Škoda Enyaq Coupé RS iV: kandidát č. 6 na čtenářské auto roku 2022
Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Škoda Storyboard (Škoda Auto, a.s.)Přichází čas, který připomíná, že jsme redakčně zase o rok starší. To ale znamená, že nás všechny čeká každoroční anketa čtenářské auto roku. Jsme tak připraveni ukázat vám hlavní novinky tohoto roku. Těch jsme si zatím představili pět. Celkem jich bude více než 20, a to hned ve třech kategoriích – mainstream, premium segment a elektromobily, mezi něž se řadí i dnes představovaný kandidát. Já vám mohu konečně představit hlavní novinku od nás z České republiky a tou je první Škoda Enyaq Coupé RS iV. Není se čemu divit, Enyaq iV znamená pro Škodu Auto opravdu hodně. Loni jeho klasická verze dokonce opanovala svou kategorii, letos pak přijíždí sportovněji střižený derivát, karosářská verze Coupé, a to ještě navíc hrdě se pyšnící emblémy RS. Dokáže vás tahle kombinace oslovit stejně jako loni? Rozhodně to nebude mít ve tvrdé konkurenci jednoduché, rozhodnout budete moct ale opět právě a jenom vy. On-line hlasování bude spuštěno 17.11. a finálové testovací jízdy 15 z vás čekají už 10.12. A co víc, 20 on-line hlasujících odměníme hodnotnými cenami. Teď už ale čas na Enyaq Coupé RS iV. Čím vším dokáže oslovit?
Exteriér – líbivější verze
Nová ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV má ještě dynamičtější a sportovnější vzhled než ENYAQ iV. Střešní linie, která klesá od sloupku B mírně dozadu, přechází do výrazné zádě s odtrhovou hranou. Boční prahy lakované v barvě karoserie a standardně dodávaná zatmavená prosklená panoramatická střecha dodávají vozu osobitý charakter. Nový vrcholný model ENYAQ COUPÉ RS iV charakterizují černé designové prvky a typický červený reflexní pruh na zádi. Součástí standardní výbavy vozu ENYAQ COUPÉ RS iV je přední maska Crystal Face s 131 LED diodami, které osvětlují výraznou přední masku
Ještě sportovnější vzhled mají vozy ENYAQ COUPÉ SPORTLINE iV a nový ENYAQ COUPÉ RS iV se standardně dodávaným sportovním podvozkem. Přední náprava je snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. Sportovní akcenty vytvářejí rámeček masky chladiče, lišty kolem bočních oken, difuzor zadního nárazníku a nápisy na víku zavazadelníku v černé lesklé barvě. V černé barvě jsou také lišty kolem vzduchových clon Air Curtain na předním nárazníku, které mají u modelu SPORTLINE tvar písmene C. Verze RS má ještě dodatečnou lištu ve tvaru písmene E. ENYAQ COUPÉ RS iV má černě lakované kryty vnějších zpětných zrcátek a stejně jako všechny ostatní modely RS značky ŠKODA má také červený reflexní pásek v zadním nárazníku, který se táhne přes celou šířku vozu. Na předních blatnících se nachází speciální plaketa s nápisem SPORTLINE, resp. logo RS.
Řídili jsme Škodu Enyaq Coupé iV i RS iV – jaké je české elektromobilní „nej“?
Interiér – opravdu efektní rs
Stejně jako u modelu ENYAQ iV nahrazují nové designy interiéru vozu ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV klasické výbavové stupně. Jednotlivé interiéry, jejichž barvy a materiály jsou spolu dokonale sladěné, se inspirují světy moderního bydlení. Interiéry Loudge a ecoSuite využívají trvale udržitelné materiály. Verze ENYAQ COUPÉ SPORTLINE iV má specifický design interiéru. Verze ENYAQ COUPÉ RS iV nabízí interiéry RS Lounge a RS Suite. Přehledně zpracovanou nabídkovou strukturu doplňuje několik logicky uspořádaných paketů a samostatných prvků výbavy. Konfigurace vozu ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV probíhá v pouhých šesti krocích.
Vrcholný model ENYAQ COUPÉ RS iV exkluzivně nabízí dva specifické designy interiéru. Součástí obou interiérů jsou dekorační lišty na přístrojové desce a ve výplni dveří v dekoru Carbon, kryty pedálů z ušlechtilé oceli a sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a logem RS. Interiér RS Lounge má černá sedadla čalouněná mikrovláknem Suedia, jež jsou olemována paspulí a kontrastními švy v limetkové barvě. Stejnou barvu mají kontrastní švy na vyhřívaném multifunkčním sportovním volantu, který zdobí plaketa s nápisem RS. Přístrojová deska je potažena mikrovláknem Suedia v černé barvě a rovněž ozdobena kontrastními švy. Na přání nabízí tento sportovní vrcholný model interiér RS Suite se sedadly potaženými černou perforovanou kůží olemovanými šedou paspulí a šedými kontrastními švy. Multifunkční sportovní volant má šedé prošívání. Přístrojovou desku potaženou syntetickou kůží pak zdobí kontrastní švy.
Technologie – nejsilnější vůz škoda všech dob
ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV nabízí tři výkonové stupně. Výkonové spektrum sahá od 150 kW do 220 kW. Verze ENYAQ COUPÉ iV 80 nabízí pohon zadních kol s elektromotorem na zadní nápravě. Obě výkonnější verze disponují pohonem všech kol s dvěma elektromotory. Díky vynikající aerodynamice s hodnotou součinitele odporu vzduchu cx 0,234 je vůz ještě úspornější a nabízí dojezd více než 540 km v režimu WLTP. Díky krátkým nabíjecím časům je ENYAQ COUPÉ iV skvěle připraven i na dlouhé cesty.
Stejnou baterii s kapacitou 82 kWh využívá také verze ENYAQ COUPÉ iV 80x a vrcholný model ENYAQ COUPÉ RS iV. Obě verze disponují pohonem všech kol díky druhému elektromotoru, který je umístěn na přední nápravě. Systémový výkon obou elektromotorů verze ENYAQ COUPÉ iV 80x činí 195 kW. Systémový výkon modelu ENYAQ COUPÉ RS iV je 220 kW. První čistě elektrický vůz RS značky ŠKODA zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h. Ostatní výkonové verze dosahují maximální rychlosti 160 km/h. Nejvyšší hmotnost přípojného vozidla činí u verzí ENYAQ COUPÉ RS iV a ENYAQ COUPÉ iV 80x 1 400 kg při 8% stoupání. Verze ENYAQ COUPÉ iV 80 může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti do 1 200 kg.
Závěr – naváže na úspěch dvojčete?
Za mě osobně se od minulého roku nabídka na straně čistých elektromobilů opravdu zvedla a díky tomu je zde velká konkurence. Enyaq Coupe RS iV bude mít dle mého názoru opravdu co dělat. Přichází ale čas na vás, abyste se také vy zapojili a rozhodli o tom, které auto se dostane do finále a jaký z finalistů bude výhercem. V tuto chvíli vrcholí čekání a konečně bude spuštěno hlasování. Určitě zůstaňte s námi, už 17.11. oznámíme více, samozřejmě platí, že pro 20 z vás budeme mít hodnotné ceny a 15 z vás se bude moci zúčastnit finálových testovacích jízd.
Lukáš Jeřábek