Škoda Octavia G-TEC DSG: český sen nejen pro šetřílky

Škoda Octavia G-TEC DSG: český sen nejen pro šetřílky

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Tak po osvěžujícím týdnu s Toyotou Supra dostávám nyní klíče od typově naprosto rozdílného auta a pro mnohé možná i mnohem zajímavějšího. Tentokrát bude řeč o aktuální Škodě Octavia, kterou jsem měl možnost řídit již ve dvou verzích – pěkně vybaveném benzinovém kombíku, vrcholné verzi RS a nyní jsem si vyzvedl neméně zajímavou variantu G-TEC. Ta nabízí jednu z možností alternativních pohonů, a to na zemní plyn. Slibuje velmi zajímavé provozní náklady a zároveň uživatelsky příjemnější přístup než například elektromobily se sice zkracující se avšak stále dlouhou dobou „tankování“. Zemní plyn je možné doplnit na vybraných klasických benzínkách a i jeho doplnění probíhá poměrně tradičně. Bude ale 96 kW tomuto nemalému rodinnému vozu stačit? A jaké budou reálné náklady na palivo pro jeho provoz? Tak přesně na to jsem se tento týden zaměřil a rád se s vámi podělím o svůj pohled na věc.

 

Exteriér: Moderní a uhlazená

Novou Octavii jsem už popsal minimálně jednou a nyní ji mám k dispozici znovu. Nebudu se tedy opětovně věnovat popisu jednotlivých částí nikterak do hloubky a zaměřím se na Octavii jako na celek. Třetí vůz a třetí barva, tentokrát stříbrná metalíza. Optikou dnešní doby trochu usedlejší, přesto ale moderní a výrazná. Ostře řezané tvary Octavii sluší a současnou generaci považuji za tu designově nejzdařilejší. Zároveň oceňuji návrat ke spojeným předním světlům, na „čtyřočko“ předchozí generace po modernizaci jsem si nikdy pořádně nezvykl. Na prvních fotkách pár let dozadu se mi aktuální model zalíbil a na první pohled na živo pak vše klaplo. Názory se různí a já je respektuji. Osobně se mi aktuální Octavia líbí a mám ji za zatím nejhezčí moderní Škodovku, a to v jakékoliv karosářské variantě.

 

Interiér: absolutní převrat od minulé generace

A moderna pokračuje i po nasednutí. Na první pohled zaujme nový, dvouramenný volant, digitální kaplička přístrojů a také „obrovský“ středový displej. Nová Octavia bude pro mnohé i uvnitř příjemným překvapením. Vše je na svém místě a poměrně rychle se rozkoukávám po základních funkcích. I přes třetí společné svezení ale stále nemám zažité pokročilejší ovládání. Především nastavování různých možností kapličky přístrojů před řidičem bych nenazval intuitivním. Zvyknout se dá na všechno, ale většinou je tohle zvykání rychlejší a vše bych čekal o něco intuitivnější. Samozřejmě, že po delší době za volantem si asi jednotlivé postupy majitel osvojí, konkurence mi přijde ale intuitivnější, a to jsem už měl možnost v Octaviích nějáký čas strávit. Pokud bych mohl ještě něco trochu zkritizovat, byly by to použité materiály na středovém tunelu a ve výplních dveří. Octavia už není „levným“ autem a ceny lehce atakují částky okolo 900 000 Kč. Právě z toho důvodu mě tvrdé, levné plasty nepotěší, byť jejich zpracování považuji za příkladné a žádné pazvuky nepozoruji. Jen je jejich využití „škoda“, úmyslně s malým „š“, protože sedadla, volant i palubní deska jsou o dvě třídy výš tak, jak si cenovka žádá. Jako celek je interiér pěkný, čistý, moderní a především prostorný. Osobně přestávám chápat význam Superba, protože ta trocha místa navíc podle mého názoru již není potřeba. Nová Octavia nabízí hodně prostoru ve srovnání s konkurencí a naprostý dostatek pro reálné využití. Karoserie kombi je ještě o kousek lepší především na zadních sedadlech, ale to může být jen pocit. Ať tak, či onak stísněností v této české modle nikdo trpět nebude.

Interiér nové Škody Octavie: jaká míra revoluce je přijatelná

 

Technika: 1.5 TSI G-TEC a 96kW v kombinaci s DSG

A nyní se dostáváme asi k té nejpodstatnější části tohoto testu – G-TEC, rozuměj motor spalující zemní plyn, ve své aktuální konfiguraci. Jak již nadpis odstavce napovídá, výkonu zde na dnešní dobu není zrovna nadbytek. Na druhou stranu se bavíme o rodinném prostorném voze určeném pro ekonomicky i ekologicky smýšlející řidiče. Výkon tu tedy není prioritou a pro běžný provoz přece 130 koní musí stačit. A taky stačí, což lze pěkně ilustrovat při porovnání s nedávným testem obdobného vozu s benzínovým jednolitrem a pouhými 110 koňmi. Octavia se plynule proplétá provozem, na povely plynového pedálu reaguje poklidně, ale konzistentně a musím konstatovat, že se s ní vlastně i docela dobře jezdí. Podvozek současné generace ušel podobnou cestu, jako její vnější design a v tomto uvolněném tempu odvádí skvělou práci. Nerovnosti překonává s lehkostí a jak už bylo řečeno dříve, podvozek neuvěřitelně dospěl. Octavia jezdí tak, jak současná auta mají a to znamená velmi dobře. Pojďme ale zpět k motoru a jeho pohonu. Reálně nepoznáte, jestli jedete na plyn, nebo benzin. Na plyn totiž budete jezdit prakticky stále, pokud bude v nádrži. Ta není zrovna největší, ale dojezd přes 400 km nabídne a k tomu je zde ještě záchranná benzinová, která případně poslouží na dalších cca 120 km. Na pumpě budete sice trochu častěji, ale zvládnout se to dá a odměnou vám budou opravdu nízké provozní náklady, a to minimálně na palivo. Cena CNG se nyní pohybuje někde mezi 22,- a 29,- Kč za kg. To je docela velké rozpětí (přes 30 %), a tak jsem se v testovacím týdnu držel pumpy s cenou 22,9 ,-Kč za 1 kg CNG.

A teď tedy k těm reálným hodnotám. Průměr za celý týden se mi podařilo udržet do 4,2 kg na 100 km, což odpovídá cca 0,96 Kč na 1 km v ceně paliva, a to považuji za skvělý výsledek s ohledem na to, že jsem s Octávkou jezdil prostě normálně – žádné loudání, standartní rychlost přesunu a žádné omezování. Maximální spotřebu na delší cestě jsem zaznamenal těsně pod 6 kg na 1 km a to byl dálniční daleko nad v Česku maximální povolenou rychlostí. To nám pořád dává náklady na 1 km okolo 1,30 Kč. Tohle jsou hodnoty, na které nedosáhne ani na dlouhé cesty tolik milovaný diesel. S elektromobilem to bude také těžké dosáhnout, a to především s ohledem na cestovní rychlost, dobu tankování a případnou nutnost využití veřejné nabíjecí sítě v souvislosti s delším nájezdem. V obou případech jsem se celý týden opravdu nemusel omezovat nebo nadměrně zabývat dojezdem. Tímto směrem mi přijde CNG jako opravdu zajímavá alternativa. Provoz auta není mě nijak neomezuje. Nemusím zásadně přizpůsobovat svoje běžné chování danému vozu, nemusím si lámat hlavu s dojezdem a chování Octavie G-TEC je zkrátka standartní. Dynamika je odpovídající, i když pár koníků navíc pro předjetí na okresce by to sneslo, nevnímejte to ale prosím jako kritiku. Jak už jsem naznačoval výše, rozhodně je 130 plynových koníků o dost příjemnějších než těch 110 v jednolitru, který prostě a jednoduše moc nejede. Na 150 koní plnohodnotné benzínové verze to sice není, ale opět musím připomenout, že se nacházíme hluboko pod jejími provozními náklady (na palivo). Škoda jen, že pocitově Octavia G-TEC jede o něco lépe právě na benzín. Největšího rozdílu vnímám v nižších otáčkách, kde při provozu na CNG Octavia jako by se trochu zadýchávala. Při přepnutí na benzín jsme ale spotřebou daleko za CNG, a tak i já velmi rychle hledám nejbližší čerpačku CNG, kterých mimochodem v Čechách není vůbec málo a jdu dále šetřit svou peněženku. Pro řidiče zaměřené na náklady a ekologii je výkon G-TECu jednoduše odpovídající a rodinný jízdní styl asi dokáže ještě více uspořit.

Škoda Kamiq G-TEC: se CNG levnou i dobrodružnou cestou k moři (recenze a reportáž)

 

Závěr: dává to celé smysl?

Ano, dává. Je to ale jako se vším. Rozhodně mi to v současné době dává větší smysl než elektromobily. Provoz na CNG je ekologičtější než při využití benzinu nebo nafty, i kdyby jen díky velmi nízké reálné spotřebě. Tankování probíhá za běžný čas a chování vozu shledávám jako „normální“. Tohle je určitě jeden ze způsobů, jak se rozumně posunout. U praktického auta, jakým Octavia je, mi CNG dává smysl. Malou komplikaci může přinést cesta za naše hranice. Ne všude je CNG tak rozšířené jako u nás, a i to má své limity. Třeba na území Chorvatska při cestě na dovolenou existují dvě možnosti doplnit CNG a devítilitrová nádrž na benzin pak nebude zrovna komfortní řešení. Je potřeba si tak rozmyslet zaměření daného vozu. V každém případě je současná Octavia tou nejlepší, jakou v Mladé Boleslavi vyrobili. Zároveň jde naproti budoucnosti, a kromě moderních benzinových a naftových motorů nabízí i verze iV, což jsou elektromotorem dopované benzíny a nyní i velmi praktická, ekonomicky zajímavá verze na CNG. Její provozní náklady jsou opravdu nízké a příplatek za tento druh pohonu ve výši 10 000 Kč (oproti benzínu se 110 kW nebo dieselu s 85 kW) nebo 60.000 Kč (oproti nesrovnatelnému jednolitru s 81 kW) se v čase může poměrně rychle rozpustit. Octavia je opět dospělejší a myslím, že našince opravdu potěší.

 

Petr Jakušev

Sdílet: