Lexus NX 450h+: obstojí SUV samuraj do zásuvky?

Lexus NX 450h+: obstojí SUV samuraj do zásuvky?

Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Jan Novotný

Automobilka Lexus dnes patří mezi stálice na českém trhu s automobily a jeho popularita je rok od roku vyšší. Během loňského roku bylo prodáno 897 nových Lexusů (171 z toho připadlo na námi testovaný model NX) a za první pololetí roku letošního je zatím předáno novým majitelům 705 automobilů, z nichž 229 ks představuje NX. Celkově je tedy model NX druhým v pořadí prodejů za největším zástupcem modelové řady značky, tedy RX. Dnes se tedy společně podíváme na zoubek nové, již druhé generaci oblíbeného crossoveru značky Lexus, a to modelu NX s plug-in hybridním hnacím ústrojím a pohonem všech kol, který se označuje jako 450h+. Jak si povede toto prémiové SUV v našem redakčním testu?

 

Exteriér – sexy tak, že se každý otáčí

Nová generace se na první pohled může zdát jako rozsáhlý facelift, ale není tomu tak. Už jen třeba tím, že stojí na zcela jiné, nové platformě ukazuje, že s předchozí generací nemá takřka nic společného. Přední část vozu dostala nové LED diodové světlomety, které už nejsou dělené. Zadní víko zdobí spojené zadní lampy s nápisem LEXUS místo loga výrobce. Při bočním pohledu jsou už změny minimální, ale proč měnit to, co funguje. Už při přebírání klíčů od vozu mě zaujala modrá barva karoserie, kterou designéři pojmenovali jako nebeská. Na slunci krásně ukáže výrazné metalické zrno, kdežto ve stínu už tolik nevyniká a tváří se jako základní pastelová barva. Typická velká vřetenovitá maska chladiče se sportovně vypadajícími bočními otvory pro přívod vzduchu, dávala najevo, že se jedná o variantu výbavy F-Sport, kterou zároveň zdobí obří 20“ kola z lehkých slitin s tmavě chromovou úpravou povrchu. Na první, druhý i třetí pohled se i díky tomu pokaždé dostaví neskutečný „wau“ efekt! Exteriér ohromí… Pojďme se proto přesunout dovnitř.

 

Zážitky na palubě – obklopení lexusem či luxusem

Oproti předchozí generaci NX designéři uvnitř nenechali kámen na kameni, použili totiž filozofii Tazuna. Jakmile otevřete dveře, které se otevírají pevnou klikou ovládanou mikrospínačem, dýchne na vás ta pravá luxusní atmosféra, na kterou jsme u automobilky Lexus zvyklí. Kůží kompletně čalouněný interiér je u testovaného kusu vyveden v bílých odstínech s černými detaily na sedadlech. Zase je tu tten wau efekt! Pro manažery, kteří vyhledávají tyto vozy, je to jistě dobrá volba. Nedokážu si však představit bílý interiér po rodinné dovolené s malými dítky. Zvolit si však můžeme i černé nebo červenočerné čalounění, takže si jistě vybere každý. Přední sedadla jsou vyhřívaná i ventilovaná, a elektricky ovládaná s možností uložení nastavení. Sedadla mají nejen širokou možnost nastavení, ale také funkci zapnutí automatického výhřevu či jejich klimatizování. Volant má též elektricky nastavitelný sloupek a je vyhřívaný. Během mých cest jsem však zaznamenal, že při ranních startech se automaticky zapnul výhřev, i když v době testu vládly nejen tropické dny, ale i tropické noci, což působilo trochu nepatřičně. Když už se věnuji tomu volantu, nesmím zapomenout na další specifikum, a to jsou tlačítka ovládání, která jsou zároveň i dotyková. Ne vždy se mi na první pokus povedlo trefit volbu, kterou jsem potřeboval.

Za volantem se pak nachází digitální přístrojový štít s omezenou možností individualizace a ve stejné výšce je i úctyhodný 14“ dotykový displej infotainmentu s otočnými ovladači teploty dvouzónové klimatizace. Další její funkce jsou bohužel ovládány už jen dotykově. Umístění důležitých ovládacích prvků ale podporuje bezpečnost tím, že se řidič nemusí strefovat doprostřed palubní desky. Grafika a rozlišení displeje jsou na velmi vysoké úrovni, reakční doba je nadmíru dobrá a samozřejmě umí bezdrátově zrcadlit Android auto i Apple Carplay. Lexus je standardně dodáván s velkým paketem asistentů, od varování před opuštěním jízdního pruhu, před kolizního systému, po adaptivní tempomat (ACC), asistent čtení dopravního značení a na přání dokonce i asistent změny jízdního pruhu. Velmi zajímavý je asistent bezpečného vystoupení (SEA), který propojuje tlačítka elektrického otevírání dveří se systémem varování před mrtvým úhlem, aby reagoval na provoz zezadu – včetně cyklistů. Pokud zaregistruje riziko, vydá vizuální a akustické varování a zablokuje otevírání dveří. Tímto se chrání nejen cyklisté, ale i nepozorní řidiči, kteří by byli schopni ve spěchu vystoupit třeba pod jedoucí kamion. Když už jsem zmínil otvírání dveří, musím podotknou, že způsob, jak japonští inženýři vymysleli vnitřní kliky, je něčím, na co si člověk neznalý této technologie musí poměrně dlouho zvykat. Místo klasické tahací kličky se na madlech dveří nachází tlačítka, která po stisknutí dveře nechají lehce „vyskočit“ a v podstatě hned na to je potřeba zatlačit, aby došlo k jejich otevření. Bez pochyb jde o zajímavé řešení, i když se pořád musím ptát, proč měnit něco, co funguje.

V rámci přestavby interiéru pak došlo k zvětšení prostoru na zadních sedadlech, a to především díky prodloužení rozvoru o 20 mm. I vzadu tak Lexus NX nabízí solidní pohodlí. Boční/hlavní zadní sedadla jsou samozřejmě také vyhřívaná. Zavazadlový prostor s téměř 550 l základního objemu pojme všechnu potřebnou bagáž na cesty a pod jeho dnem se navíc nachází prostor pro uložení nabíjecích kabelů. A když už jsem se dostal k nabíjení, pojďme se juknout, co vlastně za motory pohání plug-in hybridní „NXo“.

 

Kombinace dvou světů schovávající se pod pojmem 450h+

Lexus NX 450h+ je první plug-in hybridním ústrojím značky a zároveň jde o vrchol nabídky daného modelu. Ten kombinuje 2,5litrový atmosférický čtyřválcový motor pracující v Atkinsonově cyklu s dobíjecí lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kWh. Stálý pohon všech kol zajišťuje přídavný elektromotor na zadní nápravě. Plug-in hybridní systém má kombinovaný výkon 309 koní a maximální kroutící moment 391 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 6,3 sekundy, maximální rychlost je pak omezena na 200 km/h. Přenos síly všech motorů má na starost bezestupňová automatická převodovka e-CVT. Čistě elektrický dojezd slibuje metodika WLTP v rozmezí 69-76. Při městském provozu se dá těch 65 km reálně dosáhnout, a to je minimálně pro mě více než dostačující pro denní cestování… Baterii nikdy nevybijete do úplné nuly – vždy si ponechá rezervu pro to, aby přišel na řadu hybridní režim tak, jak ho známe z ostatních modelů značky Lexus a Toyota, a případně aby byla k dispozici čtyřkolka. Ale dost teorie, vyrážíme na silnice.

 

Jízda – ticho a pohodlí především

NX rozhodně není žádný sportovec, i když by tomu jeho označení (450h+) napovídalo. Naopak. Pokud sešlápnete plynový pedál na doraz, spalovací motor často vyletí do nepřirozeně vysokých otáček, díky čemuž se vrátí staré vzpomínky na první převodovky CVT a jejich „vysavačový“ efekt. Odměnou nebo možná lépe řečeno kompenzací je především hodně solidní zátah, i přes onen nepřirozený zvuk související s náhlým skokem do vyšších otáček je Lexus NX 450h+ pod plynem hodně živým autem. Při běžné jízdě navíc odvádí svou práci ale velice nenápadně a především komfortně. Takže pokud se vyvarujete akcelerací, které vyžadují plný plyn, na neduhy variátorové převodovky takřka vůbec nemusíte narazit. Platí to ale i obecně. Ač by mohl design, který je konkrétně v našem případě umocněný verzí F-Sport, svádět k touze po dynamických jízdních výkonech, i po stránce naladění podvozku je tento Lexus spíše klidnějším vozem. I díky 20“ kolům sice nedovolí takřka žádné náklony, jejich volba se ale podepíše na projevech odpružení při přejíždění příčných nerovností. Ať chceme nebo ne, Lexus byl, je a vždy bude značkou zaměřující se především na komfort pro posádku, i proto bych se spokojil s jedním z „nižších“ výbavových stupňů, které obouvají standardní 18“ litá kola. A teď ještě něco pozitivnějšího. Během společných skoro 1000 km se naše spotřeba ustálila na velmi pěkných 5,1 l/100 km a to jsem nebyl zrovna vzorný dobíječ. Za tohle musím Lexus pochválit, na SUV s výkonem sporťáku a váhou dodávky je to velmi pěkná hodnota. Pokud budete baterii pravidelně nabíjet, věřím, že se dá spotřeba udržet ještě níže.

Nový Lexus NX poprvé v Čechách: nová éra Lexusu (téměř) bez kompromisů

 

Závěr – povedené auto, je potřeba ale správně vybrat verzi… 

Lexus NX 450h+ F-Sport není žádný sportovec, září ale komfortem, relativně vysokým elektrickým dojezdem, technikou na úrovni prémiové konkurence a je zároveň pastvou pro oči. Pokud se díváte na aktuální nabídku SUV s technikou, která je vhodná pro každodenní použití a hledáte prémiové standardy, měli byste se na Lexus podívat blíže. Já osobně bych možná volil jinou, komfortněji orientovanou specifikaci a vůbec bych se nebál vyzkoušet ani základní full-hybridní variantu 350h. Plug-in hybrid totiž i přes své nezpochybnitelné výhody nemusí být pro každého.

 

Míra Jeništa

Technická specifikace

motor

VerzeNX 450h+
Výkon227 kW
Maximální točivý moment dostupný při ot./min.3200 RPM
Zrychlení 0-100 km / h6.3 s
Max. rychlost200 km/h
PalivoNatural 95
Válce4
Maximální výkon dostupný při ot./min.6000 RPM
PřevodovkaPřevodovka CVT
Počet převodů1
Vstřikování palivainjekce
Objem2487 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)1 l/100km
Velikost nádrže55 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Systém start-stopsériová výbava
Standardní rozměr pneumatik225/60R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)sériová výbava
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Maximální přípustná hmotnost2540 kg
Pohotovostní hmotnost (EU)2065 kg
Brzděný přívěs1500 kg
Užitečné zatížení475 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceAZ2
Představen10/21
Počet dveří5
KaroserieSUV
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4660 mm
Rozvor2690 mm
šířka1865 mm
Objem zavazadlového prostoru545 l
Zavazadlový prostor (po sklopení zadních sedadel, dno po střechu)1436 l
Max. zatížení střechy80 kg
Výška1670 mm
Světlá výška185 mm
Kruh otáčení12.4 m
Počet sedadel5

Sdílet: