Zdroj úvodní fotky: AUTODROM MOST, a.s.
Návrat řvoucích motorů do Mostu: závody Eset Cup přinesly adrenalinový víkend plný soubojů!

Návrat řvoucích motorů do Mostu: závody Eset Cup přinesly adrenalinový víkend plný soubojů!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: AUTODROM MOST, a.s. & Janík Motorsport & BUGGYRA Racing

Po několika sezónách absence se do severočeského Mostu triumfálně vrátily řvoucí motory seriálu Eset Cup. Okruh ožil dunivými zvuky cestovních vozů, vozů GT a formulí, které uchvátily závodní nadšence. Akci dále obohatily rychlé formule Maxx a vzrušující závody TCR.

Před závodním víkendem v Mostě panovala v počasí nejistota. Nad hlavou se vznášely dešťové mraky, které v některých závodnících vzbuzovaly naději, že by jim voda mohla zajistit lepší startovní pozici. Sobotnímu programu se však podařilo z náruče deště uniknout. V neděli ale našly deštěm zmáčené živly své vykoupení. Fanouškům se naskytla podívaná na nadupané vozy GT, poutavé a těsné souboje v závodech Clio Cup a TCR Eastern Europe a také na napínavou formuli Maxx s vozy F1.

 

Sobota i přes absentující vozy F1 nabídla parádní (suchou) podívanou

Ti, kteří nestihli sobotní dopolední akci, mohli vozy F1 obdivovat pouze v paddocku, protože oba vozy byly před závody odstaveny z provozu. Další zajímavý závod přišel v podobě šampionátu F4 CEZ, kde se představily nové formulové vozy Tatuus T421 Abarth 1,4T. V seriálu s certifikací FIA se tentokrát představili tři čeští jezdci, včetně debutanta Maxe Karhana a Honzy Riegra. Na závody se v Mostě sešla slušná divácká kulisa, kterou neodradilo ani nepříznivé počasí a sledovala dění jak z boxů, tak z tribun.

Závody TCR Eastern Europe nabídly poutavou podívanou s polem vyrovnaných vozů. Vzhledem k tomu, že se jednalo o předposlední závod sezóny, byla honba za mistrovskými body intenzivní. V prvním závodě si pro vítězství dojel Petr Fulín z týmu Aditis Racing s vozem Audi RS3 LMS TCR, těsně následovaný Petrem Čížkem na voze Seat Cupra a Maťo Homolou ze Slovenska na voze Hyundai Elantra. Celkem se zúčastnilo 16 vozů. Druhý nedělní deštivý závod vyhrál Adam Kout s vozem Hyundai Elantra z týmu Janík Motorsport, který se tak úspěšně vrátil k závodění v TCR. Titul mistra TCR Eastern Europe 2023 si druhým místem zajistil Maťo Homola, třetí místo obsadil Ital Giacomo Ghermandi s vozem Audi RS3 LMS TCR.

 

Nejen F1, nýbrž také nová série F4 jakožto vstupenka pro mladé talenty

V rámci seriálu F4 CEZ se uskutečnily tři závody, v nichž se představily nové formulové vozy Tatuus F421, které mladým talentům umožňují plynulý přechod z motokár do rychlých formulových závodů. S pouhými 8 vozy na startovním roštu je seriál stále v plenkách, ale přesto předvedl slibné výkony. Švýcarská stáj Jenzer Motorsport přivezla nejvíce vozů a patřila k favoritům. V seriálu debutoval Max Karhan a do akce se zapojil i další nováček Honza Rieger s týmem JMT Racing. Startovní pole doplnil český jezdec Miroslav Mikeš ze Sape. První závod vyhrál Ethan Ischer z týmu Jenzer Motorsport, Miroslav Mikeš skončil pátý. Rieger a Karhan svedli napínavý souboj, z něhož vyšel vítězně Rieger. V mokrých podmínkách druhého závodu si Rieger zajistil čtvrté místo, následován Mikešem a Karhanem. Ve třetím závodě obsadil Mikeš páté místo, když předstihl své mladší soupeře Riegra a Karhana. Debutanti prožili úspěšný víkend a fanoušci jsou zvědaví na jejich další postup v dalších závodech.

