Řídili jsme Škodu Enyaq Coupé iV i RS iV – jaké je české elektromobilní „nej“?
Autor: Jan Novotný · Fotografie: ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)Když doslova před pár týdny česká Škoda Auto představila dlouho očekávanou novinkou, novou karosářskou verzi elektromobilu Enyaq iV, ani by nás nenapadlo, že s takto relativně krátkým odstupem budeme mít možnost sbírat první jízdní dojmy. A ono se tak skutečně stalo, k testování elektromobilu si pak mladoboleslavští vybrali příhodnou lokalitu – průměrných 15 °C v italském Grossetu představovalo naprostý ideál, a to nejen pro co nejvyšší efektivitu (a s tím související spotřebu a dojezd na jedno nabití), ale taktéž k jízdním zážitkům nejvýkonnější Škodovky všech dob, verze RS iV. Ať už ale jde o „standardní“ Enyaq Coupé iV, verzi sportline nebo „vrcholný“ Enyaq Coupé RS iV, najezdili jsme v novém českém elektromobilu poměrně slušnou porci kilometrů a teď pro vás přinášíme kompletní jízdní dojmy. Do jaké míry se stylová, zcela nová karosářská verze odlišuje od původního Enyaqu iV, jak vlastně jezdí první čistě elektrické RS a co říkáme na české pojetí karoserie SUV-kupé? To vše a mnohem více dnes okomentujeme…
První dojem: možná ještě stylovější než jsme si mysleli…
Enyaq iV má pro Škodu Auto poměrně zásadní význam. O tom není pochyb už od dob, kdy se začalo spekulovat o tom, že Škoda přijde na trh s elektromobilem a že navíc půjde o velké SUV. Tak trošku se pořád sám sebe ptám, jestli bylo správné začít s elektromobilitou právě od největšího modelu a až v dalších letech postupně představovat menší a snad i levnější kousky. Od toho tu ale dnes nejsem a vlastně asi až čas ukáže relevantní odpověď. Jedno je jisté – ve větším, luxusnějším a technicky nabitém autě lépe schováte ten pořád relativně velký příplatek oproti spalovacímu autu a to tím spíše, že ekvivalentní model s konvenčními motory (Kodiaq) vlastně ani o tolik levnější nebude. Ať tak či onak, standardní Enyaq iV byl (a stále je) do jisté míry revoluční Škodovkou, a to po všech směrech. I po stránce designu představoval jistý posun pro českou automobilku, troufám si však tvrdit, že exteriér vzbuzoval rozruch snad nejméně ze všech aspektů nově prezentovaného vozu. To Enyaq Coupé iV je záležitostí úplně jiného gusta. Může se vám líbit anebo nad ním taky můžete kroutit hlavou. Jeho vznik je ale v každém případě opodstatnitelný. V záplavě automobilové šedi a obecně taky aut, s nimiž není příliš velký problém zapadnout v davu, se Coupé iV jeví jako jednoznačný budič rozruchu. Nejen, že to mně osobně vůbec nevadí, zároveň tomu dávají za pravdu i barevné varianty, jež můžeme vidět už při prvním přebírání klíčků. Nemusíme ani chodit daleko, vždyť třeba vůbec nejvýraznější odstín lakování, zelená Mamba, poprvé použitá na Enyaq Coupé RS iV, je dost možná tou nejodvážnější barvou v portfoliu značky. Možná ale už dost dlouho chodíme kolem horké kaše, tím hlavním je po designové stránce jednoznačně ta plynule se svažující záď nového typu karoserie.
Nová Škoda Enyaq Coupé iV má dynamičtější a sportovnější vzhled než Enyaq iV. Střešní linie, která klesá od sloupku B mírně dozadu, přechází do výrazné zádě s odtrhovou hranou. Boční prahy lakované v barvě karoserie a standardně dodávaná zatmavená prosklená panoramatická střecha dodávají vozu osobitý charakter. Verzi COUPÉ RS iV charakterizují černé designové prvky a typický červený reflexní pruh na zádi. Součástí standardní výbavy je přední maska Crystal Face se 131 LED diodami, které osvětlují výraznou přední masku. Velkorysý rozvor 2 770 mm opticky prodlužují standardně dodávané boční prahy lakované v barvě karoserie. Dynamický vzhled dále umocňují velká kola z lehké slitiny o průměru od 19″ do 21″. Od modelu Enyaq iV se verze kupé odlišuje specifickým předním nárazníkem.
