Tipcars Pražský Rallysprint 2018: ročník plný překvapení

Tipcars Pražský Rallysprint 2018: ročník plný překvapení

Takovým malým a zároveň velkým ukončením každé rally sezóny alespoň v Čechách je bez pochyby Tipcars Pražský rallysprint. V roce 2018 tomu nebylo jinak. I tak by se ale letošní ročník dal označit za plný překvapení. K tomu prvnímu nám stačí už jen pohled do startovky ještě před samotným startem. Na první dobrou nás trkne startovní číslo 3, se kterým vyjíždí Vojta Štajf. Pokud si ťukáte na čelo nebo snad pochybujete o Vojtovo zkušenostech, pak rozhodně nepochybujte o jednom z prvních vyrobených exemplářů VW Polo R5, jemuž bylo svěřeno toto startovní číslo. Druhým z výjimečných aut byl Hyundai i20 R5 v podání Ondry Bísahy. Celkově pak nejednoho z nás, fanoušků a nadšenců, překvapí hned 21 vozů kategorie R5 na startu, 4 WRCy a 2 S2000. Zkrátka tu máme v součtu hned 27 vozů vrcholných tuzemských kategorií. Co vše ale bylo k vidění v Praze a jejím blízkém okolí na cestách pod prvním prosincovým sněhem?

 

Brzké vstávání se (ne)vyplatilo: první průjezdy velmi opatrné

Myslím, že nadpis tohoto odstavce hovoří sám za sebe. První rychlostka startuje už v brzkých 8:30. Nebyli bychom to ale my, členové redakce, kdybychom i o volnou sobotu nevstávali před sedmou hodinou ranní a nevyráželi s předstihem na další rally. Než se ale vydáme k trati, dovolte mi malou odbočku. Pražský rallysprint totiž hraje svou specifickou roli v českém rally kalendáři. Možná bych si i trochu protiřečil, právě tato soutěž totiž vlastně do žádného “oficiálního” kalendáře nepatří. Abych byl přesný, nepatří do žádného šampionátu (ani rallysprint série ani MČR v rally). I tak má ale, co se důležitosti týče, své jednoznačné zastoupení na tuzemské závodní scéně. Své na tom dokazuje i startovka nebo třeba návštěvnost, která se každoročně pohybuje v řádu desetitisíců. Historicky je potřeba zmínit, že od nešťastné a osudné nehody polského závodníka Kuzaje už pár let uplynulo a samotná úroveň soutěže se od dané doby výrazně zvedá. Teď už ale zpět na RZ 1 Točná, jež startuje první prosincovou sobotu v 8:30. Já osobně dorážím na místo s předstihem pouhých 10 minut. Nevýhoda jinak krásné trati je zcela bez pochyby pouze jedno jediné divácké místo, ze kterého je možné závodníky sledovat. To má mimochodem ještě pro jistotu pouze jednu příjezdovou cestu a omezené možnosti k parkování. Zpět k objektivní reportáži z rally – pomalu se ozývá burácení motorů a řítí se první závodník. Jak zřejmě víte, jedná se o aktuálního mistra Evropy, Rusa Alexeje Lukyanuka. Nestačím se divit, ani u druhého či třetího závodníka jako by nešlo o klasické rally. I když silničáři trať celé zkoušky posypali, pořád to ráno dost klouzalo. Toho si byla vědoma i většina závodníků a obzvlášť v jedné z prvních zatáček, kde jsem já s kolegy stál, byli všichni nad míru opatrní. Snad bych z Točné odjížděl i trochu zklamaný, ale…

 

Strahov: atraktivní i nebezpečný

Strahovský stadion je od pradávna centrem pražské rally. Byly dokonce roky, kdy se celá soutěž odehrávala právě v okolí bývalého spartakiádního centra. Já sám si pamatuji ročník, ve kterém páteční pozděvečer patřil RZ přímo uvnitř stadionu, mimochodem právě tento zážitek mám spojený s teplotami hluboko pod nulou (někde okolo -20 stupňů). Teď už ale k letošní události. První průjezd na Strahově nestíhám, neboť svůj čas věnuji druhé Točné. I tak ale nacházím pěkné místo na rohu s Ladronkou. Tady už jde o divácky atraktivnější událost. Něco mi říká, že na krátké ranní zkoušce se prostě o první místo nehrálo. To se koneckonců nehraje ani v průběhu celého závodu – jde tu totiž především o exhibici / show, kterou si na ostatních soutěžích většina nemůže dovolit. Strahovský sobotní formát z předešlých let byl ale i letos v nezměněné podobě. Čekali nás zde celkem 4 vložky, z nichž v každém směru po dvou opakováních. Hned v 10:30 vyráželi závodníci na trať ve směru od stadionu ulicí Vaníčkovou směrem dolů na Dlabačov a pak Diskařskou zpět. V druhém průjezdu bylo pro jezdce připraveno o jedno kolo více. Odpoledne si pak všichni dali to samé, akorát v opačném směru. Teď se možná ptáte, proč ten nadpis. Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše. Jde o nehodu jednoho z nejlepších českých řidičů současnosti, kterého bych si dovolil označit za “stabilní českou dvojku”. I pánu řidičovi se to hold nemusí povést. Jeho sobotní nehoda, která se stala před zraky mnoha diváků, jen ukazuje, jak moc je vše okolo rally na vlásku. Stačí být jednou trochu rychlejší a pak jen o něco více dupnout na brzdu… Ponaučení pro příště? Nikdy prosím nestůjte na vnějšku zatáčky, a to ani jako fotografové. Žádný snímek za to nestojí… Zbytek dne byl už poklidný, byť bylo o zábavu postaráno. Své na tom zanechal i Venda Kopáček, který se na start podíval po dlouhé pauze od nehody v Hustopečích. Zde sice doslova rozlomil disk (střed kola od zbytku), i tak ale předvedl krásné průjezdy i divácké kousky. Bravo.

 

Konec dobrý, avšak nečekaný a snad i smutný

Vzpomínáte si, jak jsem o pár řádků výše zmiňoval, že se na pražském rallysprintu nevyhrává na ranní RZ mimo Strahov? A co kdybych vám tvrdil, že se vyhrává až na poslední zkoušce? Asi byste mi nevěřili, že? Pak se podívejte třeba na odstupujícího Václava Pecha nebo bratry Melichárkovi. I tak jsme v průběžném pořadí po předposlední RZ měli hned dva zástupce na stupních vítězů. Ve výsledku, po poškození kola v podání nového Pola R5 a Vojty Štajfa, nevydařené jízdě Romana Odložilíka a chybě Ondry Bísahy (s Hyundai R5), dojel jako vítěz do cíle nejméně výrazný jezdec celého dne. Když se podívám na finální pořadí (1. Martin Kočí, 2. J. Béreš a 3. R. Odložilík), snad bych šel domu i se smutkem. Znovu se ale ukazuje, že tahle soutěž není o umístění v cíli. O show bylo postaráno, to bez debat. Já tak odcházím s hlavou vztyčenou a přáním pořadatelům k trochu lepší organizaci (hlavně k bezpečnosti na trati) do ročníku příštího.

 

Jan Novotný

 

Konečné výsledky TipCars Pražský Rallysprint 2018

1. Koči Martin – Mozner jun. Radovan Škoda Fabia R5 (CJ 15 WRC)
Škoda Slovakia Motorsport
29:05,2
2. Bérešš jun. Jozef – Šintal LukᚠFord Fiesta R5 (01R 0304)
SK DER Rally Team
29:06,1 +0,9
3. Odložilík Roman – Tureček Martin Škoda Fabia R5 (02R 0097)
SK DER Rally Team
29:09,0 +3,8
4. Bisaha Ondřej – Dvořák Matěj Hyundai i20 R5 (ALZ R 526) 29:09,8 +4,6
5. Štajf Vojtěch – Janeček Karel Volkswagen Polo GTI R5 (KI BRR 5)
Racing 21
29:11,3 +6,1
6. Trojan jun. Karel – Zázvorka Aleš Škoda Fabia R5 (01R 0339)
Korno Motorsport
29:20,1 +14,9
7. Lukyanuk Alexey – Houš Miroslav Ford Fiesta R5 (CA S 027)
Rufa Sport
29:25,1 +19,9
8. Peták Josef – Benešová Alena Ford Focus RS WRC ’06 (01R 0401)
AMK Pačejov
29:27,5 +22,3
9. Grzyb Grzegorz – Poradzisz Michał Škoda Fabia R5 (KE S 119)
Rufa Sport
29:35,1 +29,9
10. Pokorný Zdeněk – Lasevič Richard Škoda Fabia R5 (01R 0352)
Drotár Autošport
29:43,2 +38,0

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.