Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Ford Focus ST Track Pack: podle všeho bohužel jedno z posledních ST

Ford Focus ST Track Pack: podle všeho bohužel jedno z posledních ST

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan Novotný

Poslední dobou se mi články píšou čím dál tím hůř. Stále častěji se totiž začíná objevovat informace o tom, že daný sportovní model je poslední tak, jak ho známe a máme rádi. Automobilový svět se vydává směrem, který mi zatím moc neříká, ale co se dá dělat. Jako menšina se budu muset přizpůsobit a ještě si v dohledné době pořídit pořádné auto, které si pak nechám „ na pořád“. Uvidíme, mohl by ale být takový autem právě současný Focus ST Track Pack?  První „STéčko“ se objevilo už před více než 22 lety, konkrétně v roce 2002 a tenkrát nabízelo atmosférický benzinový dvoulitr s výkonem 127 kW (173koní). V tu dobu patřil mezi řidičsky velmi schopná auta. Historii by tedy měl, byť ST bylo vždy trochu zastíněno verzí RS, která byla mnohem radikálnější, avšak ne tak vhodná pro každý den. Pojďme se tedy podívat na tuhle labutí píseň hothatche pro každý den…

 

Exteriér: čistý a dynamický

Ford v současné době jede na vlně osobitého designu současných vozů značky, díky čemuž jsou na silnici na první pohled dobře identifikovatelné. Aktuální generace Focusu prošla ke konci roku 2021 kosmetickými změnami, které osvěžily jednotlivé části vozu. Vezmeme to odpředu. Přední části dominuje výrazná mřížka chladiče s vlnitým vzorem, zajišťujícím bohatý přístup vzduchu k chladiči a motoru. Stejný vzor je i na mřížce uprostřed nárazníku těsně nad silnicí. Na stranách jsou černé aerodynamické prvky s průduchy vzduchu k předním brzdám. Modernizace se nevyhnula ani přední světlům, která jsou trochu subtilnější, ale grafika denního svícení složená ze dvou LED proužků vypadá lépe. Na první pohled je to nový Ford a vypadá dobře. Boční profil neprošel nijak zásadní revolucí a není k tomu ani důvod – již 20 let se jedná o velmi schopný hatchback. Zaměřit se tu tak můžu v podstatě jen na zvolenou barevnou kombinaci. Výrazná zelená metalíza a černé doplňky včetně kol vytvářejí opravdu povedený kontrast. Zajímavé jsou také brzdové třmeny, které díky červenému lakování doslova září oproti zbytku vozu. Navíc tu tyhle třmeny nejsou jen pro parádu, ale k tomu se ještě dostaneme. Zatím se přesouvám k zadní části Focusu. Verze ST má oproti běžné verzi malý černý spoiler, ale především jinak tvarovaný zadní nárazník, dole s černým vybráním, které působí jako difuzor. Je to především estetická věc, díky které ale vzniká prostor pro rozměrný sportovní tlumič výfuku s dvěma reálnými koncovkami. A ty umí vykouzlit opravdu dobrý zvukový projev. Máme se tedy na co těšit. Celkový dojem z designu nového ST mi dělá radost. Je to na první pohled moderní auto, které se ale drží rodové linie a jméno Focus je tak stále naživu.

 

Interiér: kvalitní, prostorný a přehledný

Ford Focus ST vychází ze standardního modelu. V interiéru tedy není možné očekávat divočinu, a proč taky. Vždyť tohle je auto na každý den. ST odlišuje od běžných bratříčků sportovní volant s koženým věncem a červeným prošíváním, dále taky anatomické sedačky se širokými možnostmi nastavení, ve kterých se opravdu každý příjemně usadí a ve chvíli, kdy bude potřeba, např. při dynamických změnách směru, podrží tělo na svém místě. V přední i zadní části je v rámci dané kategorie dostatek místa a pohodlí (pro čtyři dospělé). Tohle je na vozech typu hothatch opravdu praktické – samozřejmě u pětidveřové verze. Tahle, velmi pravděpodobně poslední generace Focusu ST minimálně tak, jak ji známe, umí také potěšit bohatou výbavou. Plně digitální kokpit s různými možnostmi zobrazení, širokoúhlý, přehledný a hlavně intuitivní multimediální systém s plnou konektivitou, vícezónová klimatizace, vyhřívání předních sedaček i volantu – to všechno mi celý týden dávalo pocit, že sedím v něčem relativně normálním a ne nutně ve sportovním hatchbacku. I když, ono to tak úplně není pravda, protože o tom, že to není obyčejný Focus, víte – dává to najevo jak jízdním, tak zvukovým projevem…

 

Technika: 2.3 EcoBoost, manuální převodovka a komunikativní podvozek

Ano, právě tyhle komponenty s řidičem stále komunikují a dávají najevo svůj potenciál. Výkon činí 280 koní, točivý moment pak 420 Nm, což v kombinaci s hmotností lehce nad 1,5 tuny možná nevypadá tak dramaticky, ale i tak to i díky funkci lauch control znamená zrychlení 0 – 100 km/h za 5,7 vteřiny, a to prostě není pomalé. Daleko zajímavější je ale analogový podvozek, který nemá žádné snadné přepínání na palubní desce. Určitě se najdou tací, kterým by to mohlo vadit, ale tím, že se jedná o podvozek věhlasné společnosti KW, s kritikou tohohle přístupu bych počkal. On totiž nastavitelný je, jen tomu musíte rozumět a trochu si ušpinit ruce. V každém případě jsem ale neměl pocit, že bych s ním potřeboval cokoliv dělat. Ano, při běžné jízdě je tužší, ale s tím se zaprvé počítá a za druhé to není nic vysloveně nepříjemného. Oceníte ho ale tím víc, čím rychleji pojedete. Jeho schopnost držet zvolenou stopu a stabilita jsou opět o kus dál, než tomu bylo doposud, a to jsem měl k dispozici minimálně dvě předchozí generace. Na okreskách umí být tohle auto opravdu rychlé a díky nadprůměrnému podvozku má člověk občas pocit, jestli tam těch 280 koní je anebo, jestli by jich nemohlo být třeba 320. Tak dobře tohle auto v kategorii běžných aut jezdí. Dovolí opravdu tvrdé brzdy, velmi efektivně krotí přesuny hmotnosti a přední samosvorný diferenciál se při trochu snahy postará o velmi efektivní dopředný pohyb a grip na výjezdu ze zatáček. Motám se tu už asi hodně dlouho jen okolo podvozku, ale ten je na tomhle autě tím největším rozdílem oproti mému poslednímu testu, ve kterém byl Focus ST taky v podstatě skvělý, takže tohle je ještě lepší.

A teď skočím konečně k motoru a tomu, že je podle mnohých slabý. Podle mého názoru určitě není. Sílu má v celém spektru otáček a běžný den v podstatě nepřekračuji 2500 otáček, nemusím moc řádit, protože i takhle nízko zůstává dostatečně pružný. Ten pravý potenciál ale ukáže nad 3000 otáček, kde dává oněch 420 Nm a ve 4000, kde točivý moment začíná lehce klesat a nastoupí těch 280 koní, které vrcholí na 5500 otáčkách. Díky skvěle fungující a mechanicky přesné manuální převodovce se s tím výkonem skvěle pracuje a velmi brzy se pohybuji poměrně nevhodnými rychlostmi. Zátah krásně graduje společně se zvukem a při prudkém ubrání plynu samozřejmě zastřílí do výfuku pro ještě trochu dramatu navíc. Technicky je to vážně pěkně vyvážený balíček, kde podvozek a brzdy dominují nad výkonem – to může někoho trochu mrzet, ale mně to přijde zbytečné. S tímhle autem se právě díky tomu dá opravdu letět a s určitou dávkou dovedností a odvahy ždímat výkon do poslední kapky.

Obvykle se příliš nezabývám spotřebou. Především proto, že mi to u těchto aut nepřipadá jako nikterak zásadní. Taková auta jsou pro zábavu a kdo o ně má zájem, by s tím měl počítat. Na druhou stranu, při běžném ježdění jsem neměl problém udržet spotřebu okolo 8 l/100km… A při plném zatížení? To je přece jedno, pak to pije benzin, jak letitý alkoholik svůj oblíbený nápoj. S tímhle Focusem je ale za ty peníze aspoň opravdová zábava!

 

Závěr: je to další „labutí píseň“, bohužel…

Bohužel se to v mých testech objevuje poslední dobou čím dál častěji – až pomalu začínám uvažovat, jestli tuhle „práci“ budu chtít za pár let vůbec dělat. Ford oznámil, že je tohle poslední verze Focusu ST, stejně jako u skvělé Fiesty. Společnost se vydala směrem, který se mi nelíbí, nesouhlasím s ním a hlavně nevěřím, že něco zásadního změní. Možná ale právě díky tomu můžeme zažívat tento vrchol technologie automobilů se spalovacími motory a je třeba si ho užívat, dokud to jde. Ford Focus ST Track Pack je vrcholem kategorie Hot Hatch od Fordu a je vážně velmi schopný a zábavný. Nabízí široký mix dovedností díky kterým vám nabízí možnost každodenního využití ať už na běžné cesty, nebo na zakroucenou okresku. Obě role zvládá skvěle a to i přijatelnou ekonomikou provozu. Díky brzdám Brembo a nastavitelnému podvozku KW si ho ještě můžete dál „vyladit“, aby ještě lépe sednul právě vašemu jízdnímu stylu a je jedno, jestli si z něj uděláte víc daily, nebo víc „track“ / okreskové náčiní. Tady máte tu možnost a on to zvládne. Zvládnete ho vy? Právě teď je ta chvíle, kdy jsme pravděpodobně na technologickém vrcholu, prý minulé doby. Tak neváhejte…nebudou.

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelFocus ST
Výkon206 kW
Točivý moment420 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách3000 RPM
Zrychlení 0-100km/h5.7 s
Max. rychlost250 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem2261 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)8 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)12.7 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)7.5 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)7.6 l/100km
Velikost nádrže52 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/35R19
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2020 kg
Prázdná hmotnost (EU)1512 kg
Přívěs s brzdami1600 kg
Náklad508 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceDEH
Uveden03/22
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4393 mm
Rozvor2700 mm
Šířka1825 mm
Prostor pro zavazadla392 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1354 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1438 mm
Světlá výška120 mm
Průměr otáčení11.3 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: