Toyota Corolla Cross: pohodlný rodinný vůz s funkčním hybridem a překvapivým designem
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan NovotnýUž z nadpisu je zřejmé, na co se zaměřím v aktuálním týdenním testu. Tématem bude především prostor, pohodlí a denní použitelnost s ohledem na Toyotu a její hybridní ústrojí, které právě japonská automobilka dodává již přes 25 let. Za tu dobu ho zcela logicky stále rozvíjí a z původně striktně praktického Priusu se přesunulo do většiny možných nových vozů značky, kterými jsou například SUV všech tříd. To jsou na první pohled, zvlášť ve srovnání s Priusem, přece pro zástavbu nízkoemisních technologií nevhodné modely. Vysoká stavba karoserie, díky které jsou přední plochy vozu poměrně kolmé a rozměrné, zcela logicky představovat větší aerodynamický odpor a hybrid by tu neměl tak dobře fungovat… Myslíte, že je to tak? Já už odpověď znám, tak se na ni pojďme podívat.
Exteriér: je to Corolla, není to Corolla?
Klíče už mám v kapse a jdu tedy hledat tu novinku. Prvních pár vteřin u importéra na parkovišti se rozhlížím okolo sebe a hledám nějaký ten hatchback nebo kombík, který bude trochu zvedlý, „drsně“ oplastovaný, čímž by dostál přídomku „Cross“. Tak to bývá u automobilek napříč trhem. Všechny ty Crossy, Scouty a nevím co ještě přeci přesně takhle vypadají. Zmáčknu tedy ovladač od auta a vedle mě se rozbliká takové to klasické SUV dnešní doby, které bych si klidně představil jako modernizovanou RAVku, nebo klidně novou. Corolla Cross na první pohled nemá se současnou Corollou v podstatě nic společného, kromě jména. Zároveň můžu ale s čistým svědomím říct, že vypadá dobře. Tmavá metalíza, s tmavými koly a plasty jí děla usedlejší. Pokud se podíváte na světlejší odstíny z nabídky Toyoty, mohly by se vám líbit víc, ale to je čistě individuální věc. Oproti již zmíněné RAVce ztrácí Corolla Cross pár centimetrů ve všech směrech, na první pohled to ale opravdu není patrné a za ten týden jsem nebyl zdaleka jediný, kdo ji považoval za zaběhlejší model značky.
Pak si ale také pojďme říct o hlavních prvcích, které ji odlišují. Tím nejdůležitějším jsou mnohem kulatější a uhlazenější tvary, než u sourozenců, na které jsme u Toyoty zvyklí. Přední část si drží základní tvary Toyoty a výrobce tedy identifikujete na první pohled. Dosavadní hranatost je pryč a Corollou Cross na trh vstupuje výrazně uhlazenější a řekl bych i elegantnější model. Takový více evropský. Přední světla se výrazně protáhla do boční části karoserie a reálně se táhnou od mřížky chladiče až lehce na přední blatníky. Zaoblený nárazník ve spodní části není lakovaný a zdůrazňuje tak více účelné možnosti využití. Jednoduše řečeno ho na nějaké té nezpevněné cestě hned neodrbete. Až tedy na designově pěkný, s ohledem na výše řečené poměrně nepraktický střed, který naopak lakovaný je, nebo minimálně může být. Upřímně si pojďme říct, že drtivá většina těchto vozů se bude pohybovat ve městech a na běžných silnicích, takže v tom nevidím problém a vypadá to opravdu dobře. Boční profil, jak už je u mě zvykem, moc rozebírat nemusím. Ano je to SUV a ano, v rámci modelů Toyoty je díky oblým tvarům osobité a uhlazené. Opět tu máme na první pohled zřejmé a praktické oplastování lemů blatníků a také prahů.
Jinak je to klasický SUV tvar, se kterým se toho mnoho vymyslet nedá a ani by to nemělo smysl. Dodnes moc nechápu různé zkosené zádě a podobné vynálezy, které to „velké, prostorné a praktické“ auto v podstatě omezí v jedné jeho hlavní předností. O tom možná příště, jelikož Toyota tuhle „fíčuru“ naštěstí neaplikuje. Zadní část se drží celkového vzezření nového modelu a opět tu můžu pochválit celkové zakulacení a uhlazení nového crossoveru. Zadní světla jsou tenká, zasahují také až do boku vozu a svým tradičnějším tvarem evidentně cílí na tu usedlejší část trhu. Nárazník je ve spodní části opět černý s lakovaným spodkem ve středu vozu. Jako praktické to nevnímám, ale vypadá to dobře, stejně jako celá Corolla Cross. V dané kategorii je to vlastně pěkné auto a je jiné oproti tomu, co nám Toyota nabízí. To může být pro mnohé zájemce o Toyotu tou příjemnou přidanou hodnotou. Schválně mi napište do komentářů, jak se vám Corolla Cross libí ve srovnání se zaběhlejšími modely značky.
Interiér: černočerná, kam se podíváš…
Přesouvám se za volant, abych se mohl rozhlédnout a zhodnotit, jak naplní moje očekávání. Exteriér je milým překvapením, bude interiér stejně tak „odvážný a originální“? No je to Toyota, takže není. Černo-černý, veskrze prakticky pojatý interiér, jak bývá u Toyoty zvykem, bohužel. Tohle už je trochu nuda zvlášť v přímém kontrastu s exteriérem, kdy byla moje očekávání opravdu trochu větší. Na druhou stranu Toyota ví, na koho cílí a černý, jednoduchý interiér je u českých zákazníků velmi oblíbený. Volí ho v podstatě nejčastěji a z mého pohledu zajímavé barevné konfigurace náš trh příliš nepřijímá ani u ojetých vozů. Podle mého jsme zbytečně konzervativní, ale co už. Sedím tedy v podstatě v klasice japonské automobilky z posledních let, což s sebou přináší i mnohá pozitiva. Mezi ně určitě patří vynikající zpracování, odolné materiály, které vydrží náročný rodinný provoz a díky bohu také rozumnou ergonomii. Digitální kaplička přístrojů je dnes již standard stejně tak i dotykový panel multimediálního centra, které nabízí jednotlivé funkce vozu. Ty hlavní jsou ale stále zastoupeny klasickými ovladači. Těmi si mohu zapnout vyhřívané sedačky, volant, samozřejmostí je dvouzónová klimatizace a také bezdrátové propojení s Apple CarPlay nebo Android auto. To u některých vozů není nutně bezdrátové, což mě doslova otravuje. Tuhle chybu Toyota nedělá, ačkoliv byla jednou z posledních značek, která právě tuto konektivitu do svých vozů implementovala. K dispozici mám také několik jízdních režimů. Konkrétně tedy 3 – ECO, Normal a Sport. Ten poslední je v daném voze naprosto zbytečně, což tentokrát nezmiňuji jako kritiku, nýbrž konstatování faktu. K tomu se dostaneme v další části testu.
Již v úvodu jsem narazil na lehké srovnání s tradičnějším modelem RAV4, který je o kousek větší. Reálně to uvnitř ale nikterak zásadně není cítit a to v mých očích přidává nové Corolle Cross další body. Prostoru pro posádku je na všech místech dostatek. Díky bohatému prosklení, včetně panoramatické střechy a vysokému posazu je pocit prostornosti dále umocněn. Ruku v ruce s tím jde i výborný výhled z vozu ve všech směrech. Kdyby měl někdo přeci jen trochu potíže s orientací v prostoru Toyota má řešení v podobě 360stupňové kamery s výborným rozlišením. Díky ní je parkování doslova hračka. U vozu tohoto typu je zajímavé zmínit i zavazadlový prostor. Jeho hrana je logicky trochu výš, za to však nabídne základních 439 l, které můžete díky sklopení zadních sedaček navýšit až na 1359 l. Tohle je v případě potřeby častého nakládání, například kočárku, lepší vyzkoušet. Pro potřeby naší domácnosti je to ale víc, než bychom potřebovali. Pokud to pro vás bylo málo, pak je na řadě zamyslet se nad zmiňovanou RAV4, která v základu nabídne litrů 580.
Technika: 2.0 Hybrid s e-CVT a čtyřkolkou, tedy to nejlepší co Corolla Cross nabízí
Toyota patří mezi špičku, ne-li přímo na špičku hybridních pohonů. Ačkoliv převodovku typu CVT opravdu nemám rád, musím uznat, že u vozů s rodinným zaměřením a hybridním pohonem vlastně celkem dává smysl. Startuji, tedy zapínám Corollu a vydávám se rovnou na rodinný víkend v okolí Karlových Varů. Je to taková naše tradice. Jednou za rok máme společný víkend, který je tematicky zaměřený k předem zadanému filmu a věřím, že právě pro tyhle příležitosti je Toyota skvělým parťákem. Nuluji tedy palubní počítač, nastavuji ECO režim a vyrážím vstříc pátečnímu provozu – směr Karlovy Vary. První dojmy jsou dobré. Corolla se s naprostou pohodou, klidem a uvolněností proplétá městem. Řekl jsem si, že pojedu v rámci legálních limitů a splynu s provozem, abych si mohl udělat reálný obrázek o tom, jaký ten hybrid vlastně je. Do Karlových Varů jsou to lehce přes dvě hodiny cesty, kdy se střídají různé jízdní podmínky a než dojedu do hotelu, máme za sebou v podstatě vše, nutno říct, že bez jakýchkoliv kritických poznámek. Výkon 197 koní dává dostatek „rezervy“ pro předjíždění, pokud jej budete potřebovat. Osobně jsem toho moc nevyužíval a spíše jsem si užíval ten prostor, pohodu a klid za volantem. S Toyotami je dobré jezdit tak, jak bylo zamýšleno, pak to jako celek do sebe opravdu pěkně zapadá.
Adaptivní tempomat společně s asistentem jízdy v pruzích mám většinu cesty zapnutý a jedu v podstatě na „autopilota“ s tím, že samozřejmě mám ruce na volantu, ale reálně řeším jen křižovatky, jemné korekce, nebo právě předjížděcí manévry. Zbytek Toyota v hustém provozu dělá v podstatě sama a ačkoliv to není zrovna něco, po čem bych toužil, musím uznat, že to funguje pěkně a vzhledem k celkově komfortnímu zaměření vozu to bude asi hojně využíváno jeho majiteli. Řízení je přesné a naprosto intuitivní. Jednotlivé jízdní režimy jsou na první dojem skoro stejné. Jen při Eco mám pocit, že jsou reakce na plyn trochu vláčnější, což dokonale sedí k uvolněnému jízdnímu stylu. Normal – tak ten je přesně takový, jaký bychom asi všichni čekali. A Sport, jak už jsem řekl výš, je v podstatě zbytečný. Odezva na plyn je výraznější, ale CVT opravdu není ani trochu sportovní a díky běžným tlumičům se i auto dál chová stále stejně, což není špatně, ale určitě není ani trochu sportovní. To bych raději ocenil ještě nějaký režim Comfort, který by už tak vynikající a pohodlnou jízdu posunul ještě o kousek dál. Jen tedy nevím jak. On ten standard, který nabízí, je opravdu dobrý.
Jediné, co může trochu rušit, ale asi ne každého, novinář už je člověk trochu zmlsaný, je hlučnost nad zhruba 110 km/h. Tam se začne projevovat vyšší stavba vozu a v kombinaci s CVT pak Corolla Cross působí trochu hlučněji, než bych očekával a to především v kontrastu jejím dosavadním projevem. Rozhodně to ale není nic hrozného. Velmi pozitivní a pro mnohé opravdu důležitý údaj mám připravený na konec… Za víkend jsem s Corollou Cross najel přes 450 km, z toho tak 1/2 po okreskách, ¼ na dálnicích a ¼ ve městě. Výsledná spotřeba, tedy podle palubního počítače, činila 4,8l na 100km. To u takhle prostorného rodinného vozu považuji za senzační výsledek. Nebavíme se o plug-in hybridu, ale o klasické hybridní technologii, kdy auto samo řeší, který z pohonů zrovna zvolit a stejně tak i nabíjení baterie. Toyota je v tomhle ohledu opravdu skvělá a jestli k tomu potřebuje CVT, tak ať ho tam má. Pro cílového zákazníka v tom nebude vůbec žádný problém.
Závěr: rodinný přepravník…
Myslím, že závěr se dá docela dobře odvodit již z předešlých řádku. Všechny tyhle SUV a crossovery opravdu nejsou a pravděpodobně ani nebudou zrovna v mém středu zájmu. Když ale dostanu pod ruku nějaké auto, chci být objektivní. S ohledem na cílovou skupinu nové Toyoty Corolla Cross a její nároky na nový vůz mám za to, že se jedná o opravdu povedený rodinný vůz. Je trochu kompaktnější než větší RAV4, nabídne ale podobně prostorný a zcela jistě kvalitně zpracovaný interiér. Jistý, stabilní a pohodlný podvozek dokonale sedí celkovému naturelu vozu a to včetně převodovky e-CVT. Corolla Cross vás na cestách konejší, rozmazluje a dělá všechno proto, aby vaše cesta byla především příjemným a pohodlným výletem. Ceníkově začíná na 739 900 Kč, tedy po aktuální cenovém zvýhodnění a námi testovaný kus je možné aktuálně pořídit pod 1 100 000 Kč. Nová auta jsou už opravdu drahá, ale tady se za tím milionem skrývá vypiplaná spolehlivá technika s naprosto jasně definovaným cílem. Tím cílem je nenucené, bezpečné a především pohodlné cestování, kam jen bude třeba… A to vše se spotřebou pod 5 l na 100 km v tempu, kdy splynete s provozem. Nová Corolla Cross je prostě povedené rodinné auto.
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Corolla Cross 2.0 Hybrid |
Výkon | 145 kW |
Maximální točivý moment při otáčkách | 4400 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 7.6 s |
Max. rychlost | 180 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Převodovka CVT |
Převodů | 1 |
Vstřikování paliva | Vstřikování |
Objem | 1987 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5.3 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 4.4 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 4.2 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 6.9 l/100km |
Velikost nádrže | 43 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 225/50R18 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2015 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1575 kg |
Přívěs s brzdami | 750 kg |
Náklad | 440 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | XG1TJ |
Uveden | 10/22 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4460 mm |
Rozvor | 2640 mm |
Šířka | 1825 mm |
Prostor pro zavazadla | 414 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1333 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1620 mm |
Sedadla | 5 |