Sezóna F1 zahájena: Jaký byl první závod?

Sezóna F1 zahájena: Jaký byl první závod?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Nechat se dobrovolně vzbudit v neděli budíkem v 5:30 je asi pro mnohé z nás nepředstavitelné. Jaký bych to ale byl motoristický fanda, kdybych si nepřivstal kvůli prvnímu závodu F1, který je (ne)právem přezdívána královnou motorsportu. Jak to s ní letos vypadá, zda přetrvává trend snižování divácké atraktivity a jestli se moje brzké vstávání vyplatilo, otázky, které jsem si pokládal i já sám a chtěl bych na ně v tomto článku odpovědět.

Změna v českém vysílání

Asi tou nejhlavnější změnou pro českého fanouška je změna v majiteli vysílacích práv Formule 1. Smutnou zprávou již ke konci loňského roku pro nás bylo oznámení  televize Nova, ve kterém oficiálně sdělila definitivní konec pro F1 na jejich stanici. Během zimní přestávky vyšlo několik užitečných článků, které se snažili nám fanouškům poradit, jak, kde a za kolik živé přenosy naladit. Musím říct, že i mně se velmi hodily, nicméně v praxi to nebyl vůbec lehký úkol. Zhruba týden před samotným zahájením volám svému poskytovateli (O2 TV) a informuji se. Zjišťuji, že v rámci základního balíčku má každý zákazník dostupné kanály Sport 1,2 a 3, které přenáší naší „královnu“ a SPORT 3 dokonce přenáší speciální pohled pouze do kokpitu vozů. Marketingově dokonce poměrně propagované taháky bohužel ve skutečnosti tak lákavé nejsou. Problém je zejména s prémiovou službou O2TV, ve které jediný funkční kanál je SPORT 3, takže se zde dočkáte jen vybraných pohledů z kokpitů vozů, jejichž výběr záběrů je na můj vkus při nejmenším lehce zmatený. Pořadí se navíc ukazuje jen příležitostně a tak fanouškovi jako jsem já rozhodně nestačí pouze tento kanál. Infolinka výše jmenované společnosti mě přesvědčovala, že i ostatní stanice s F1 budou k dispozici. Uvidíme tedy v budoucnu, snad se dočkáme něčeho lepšího.

 

Nové složení závodních týmů

Jako o každé zimní přestávce jsme se i letos dočkali několika přesunů. Řekl bych, že asi i o něco více než  v sezóně předcházející. Tím nejhlavnějším tématem byli zcela jistě přeběhlíci Fernando Alonso a Sebastian Vettel. Oba dva byli velmi často terčem diskuzí na téma: „Pomohl si vůbec ten či onen svým přestupem?“. I já sám jsem měl u obou dvou velké pochybnosti. Je pravda, že se oba týmy, jak Ferrari, tak RedBull potýkaly s problémy s vozidlem a novými technickými nařízeními, a to zejména u prvně jmenovaného. Alonso se nám pro letošní rok přesunul do McLarenu a jeho místo ve Ferrari obsadil právě Vettel, který uvolnil své místo v Redbullu Daniilu Kvyatovi. Alonso se bohužel kvůli jeho nepříjemné nehodě a těžkému otřesu mozku při posledních předsezónních testech dnešního závodu nezúčastnil. Dalšími změnami ve startovním poli jsou nováčci Roberto Merhi, Will Stevevens (Marusia), ani jednoho z nich jsme však na startu dnešní velké ceny neviděli. Dalším nováčkem je Max Verstappen. U něj bych se rád chvilku pozastavil. Jedná se totiž o ještě neplnoletého závodníka! 18ti let dosáhne teprve letos v září. Je pravda, že první závod sice nedokončil, nicméně na trati setrval převážnou část a nutnou podotknout, že to nebylo na chvostu startovního pole. Poslední dvojicí jsou Carlos Sainz Jr. (STR) a Felipe Nasr (Sauber), u kterých jsem byl velice překvapen jejich výkony po dobu trvání celého závodu.

 

Kvalafikace: Překvapení?

Musím se přiznat, že patřím k těm z nás, kteří kvalifikaci příliš nepozorují a stačí jim kouknout se na výsledky. Když jsem se tedy podíval do výsledkové listiny byl jsem z počátku celkem překvapen. Vyhrál Hamilton následovaný týmovým kolegou Rosbergem, ptáte se proč pro mě byly tyto výsledky překvapením? Jednoduše jsem snad jen doufal po všech předsezónních testech, že se Mercedesu ostatní týmy přiblíží. Přeci jen už rozdíl v kvalifikaci mezi prvními a třetím vozem přes jednu sekundu na kolo je opravdu hodně. Dalším překvapením pro mě bylo osmé místo pro nováčka Carlose Sainze a takovým malým překvapením pro mě bylo i čtvrté místo pro Ferrari patřící Sebastianovi Vettelovi.

 

Závod: Vše při starém

Je neděle ráno, konkrétně 5:45 a mně zvoní budík. Ještě rozespalý se velmi neochotně vydávám k televizi a zapínám Německé RTL, které vysílá Formuli 1 ve formátu, na který jsme byli dosud všichni zvyklí. Jezdci právě zahajují zaváděcí kolo. Nastává ten specifický okamžik, kdy všichni fanoušci včetně mě čekáme na vteřinu, kdy Charlie Whiting zahájí první závod celého letošního šampionátu, a na tu první minutu celého mistrovství. Konečně je to tu, START! Napjatě tedy očekávám, co se bude dít v prvních dvou zatáčkách, které v Austrálii většinou nabízejí poměrně lákavou podívanou. Na předních pozicích se žádné velké překvapení nekoná. Dojde však k nepatrnému kontaktu, který končí hodinami a odstoupením ze závodu pro Pastora Maldonada. Na trať vyjíždí nový safetycar. Nechám na každém z vás posouzení, zda se náhodou nejednalo spíše o „marketingovou“ akci sloužící k představení nového mercedesu pod rukama Bernda Maylendra. Zbytek závodu asi není ani potřeba komentovat kolo od kola. Je pravda, že se samozřejmě několik předjíždění konalo, nicméně třeba Vettelovo „boxové“ předjetí Fellipeho Massy bych nazval spíše výměnnou pozic. Ke konci závodu se Massa pokusil Vettela ještě stáhnout a stejně tak jako se to nepovedlo ani Nicovi Rosbergovi, tak tomu bylo i v případě Massy.

 

Jedenáct  aut v cíli: Dostatek pro kvalitní podívanou?

Kdo celý závod sledoval stejně jako já, asi mi dá za pravdu, že se z části i díky nutnému brzkému vstávání u něj usnout dalo. Musím ale uznat, že se pořadatelé včele s Berniem Eclestonem stále snaží formuli více a více zatraktivnit. Koneckonců zaplněné tribuny podél celé trati nám jasně dávají najevo, že zájem o tuto naší Královnu je stále velký. Pokud bych měl porovnat formuli v dobách poslední sezóny Michaela Schumachera ve Ferrari a tu dnešní, tak asi není o čem debatovat. Jednoznačně se jednalo o lepší podívanou. Komu nebo spíše Čemu můžeme poděkovat? Jak se tomu děje napříč celým automobilovým spektrem, hlavními důvody jsou bezpečnost závodníků a diváků (viz. Kampaň Think before you drive) a z části také trend snižování emisí. Když se podíváme do výsledků (viz. Přiložená tabulka) vidíme výsledky téměr shodné s koncem loňské sezóny. První místa Mercedes, u kterých můžeme znovu mluvit o závodu typu start cíl, další místa pak Vettel (Ferrari), Massa (Williams), Riciardo (Redbull). Zbývá nám tak snad už jen doufat, že se do příštích závodů podaří neúspěšným týmům postavit na nohy a do konce sezóny vylepšit svoje vozy, aby se mohly postavit i Mercedesu a udělat tak závody atraktivnější.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..