Rocksteel Valašská Rally: První závod sezóny ve stylu „Nová doba, nové mravy“
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýMinulý víkend nám slavnostně odstartovala nová sezóna v českém rally. Slavnostně možná hlavně proto, že si pro nás český autoklub pro letošní rok připravil opravdu mnoho změn a novinek. Povedlo se vedení tuzemského motorismu více zatraktivnit a částečně i zpřístupnit závody více závodníkům? Na odpověď a ty hlavní novinky, které jsme měli možnost ověřit na tradiční valašské rally, se podíváme podrobněji v tomto článku.
„Velké a malé mistráky už jsou tabu“
Těmi hlavními změnami jsou samozřejmě nejen nově nazvané závody MMČR (v předešlých letech nazývané jako velké mistrovství) a MČR—S (dříve jako malé mistrovství). S novými názvy totiž přicházejí nová pravidla, nová nařízení. Oficiálně máme tedy od roku 2015 pouze jedno Mistrovství ČR, jehož jednotlivé závody budou převážně dvoudenní (dříve bylo dvoudenní v podstatě jen Barum rally). Z malého mistrovství se nám stal pohár s oficiálním názvem Rallysprint série, jehož jednotlivé závody už budou jen jednodenní. V rámci tohoto šampionátu se nám navíc rozjíždí vložený tovární pohár pro mladé, začínající a nadějné jezdce Opel Adam Cup.
Mistrovství ČR
Zde se na nás připravuje několik poměrně zajímavých novinek a nařízení, které mají za účel nám závody zatraktivnit. Jelikož první závod byl součástí druhého šampionátu, Rallysprint série, tak se nechci nijak dlouze pozastavovat nad myšlenkou změn v Oficiálním mistrovství. Zmiňme si alespoň ale ty základní změny. Že se nám z většiny jednodenních podniků stanou pro minimálně tento rok stanou dvoudenní, že se změnil název a s ním i nařízení o existenci pouze jednoho oficiálního mistrovství jsme si již zmínili. V praxi pro nás ale budou těmi největšími změnami (staro)nové typy závodních vozů ve startovní listiny. Kromě klasických závodních speciálů, od nejvyšších kategorií nové specifikace WRC, R5 a S2000 jsme již zvyklí, ale co když se kolem nás na jedné z RZ najednou prožene například Porsche 911, které bychom spíš čekali na závodním okruhu než na rallye nebo Octavia a Fabia první generace ve specifikaci WRC, které bychom v předešlých letech mohli vidět jen v malém mistrovství. Ano, všechno toto je možné. V letošním roce se totiž budou všechny tyto vozy potkávat na startech této série.
Rallysprint série
V těchto závodech kromě nového názvu pro nás bude největší změnou taková možná trošku smutná zpráva. Z malého mistrovství nám totiž bohužel vypadnou vozy s pohonem všech náprav. Nařízení svazu rally zní asi takto: „Rallysprint série je koncipována pro jezdce s vozy s jednou poháněnou nápravou s motorem do 2000 cm3”. Takovou lehce “vynahrazovací” zprávou může být zavedení nových tříd: 14-18, jejichž součástí budou soudobé vozy s prošlou homologací od roku 1987 s možností maximálních úprav pro skupinu A. Pokud se nám poštěstí, tak bychom měli na startu alespoň některých závodů vidět exempláře jako je Audi S1 quattro (spíše repliky) nebo Lancia delta stratos. Další v těchto kategoriích budou vozy KITCAR a v poslední řadě nesmí chybět ani veteráni.
Opel Adam Cup: Tovární pohár pro začínající závodníky
Když jsem na začátku mluvil o celkové snaze o zpřístupnění závodů závodníkům měl jsem mimo jiné na mysli právě jeden z prvních (né-li ten úplně první) tovární rally šampionát v ČR. V předešlých letech již automobilka Opel pořádala podobné poháry v Německu a ve Francii, kde startovalo až 25 stejných vozů jednom závodě, sklidili s nimi tím pádem neuvěřitelný úspěch. A jak to bude vypadat u nás? Zatím se nám startovní pole skládá z 6ti zcela stejných vozů Opel Adam ve specifikaci Cup. Ano, je pravda, že 6 není moc. Ale vezměme v úvahu, kolik závodníků v Čechách má peníze na pořízení a náklady vozů R5. Asi už tušíte, že ani 6 jich nebude. Cupová verze adamu nemá být extrémně rychlým vozem a nemá ani v nejmenším konkurovat těm na předních místech českých šampionátům. Však taky 140 koní v atmosférické šestnáctce opravdu není moc. Přidejme k tomu ale sekvenční převodovku, poladěný závodní podvozek, jehož součástí je samozřejmě i samosvorný diferenciál a upravené brzdy a máme z toho ideální vůz na naučení zacházet se závodním speciálem. Kouzlo tkví ale i v celkové nemožnosti téměř jakýchkoliv úprav na vozidlech, tak aby bylo docíleno co největšího projevení řidičských dovedností. Upravovat tak v praxi mohou jezdci například výběr pneumatik. Musím říct, že za sebe celou myšlenku velmi oceňuji obzvlášť po rally incidentech v předešlých ročnících, které kolikrát právě kvůli řidičově chybě nedopadli nejlépe. Navíc oproti velkým vozům se nejedná o přestřelené částky a díky odměnám za pozice v cíli se tak dá docílit až téměř nulovým nákladům. Bravo Opel, děkujeme za tuto možnost. V rámci Adam Cupu je pro nás, návštěvníky, také připravena jaká si Opel village (Opel vesnice), ve které si můžete všechny vozy prohlédnout a informovat se o jejich technice.
Celý systém v praxi
Hned ráno se vydáváme na druhou vložku a čekáme na první vozy. V té době se dozvídáme nemilou skutečnost, že bohužel díky neukázněným diváků (zřejmě opilých cizinců, jak je zde zvykem) byla zrušena celá první zkouška a konal se tak pouze volný průjezd (bez časů). Na druhé vložce už tomu bylo úplně jinak. Ze začátku jsme viděli několik opravdu krásných průjezdů. Slovenský rodák Melichárek si sice ještě asi zvykal na nové řazení, ale musím pochválit posádku Martin Kočí a Lukáš Kostka, která nás svým uměním opravdu uchvátila, celkové první místo si tedy určitě zasloužila. Samozřejmě nás zajímaly i vozy Adam Cupu, na které jsme si museli počkat až do 5 desítky (startujících bylo přes 100, takže startovní čísla okolo 50ky nejsou vůbec špatná). Bohužel jsme se nedočkali. Kousek po startu totiž havarovala jedna z posádek a ačkoliv všichni vyvázli jen s mírnými zraněními vozidlo začalo hořet a celá zkouška musela být zrušena, znovu nastal prostor pro volný průjezd. Dočkali jsme se až na třetí rychlostní zkoušce, kde nás z Adamů nemohl neuchvátit průjezd pro nás velmi dobře známého a ověřeného jezdce Josefa Petáka, který se dokázal celkově umístit s Adamem na neuvěřitelném 31. místě. Klobouk dolů pane Petáku, děkujeme, že takhle dáváte příklad začínajícím jezdcům. Krásná musela být i 5 a zkouška a byla by bývala krásná i poslední, 6tá (stejná jako 5), Vsetínská RZ, který však byla také zrušena z důvodů příliš vysoké průměrné rychlosti na trati. No, je pravda, že někdy už jsou bezpečnostní nařízení lehce přehnaná.
Jak se povedli letošní změny? Je rally opravdu atraktivnější?
Když pominu ty 2, resp. 3 zrušené RZ, za jejichž zrušení ale z většiny nemohl pořadatel, tak musím říct, že jsem se opravdu dobře bavil. Oceňuji větší vyrovnanost startovního pole, pořádání nového Adam Cupu a opravdu nabité startovní pole. Nepamatuji si závody, kde by startovalo do první zkoušky přes 100 vozů! Škoda jen těch někdy až hloupých bezpečnostních nařízení. Nicméně určitě doporučuji každému, byť třeba jen malému automobilovému nadšenci, aby se na jeden z nadcházejících závodů přijel podívat a sám posoudil atraktivitu našeho rally, za ten jeden den to opravdu stojí.
Jan Novotný
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.