Rozhovor: nové auto už do 6 měsíců od objednání, i to je klíč k úspěchu Alicana Emiroğlu, šéfa českého Volva
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýRok 2022 a obecně období posledních několika let, to je doba pro řadu odvětví při nejmenším dosti turbulentní. Automobilový průmysl pak do sfér, které zasáhla pandemie koronaviru a nejen s ní související problémy s dodávkami jednotlivých komponent či válka na Ukrajině, jednoznačně patří. A právě před necelými dvěma lety, kdy tohle všechno začalo, do vedení českého zastoupení tradičního švédského výrobce prémiových vozů, značky Volvo, přichází Alican Emiroğlu, zkušený manažer, který se za necelých 14 let vypracoval v rámci struktury Volvo Car Turkey až na pozici nejvyšší. Málokdo by na začátku roku 2020 tušil, že daleko menší český trh bude nakonec až takovou výzvou. I přes řadu nástrah se ale Alicanovi a jeho týmu ve Volvo Cars Czech Rep. poměrně hodně daří. Jako jeden příklad za všechny, který padl i v rámci rozhovoru, je možné uvést příslib doručení nového vozu Volvo do 6 měsíců od objednání, což je na dnešní dobu nevídaně krátká doba. V rozhovoru ale přijde řeč třeba i na to, jak se pod jeho vedení podařilo dosáhnout dvouciferného růstu, proč se vůbec vysoký manažer rozhodl pro Čechy, co Volvo chystá pro příští roky, na jaké novinky se můžeme těšit a co v pojetí švédské automobilky, jejíž vozy tradičně patří mezi ty nejbezpečnější na světě, znamená společenská odpovědnost. Jdeme na to!
Zpátky v čase – příchod do čech a velká změna, která vyšla hladce
Oficiálně datujeme příchod zkušeného manažera z Turecka do Čech k listopadu 2020, jak sám ale dnes dodává, pandemie plány trochu překazila už takhle na začátku. V plné síle totiž do Čech dorazil až na jaře roku 2021, takže je dnes ve funkci necelý rok a půl. Jaké byly začátky a jak se současné hlavě českého Volva u nás líbí?
„Hned ze začátku musím říct, že tuzemský tým naší značky jsem znal už nějakou dobu před tím, než jsem se sem přesunul. V rámci svých předchozích rolí jsem působil v rámci regionu, do kterého Česko spadalo, takže jsem s mnohými z kolegů byl v kontaktu už dříve. O to jednodušší to pro mě bylo. Dokonce jsem se sem podíval už několikrát před tím – myšleno do Prahy i sem do kanceláří Volvo, které jsou nyní opravdu pěkné (po přestěhování do nových prostor v roce 2020, pozn. red.),“ s úsměvem mluví o českých začátcích Alican Emiroğlu a doplňuje, že k velmi rychlé a příjemné adaptaci přispěl tým lidí, který mu připravil vstřícnou atmosféru. Větší strach tak údajně působila osobní rovina, v níž šlo primárně o přizpůsobení rodiny: „Na předchozí pozici jsem měl na starosti zhruba 25 zemí regionu (vč. Česka), takže jsem po té kulturní stránce byl relativně dobře připravený na adaptaci. Tehdy to byla hodně velká diverzita zemí, i proto mi nebylo Česko zas tak vzdálené. Trochu jsem se ale bál o rodinu, protože jde o naši první zahraniční zkušenost. Syn i žena si ale zvykli až překvapivě rychle. Jsou tady šťastní podobně jako já, líbí se jim prostředí, škola a samozřejmě Praha. Tu jsem si zamiloval i já sám. Oproti Istanbulu je Praha sice o dost menší, ale to je vlastně to, co jsme hledali. Před časem tu za námi byli přátelé a i ti byli překvapeni, mimo jiné tím, že působíme jako 100% adaptovaní do tohoto prostředí.“ Hned o chvíli později se opět zasmějeme – zeptám se totiž na česká slovíčka, Alican s pokorou přiznává, že to je pro něj ta nejtěžší část: „Samozřejmě znám pár českých slov – dobrý den, dobré ráno, na shledanou, a možná už bych byl dneska schopný si objednat jídlo v Češtině. To vše samozřejmě s mým opravdu špatným českým přízvukem…“
Motivace vždy základem k úspěchu, a to nejen v rámci českého tažení…
Možná by se slušelo ještě jednou připomenout, že za necelých 14 let manažer, který sedí naproti mně, vyzkoušel celkem 6 pozic v rámci značky před tím, než se přesunul do Čech. Údajně ale nelze říci, jestli to rozhodnutí padlo z jedné nebo druhé strany, se zaměstnavatelem se potkali ve správný čas na správném místě. „Šárku Heynu Fuchsovou, předchozí ředitelku Volvo Car Czech rep., jsem znal dlouho před tím. I díky tomu jsem se věděl o tom, že se její místo uvolnilo a shodou okolností přesně ve stejnou chvíli, kdy jsem o něj projevil zájem, šéf regionu přemýšlel, kam by bylo možné mě v rámci struktury posunout,“ vysvětluje načasování dané změny a přikládá její hlavní důvody: „Samozřejmě byla na prvním místě má motivace. Určitě jsem chtěl mít zahraniční zkušenost a absolvovat zahraniční misi. A s Českem to byla perfektní shoda, je to krásná a stabilní země, znal jsem místní tým a pár lidí okolo. To je přesně to, čemu říkám být ve správnou chvíli na správném místě.“ Ani bychom si nedovolili zpovídanou persónu chytat za slovo, přesto nás napadá ve chvíli, kdy mluví o jakési „misi“, že by mohlo jít o časově ohraničenou záležitost, je tomu skutečně tak? „Vůbec ne, moje účinkování v ČR nemá předem stanovený limit. Máte ale pravdu, že když jste v zahraniční, váš úkol netrvá věčně. Možná v budoucnu přijde jiný úkol, ale já o tom zatím nepřemýšlím. Starám se o byznys tady v Čechách a dávám tomu maximum, takže na takové myšlenky není prostor,“ v poklidu ujišťuje, že žádné větší změny české Volvo v dohledné době nečekají.
Obtížný rok 2021 znamenal pro Volvo v Čechách až překvapivý úspěch
Není potřeba to tisíckrát opakovat, poslední zhruba 2 roky nebyly asi pro nikoho ničím jednoduchým. I proto možná překvapí meziroční nárůst prodejů vozů značky Volvo ve výši 23,5 % na konci roku 2021. Co k tomu říká Alican Emiroğlu?
„Opravdu, rok 2021 byl opravdu těžký. Primárně první půlka byla zasažená lockdowny a i my jsme ze dne na den museli přejít takřka na maximum do on-line světa. S druhou půlkou roku pak přišly problém s dodavatelským řetězcem. Tady v Čechách máme ale velmi kompetentní a stabilní tým, který se se všemi nástrahami popral opravdu dobře. Nesmíme zapomenout ani na dealery, kteří táhnou náš obchod. Celý ten náš byznys je díky tomu velmi stabilní. Odtud pramení naše největší úspěchy, takže si za ně rozhodně nemohu brát zásluhy já sám. Je ale pravda, že to pro nás bylo opravdu úspěšné období – nekoukáme se totiž jen na meziroční porovnání, rok 2021 byl totiž pro Volvo Car Czech rep. tím historicky vůbec nejúspěšnějším. To je samozřejmě extrémně potěšující i pro mě a dotváří to celkový obraz o mé zkušenosti tady v Čechách, za což jsem moc rád. Jak jsem ale říkal, zásluhu na tom mají především kolegové a dealeři. Rozhodně jsme ale neskončili a v letošním roce tak chceme dosáhnout obdobného úspěchu.“
Proti automobilovým výrobcům a logicky pak i proti vysokým manažerům, jakým je i námi dnes zpovídaný host, jdou problémy s dodavatelským řetězcem a s nimi související poptávka převyšující nabídku. Jaká je situace ve Volvu a jak chce Alican Emiroğlu společně se svým týmem dosáhnout v takové době stabilního růstu? „Máte pravdu, tu největší přítěž teď představuje nestabilní dodavatelský řetězec – nedostatek polovodičů v kombinaci s dalšími materiály, čemuž nepomáhá ani válka na Ukrajině nebo třeba i pozůstatky COVIDu v Číně. Nic z toho nám nepomáhá. Nad tím vším se dozvídáme den za dnem o jiných problémech s dodávkami, to už se tak nějak stává běžným. Přesto máme hodně slušné, avšak pořád reálné, cíle na druhou půlku tohoto roku. Jednoduše řečeno chceme překročit loňská čísla a když se podíváte na meziroční porovnání, jsme zhruba o 20 % níže. Musíme v první řadě dohnat tuto ztrátu a dostat ještě více do druhé půlky roku. V každém případě vám mohu říci, že na to máme rezervovanou kapacitu ve výrobě, takže pro to chceme udělat maximum,“ s pozitivní zprávou dokončuje svou odpověď a na mou řečnickou otázku jen přikyvuje, že nepůjde o nic jednoduchého, ale je přesvědčen, že s českým týmem se podaří úspěch nakonec zopakovat. Pokud si říkáte, že navzdory tomu v éteru žádná velká kampaň na vozy Volva nebyla zaznamenána, pak přichází poměrně jednoznačná odpověď: „I vzhledem k již popsané situaci ohledně dodavatelského řetězce máme v zásobě opravdu hodně objednávek. Troufnu si tvrdit, že jich je více, než kolik máme na druhou půlku letošního roku prostoru ve výrobě. Hodně to ale záleží na kombinaci motoru a modelu. Přichází určité změny a už v červnu jsme měli objednávky, které půjdou do výroby až v roce 2023. Navzdory tomu ale máme ještě pár volných míst v letošní výrobním plánu. Pak už to ale bude jen o fabrice, která musí splnit to, co nám a zákazníkům přislíbila.“
Jak se značka dokáže stát součástí osobnosti? Vášeň musí vzplanout brzy a přetrvávat…
Když se vrátíme v historii, z veřejných zdrojů zjistíme, že Alican Emiroğlu je své značce věrný už od pradávna, neboť o žádném jiném zaměstnavateli v souvislosti s ním nevíme. Vztah s Volvem ale začal ještě dříve, než v roce 2004, kdy získal pozici Field Service Supervisor: „Pro Volvo Car Corporation jsem opravdu začal pracovat až v roce 2004. Už 3 roky před tím jsem ale nastoupil k dealerovi stejné značky. U značky jako takové jsem tedy už déle než 20 let. Určitě se sluší zmínit, že jako mladý jste ambiciózní. Já jsem samozřejmě ambiciózní i teď, ale úplně na začátku si myslíte, že se posouváte pomalu. Podle mě ale musíte prostě jen „vařit“ na správném místě, sbírat zkušenosti a růst pomalu ale jistě. Takhle to přesně šlo se mnou. Začal jsem u dealera, pak jsem se dostal na importérství a postupně jsem se až dostal k vedení celého regionu. Když se podívám zpátky, vidím to jako velmi přirozenou cestu a správné načasování jednotlivých posunů. Kdybych se posunoval příliš rychle, možná bych neměl dostatek zkušeností.“ Zpět ale k tomu vztahu s Volvem: „Určitý vztah samozřejmě máme. Myslím, že když začnete pracovat pro značku, svým způsobem k ní přirostete. Můžu vám dát jeden příklad, který často používám. Troufnu si tvrdit, že u 500 lidí, kteří mají mé telefonní číslo v kontaktech, bude v kolonce jméno „Volvo Alican“ nebo „Alican z Volva“. Asi se ale není moc čemu divit, už zhruba půlku svého života jsem strávil s Volvem, takže je to součást mně a ta vášeň ke značce vlastně přetrvává dodnes.“
Společenská odpovědnost Volva – ve středu dění jsou lidé, do roku 2040 jako uhlíkově neutrální firma
Sociální odpovědnost firem je velké téma nejen posledních let. Možná právě automobilový průmysl bývá nejčastěji skloňovaný, a to především díky elektromobilitě, která je brána obecně jako jediný bezemisní způsob dopravy. Volvo své vize v oblasti své společenské odpovědnosti jde ale ještě trošku dál a své vize prezentuje poměrně hodně obsáhle. I proto je dobré si je připomenout a nechat toho nejpovolanějšího v tuzemsku myšlenky své značky představit:
„My ve Volvu cítíme dva druhy naší společenské odpovědnosti. Ta první se týká lidí. Proto na první místo řadíme bezpečnost, která je součástí naší DNA. Bezpečnost našich aut je pro nás na prvním místě. Takže obecně lidské žití je ve středu naší pozornosti. A tak se dostáváme k druhé části naší odpovědnosti, jejímž základem je životní prostředí. Na to kolikrát klademe dnes už stejný důraz jako na bezpečnost. Shrneme-li to, jde o bezpečnost pro lidi a udržitelnost pro naše životní prostředí, což je také spojeno s lidmi. Volvo by chtělo být průkopníkem i v této oblasti. Jako příklad naší snahy mohu uvést to, že jsme byli jako jediná automobilka součástí ekologického summitu a jako jediní jsme se podepsali pod dohodu o životním prostředí. Kromě toho se chceme do roku 2040 stát uhlíkově neutrální a intenzivně na tom už teď pracujeme. Není to vůbec jednoduché, protože nejde jen o nás, ale také o všechny naše dodavatele a třeba i u našich dealerů se snažíme zjistit, jaká je jejich uhlíková stopa. Takže to rozhodně není jen o produkci elektrických aut. Samozřejmě bychom se také mohli bavit o zdroji energie pro jejich nabíjení. To vše je součástí naší odpovědnosti a děláme to proto, že se staráme o lidi a životní prostředí.“
Příštích 5 let, každý rok jeden nový elektromobil – počítá se ještě vůbec se spalovacími motory?
To, že elektromobil má v nabídce už asi každá automobilka, která to v Evropě myslí jen trochu vážně, není žádným tajemstvím. Nejinak je tomu i v případě Volva, které již pěknou řádku let elektrifikuje a nyní má na trhu už i dva čisté elektromobily a v podstatě celou řadu plug-in hybridů. My i vy, naši čtenáři, jsme v loňském roce měli možnost vyzkoušet například V90 Recharge. Jaká je ale budoucnost? Počítá se ještě se spalováky? Volvo (skrze námi dotazovaného hosta) poměrně razantně odmítá spekulovat nad tím, jak bude vypadat konkrétní načasování, avšak od roku 2030 už mají být produkovány pouze čisté elektromobily. Alican Emiroğlu k tématu dodává: „Myslím, že by k tomu mělo dojít postupně. Jako první zřejmě skončí dieselové mild-hybridy, postupem času dojde i na mild-hybridní benzinové motory, kdy se na nějakou dobu zastavíme u plug-in hybridů a okolo roku 2030 dojde řada i na ně. Poté už budeme plně električtí.“
Český trh je z pohledu automobilek poněkud specifický, na západ od nás bude čistá mobilita a elektrifikace přijímána přeci jen pozitivněji, přesto se ani Čech zatím nemusí příliš ničeho bát. Na drzý dotaz ohledně možného ukončení technologického vývoje spalovacích motorů dostávám jasnou odpověď, že k němu ještě nedošlo a ani v nejbližší době nedojde. Alican ale odkazuje na regulaci ze strany Evropské unie a tvrdí, že se současnými plány to v budoucnu ani jinak nepůjde. Z plánů a toho, na co se můžeme v příštích letech od Volva těšit, zmiňuje: „Nemohu potvrdit nějaké konkrétní modely, dokud nebudou oficiálně oznámeny. Mohu ale prozradit, že plánujeme od letošního roku každý další rok představit minimálně jeden nový čistě elektrický vůz.“ Záhy jsme ale ujištěni i o existenci modelů s klasickými, spalovacími motory: „Když mluvím o jednom novém elektromobilu ročně, nemusí jít o jedinou premiéru Volva za rok. Určitě budou ještě představeny novinky se spalovacími motory, minimálně půjde o modernizace současných modelů. Určitě si ale nemyslete, že elektrické novinky budou přímými náhradami současných modelů se spalovacími motory.“
Nejoblíbenější Volvo nejen současnosti a budoucnost Polestar
Blížíme se do samotného finále a mě nenapadá nic jiného, než zamířit k tomu nejzajímavějšímu, co se týká produkce Volva. Pojďme začít osobní preferencí českého TOP manažera a jejím zdůvodněním: „Já teď jezdím XC90. V mém případě je to verze Recharge, takže plug-in hybrid a jsem za to moc rád, a to hned z několika důvodů. Prvním z důvodů je to, že auto mohu nabíjet doma i v práci, takže využívám potenciál plug-in hybridu opravdu naplno. V běžném každodenním životě totiž jezdím v podstatě jako s elektrickým autem. I díky tomu mám EL poznávací značky, takže mohu parkovat v centru města zdarma a bez starostí. A samozřejmě se mi líbí to auto jako celek – je skvěle prostorné pro rodinu a příjemné na řízení i pro mě jako řidiče.“ XC90 je ale na českých silnicích už relativně běžným autem. Pojďme proto k tomu nejzajímavějšímu, co úspěšnému manažerovi utkvělo v paměti a co má nejen ze současné produkce nejradši. „V současnosti mám úplně nejradši C40. Když tohle auto řídím, je to prostě neuvěřitelné. Samozřejmě je i prostorné, komfortní, skvělé do města – prostě obecně fakt super. A kdybych se měl vrátit do minulosti, bylo by to už hodně dávno. Ještě, než jsem začal pracovat ve Volvu, moje teta žila ve Stockholmu a na léto jezdila na dovolenou za námi do Turecka ve svém Volvu. Bylo to původní V70. Hodně mi to auto přirostlo k srdci, protože jsme s ním v rámci dovolených trávili hodně času. Bylo to něco jako vysněné auto. Kdybych si ale někdy měl koupit nějaké Volvo z minulosti, byla by to C70, protože jde o kabriolet a právě tím je vlastně velmi výjimečné.“
Když už jsme u těch zajímavostí, nedá mi to a musím se zeptat na značku Polestar a především její plány – zda její vozy v dohledné době uvidíme oficiálně na českém trhu.
„Ohledně Polestaru, je to poměrně jednoduché. Jsme sice něco jako bratr a sestra, i když vlastně Volvo vlastní většinu v Polestaru. Přesto mají ale obě firmy úplně jiný management a žijí tak trochu odděleně. Volvo tak není součástí rozhodovacího procesu a já tak mohu jen říci, že pokud se Polestar rozhodne vstoupit na český trh, není to vyloženě spojené přímo s námi a ani společnost, kterou zastupuji, nemusí být importérem těchto vozů. Jestli nás požádají o pomoc a spolupráci, určitě do toho půjdeme, ale to bohužel nemohu předpovídat.“
12 let zpět dal Volvu novou energii nový vlastník, čínské Geely – jaká to byla změna?
Bez pochyb Volvo vděčí za to, kde dneska je, právě novému vlastníkovi, čínskému automobilovému gigantu, společnosti Geely. Kdo jiný by se mohl o dané době rozpovídat a retrospektivně popsat, jak zásadní (dobrá či špatná) změna to byla, než právě jeden z těch, co změnu pocítil na vlastní kůži a s automobilkou zůstal do dnešních dní. Alican Emiroğlu odpovídá: „Ten vliv byl jen pozitivní. Opravdu – to, že Geely koupilo Volvo, byla jedna z nejpozitivnějších událostí automobilky v její historii. V té době jsme hodně bojovali a Geely Group tehdy pomohlo Volvu přežít a dalo mu taky prostor vytvořit nové platformy, technologie a modely. Myslím, že tohle podpořilo mnoho komentářů a čísel.“
Závěrem se pak dotazujeme jen na to, co nás čeká (od českého Volva a jeho vedení) a jaké změny se chystají. „Změna je možná moc silné slovo. Změnu nebo transformaci potřebujete udělat, když si myslíte, že věci nejdou správným směrem. Změna je založená na něčem z minulosti, kdežto transformace se zaměřuje na budoucnost – aby byla udržitelná. A takhle přemýšlím i já. Myslím, že vzhledem ke stabilním a především dobrým výsledkům českého zastoupení značky není moc, z čeho by vycházela potřeba něco měnit. Chtěl bych české Volvo provést transformací automobilového průmyslu a to, co k tomu mohu osobně přidat, je má odborná způsobilost. Chci pomoct našemu růstu, udržet stabilitu a zvýšit profitabilitu našeho byznysu, a to primárně pro naše dealery. Samozřejmě ani obchod v automobilovém průmyslu nezůstane stejný. My si určitě budeme zakládat na elektrifikaci a udržitelnosti, ale to jsou pilíře, o kterých jsme se již bavili. Moje vize je implementovat tyto změny a připravit naši společnost na to, až tahle změna dorazí do Čech. A vlastně i být lídrem této změny… Ani český automobilový průmysl totiž nezůstane stejný navždycky. Myslím, že i přes řekněme nepřipravenost či složité přijímání změny ze strany spotřebitelů jsou naši dealeři pozitivně naladění a chtějí jít do změny po hlavě stejně jako my. Věřím, že budeme připraveni na trendsettery (určovatele trendů, pozn. red.), protože jejich následovníci pak už budou o hodně rychlejší. Klíčem je správnost informace a my se budeme snažit ji spotřebitelům co nejlépe doručit. I to je našim úkolem do příštích let…“ dodává ke své vizi a s úsměvem se loučí Alican Emiroğlu, generální ředitel Volvo Car Czech Republic.
Jan Novotný