Zdroj úvodní fotky: Jan Novotný
Ford Focus ST: neprávem trochu opomíjený hothatch

Ford Focus ST: neprávem trochu opomíjený hothatch

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Jan Novotný

Ford Focus je bezesporu jednou ze stálic a jeho první generace se stala doslova ikonou kategorie hatchbacků. Vyznačoval se na danou kategorii skvělým podvozkem, který nejenže fungoval každý den, ale i u obyčejných, řekněme, lidových verzí vozu s běžnými motory, uměl i pobavit. Na jeho jízdu se tenkrát doslova pěla chvála, a tak se stalo to, co bylo logické – přišla ostřejší verze ST s atmosférickým dvoulitrem, výkonem 170 koní a „hothatch“ byl na světě. Někteří z vás už to možná nepamatují, ale dřív nám pro zábavu těch 170 koní stačilo a cokoliv mělo přes 250 už bylo „mega“. U verze ST to ale tenkrát nezůstalo a přišla i na danou dobu poměrně extrémní verze RS. Ta přidala turbo, výkon šel přes 200 koní a aby to celé fungovalo, byl tu navíc i mechanický samosvorný diferenciál. Pro mě to bylo tenkrát poprvé, co jsem zjistit, že se to dá dát i do předokolky a celý svět byl nadšený. Verze RS byla omezená svým počtem a hlavně, bylo to téměř jiné auto, než původní Focus… No a co… Byl to ten nejlepší a extrémně rychlý kousek. Tímhle malým úvodem se dostávám k testu, na který jsem se opět těšil. Tentokrát mám možnost pořádně projet aktuální generaci Focusu ST, který navíc loni prošel modernizací. A rovnou propálím, že je to ta „NEJ“. Žádné další RS už pravděpodobně nebude. To je škoda, ale doba je v tomhle směru neúprosná. Jaký tedy je současný nejsilnější a nejrychlejší nový Focus? Pojďme se na to podívat.

 

Exteriér: modernizovaný a na první pohled sebevědomý

Aktuální generace Focusu vypadá dobře. Drží se předchozích generací, ale díky protáhlejším liniím přední části působí dynamičtějším a soustředěným dojmem. Dominantní mřížka chladiče s šestiúhelníkovými prvky dodává trochu dramatu, a navíc je stejný tvar umístěný i pod ní těsně na silnicí, od které ho dělí jen spodní strana předního nárazníku, který má po stranách ještě černé designové doplňky. Na první pohled vidím, že je to ST. Není to ten nejzlejší a oheň plivající netvor, je to spíše ten „vycvičenej pán v dokonale padnoucím letním sáčku“. Vidíte, že to tam je, ale že je to zároveň celkem „normální“ týpek. Boční profilem je prostě Focusem – na první pohled jasný se zajímavými liniemi táhnoucími se od přední části skrz celým bokem až k zadním partiím, kde při pohledu z boku vypadá malé křidélko nad zadním oknem opravu sexy. Zároveň je Focus opticky nižší, nemusí to ale nutně reflektovat realitu, bavíme se o mém dojmu a jak na mě Focus působí. Dominantním prvkem jsou i devatenáctipalcová kola s deseti paprsky. Osobně nepreferuji tmavé odstíny kol a volil bych jinou barvu, ale v kombinaci s rudým lakem karoserie si určitě nestěžuji. Vypadá to dobře.
Prdelka Focusu je jako pěkné pozadí sportující slečny – proporčně vyhovující a na první pohled pevný. Focusu to sluší z každého úhlu pohledu a jediné partie, kde bych byl ještě odvážnější, jsou výfuky. Už to, že vzadu najdeme dvě reálné koncovky, je ale samozřejmě úspěch, jen jsou trochu „neviditelné“. Kvůli tmavému odstínu totiž splývají s tmavou silnicí. V podstatě jsem rád, že tu jsou, a navíc vydávají pěkné zvuky, ale k tomu se ještě dostaneme. Mohlo to být jen ještě trochu odvážnější. Na druhou stranu – buďme za ně rádi.

 

Interiér: soudobý standart ve sportovním hávu

Ihned po nasednutí a nastavení pozice mohu říct, že je Focus dobře navrženým autem. Prostoru je zde dostatek pro každodenní použití, a to i na delší cesty na předních i zadních sedačkách. Jediným limitem by mohl být kufr, který odpovídá standardům kategorie, ale to se u hothatche snad ani nemusí rozebírat, navíc pro chalupáře existuje možnost karoserie kombi. Takové auto si kupujete s tím, že víte, k čemu slouží. Velmi příjemným bonusem verze ST  jsou přední anatomické a vyhřívané sedačky s výrazným bočním vedením a to i v prostoru ramen. Čalounění spoléhá na kombinaci kůže a alcantary. Pro mnoho lidí je právě tohle ta správná kombinace. Výbava odpovídá dnešní době a tomu, co bylo dříve možné jen u luxusních automobilů. Plně digitální je přístrojová deska, plnou konektivitu pro změnu nabídne infotainmentu, nechybí dvouzónová klimatizace, vyhřívané sedačky i volant, samozřejmostí je tempomat a všemožné asistenty, které v autech podobného typu vypínám ihned po startu. Nový Ford Focus vás nezklame, je připravený pro každý den, a to i díky přepínatelným jízdním profilům, kdy v tom standartním působí jako běžné auto. Je tedy trochu pevnější na volantu a možná trochu tužší, ale jde o tak malý rozdíl, že to nemůže nikomu vadit a přesně v tomhle režimu je to skvělý parťák pro každý den a každou cestu. Užíváte si pohodu na palubě za doprovodu příjemné hudby a když si vyberete jinou barvu exteriéru, tak vaše posádka ani nemusí tušit, že máte pod pravou nohou 280 koní a takovou jistotu v pohonu a podvozku, že když za to začnete opravdu tahat, většina lidí tam s vámi nebude chtít ani sedět… Jdeme tedy na to, jak Focus ST jezdí, když zrovna nevezete děti do školky (s manželkou na sedadle spolujezdce).

 

Technika: 2.3 EcoBoost, manuál a samosvor…

Než se vrhneme na samotnou jízdu, ještě doplním výkonové parametry: 280 koní, 420 Nm a z nuly na sto za 5,7 sekundy. Tohle jsou hodnoty, které dříve definovaly čistokrevné sportovní vozy a dnes to máme v autě pro každý den. Určitě by mohl mít větší výkon, ale upřímně to především díky jeho projevu není potřeba. Tenhle motor táhne v širokém spektru otáček a vrchol je na 5500 ot./min.

Pro ST jsem si naplánoval výlet z Prahy do Nového Boru. Samozřejmě v plánu byly primárně okresky, jak to jen šlo, zpátky po dálnici, abych to měl jako kompletní balíček. Přepínám tedy do nejostřejšího režimu a vyrážím na cestu. Konstantní příval síly v kombinaci s elektronicky ovládaným samosvorným diferenciálem funguje precizně. Dávkování plynu na výjezdech je snadné pro udržení gripu i přes 420 Nm točivého momentu, který mám k dispozici. Na suchém asfaltu se dá zacházet s plynem i poměrně agresivně a Focus to nechává naprosto chladným. Začínám si trochu víc věřit na brzdách a nájezdové a průjezdové rychlosti výrazně rostou. Volant by mi mohl říkat víc informací, ale je příjemně tuhý, velmi přesný a má poměrně strmý převod. Tady mi současné ST ukazuje svou druhou tvář, bez manželky. Je výborný na brzdách, které jsou na okresce k neutahání. Podvozek ukazuje svoje schopnosti až s narůstající rychlostí a odvahou. Není tak tvrdý, jako byl třeba Megane RS, je plynulejší, sofistikovanější a díky tomu si mohu dovolit víc. Řazení s manuálem je pro mě zkrátka součástí představení a tahle převodovka to ví. Její dráhy jsou přesné, mechanické a dodává tomu celku šťávu. Možná bych byl s automatem rychlejší, ale k čemu, když už teď jsem jednou nohou ve vězení a druhou v hrobě. Při správném zacházení je Focus ST opravdu rychlé auto. Neřešme měření „pindíků“ na dálnici – to je pro lidi, co neumí řídit. Focus a jemu podobné si správně užijete na pěkné okresce, „trackdayi“ a s partou podobně smýšlejících kamarádů. Ostatní mají dnes obdobný nebo snad i vyšší výkon, ano, chápu. Ale toho výkonu je dneska tolik, že už je to naprosto zbytečné. Je to jako s I30 N. Hodně lidí brblalo, že Type R má 310 koní (dnes 315), no a co? Vyždímat i těch 280 do mrtě stejně není pro každého a I30 N i Focus ST nabídnou kromě úctyhodných parametrů především denní použitelnost, která tu bezesporu je. Větší výkon ani extrémnější přístup není potřeba. Tohle bohatě stačí.

 

Závěr: nejlepší hothatch dneška?

Ono už to tady možná bylo u verze před modernizací, kterou jsem shodou okolností taky testoval. Hothatch býval vždy o té vzácné kombinaci denní použitelnosti, základu v relativně běžném voze, cenové dostupnosti a samozřejmě možnosti rychle a pěkně se svézt, když zrovna chci a můžu. Hodně modelů se z téhle kategorie už dostalo v podstatě do extrému, kdy jsou z nich spíš víkendovky. Tím neříkám, že se s nimi nedá jezdit denně, ale chce to už vysokou míru tolerance k tvrdosti, vykřičenému designu atd. Dalším bodem je dostupnost. Focus ST se dá pořídit okolo jednoho milionu korun. To je hodně peněz, ale třeba Civic Type R dnes vyjde na 1,3 milionu, a to už je vážně balík. Dostupná bývala I30 N, 308 GTi (nová už nebude) a touto optikou je dostupný i nový Focus ST. Není extrémně drahý, zbytečně vykřičený, nehorázně tvrdý, ani hlučný. Na první pohled je jiný než běžný EcoBoost, ale dá se úplně stejně používat každý den a nebude vás svým chováním otravovat. Bude přesně tak nudný, jak „dailyna“ může být. A pak má tu druhou tvář, tu, kterou asi budete využívat méně, ale o to víc si ji pak můžete užít. Přepnete ho do sportovního režimu a můžete doslova letět, tvrdě brzdit, proplétat se zatáčkami a užívat si precizní řazení, přesné řízení, zkrátka užít si to na plný pecky. Přesně takový je nový Focus ST. Není to RS a ani nemělo být. Je to opravdu rychlé auto a rychlejší není potřeba. Když umíte řídit, je těch 280 koní tolik, že jste jednou nohou ve vězení a druhou pod zemí. Tohle auto bylo skvělý a mám takový tušení, že to je taková derniéra. Pokud můžete a máte o takové auto zájem, tak neváhejte a běžte ho vyzkoušet. Tohle je hothatchb pro rok 2023.

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelFocus ST
Výkon206 kW
Točivý moment420 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách3000 RPM
Zrychlení 0-100km/h5.7 s
Max. rychlost250 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem2261 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)8 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)12.7 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)7.5 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)7.6 l/100km
Velikost nádrže52 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/35R19
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2020 kg
Prázdná hmotnost (EU)1512 kg
Přívěs s brzdami1600 kg
Náklad508 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceDEH
Uveden03/22
Dveře5
KaroserieHatchback
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4393 mm
Rozvor2700 mm
Šířka1825 mm
Prostor pro zavazadla392 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1354 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1438 mm
Světlá výška120 mm
Průměr otáčení11.3 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet: