na zadní nápravě o výkonu 107 kW. Na něj se spoléhá jak čistě elektrický režim, tak pohon 4×4. Systémový výkon 455 koní a mamutích 709 kroutících momentů jsou parametry, které by mohl závidět kdejaký sportovní automobil. Pojďme se podívat, jak si povede toto prémiové SUV. Na test jsem jej dostal právě já mimi jiné proto, že nabízí taktéž plug-in hybridní pohon, ale vlastně zcela odlišnou filozofii než mnou nedávno testovaný Lexus NX 450h+. Mám tak příležitost mimo jiné nepřímého srovnání těchto dvou přímých konkurentů. Pojďme společně na to…

 

Exteriér: málokdo by řekl, že je mu už skoro 7 let

Volvo patří mezi automobilové výrobce, kteří se nesnaží při svých faceliftech naroubovat na stávající automobil zcela odlišnou příď od nového designéra, co zrovna vytváří novou identitu značky, ale přistupuje k modelové péči s rozmyslem a decentními změnami. Ty postřehne jen cvičené oko pravověrného Volvisty. Díky tomuto přístupu jsou vozy ale stále více méně svěží a mají – byť jde o otázku vkusu – pohledný, relativně těžko okoukatelný a hlavně jasně definovatelný zevnějšek. Exteriér tvoří typická přední maska a LED diodové světlomety s denním svícením ve tvaru Thorova kladiva. To už jsou ale prvky, které známe z dřívějška a není potřeba si je proto nijak zásadně představovat. Na týdenní test nám Volvo poskytlo XC60 v líbivé modré Denim metalíze v provedení Dark, kdy černé lesklé lišty nahrazují standartní chromované a design nárazníků je pak shodný s provedením Polestar Engineered. Vnější vzhled podtrhují padnoucí 20“ kola v černoleštěném designu obutá do pneumatik Michelin Primacy 4 o rozměru 255/45 R20. Celkový dojem za mě odpovídá odpovídá tradičním hodnotám značky – je svěží, luxusní a bez větších výstřelků. Ostatně tohle přesně mají Volvisti rádi.

 

Interiér: tradičně švédský – kvalitní a příjemný

Volvo na nás rozhodně nešetří, po usednutí do komfortních sedadel čalouněných bílou kůží Nappa na vás dýchne severská poctivost a kvalitní řemeslné zpracování. Sedadla nabídnou široké množství nastavení. Samozřejmostí je jejich výhřev a ventilace. Za největší devízu sedadel (čtěte spíše pozitivní překvapení, protože zbytek už v prémii považuji za samozřejmost) považuji jejich masážní funkci. Chvílema jsem si myslel, že ve výrobě zašili do sedačky Thajku, která má na starosti váš komfort při dlouhých cestách. Volant taktéž padne do ruky jako ulitý a celkově velice rychle najdete ideální polohu pro zdolávání velkých porcí kilometrů. Zajímavým detailem je podsvícená hlavice voliče převodovky vyrobená z křišťálu švédskou sklárnou Orrefors.

Odkládací schránka ve středovém tunelu pojme opravdu minimální množství věcí a maximálně dvě kávy velikosti L. Pod loketní opěrkou je další minischránka na klíče a peněženku. Tyto spíše menší rozměry jsou dané tím, že v tunelu je uložena trakční akumulátor. V palubní desce, která je též obšitá kůží, je uložen displej infotainmentu o úhlopříčce 9“, jenž disponuje operačním systémem od společnosti Google. Chvilku mi trvalo, než jsme se spolu stali kamarádi, ale po týdnu testování jsem už tak nějak věděl, co se kde nachází a potíže jsem již neměl. Reakce na pokyny posádky jsou svižné, infotainment se neseká a udělá přesně to, co chcete. Bohužel mi chyběla podpora bezdrátového zrcadlení chytrého telefonu. Naopak ve výbavě nechybělo téměř nic – ani head-up displej nebo prémiové audio Harman Kardon, i když od něj jsem očekával poněkud lepší výkony. I tak byl zvuk čistý a kvalitní. Pokud jste vyloženě audiofilové, doporučuji připlatit za Bowers & Wilkins, se kterým si každý tón jistě budete užívat o stupínek více.

Co vůbec nabídne XC60 pro cestující a jejich zavazadla? Prostor pro cestující skýtá nejen dostatek místa na nohy, ale i nad hlavou a působivý je také výhled na oblohu otevíratelnou panoramatickou střechou. Zavazadlový prostor o objemu 468 litrů pojme veškerou potřebnou bagáž na rodinný víkend na chalupě a ještě pár litrů zbyde. Škoda je, že pod podlahou není už místo na uložení nabíjecího kabelu. Ten jsem musel složitě motat do bočního prostoru a jistit jen jeho síťkou. Zajímavostí je, že standardní verze mají základní objem kufru větší pouze o 15 litrů. Něco mi ale říká, že budou mít schovaný ještě nějaký ten litřík k dobru pod podlážkou.

 

Motor + jízda: především klidný plug-in hybrid, který dokáže překvapit

Jak jsem dříve zmínil, pod kapotou T8 bije plug-in hybridní srdce, které se skládá ze čtyřválcového přeplňovaného motoru o objemu 2 litrů a elektromotoru na zadní nápravě. Trakční akumulátor je uložen ne pod zadními sedadly, ale mezi předními ve středovém tunelu a jeho kapacita činí 18,8 kWh, z nichž je 14,7 kWh využitelných. Jeho kapacita slibuje tabulkových 77 km na čistě elektrický pohon, ale jak to bývá, ideální podmínky nejsou v našem světě nikdy. Já jsem tedy dosáhl na i tak krásných 58 km. Spalovací motor se pak připojuje neznatelně a při potřebě vyššího výkonu o sobě dává vědět tlumeným bručením vikingského náčelníka. Výkonu má XC60 opravdu na rozdávání, škoda jen, že ho utne omezovač na maximální rychlosti 180 km/h. Kdo ví, kam by se bez omezovače dokázala rafička rychloměru vyšplhat.

Jistotu v průjezdech na okresních silnicích nižších tříd dodává autu vzduchové odpružení. Při vyšších rychlostech se auto přikrčí, krásně drží zvolenou stopu a perfektně kopíruje povrch. Zpětná vazba od řízení je příjemná, posilovač není hyperaktivní a vy tak víte, co se pod předními koly odehrává. Testovaný kus byl vybaven i optimalizací Polestar Engineered s vlastním režimem jízdy, při kterém se toto SUV mění ve zběsilou a řvoucí bestii. Vyvstává však otázka, jak je na tom SUV o výkonu 455 koní a hmotností přesahující 2 tuny se spotřebou. Po týdenním testu musím konstatovat, že velice dobře. Důležité je však udržovat baterii nabitou a využívat rekuperaci. Celková spotřeba po ujetých skoro sedmi stovkách kilometrů se usadila na krásných 5,5 litru a věřím, že bych se dokázal dostat i pod 5 litrů na 100 ujetých kilometrů.

Na cestách pomáhá i bohatá nabídka asistentů, jako je adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu BLIS, asistent pro udržování jízdního pruhu a u něj musím smeknout klobouk, jelikož se dá jednoduše deaktivovat a deaktivovaný také zůstane. Ostatně u Volva vždycky platilo, že bezpečnost je na prvním místě. Ruku v ruce s tím jde i vývoj asistentů, u nichž má bez debat právě poslední generace Volv (včetně námi testované XC60) vyladěnost na vysoké úrovni.

 

Závěr: vyvážené auto, které dozrálo jak víno

Po šesti letech od uvedení druhé generace tenhle model vyzrál a byl vybroušen jak diamant. Volvo XC60 T8 si i přes implementaci PHEV technologie zachovává svou praktickou stránku, dokáže nabídnout dostatečné množství výkonu pro sportovně založené řidiče, ale stejně tak vám dopřeje pohodlí při cestách na chatu. XC60 dokáže dlouhodobě fungovat jako čistý elektromobil k bezemisnímu pohybu ve městě a jeho okolí. Pokud uvažujete o prémiovém SUV a hledáte solidní zpracování a bezkonkurenční bezpečnost, tak volbou Volva neuděláte chybu. Jediné, co je potřeba mít na paměti, je nutnost nabíjení. To je ale pravidlo pro všechna plug-in hybridní auta. Čím více budete nabíjet, tím větší budou dávat smysl. T8 umí sice poskytnout slušnou dynamiku i s vybitou baterií, pokud byste ale neměli možnost nabíjet, určitě by bylo lepší sáhnout po levnější, byť pořád slušně výkonné variantě B5 AWD. Ať tak či onak, XC60 byla rozhodně milým překvapením, a to i v souvislosti s možností ji nepřímo porovnat s nedávno testovaným Lexusem NX 450h+, který i přes svou novotu a srovnatelnou cenu nedosahoval takových jízdních kvalit a komfortu jako právě dnes testovaná XC60.

 

Míra Jeništa

Technická specifikace

motor

VerzeXC60 Recharge Plug-in Hybrid T8
Výkon335 kW
Točivý moment709 Nm
Maximální točivý moment dostupný při ot./min.3000 RPM
Zrychlení 0-100 km / h4.9 s
Max. rychlost180 km/h
PalivoNatural 95
Válce4
Maximální výkon dostupný při ot./min.6000 RPM
Převodovkaautomatická převodovka
Počet převodů8
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo kompresor
Objem1969 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)1 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)8.7 l/100km
Příměstská spotřeba (WLTP)5.9 l/100km
Spotřeba na dálnici (WLTP)7.8 l/100km
Velikost nádrže71 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Systém start-stopsériová výbava
Standardní rozměr pneumatik255/45R20
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)sériová výbava
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Maximální přípustná hmotnost2660 kg
Pohotovostní hmotnost (EU)2163 kg
Brzděný přívěs2250 kg
Užitečné zatížení497 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceU
Představen09/23
Počet dveří5
KaroserieSUV
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4688 mm
Rozvor2865 mm
šířka1902 mm
Objem zavazadlového prostoru468 l
Zavazadlový prostor (po sklopení zadních sedadel, dno po střechu)1395 l
Max. zatížení střechy100 kg
Výška1658 mm
Světlá výška209 mm
Kruh otáčení11.8 m
Počet sedadel5

Podobné vozy

Sdílet: