Peugeot 308 SW: kandidát č. 5 na čtenářské auto roku 2022
Autor: Autohled.cz - Yasmine Borůvková · Fotografie: Peugeot Media (P Automobil Import)Peugeot je již tradičním účastníkem ankety o čtenářské auto roku. Nutno podotknout, že asi nikdy nebyly vozy této značky „jen do počtu“. Stačí připomenout ročník 2018, který absolutně opanoval manažerský sedan 508. Asi se ani není úplně čemu divit. Model, který nebude chybět v nominacích na letošního krále, tak trochu předznamenává novou éru značky. Nová 308 v loňském roce tak trošku doplatila na to, že české zastoupení značky ještě nemělo k dispozici testovací kusy. Letos tomu má být ale jinak, na trh se totiž s lehkým zpožděním dostala i praktická verze 308 SW (kombi), která k vytříbenému designu a vyspělým technologiím přidává i skvělou užitnou hodnotu a tu český zákazník většinou dokáže patřičně ocenit. Tím to ale nekončí. Pokud se i vám nová 308 SW líbí, můžete ji podpořit už od 17.11. v rámci on-line hlasování MOTORVIZE Fans Award, 15 z vás navíc umožníme účast na závěrečných testovacích jízdách. Teď už ale honem rychle na představení dalšího kandidáta v kategorii mainstream.
Exteriér aneb elegance v každém detailu
Na první pohled může nový Peugeot působit ohromně až kolosálně. A vlastně tomu tak i jě. Ze své velikosti a objemu ale čerpá řadu výhod – vnitřek je pohodlný a prostorný, a to zejména – ale nejen – co se zavazadlového prostoru týče. Pro rodiny, sportovce nebo snad větší cestovatele ideální volba. Ale narovinu, pokud přemýšlíte o vozu na popojíždění po schůzkách v centru města, přemýšlejte možná dál.
Inženýři pracující na novém P308 se řídili, jak se sami ostatně chlubí, heslem „Styl ve službách funkčnosti“. Rozvor je o 55 mm delší než u hatchbacku, což zeštíhluje siluetu a zvětšuje prostor v zadní části. Záď nového Peugeotu 308 SW přebírá charakteristický styl boků hatchbacku, které jsou vytvarovány do hloubky, a vytvořený světelný efekt přitlačuje vůz k zemi a zajišťuje mu tak jeho typický postoj.
Peugeot do ČR přiváží novou 308 SW: k lákavému designu přidává i praktičnost kombi
Design rámu bočních oken byl navržen tak, aby silueta celého vozu působila dynamicky.
Na zadní části jsou pak použita ultratenká full LED světla hatchbacku, ovšem bez černé lišty, neboť nový Peugeot 308 SW se snaží spíše opticky zvětšit plochu karoserie, zejména u zadního výklopného víka pro zdůraznění možností praktického využití verze SW. Stejně jako u hatchbacku byla i zadní část vozu navržena tak, aby optimalizovala proudění vzduchu ve prospěch aerodynamických vlastností.
Nové logo Peugeot je umístěno na masce chladiče vozu 308 SW a zcela jí dominuje. Zvýrazňuje ho i mřížka, která se k němu postupně sbíhá. Radar sloužící asistenčním systémům je ukrytý za logem, přičemž se registrační značka se přesunula do spodní části. U radaru byla aplikována technologie krytu radarové antény využívající indium. Přední světlomety – taktéž LED – mají propracovaný štíhlý tvar a přispívají k dynamice a výraznému charakteru vozu. Navazují na ně světla pro denní svícení ve tvaru tesáků směřujících k přednímu nárazníku. U verzí GT/GT Pack jsou Full LED světlomety ještě tenčí. Uvádějí Peugeot Matrix LED Technology, jejíž výsledkem má být větší účinnost a bezpečnost v každodenním provozu. Zadní světlomety využívají technologii Full LED. Mají podobu tří lvích drápů, a vytvářejí tím svůj typicky moderní a světelný podpis.
Útulný a ambientní interiér
Přední sedadla získala označení AGR (Aktion für Gesunder Rücken) oceňující ergonomii a rozsah nastavení. Mohou být také vybavena elektrickým desetibodovým nastavením se dvěma možnými uloženími do paměti. Co se vylepšení skel týká, nový model jich nabízí hned několik. Plně vyhřívané čelní sklo, větší tloušťku skla vpředu i vzadu, v některých úrovních výbavy jsou v první řadě k dispozici boční akustická vrstvená skla a neposledně bezrámové vnitřní zpětné zrcátko od úrovně Allure, s LED kontrolkou v modrozelené barvě u hybridních motorů, která signalizuje okolí, že se vůz pohybuje s nulovými emisemi.
Nový Peugeot 308 je opatřen systémem AQS (Air Quality System), který neustále monitoruje kvalitu vzduchuvstupujícího do kabiny, a je schopen sám aktivovat recyklaci vzduchu. Od úrovně výbavy GT je pak k dispozici i program Clean Cabin pro úpravu vzduchu s filtrací znečišťujících plynů a částic. Nový prémiový Hi-Fi systém Focal®, vyvinutý pro nový Peugeot 308 SW ve spolupráci s francouzským výrobcem audiosystémů Focal, jehož systém tvoří 10 reproduktorů.
Funkčnost a vnitřní systémy
Nový kompaktní volant má v sobě zabudovaná čidla, která rozpoznají úchop volantu při používání nových asistenčních systémů řízení. Na ergonomickém a vyhřívaném[1] volantu jsou seskupeny všechny ovládací prvky – rádio, média, telefon a asistenční systémy řízení, což už je u novějších aut téměř standardem. Digitální přístrojový panel umístěný na úrovni očí je od úrovně Active Pack vybavený 10″ digitálním displejem, u GT je trojrozměrný. Panel je plně konfigurovatelný a přizpůsobitelný na míru.
Peugeot i-Cockpit® si zachovává princip středového displeje orientovaného na řidiče. Toto umístění optimalizuje ergonomii řízení, přitom neopomíjí spolujezdce. Totéž platí pro středovou konzolu, která je záměrně nakloněná směrem ke spolucestujícímu. Jedním z cílů při vytváření stylu interiéru bylo právě vyvážit prostor mezi oběma pasažéry na předních sedadlech. Design středové konzoly odráží prostorově úsporný vzhled nové klimatizační jednotky. Na oblouku na straně řidiče jsou seskupeny všechny dynamické ovládací prvky vozu: nový kompaktní ovladač pro impulsní volbu jízdního režimu (Reverse, Neutral, Drive) a 2 tlačítka (Parking a Manual) osmistupňové automatické převodovky a také volič režimu řízení (Electric, Hybrid, Eco, Normal a Sport), dle motorizace.
Funkce zrcadlení je nyní bezdrátová a přes Bluetooth je možné připojit dva telefony současně. Středový 10″ displej s vysokým rozlišením je plně přizpůsobitelný, lze u něj nastavit více oken s widgety nebo zástupci. Kompletní technologický zážitek dovršuje Peugeot i-Connect Advanced s vysoce výkonnou on-line navigací TomTom. Lze nastavit i funkci rozpoznávání hlasu, kdy vás vůz poslechne téměř „na slovo“.
Motorová paleta a technické vlastnosti
V nabídce vozu nový Peugeot 308 SW jsou dva plug-in hybridní motory, které jsou symbolem strategie Power of Choice: HYBRID 225 e-EAT8 s pohonem 2 kol a spojením motoru PureTech 180 k (132 kW) a elektromotoru 81 kW s automatickou osmistupňovou převodovkou e-EAT8 s emisemi od 26 g/km a dojezd ve 100% elektrickém režimu až 59 km[1]. Druhou možností je
Motor HYBRID 180 e-EAT8 s pohonem 2 kol a spojením motoru PureTech 150 k (110 kW) a elektromotoru 81 kW s automatickou osmistupňovou převodovkou e-EAT8 a emisemi CO₂ od 25 g/km a dojezd ve 100% elektrickém režimu až 60 km11. K mání jsou 3 různé benzínové tříválcové motory 1,2 l a dva dieselové čtyřválcové motory 1,5 l.
Lithium-iontová baterie má kapacitu 12,4 kWh, výkon je 102 kW. K dispozici jsou dva typy palubních nabíječek, které pokrývají veškeré způsoby použití a všechna řešení nabíjení. Standardně jde o zařízení pro nabíjení jednofázově výkonem 3,7 kW, za příplatek je k dispozici zařízení pro nabíjení třífázově 7,4 kW.
Získá si 308 SW váš hlas?
308 SW zkrátka a jednoduše nemůže v letošní anketě chybět. Pokud i vás zaujaly její atributy, ať už jde o praktickou stránku věci, technicky vyspělou motorovou paletu, poslední generaci i-Cockpit interiéru nebo třeba jen neodolatelný francouzský šarm snoubený v designu exteriéru i interiéru, zůstaňte s námi a odevzdejte svůj hlas už od 17.11. v rámci ankety čtenářské auto roku. 20 z vás odměníme hodnotnými cenami a z 15 hlasujících uděláme pro účely ankety na jeden den odbornou porotu, která si bude moci TOP 3 – 4 kandidáty vyzkoušet osobě. Bude mezi nimi i nová 308 SW? I o tom rozhodnete právě a jenom vy!
Yasmine Borůvková