Zdroj úvodní fotky: Formula E Operations Ltd
Překvapivé kvalifikační tempo DS Automobiles se v závodě nepotvrdilo. V horké Sao Paulo E-Prix vítězí Sam Bird.

Překvapivé kvalifikační tempo DS Automobiles se v závodě nepotvrdilo. V horké Sao Paulo E-Prix vítězí Sam Bird.

Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS Automobiles

V Sao Paulu se odehrála rychlá, strategická a naprosto energická podívaná, ve které Sam Bird vybojoval historické vítězství na čtvrté zastávce mistrovství světa ABB FIA Formula E. Úchvatným předjetím v posledním kole zajistil Bird týmu NEOM McLaren premiérové vítězství v šampionátu a zanechal fanoušky i soupeře v úžasu nad svým uměním. Technická vylepšení monopostu DS Automobiles přinesla až překvapivé tempo v kvalifikaci, které však jako by se v závodě vytratilo. Kompletní reportáž ze sobotního závodu Formule E je tu!

 

Dechberoucí bitva opět plná rekordů, z nichž zasloužené nejlépe vyšel Sam Bird

Závod, který se odehrával v kulisách okruhu Anhembi Sambadrome, přinesl akční scenérii s rekordními 212 soutěžními předjetími. Mezi davy diváků byly i vážené osobnosti motorsportu, včetně Bernieho Ecclestonea, Felipeho Massy a Emersona Fittipaldiho, kteří byli svědky elektrizujícího souboje na trati.

Bird od začátku potvrzoval svou dominanci a strategicky využíval ATTACK MODE, aby si v tvrdé konkurenci udržel vedení. V souboji s Mitchem Evansem z týmu Jaguar TCS Racing a Jakem Dennisem z týmu Andretti Formula E předvedl Bird nervy z oceli, když projížděl náročné rovinky a zatáčky okruhu.

Závod se dramaticky změnil díky dvěma výjezdům Safety Caru, které ještě více zintenzivnily boj o vítězství, protože v dusném vedru v Sao Paulu se rozhodujícími problémy staly hospodaření s energií a teplota baterií. Navzdory překážkám zůstalo Birdovo odhodlání neochvějné, což vyvrcholilo dechberoucím manévrem v posledním kole na vnější straně 10. zatáčky a velkolepým způsobem se zmocnil vítězství.

 

Až překvapivé kvalifikační tempo týmu DS Penske jako by se v závodě vytratilo

Zatímco Bird stoupal k vítězství, jezdci DS Automobiles, startující do závodu z druhé a třetí příčky, prokazovali odolnost tváří v tvář nepřízni osudu. Stoffel Vandoorne a Jean-Éric Vergne předvedli rychlost vozu DS E-TENSE FE23, přičemž Vandoornovi i přes až překvapivě rychlé tempo v kvalifikaci unikla pole position pouze o dvě tisíciny vteřiny.

Při druhé návštěvě mistrovství světa ABB FIA Formula E v Brazílii horko inženýrům a jezdcům zamotalo hlavy. Vzduch měl 35 stupňů Celsia, trať přes 50, takže hospodaření s energií a teplota baterií představovaly skutečný oříšek. Úvodní fáze závodu byla velmi strategická s množstvím předjíždění, dvě vyjetí Safety Caru pak zhatila některé předem připravené plány.

Jediný dvojnásobný mistr světa v této disciplíně Jean-Éric Vergne opět získal důležité body za sedmé místo, díky čemuž se drží vpředu průběžného pořadí. Francouz je aktuálně čtvrtý, i když má stejný počet bodů jako jezdec na třetím místě. Stojí za zmínku, že JEV je jedním z pouhých čtyř závodníků, kteří získali body ve všech čtyřech úvodních kolech, a to díky dobré konzistenci jak jeho samotného, tak i týmu DS Automobiles.

Hned za svým týmovým kolegou skončil Stoffel Vandoorne, který také postupně sbírá body, když ze čtyř dosavadních závodů byl na bodech už třikrát. Mistr světa z roku 2022 zřejmě doufal v lepší než osmé místo, vzhledem k tomu, že startoval z první řady, ale v Brazílii to prostě nevyšlo.

 

Závěrem: takřka nepředvídatelné a stále poutavě napínavé klání

Bitva v Sao Paulu podtrhla intenzitu a nepředvídatelnost závodů Formule E, kdy každá zatáčka na okruhu přináší okamžiky úspěchů i zklamání. S postupem letošního šampionátu se připravuje půda pro další souboje, v nichž jsou jezdci i týmy připraveni zanechat svou stopu v elektrizujícím světě Formule E.

Když se v Sao Paulu usadil prach, jedno víme jistě: žár bitvy možná opadl, ale oheň soutěžení nadále jasně hoří v srdcích nadšenců motoristického sportu po celém světě.

Jak se z návštěvy saudskoarabské Formule E stal jeden z nejsilnějších zážitků v životě 

 

Sam Bird, vítěz závodu z NEOM McLaren Formula E týmu v cíli řekl:

„Řekl jsem do rádia: ‚Myslím, že se trápí‘. Já jsem naopak dostal pokyn, abych auto vychladil, a pak jsem viděl ten potenciál bodů v cíli a řekl jsem si ‚dobře, podívej, teď nebo nikdy. Musím do toho jít!‘ Evans bránil vnitřek a zvenku mi dal jen tolik místa, abych se tam s bídou vešel. Nevím, jak blízko to bylo ke zdi, ale bylo to férové závodění a zvládli jsme to.“

 

MITCH EVANS, druhý v cíli, z Jaguar TCS Racing týmu, řekl:

„Mám ze Sama velkou radost, má za sebou několik těžkých sezón, takže když vidím, že opět vyhrál ve svých nových barvách – oranžová mu mimochodem sluší – mám z něj obrovskou radost. Získal několik dobrých bodů. O víkendu bych bral druhé místo už jen z hlediska pozice v šampionátu, ale vítězství by bylo to pravé… Prostě jsem na konci už neměl sílu, takže by mě k šachovnicové vlajce stejně dostal, byl jsem tak trochu sedící kachna.“

 

Jean-Éric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019, DS Automobiles, dodal:

„Buďme upřímní, jsme zklamaní. Měli jsme opravdu dobrou kvalifikaci, díky které jsme se postavili na druhé a třetí místo na startovním roštu, ale v závodě možná naše strategická rozhodnutí nebyla nejlepší. Když se podíváme na pozitiva, měli bychom být rádi, že jsme v kvalifikaci konkurenceschopní a že jsme opět bodovali s oběma vozy. Další závod nás čeká až za dva týdny a já doufám, že se nám v Japonsku zadaří.“

 

Stoffel Vandoorne, světový šampion Formule E z roku 2022, DS Automobiles, se připojil:

„Dnešní den měl pro tým dvě stránky, po skvělé kvalifikaci následoval poněkud obtížnější závod. Vzhledem k našemu tempu na jedno kolo jsme mohli očekávat lepší výsledek než sedmé nebo osmé místo. Proto jsme samozřejmě zklamaní, že jsme nezískali více bodů. Myslím, že musíme náš závod analyzovat a počítám, že se z něj můžeme hodně naučit, zejména pokud jde o strategii. Mohli jsme odvést lepší práci a získat lepší pozici na trati. Vědomí toho by nás mělo posílit do dalšího kola. Pozitivní je, že jsme pokaždé dokázali být v kvalifikaci velmi rychlí. Je to povzbudivé do budoucna a dodává nám to sebevědomí do dalšího závodu.“

 

Jan Novotný

Sdílet: