Toyota RAV4 2.0 Multidrive AWD: rodinný vůz a konečně správné SUV.?

Toyota RAV4 2.0 Multidrive AWD: rodinný vůz a konečně správné SUV.?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Toyota RAV4 je bezesporu jedním ze zakladatelů dnes tolik populární kategorie SUV. První generace byla díky kompaktním rozměrům (tří a pětidveřové karoserie), vyššímu podvozku a také vyšší odolnosti velmi oblíbeným vozem. S každým nástupcem však RAVka trochu měkla a opouštěla svou původní koncepci. Současná generace je sice designově moderní a líbivá, na druhou stranu ale zachovává (tedy alespoň v námi testované specifikaci) „opravdový“ pohon všech kol včetně uzávěrky zadního diferenciálu, takže se tentokrát nebavíme o dalším „crossoveru“ určeném pro centra měst. S touhle Toyotou bude pro většinu majitelů limitem jejich vlastní pud sebezáchovy a pro těch pár dalších vzorek zvoleného obutí. Jinak je Toyota připravena na všechny možné situace, které snad dnešní zákazníky ani nemohou potkat. A víte co? Já jsem o to radši, že mám právě já k dispozici verzi s klasickým benzínovým motorem a „standardním“ pohonem všech čtyř kol. Jaká je tedy nová generace a čím vším mě potěšila?

První dojmy: Toyotu si nespletete

Toyota na to šla vždy po svém a nutno říct, že tenhle přístup stále funguje. Sebevědomý design současné generace dává tušit, že se tady nebavíme o nějakém pozérovi s drsným pozlátkem. Nová RAV4 se drží současného trendu a vkusně kombinuje ostré a složité tvary. Přední nárazník se jedním slovem dá popsat jako zamračený, ale tak pěkně – nasupeně. Je to kombinace několika poměrně složitých geometrických tvarů a na mě dělal právě ten správný dojem. Boční pohled jasně definuje příslušnost dané třídě díky evidentně vyšší stavbě podvozku a s ohledem na zbytek vozu relativně jednoduchému tvaru bočního profilu. Příjemně tak osvěžuje zadní část s rozšířenými blatníky a ostře tvarovanými zadními světly, jenž v kombinaci s designovým křídlem na střeše pěkně ladí a dále přitvrzuje „muziku.“ Zadní části dominují světla jednouchá, ale pěkně tvarovaná, která jsou opticky propojená chromovou lištou táhnoucí se celou šíří pátých dveří. Nárazník je jednodušší než ten přední, ale díky světlé spodní části a dvěma koncovkám výfuků přiměřeně odlehčuje poměrně velký a masivní tvar, který zde logicky napříč výrobci vzniká. Mě poslední RAV4 příjemně překvapila a i v relativně konzervativní barevné kombinaci (lakování v šedé metalíze) ve mně zanechala pozitivní dojem.

 

Technika: atmosférický dvoulitr a automat Multidrive S (D-CVT)

K mému překvapení nedorazila od Toyoty k testu obvyklá hybridní verze jejich modelu, ale řekněme trochu staromilská konfigurace s dvoulitrovým benzinovým atmosférickým motorem spojeným s novou verzí mnou neoblíbené CVT převodovky. Papírový výkon 173 koní mi v daném segmentu přijde naprosto odpovídající, nebudeme přece závodit, ale jsem zvědavý na jeho podání a celkový projev… A hned na úvod musím zmírnit prohlášení o převodovce. Nová D-CVT se k charakteru RAVky hodí a největší změna v jejím vnímání je způsobená přidáním pevného prvního převodového stupně, díky němuž při rozjezdu z místa konečně zmizelo monotónní hučení. Po „přeřazení“ na druhý a zároveň všechny ostatní převodové stupně už standardně tento jev u tohoto typu řazení díky uvolněnému jízdnímu stylu nevadí a já jej ani tolik nevnímám. Nemůžu říct, že bych si toto řešení oblíbil, ale je to asi první takto koncipovaný vůz, kde mě tento druh převodovky vůbec nevadil. S ohledem na hybridní nadvládu Toyoty a Lexusu na trhu osobních vozidel je opravdu nezvykem dostat na test model bez „ekologických“ vymožeností a musím říct, že osobně mi hybridní soustava při dnešním testu nechybí. Tahle RAVka vyrazila cestou zpět ke kořenům, ale samozřejmě se zachováním současné úrovně komfortu a moderního přístupu k věci a samozřejmě s pohonem všech kol. Ten je zde „opravdový,“ žádný haldex a podobné hračky. Tady se dá vše nastavit, přepnout a hlavně podle situace efektivně využít. Nedělám si iluze o expedicích a náročných lesních výletech RAVky na denní bázi, ale na druhou stranu, pokud to budete potřebovat, dostane vás tento automobil mnohem dál než by mnohé napadlo. Dynamika vozu je na danou kategorii naprosto dostatečná, zatížení pohonné jednotky je většinu času nízké a RAVka se skvěle hodí na uvolněné a klidné cestování. Opět se ale dostáváme ke klasické charakteristice variátoru, která i přes určitou modifikaci (a zlepšení při rozjezdech) příliš nesvědčí rychlejší jízdě, 173 koní bych tak tomuto hnacímu ústrojí i přes jinak velmi uspokojivý jízdní projev netipoval. Spotřeba se pak pohybuje mezi 7 a 9 litry benzinu na sto, podle toho, kde se budete pohybovat. I to považuji za velmi solidní výsledek a jen si dokazuji, že je smysl downsizingu v reálném provozu při nejmenším diskutabilní. Městský provoz si žádá své, ale cena hybridního modelu je z mého pohledu neúměrně vysoká s ohledem na úsporu paliva, kterou může nabídnout. Na druhou stranu, pokud chcete ulevit planetě nebo bude vašim teritoriem především město, v němž dává ekologická alternativa největší smysl, určitě bude hybrid tím pravým řešením právě pro vás.

Vnitřní prostor: především komfort a dostatek místa

Interiér vozu tentokrát nebyl v obvyklé „plné polní.“ Výbava vozu dle mého názoru ale odpovídala obvyklému zájemci o tento model. A opět, jediné, co jsem postrádal, byla kožená a vyhřívaná sedadla, jinak bych s ohledem na bohatý výčet základní výbavy nepotřeboval připlácet vůbec nic. Multimediální systém s se základní mobilní konektivitou zde samozřejmě je, stále ještě ale bohužel neumí Apple CarPlay či Android Auto a my tak jen čekáme na vyplnění slibů výrobce. Automatická klimatizace, tempomat a palubní počítač jsou základem, nic víc v podstatě není třeba. Samozřejmě v rytmu doby nabízí i Toyota armádu bezpečnostních asistentů, jako je varování před vyjetím z jízdního pruhu, varování před překážkou atd. Nenarazil jsem na nic, co by v interiéru chybělo. Osobně musím připomenout snad jen halogenové světlomety, v daném cenovém spektru si už život bez vyhřívaných sedadel a FULL LED či bi-xenonových světlometů nedokážu představit. Celý vůz je koncipován na komfort, prostor, pohodlí a užitnou hodnotu. Tomu možná malinko odporuje celkové odhlučnění interiéru. Ačkoliv jsem obecně kvitoval vylepšené chování variátoru, hluk přenášený dovnitř nejen od motoru ale i od okolí byl přeci jen o něco více nepříjemný než u přímé konkurence. Standardně se velikostí kufru nezabývám, ale tady jsem byl opravdu mile překvapen a to především velmi praktickým tvarem úložného prostoru, bez zbytečných překážek. Objem v litrech mě nadále nezajímá, ale musím říct, že je kufr obrovský, praktický a dovedete do něj bez problému naskládat vše, co bude třeba na rodinnou dovolenou, ryby, nebo cestu na chatu. Pokud jste ale milovníkem zimních radovánek, je třeba upozornit na absenci středového tunelu nebo dělení zadních sedaček v jiném poměru než 60:40 – to se v Japonsku ještě příliš nenosí.

 

Závěr: Rodinný vůz s překvapivými schopnostmi

Kdyby kategorie SUV byla reprezentována vozy, jako je Toyota RAV4, myslím, že by jako celek dávala daleko větší smysl než nyní. Současná produkce je především věcí image a společenského postavení. S vozy jako je RAV4 by neměla tak široké zastoupení na našich cestách, ale ti, kteří se pro Toyotu rozhodnou, by se vraceli a pravděpodobně pro nové modely i vracejí. Nesnaží se být ničím, čím není. Netváří se sportovně, nemá nesmyslný výkon. Je tím, čím je – prostorným, pohodlným a rodinným vozem s přidanou hodnotou v relativně technicky jednodušším přístupu, zvýšené odolnosti a tím i s lepší průjezdností na nezpevněných cestách. Kdyby byla dnes tak moderní kategorie SUVéček taková, jako Toyota RAV4, neměl bych s ní ani v nejmenší problém, protože tohle není auto pro každého, ale ten, kdo takové auto opravdu potřebuje, dostane to, co očekává. Pokud toužíte po novém, rodinném a praktickém voze, vyzkoušejte novou Toyotu RAV4 a podívejte se do ceníku. Za oněch „základních“ 834.900 Kč totiž budete takto funkční, velkou a komfortní čtyřkolku hledat poměrně obtížně. Pro mě je to jednoduše dobře trefený model v rámci segmentu a tím pádem jde za mě i o dobré auto.

 

Petr Jakušev

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..