Historicky první Tokyo E-Prix: hvězdný debut, překvapivý průběh a vyrovnané výsledky
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Formula E Operations Ltd.Maximilian Guenther z týmu Maserati MSG Racing zvítězil ve vůbec prvním závodě Tokyo E-Prix před Oliverem Rowlandem (Nissan Formula E Team) a zaznamenal tak historický okamžik, protože Formule E má v 10. sezóně dalšího nového vítěze závodu. Pořadí v poháru výrobců i mezi jezdci je tak pořád velmi těsné. A jestli je možné jmenovat jeden tým, kterému se v Tokiu nedařilo, je to DS Penske. O tom všem ale až za chvíli, tady je kompletní shrnutí Tokyo ePrix 2024.
Publikum domácího Nissanu si do konce závodu nemohlo vydechnout…
Maximilian Guenther z týmu Maserati MSG Racing v napínavé ukázce dovedností a strategie zvítězil v úvodním závodě Tokyo E-Prix, který se poprvé v historii Formule E konal v Japonsku. Guentherovo vítězství, kterého dosáhl po strategickém posunu vpřed ve 24. kole, znamená první triumf jeho týmu od Jakarty v 9. sezóně a jeho páté vítězství v seriálu v kariéře.
Guentherova cesta k vítězství však nebyla bez překážek, neboť čelil silné konkurenci Olivera Rowlanda, který startoval z pole position a který hlavně hájil před domácím publikem barvy týmu Nissan Formula E. Německý jezdec se zkušeně držel v Rowlandově závěsu a uchoval si tak energii pro rozhodující nápor ke konci závodu. Navzdory Rowlandově snaze získat zpět vedení před nadšenými příznivci Nissanu Guenther úspěšně uhájil svou pozici a v závěrečném kole zmařil hned tři jeho pokusy.
Souboj o mistrovské body a pouhých 15 bodů mezi prvními pěti
V Tokijské E-Prix se také pokračovalo v trendu sezóny, kdy v úvodních pěti závodech 10. sezóny zvítězilo pět různých týmů. Tato úroveň konkurence zintenzivnila závod o mistrovský titul, kdy první tři závodníky často dělí méně než sekunda a celé startovní pole se pohybuje v rozmezí 10 sekund.
Úřadující šampion mezi jezdci Jake Dennis z týmu Andretti Formula E Team předvedl své umění, když projel cílem jako třetí, před dvojicí z týmu Tag Heuer Porsche Formula E Team Antoniem Felixem da Costou a Pascalem Wehrleinem, přičemž druhý jmenovaný nyní vede mistrovství světa jezdců.
Nico Mueller z týmu ABT CUPRA Formula E Team si zajistil šesté místo, zatímco Nick Cassidy skončil sedmý, kam se probojoval z 19. místa na startovním roštu. Eduardo Mortara původně dojel sedmý, ale později byl diskvalifikován za překročení spotřeby energie.
Po pátém kole, Tokyo E-Prix, vede Jaguar TCS Racing mistrovství světa týmů se 100 body, následován TAG Heuer Porsche s 83 body. Wehrlein míří do Misana s náskokem dvou bodů před Cassidym v tabulce poháru jezdců. Solidně se posunul i Oliver Rowland se současnými 54 body, Jake Dennis pak ze čtvrté pozice ztrácí další bod a konečně vítěz této E-Prix, Maximilian Guenther je na pozici páté s body 48.
HVĚZDNĚ OBSAZENÝ DEBUT V TOKIU
Úvodní závod Formule E Tokyo E-Prix přinesl ještě minimálně jeden elektrizující moment, když se za volant nejmodernějšího vozu GEN3 posadil Sung Kang, slavný herec a vášnivý automobilový nadšenec, známý především díky svým rolím v sérii Rychle a zběsile. Kangova hluboce zakořeněná vášeň pro automobily a japonskou automobilovou kulturu se projevila, když zkušeně pilotoval vyspělý vůz GEN3 ve vzrušujících zatáčkách tokijského pouličního okruhu, což znamenalo nezapomenutelnou první jízdu. Událost byla ještě umocněna přítomností vysoce postavených celebrit a legend motorsportu, včetně herečky Emelie Hartfordové a uznávaných závodních ikon Emersona Fittipaldiho, Takumy Sato a Yukiho Tsunody, což této významné události dodalo další vrstvu lesku a prestiže.
Další zastávkou mistrovství světa ABB FIA Formula E je dvojzávod Misano E-Prix 2024, který se pojede 13. a 14. dubna. A jak jsme již před sezónou slíbili, opět budeme na místě připravovat aktuální info nejen z trati, ale také ze zákulisí. Rozhodně se proto máte na co těšit!
REPORTÁŽ: Jak se z návštěvy saudskoarabské Formule E stal jeden z nejsilnějších zážitků v životě
Maximilian Guenther, vítěz z Maserati MSG Racing, řekl:
„Je úžasné, že jsme zde závodili. Je to tak pěkné město a tak pěkná země. Miluji zdejší kulturu a cítili jsme se tu velmi dobře.
Je to skvělá trať, velmi náročná a technická, a pak vyhrát vůbec první tokijskou E-Prix… je to obrovský pocit. Myslím, že obecně můžeme být opravdu hrdí na to, co jsme tento víkend dokázali: být ve všech trénincích v první trojce, vždycky nahoře a pak odejít s vítěznou trofejí je skvělé.
Myslím, že jsme závod zajeli docela dobře, strategie byla dobrá a já jsem předvedl několik dobrých pohybů, abych se posunul nahoru, a pak jsme se bránili proti Olliemu až do posledního kola. Bylo to dost těsné. Rozhodně to nebylo snadné, myslím, že jsem ho jen překvapil v desáté zatáčce.“
Oliver Rowland, č. 22, druhý umístěný z NISSAN Formula E Teamu, řekl:
„Před vyjetím safety caru jsem se jen snažil šetřit s energií a udržet ho (Guenthera) za sebou, věděl jsem ale, že jejich cíl související s využitím energie se už nějakou dobu rýsoval. Naopak nám se po vyjetí safety caru vzdálil.
Delta času na kolo je zde poměrně agresivní, pokud jde o to, kolik času na kolo ztratíte kvůli klesajícímu energetickému cíli, takže jsem byl tak trochu v pozici, kdy kdybych zůstal na čele déle, pravděpodobně by mě předjelo více lidí.
Myslím, že jsme odvedli solidní práci – je to jedna z těch věcí, o kterých si myslím, že kdybych to mohl udělat znovu, nevím, co bych udělal jinak. Myslím, že jsme maximalizovali, co jsme mohli, ale bylo to na stole, což je docela frustrující.
[O své kvalifikační pole position]: Myslím, že tam byl prvek toho, že jsme měli v garáži velké šéfy, věděli jsme, co se od nás očekává, a je prostě neuvěřitelné vidět veškerou podporu Nissanu.“
Jean-Eric Vergne, šampion Formule E z let 2018 a 2019:
„Byl to pro nás těžký víkend bez bodů, což je samozřejmě zklamáním. Sezóna je ale ještě dlouhá a čekají nás další závody, takže je možné všechno. I když byl víkend v Japonsku náročný, nadále tvrdě pracujeme. Nyní musíme vše rychle analyzovat a zjistit, jak se můžeme do budoucna zlepšit.“
Stoffel Vandoorne, šampion Formule E z roku 2022:
„Byl to komplikovaný víkend hned od začátku, kdy jsme vynechali první trénink kvůli problémům s baterií. Je to o to větší škoda, že jsme jeli na novém okruhu. Tato kola by pro nás byla velmi důležitá pro to, abychom se pokusili najít správné tempo. Po celý víkend jsme se tak ocitli hodně dole v pořadí. Ale nechci to používat jako výmluvu. Jednoduše jsme nebyli dost dobří, v kvalifikaci nám chyběla rychlost. V závodě jsme neudělali výrazný pokrok a prostě jsme neměli takové tempo, v jaké jsme doufali. Bojovali jsme s nastavením, pneumatikami, řízením energie: to vše nám velmi ztěžovalo postup. Nyní se z toho všeho musíme poučit.“
Jan Novotný