Interiér: výraznější změny představuje (jen) RS, pořád ale jde o nadprůměr
Ač jsem se u exteriéru možná i trochu rozplýval nad změnami, respektive větším odvázáním designérů než tomu bylo u standardního Enyaqu iV, interiéru ani nebude třeba věnovat takové pozornosti. Tím ale ani v nejmenším nechci naznačovat, že by nešlo o zajímavou záležitost. Ostatně si myslím, že právě zpracování vnitřního prostoru je to, nad čím jsme se u Enyaqu už několikrát rozplývali. Jde totiž o velký posun pro naší automobilku a koncept použitý u Enyaqu nebo některé prémiové materiály nenajdeme na palubě žádného jiného vozu značky. Za to klobouk dolů. Když už ale máme mluvit o novince, za jejíž volantem jsme měli tu čest strávit necelé dva dny, novinek příliš mnoho není. A není to vůbec špatně.
Stejně jako u modelu Enyaq iV nahrazují nové designy interiéru vozu ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV klasické výbavové stupně. Jednotlivé interiéry, jejichž barvy a materiály jsou spolu příjemně sladěné, se inspirují světy moderního bydlení. Interiéry Lodge a ecoSuite využívají trvale udržitelné materiály. Specifický interiér verze Enyaq Coupé Sportline iV dodává tomuto modelu sportovní vzhled. Verze Enyaq Coupé RS iV nabízí interiéry RS Lounge a RS Suite. Interiér Lodge využívá trvale udržitelné materiály. Sedadla interiéru jsou potažena látkou, kterou tvoří ze 40 % přírodní vlna s certifikátem společnosti Woolmark. Zbylých 60 % potahu sedadel je tvořeno polyesterem z recyklovaných PET lahví. Přístrojová deska je potažena látkou. V interiéru pak dominují měkké materiály s jasnými barvami.
Interiérová vylepšení i novinky uváděná právě pro Coupé iV
Pro Enyaq Coupé iV je překvapivě už ve standardu dodávána zatmavená prosklená panoramatická střecha pokrývající celou plochu střechy. Ta klesá od B sloupku mírně dozadu a plynule přechází do výrazné zádi s ostře lomenou odtrhovou hranou. Jedná se o největší prosklenou panoramatickou střechu použitou ve voze Škoda. Je tenčí než klasická plná střecha a zajišťuje tak cestujícím dostatek místa nad hlavou. Prosklená panoramatická střecha vpouští do interiéru více denního světla a dodává mu vzdušnější dojem. Její součástí je speciální vrstva, která pomáhá zajistit trvale příjemné vnitřní klima.
Infotainment nového vozu Enyaq Coupé iV nabízí 13″ centrální obrazovku, která je největší v aktuálním portfoliu značky Škoda a 5,3″ virtuální kokpit. Konkrétně u druhého z displejů, umístěného přímo před řidičem, jsem se již několikrát pozastavoval. Uživatelsky totiž jeho „titěrnost“ příliš nechápu, chybí mi navíc možnost individualizace zobrazení a hlavně několik základních informací – např. aktuální či průměrnou spotřebu. Škoda. Zásadní je ale zcela nová verze softwaru ME 3, která přináší vylepšení zobrazovacích polí infotainment systému a head-up displeje a také lepší ovládání klimatizace a zlepšení v oblasti správy baterie. Díky stálému připojení k internetu jsou k dispozici mobilní online služby Škoda Connect. Mnoho z nich nabízí funkce specifické pro vůz Enyaq Coupé iV. Řidič tak může na dálku pomocí aplikace MyŠKODA ovládat nabíjení baterie nebo zapnout klimatizaci ještě před začátkem cesty.
Předpoklady k příkladným jízdním vlastnostem a obecně i úspěchu elektromobilu
U elektromobilu prostě musíme začít tak trochu zlehka. Základem každého čistě elektricky poháněného auta je totiž baterie a s ní související atributy – spotřeba, dojezd na jedno nabití a způsoby (resp. rychlost) nabíjení. Tomu všemu významnou mírou pomáhají jednak opravdu velká snaha konstruktérů o nízký odpor vzduchu a druhak také softwarová vylepšení zejm. v oblasti termomanagementu baterie. Součinitel odporu vzduchu dosahoval výborných hodnot už u klasického Enyaqu iV, splývavá záď a obecně aerodynamičtější tvar karoserie pomohly dostat se na ještě impozantnější hodnotu, cx Enyaqu Coupé iV tak činí 0,234. Druhé ze zmíněných vylepšení zvýšili maximální nabíjecí výkon na 135 kW, díky čemuž je možné se dostat z 10 na 80 % baterie za 29 minut. Dojezd na jedno nabití pak v souvislosti s oběma vylepšeními vzrostl až na více než 540 km (dle předběžných hodnot). Tak, základní elektromobilní záležitosti máme za sebou, teď už pojďme na ty jízdní vlastnosti, kvůli kterým tu dnes primárně jsme. ENYAQ COUPÉ iV nabízí tři výkonové stupně. Výkonové spektrum sahá od 150 kW do 220 kW. Verze ENYAQ COUPÉ iV 80 nabízí pohon zadních kol s elektromotorem na zadní nápravě. Baterii s kapacitou 82 kWh využívá také verze ENYAQ COUPÉ iV 80x a vrcholný model ENYAQ COUPÉ RS iV. Obě verze disponují pohonem všech kol díky druhému elektromotoru, který je umístěn na přední nápravě. Systémový výkon obou elektromotorů verze ENYAQ COUPÉ iV 80x činí 195 kW, u verze RS iV je tomu 220 kW. První čistě elektrický vůz RS značky ŠKODA zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 s a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h, ostatní výkonové verze se rozjedou maximálně na 160 km/h.
ENYAQ COUPÉ iV 80 | ENYAQ COUPÉ iV 80x | ENYAQ COUPÉ RS iV | |
Kapacita baterie (brutto/netto) |
82/77 kWh | 82/77 kWh | 82/77 kWh |
Výkon | 150 kW | 195 kW | 220 kW |
Max. točivý moment | 310 Nm | 425 Nm | 460 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h |
8,7 s | 7,0 s | 6,5 s |
Maximální rychlost | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h |
Pohon | Pohon zadních kol | Pohon všech kol, dva elektromotory | Pohon všech kol, dva elektromotory |
Nízké těžiště díky baterii umístěné v podlaze zajišťuje bezpečné jízdní vlastnosti a dobrou ovladatelnost. Na přání je k dispozici sportovní podvozek, který upravuje nastavení pružin a tlumičů. Přední náprava je pak snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. Sportovní podvozek a progresivní řízení jsou součástí standardní výbavy verzí SPORTLINE iV a RS iV. Na přání je nabízen také adaptivní podvozek DCC, který neustále vyhodnocuje jízdní situaci a upravuje nastavení tlumičů a řízení.
TEST: Škoda Enyaq iV 80 – připravte se, přichází doba elektrická (česká)
Konečně ty jízdní vlastnosti: příjemné… A co vlastně to „sportovní“ RS?
A tohle je přesně ta část, která musí být více či méně subjektivní záležitostí. Kdo nikdy neseděl v elektromobilu, bude i na palubě Enyaqu Coupé iV ohromen. A to je rozhodně solidní základ. Mnozí už dlouho před oficiálním představením vykřikovali, že první plnohodnotný elektromobil od Škodovky změní český náhled na elektromobilitu. Ať se tak každopádně už děje nebo ne, rozhodně má dobře našlápnuto. Našim úkolem ale obvykle bývá každé hodnocené auto zasadit do kontextu dostupné konkurence a musím říci, že i v tomto směru má Enyaq Coupé iV co nabídnout a není toho vůbec málo. Mně osobně těší příjemné odladění podvozku, které jsem si chválil už zhruba rok zpátky, kdy jsme měli možnost vůbec poprvé usednout za volant Enyaqu. Líbí se mi, jak se podařilo zamaskovat tu vyšší hmotnost způsobenou primárně zástavbou těžkých akumulátorů. O nízkém těžišti už řeč byla, fyziku ale zcela oklamat nejde, i proto se přeci jen ta lehká nedotáčivost spojená s masou hmotnosti v určitý moment dostane. Na přetáčivost můžete zapomenout i u verzí se zadním náhonem, jednak s jedním elektromotorem nedostanete vyloženě přehršle výkonu, zároveň Škoda nastavila poměrně citlivé ESP, které jakýkoliv náznak smyku velmi rychle zastaví. U elektromobilu ale vždy potěší agilní nástup výkonu dostupný ve velmi širokém spektru rychlostí s tím, že největší „wow-efekt“ je připraven v těch nejnižších rychlostech. Příjemná a velmi návyková je i rekuperace brzdné energie. I přes vyladěný režim auto ale automaticky přepínám na nejvyšší možnou míru rekuperace, režim „B“ a po pár desítkách kilometrů si říkám, že bych určitě snesl (a ocenil) i trochu více – silnější brzdění rekuperací. A co to RS? Vypadá skvěle, a to obzvláště v již zmíněném zeleném lakování označovaném Mamba. Překvapivě je skok ze 195kW verze na 220 kW docela znatelný, nástup výkonu je znamenitý, po chvilce ale přeci jen přijde mírné vadnutí, kdy zhruba od 80 km/h prvotní „závodní“ emoce začínají trochu povadat. S RSem jsem se snažil o co nejvíc ostrých průjezdů zatáčkami na točitých italských silničkách a ačkoliv naladění podvozku nedosahuje výraznějších změn oproti konvenčním verzím (s adaptivními tlumiči DCC dokonce žádných), dovolit si toho můžu opravdu hodně. Limitem může být již zmíněné citlivější ESP, které je ale možno přepnout do režimu „SPORT“. Tento zásah při ostřejší jízdě opravdu pomůže, přesto to na vyloženě závodní ježdění není. Ona ani hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 vteřiny není vyloženě závratná. Pro porovnání benzínová Octavie RS zvládne to samé za 6,7 s a diesel se 4×4 je jen o 0,1 s pomalejší, Superb s dvoulitrovým TSI je na stovce dokonce za 5,2 s, a to je o dost méně než u nejsilnější Škodovky všech dob. Tím ale rozhodně nechci tvrdit, že by svezení s prvním elektrickým RS nebylo dobré. To určitě je, jen tou „ryzí sportovností“, na jejíž historii mimo jiné odkazovala i digitální premiéra vozu, si prostě úplně jistý nejsem…
REPORTÁŽ: technologie elektrifikace – co dělá elektromobily složité a nákladné?
Závěrem: vzbuzuje rozruch, emise a mezi elektromobily smysl dává
Enyaq Coupé iV i vrcholná verze RS iV jsou kusem velmi dobře odvedené práce, o tom není diskuze. Já osobně bych nově představený typ karoserie před konvenční verzí preferoval asi vždy, to je ale subjektivní záležitost. Coupé přidalo několik příjemných vylepšení, mezi než patří nižší odpor vzduchu a nový software, který bude v průběhu roku 2022 dostupný i pro všechny již vyrobené standardní kusy. Obojí z auta dělají o něco lepší elektromobil, což lze jedině vítat. RS pak vzbuzuje emoce největší a mně se opravdu líbí. Příjemné a překvapivě prémiové je i zpracování interiéru, díky bohu také za to, že všechny námi zkoušené verze byly vybaveny příjemným tříramenným volantem. Vyjadřovat se ale v tuhle chvíli nemá cenu k tomu, co tohle vše dohromady stojí. Málo to rozhodně není. Na druhou stranu levná není ale ani konkurence, a tak až čas ukáže nějaké hlubší kompletní hodnocení. První dojmy zůstávají ve skrze pozitivní, a to ačkoliv ani vrcholné RS za vyloženě sportovní považovat nejde. Myslím, že je to s ním podobné jako v případě dieselové verze Octavie RS. Nutno ale podotknout, že vždy šlo a stále jde o velký hit. Uvidíme tak, jestli tomu bude stejně i u Enyaqu. Já se už teď v každém případě těším na plnohodnotný test, v němž se mimo jiné budeme více věnovat i reálnému dojezdu či spotřebě…
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | Enyaq Coupé iV 80x |
Výkon | 195 kW |
Točivý moment | 425 Nm |
Zrychlení 0-100km/h | 6.8 s |
Max. rychlost | 160 km/h |
Palivo | Elektrická energie |
Převodovka | Redukční převodovka |
Převodů | 1 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 16.4 kWh/100km |
Emisní norma | Elektrické vozidlo |
Velikost pneumatik | 235/55R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2750 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 2214 kg |
Přívěs s brzdami | 1200 kg |
Náklad | 536 kg |
Přívěs (bez brzd) | 750 kg |
modelová řada | |
Název generace | NY |
Uveden | 06/23 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Střední třída (např. řada 3) |
rozměry | |
Délka | 4653 mm |
Rozvor | 2765 mm |
Šířka | 1879 mm |
Prostor pro zavazadla | 570 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1610 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1621 mm |
Světlá výška | 173 mm |
Průměr otáčení | 10.8 m |
Sedadla | 5 |