Tour de Corse 2019 a naše (ne)cesta

Tour de Corse 2019 a naše (ne)cesta

Je začátek března a náš redakční tým přemýšlí, jak to udělat. Udělat co? No přeci být na Korsice a zároveň být osobně přítomen na prvním závodě MČR v Rally “Kowax Valašská rallye 2019”. Není to lehké rozhodnutí, kde budeme, jelikož se pomalu plní startovka na českou soutěž a počet vozidel vice jak 20 ve specifikaci R5 nás nenechává kliedně spát. No jo no, ale Korsika, kde náš redakční tým byl v roce 2017 a ještě teď musí uznat, že šlo o úžasný zážitek, je prostě rallye WRC. Píšeme tedy do FIA a žádáme o akreditaci. I přes skutečnost, že o akreditaci žádáme po termínu, nám je nakonec po doložení všech potřebných dokumentů vyhověno. Tak nějak nadějně byla rozjeta naše cesta za Tour de Corse 2019, čtvrtou zastávkou Mistroství světa v rally. Jak to všechno dopadlo se dočtete v následujících pár řádcích…

 

Naše plány aneb takhle to mělo vypadat

S kolegou ihned rezervujeme hotel a kupujeme lístky na trajekt. Vyrazíme již v útery večer, abychom ráno byli v Livornu a nalodili se na trajekt, který nás dopraví na úžasný korsický ostrov. V rychlosti se díváme na předpověď počasí a zjišťujeme, že bude opět krasně. Jen pro upřesnění jsme právě před lety za 4 dni najeli na Korsice cca 1.500 km. Pokud se vám to zdá hodně, odpovím, že není, neboť se každý den jelo v jiné části ostrova a my jsme chtěli prostě vidět skoro vše. Skvělé bylo to, že jsme viděli opravdu hodně z rallye, ale strašně málo z tamějšího prostředí. Proto mám v plánu letos vyrazit o den dříve a konečně se podívat i po ostrově. Chceme poznat tento francouzský, piráty ověnčený ostrov. Spoustu legend a opravdu pestrá historie tohoto nenechává náš redakční tým v klidu spát. Tak a teď jsem vám popsal, jak úžasně jsme vše naplánovali a jak se těšíme, možná teď v mém psaní naleznete či ucítíte nějaké ale. Máte pravdu, nakonec je vše úplně jinak. V noci z pondělka na úterý mi dorazila sms od našeho kolegy, že se mu udělalo zle a je hospitalizován v nemocnici. Nevím co říci, jak reagovat, nevím, co mám dělat, vše je najednou úplně jinak a naše sny, naše cesta na Korsiku je v troskách. V úterý ráno se snažím dovolat kolegu, jak je na tom se zdravím a co se vlastně stalo. Bohužel nám jeho stav neumožňuje sednout do auta a zamířit na rallye. Je mi velmi smutnu, jelikož práce spojená s akreditací, finance vynaložené na cestu (zaplacený trajekt, hotely) jde vniveč. Přesto jedna dobra zpráva dorazí od našeho kolegy – jeho stav je stabilizován, tedy není v ohrožení života, a to je pro nás důležitější než cesta na rallye. Snažil jsem se vám, našim čtenářům napsat a popsat naši cestu na rallye Korsika 2019 a nakonec píši detektivku. Co se dá dělat? Dá se dělat spoustu věcí, a proto plánujeme podrobně sledovat letošní Korsiku a napsat o již skončeném závodě zajímavý článek.

 

První asfaltový podnik: jak proběhl?

Jak tedy výhradně asfaltový podnik letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích bude probíhat či proběhnul? Na začátku jsem zmínil, jak jsme v roce 2017 stíhali skoro každou RZ, letos by se to stihnout nedalo nebo možná dalo, avšak s velkým vypětím sil. Letošní podnik přinesl několik změn, co do počtu RZ (celkem 14), tak i délky nejdelší RZ s názvem “Castagniccia” (celkem 47,18 km). Soutěž tedy začala již ve čtvrtek a vítěze jsme se dozvěděli v neděli po obědě. Jak samotná rallye probíhala? Opět to byl velmi krásný souboj, dovolím si říci těch nejlepších pilotů světa a opět rozhodovaly vteřiny. Je skoro neuvěřitelné, jak jsou současní piloti strojů WRC schopni v případě, že zvolí vhodné pneumatiky, nemají problémy s technikou, vyhnou se defektům pneumatik, zajíždět i na těch dlouhých RZ skoro totožné časy. Za sebe musím říci: klobouk dolu “hoši”. Zpět k pátku a výsledkům. Jak je již zvykem, v tomto roce jsou to souboje o vteřiny a i pátek je toho příkladem. Nejlépe to zvládnul pilot stáje Ford, Brit Elffyn Evans, druhý pak Estonec Tanak a třetí Belgičan Neuville. Zajímavostí je pak fakt, že pro korsickou rallye nastala jedna změna, na místě řidiče vozu Hyundai i20 WRC tak seděl tentokrát Dani Sordo (nám dobře známý z Barum Rally Zlín 2018 startující na Hyundai i20 R5). Tento pilot si na letošní Korsice nevedl vůbec špatně. Jak je na tom letošní kategorie WRC2 Pro? Pro nás velké fanoušky rallye, pro všechny naše čtenáře, tak i pro naší motoristickou veřejnost je velkým zklamáním účinkovaní Škody motorsport. V letošním roce se naše domácí značka aktivně zapojuje či podporuje mladého a jistě talentovaného Finského jezdce Rovanperu, zde bych si dovolil napsat čistě svůj názor a rozhodně nechci přemýšlet nad tím, jaké jsou záměry značky Škoda. Letošní výsledky tohoto mladého jezdce jsou dle mého zcela za očekáváním a po pátku jeho umístění… Nechám to na vás, ale Honza Kopecký mi zde chybí a říkám si, kde by byl či jak by se mu letos na Korsice vedlo? Sobotu pak nejlépe zvládnul Belgičan Neuville, kterého s odstupem 4,5 vteřin doplňuje Brit Evans. V pátek musel skvěle rozjetý Estonec Tanak na RZ měnit kolo a propadl se až na 6. příčku. 3. místo pak drží loňský šampion Francouz Loeb a na 4. místě zůstal stejně jako v pátek skvěle jedoucí Sordo.

 

Neděle a velké rozuzlení

V neděli byly na programu pouze již dvě RZ s tím, že závěrečná je opět power stage. V první ranní RZ jde do vedení opět Brit Evans, který dokazuje světu, že M-Sport s vozem Ford Fiesta WRC umí stále držet krok, a to je jeho rozpočet zcela jinde, než mají hoši z Toyoty a Hyundaie. No nic, jdeme na úplný závěr. Pořadí před poslední RZ je Evans, Neuville, Ogier, Sordo, Suninen, Tänak, Lappi, Loeb. Jak to vše dopadlo? Někdo ztratil, někdo vydělal, ale to je rallye a co se komu stane či stalo, historie neřeší. Tänak měl bohužel defekt a v cíli je nakonec rád, že uhájil cenné 3 místo. Z vítězství na letošní Korsické rallye se radoval Belgičan Neuville, druhý pak Francouz Ogier a třetí smutný, ale celý víkend skvělý Brit Evans. Jak jsem psal, někdo byl smutný, někdo ne. Naše redakce smutná byla, jelikož jsme celý tento 4. podnik sledovali pouze na obrazovkách. Dalším smutným je pak Škoda motorsport, kdy Finský jezdec Rovanpera poškodil bezpečností rám svého vozu Škoda Fabia R5 a nemohl dále pokračovat v rozjeté rallye.

 

Co říci závěrem?

Náš redakční tým se na vás těší s reportážemi z dalšího podniku, a to třeba ze Sardinie. Věříme, že vám opět přineseme zajímavý pohled do zákulisí světového šampionátu a třeba se i my dočkáme dobré zprávy ze strany Škody motorsport ohledně nasazení našeho skvělého Honzy Kopeckého. Když už jsem u tohoto jména, Honza nám všem o tomto víkendu opět ukázal, jaký je pan jezdec. Ano jel pouze v rámci českého a slovenského mistrovství v rally, kde konkurence není tak veliká (pardon 26 vozidel specifikace R5 asi není tak velká konkurence), přesto opět nezklamal a nenašel soupeře. Po zásluze vyhrál a zůstal neporažen na všech RZ Valašské Rally 2019. Blahopřejeme a zdravíme souseda do Boleslavi s tím, že hoši, pokud Škoda nebude opět vyhrávat v Mistrovství světa v rallye, může nastat problém v podobě konkurenčního vozu Polo GTI R5, který bude a je v současné době velmi žádaným zbožím.

 

Pavel Novotný

 

Výsledky Tour de Corse 2019:

1. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) 3:22:59,0; 2. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) +40,3; 3. Evans, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC) +1:06,6; 4. Sordó, Del Barrio (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +1:18,4; 5. Suninen, Salminen (Fin./Ford Fiesta WRC) +1:24,6; 6. Tänak, Jarveoja (Est./Toyota Yaris WRC) +1:40,0; 7. Lappi, Ferm (Fin./Citroën C3 WRC) +2:09,1; 8. Loeb, Elena (Fr., Mon./Hyundai i20 Coupé WRC) +3:39,9; 9. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +5:06,3; 10. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +6:44,6; 11. Andolfi, Scattolin (It./Škoda Fabia R5) +11:29,6; 12. Gryjazin, Fedorov (Rus./Škoda Fabia R5) +11:35,5; 13. Kajetanowicz, Szczepaniak (Pol./Volkswagen Polo GTI R5) +14:22,9; 14. Katsuta, Barrit (Jap., Brit./Ford Fiesta R5) +15:21,5; 15. Yates, Morgan (Brit./Škoda Fabia R5) +15:28,1.

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.