Maxx Formula přivezla do Mostu dva vozy F1 – Toro Rosso STR8 Cosworth 2.4 F1 Wolfganga Jaksche a Sauber C29 Cosworth V10 F1 Petera Göllnera. Oběma jezdcům bohužel zabránily v účasti v závodech technické problémy. Řev závodních motorů však přetrval a první závod vyhrál Švýcar Thomas Zeltner s vozem GP2 ze třídy Advance. Druhé místo si zajistil Američan Stradford, který tentokrát vyměnil svůj Benetton F1 za vůz GP2. Třetí místo obsadil Švýcar Stefan Glaser s vozem Dallara WS 3,5ltr V6, čímž si zajistil vítězství ve třídě Master. Napínavé stíhání se odehrálo mezi Francouzem Patrickem Harmuthem a německým jezdcem Todtenhauptem, přičemž Harmuth nakonec Todtenhaupta nedokázal předjet. Nicméně Harmuth si to v neděli vynahradil a zajistil si vítězství ve třídě GP2. Celkové vítězství víkendu patřilo Thomasi Zeltnerovi, na stupních vítězů ho doplnili Harmuth a vítěz třídy Master Stefan Glaser.

 

Cestovní vozy a napínavé souboje i v českých barvách

Eset Clio Cup nabídl strhující souboje mezi vozy Renault Clio IV a V generace a Mazdou MX5. Matěj Sikhart ze Slovenska zvítězil v obou závodech a předvedl své umění a odhodlání. Závody Clio Cupu přinesly několik odvážných soubojů, byť s několika drobnými kolizemi a střety se svodidly. První závod vyhrál Martin Kadlečík, následovaný navrátivším se Liborem Horákem z Carpek Racing a Michaelem Hulmem. Ve druhém závodě triumfoval opět Kadlečík, druhé a třetí místo si zajistili Michael Hulm a Libor Horák. Tomáš Pekař, týmový kolega Libora Horáka, bohužel první závod kvůli kolizi nedokončil.

Sobotní večerní vytrvalostní závod, který trval jednu hodinu, vyvrcholil zaslouženým vítězstvím týmu ISR vedeného Filipem Salaquardou s vozem Audi R8 LMS GT3. Druhé místo si zajistil Mirko Konopka s vozem Lamborghini Huracán GT3 a třetí místo obsadil Libor Milota z týmu GT2 Motorsport s vozem Mercedes AMG GT3. Vozy GT3 ovládly první příčky, přičemž duo Zsigo-Rosina s BMW M4 GT3 si upevnilo celkové čtvrté místo. Ve třídě GTC zvítězila dvojice německých jezdců Wagner a Záruba s vozem Lamborghini Super Tropheo, zatímco ve třídě GTX zvítězila dvojice Janík-Majer s vozem KTM GTX.

V neděli se konal Twingo Cup, v němž se o vítězství v těsném souboji utkali Mihajlo Mladenovič a Miha Fabian. Pohár bohužel tentokrát neměl žádného českého účastníka.

 

Velký úspěch Maťo Homoly a týmu Janík Motorsport

Matěj Homola si s předstihem zajistil titul mistra východoevropského šampionátu TCR. Jeho rozhodující vítězství během předposledního závodního víkendu v Mostě mu zajistilo mistrovský titul a dodalo závodnímu víkendu triumfální nádech.

Do pátého závodního víkendu sezony vstupoval Matěj Homola s pohodlným náskokem a 40kilogramovou kompenzační zátěží ve voze díky vynikajícím výkonům na Slovakia Ringu a stál před úkolem zajistit si dostatek bodů k zisku titulu. Jeho strategická jízda a silné finiše v obou závodech mu zajistily mistrovský titul. Nezapomenutelný víkend prožil také Adam Kout, který vyhrál první závod série TCR Eastern Europe. Navzdory náročnému startu v kvalifikaci a pátému místu v prvním závodě startoval Kout do nedělního závodu ze třetí pozice. Navzdory náročným mokrým podmínkám dovedl Kout svůj vůz Hyundai Elantra k vítězství a předvedl tak své schopnosti a odhodlání.

Carlo Czepiel, který měl rovněž 40kilogramovou penalizaci, předvedl svou zdatnost a stal se nejlepším juniorem v závodě, když v obou závodech obsadil 8. a 5. místo. Navzdory vysokým sázkám a tlaku se závodní víkend v Mostě vydařil, s napínavými závody napříč různými sériemi a zaslouženým šampionem v osobě Matěje Homoly.

Nechat se sbalit čertem do pytle? Ne, díky, radši do Mostu na okruh!

 

Opět parádní závodní víkend na Autodromu Most

Ve chvíli, kdy motory vychladly a pneumatiky si odpočinuly po víkendu plném vysokých rychlostí, bylo jasné, že si Most opět upevnil svůj status ráje motoristického sportu. Návrat Eset Cupu na tento ikonický okruh poskytl fanouškům nezapomenutelné okamžiky a ukázal talent zkušených veteránů i začínajících nováčků. Napjatá konkurence, náročné povětrnostní podmínky a nadšení diváci přispěli k závodní podívané, na kterou se jen tak nezapomene.

 

Jan Novotný

Sdílet: