The MOST AUTOSHOW #1: Jaké bylo zahájení sezóny na mosteckém autodromu?

The MOST AUTOSHOW #1: Jaké bylo zahájení sezóny na mosteckém autodromu?

Opravdu praskaly boxy ve švech? Bude se letos na co těšit? Asi dvě základní otázky, které jsme si v redakci pokládali, než jsme vyrazili s plnou zvědavostí na zahajovací akci jednoho z předních českých závodních okruhů. Samozřejmě jsme se všichni také patřičně těšili, že se svezeme na okruhu, prověříme schopnosti našeho vozidla, ale zejména pak naše dovednosti. Jeden z bodů celého programu byli totiž volné jízdy veřejnosti na závodní dráze. Jednalo se (až do konce akce) o druhotný cíl naší cesty. Ten primární účel bylo zjistit, zda nový majitel a vedení autodromu opravdu „pohnuli“, zda se investice do nových/rekonstruovaných boxů podařila a všechny tyto body snahy včetně daleko širšího seznamu akcí zde pořádaných se vyplatili.

Příprava, aneb když se daří tak se daří

Už jsem se nejednou v předchozích článcích pozastavoval nad štěstím nás novinářů ve velké míře hlavně vůči počasí. I pro tentokrát se na nás štěstí usmívalo již ke konci týdne, kdy jsme bedlivě kontrolovali předpovědi na den této velké akce. S tím štěstím jsem to bohužel znovu musel myslet ironicky. Předpověď totiž dlouhodobě, beze změn, poukazovala na velmi špatné podmínky v tomto případě pro všechny nedělní návštěvníky autodromu. No nic, doufali jsme, že se naši meterologové pro jednou zmýlili a že se na nás štěstí v realitě opravdu usměje. Je neděle ráno a my vyjíždíme směr Most. Přiznám se, že pro tentokrát jsem se nepřinutil přivstat si a být tak na okruhu již na zahajovací jízdy obou nových zaváděcích vozů. Bohužel už po cestě jsme chytli několik průtrží mračen a tak jsme při příjezdu moc dobré vyhlídky neměli.

Velké množství „automobilových bláznů“

Přijíždíme okolo 11 hodiny a překvapením je nám poměrně velké množství stejných nadšenců, jako jsme my. Musíme si tedy vystát krátkou frontu u vjezdu do paddocku, ale nejedná se o nic hrozného (cca. 5minut). Parkujeme a vyrážíme směr boxy. První dojem, a to vcelku kladný, na mě dělá dobré zázemí. Hned u parkoviště se nachází velký stánek s občerstvením a s posezením. V areálu se nacházely samozřejmě ještě další. Boxová ulička v Mostě není příliš dlouhá, proto bylo ještě větším překvapením, jak dlouho nám v neděli trvalo jí projít. A důvod? Velké množství vystavovatelů. Od nejrůznější autokosmetiky vč. Speciální patentované nanokosmetiky, po zcela unikátní skvosty v podobě nového Mercedesu AMG GT, přesně takového, jaký má k dispozici Bernd Maylender, stálý řidič zaváděcího vozu Formule 1. Nechyběli ani závodní speciály, jmenujme Petra Fulína s jeho novým Seatem Leon pro závody ETCC, k jejichž přítomnosti se váže jedna opravdu unikátní specialita. Byla zde totiž možnost nechat se svést závodníkem v závodním voze. Komu se tohle za život poštěstí? Je pravda, že poplatek za tuto exkluzivní službu nebyl zrovna nejmenší (1500-2200Kč), nicméně pro automobilového nadšence je už jen ta možnost svést se v takovém voze naprosto dostačující.

Doprovodný program

V článku s pozvánkou na tuto akci jsme vyjmenovali mnoho bodů doprovodného programu. Musím se přiznat, že jsem se jednotlivých aktivit programu příliš neúčastnil. Tou pro mě a zřejmě i pro celý autodrom nejdůležitější bylo slavnostní otevření nových boxů, které provedl společně s ředitelem okruhu také primátor města Most. Jednalo se o vcelku významný okamžik a tak bych upřímně čekal asi o něco větší „show“, nicméně proslovy obou velkých mužů byli poměrně zajímavé a profesionální, takže jsme se nenudili. Po otevření následovalo místní „překvapení“ v podobě pole dance show. Nechci se v tuto chvíli pasovat do role odborníka těchto vystoupení, nicméně jako muž nemůžu říct, že bych byl celým asi tři minuty trvajícím představení nějak nadšen. Znovu musím přiznat, že bych čekal o něco větší profesionalitu u příležitosti takto významné akce. Dále jsme pokračovali na polygon, velice jsme byli zvědavi na kombinaci námi již velice dobře známých driftovacích „návleků“ od společnosti EasyDrift, běžného automobilu a rukou profesionálního instruktora na Mosteckém autosalonu. Dle programu jsme se tedy vydali na ukázkový drift, který jsme bohužel nenašli a neporadili nám ani přítomní pořadatelé, odcházíme tedy zklamáni zpět do prostoru boxové zídky.

10 minut na okruhu za stopade

Vydáváme se spravit si náladu na závodní dráhu. Neuvěřitelné kolik zájemců o okruhové svezení se v městě Mostě najde. Co v Mostě… Kolikrát jsem ve frontě zahlédl RZ až z druhého konce republiky a tak se dostávám k hlavnímu bodu a lákadlu celého programu, zájemců totiž bylo opravdu nespočet. Po zhruba půl hodině přicházíme na řadu, zařazujeme jedničku, zapínáme sportovní režim našeho vozu a s tou největší chutí, jakou může fanda aut mít, se vydáváme na závodní dráhu. Už první metry prozrazují úplně jinou jízdu než na silnici. To, co by vám v běžném provozu připadalo extrémně rychlé, je tady rychlé asi tak jako když zařadíte na vašem zahradním traktůrku pohyb „želva“. Samozřejmě se zde probudí emoce úplně každého. Všichni jsou najednou závodníci a všichni chtějí svádět nelítostné boje o pomyslné koncové pořadí ve vzoru velké Formule 1. No, jen trochu té sebezáchovy si prosím nechte, pokud si budete chtít tak jako my a stovky dalších vyzkoušet své řidičské dovednosti. Prvního půl okruhu věnujeme zahřívání pneumatik a brzd, věříme v jistější jízdní vlastnosti našeho vozu. Druhý okruh už jedeme už tak, jak nám auto dovolí. Přiznám se, že jsem byl vcelku zklamán ve chvíli, kdy nám na rozjezdu malinko podjížděl trojkový golf. Důvodem je, že mezi startovním polem široké veřejnosti se občas objeví i nějaký ten starý závodník, který vytáhne z garáže svého poladěného miláčka a jde se svést, proti takovým asi člověk nemá prostě se seriovými vozy šanci. Za těch upřímně strašně krátkých 10 minut jsme si užili opravdu neuvěřitelné zábavy.

Jeďte se svést…

Ke konci bych věci rád uvedl na správnou míru. Ani při nejmenším si totiž nemyslím, že akce nebo její doprovodný program nestál za těch 100Km z Prahy. Musíme ale přiznat, že hlavním bodem programu, lákadlem a asi i důvodem celé cesty pro většinu návštěvníků byly opravdu volné jízdy a mě nezbývá nic jiného než suše souhlasit. Každému doporučuji se někdy svést na okruhu. Nejde jen o ten zážitek, který je opravdu velkým asi jen pro nás nadšence, ale i o životní zkušenost, o poznání vašeho vozu a hlavně jeho chování na hraně. Věřte nebo ne, jednou se vám to může opravdu hodit. Mimochodem když zvážím cenu 150Kč za deset minut, tak mi to vychází stále lépe než dražší motokáry. Samozřejmě nepočítám útratu za pohonné hmoty nebo pro některé střelce i náklady na „oddělané“ pneumatiky či brzdy, ale do té kategorie se dostat přeci vůbec nemusíme. Odpověď, která z variant je lepší nebo při nejmenším zábavnější už nechám na vás.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.