Autosalon Bratislava 2015: Část druhá – lákavé koncepty a další premiéry

Autosalon Bratislava 2015: Část druhá – lákavé koncepty a další premiéry

V první části jsme mluvili, řekl bych spíše o těch „dostupnějších“ vozech. Nazývám je tak, jelikož i když jsme zmiňovali třeba nový Civic Type-R, jehož cenovka se bude pohybovat okolo 800tisíc Kč, tak se pořád jedná o vůz k nám finančně o mnoho lepší než vozy, které se vám chystám představit v tuto chvíli. Mám na mysli například BMW i8, jehož cena se pohybuje přes 3 miliony Kč nebo ještě více nedostupné vozy, kterými myslím nejrůznější koncepty, jež bylo na letošním ročníku bratislavského autosalonu poměrně dost.

 

Elektrická bomba BMW i8

Auto, které už sice všichni dobře známe. Auto, o kterém bylo napsáno už opravdu mnoho, nicméně se také jedná o auto, které tuzemští automobiloví nadšenci nemohli ještě spatřit jinde než v zahraničí. Musím se přiznat, že i já jsem již měl možnost toto auto vidět, konkrétně na loňském pařížském autosalonu. Že se jedná o výjimečný vůz, je jasné hned na první pohled. Nevšední je totiž úplně všechno. Počínaje designem exteriéru včetně nestandardního otevírání dveří, přes design interiéru až po unikátní techniku. Pod kapotou pracuje přeplňovaný zážehový tříválec o objemu necelých 1,5 litru, kterému hlavně pomáhají dva elektromotory. Celkový výkon soustavy je pak ohromujících 266kw a 570Nm, který díky šestistupňové automatické převodovce a nezávislého pohonu všech 4 kol umí zrychlit na stovku za 4,4s! Nejúžasnější ale musí být naprosto lineární zátah způsobený fyzikálními možnostmi elektrického hnacího ústrojí. Dojezd na elektřinu pak, ačkoliv by se vlastně mělo jednat o „úsporný vůz“, bude okolo 40km. Normovaná kombinovaná spotřeba je 2,1l/100km, na kterou se upřímně dostanete asi jen hodně těžko a hlavně neradi. Však taky kdo by uměl jezdit úsporně s bezmála 400koněmi na povel. Nedivím se lidem, kteří závidí těm šťastlivcům, kteří měli šanci se s tímto vozem svést, i já zatím mohu jen tiše závidět.

 

Mercedes-Benz AMG-GT

Další z řady pro mnohé z nás nedosažitelných snů, které představuje nástupce slavného SLS AMG, byl představen také vloni v Paříži. My jsme se i nad touto novinkou několikrát zastavovali a tak asi není třeba znovu oplývat nad její technikou, která bude dle posledních standardů Mercedesu znovu na vysoké úrovni. Slovenským krajanům byl představen právě na bratislavském autosalonu minulý týden.

 

Stáj Cadillac v Bratislavě posílena o nové kusy:

Překvapením pro nás bylo poměrně silné zastoupení této americké značky, které se v Evropě zatím příliš velkého úspěchu mezi koncovými zákazníky nedostalo. V Bratislavě jsme se dočkali místního posílení v podobě nových kusů modelů ATS Coupé, CTS MY15, Escalade MY15. Máme to chápat jako takové obnovení ofenzívy značky v Evropě? Za sebe musím říct, že jednak celkové produktové portfolio, tak i konkrétní vozy nevypadají vůbec špatně. Vždyť třeba Escalade se v USA drží dlouhodobě mezi špičkami v žebříčcích dané kategorie. Je pravda, že se jedná převážně o vůz určený pro tamější trh, a tak by mohl v Evropě poměrně hodně narazit. Tak jsme zvědavi, jak si gigant GM poradí s přizpůsobením svého úspěšného amerického modelu tak, aby vyhovoval všem evropským normám a zejména pak požadavkům evropského klienta. Avizována je dokonce i hybridní verze, což zní opravdu slibně, jen do toho! Snad tedy jeho atributy, kterých minimálně po designové stránce není málo, budeme moci ověřit v praxi. Těšíme se samozřejmě i na další modely, které vypadají rovněž skvostně.

 

A teď již na slibované koncepty…

Tím zřejmě nejzajímavějším, pestře střeženým a všemi možnými modelkami obklopovaným byl Peugeot Onyx. Málokdo by asi čekal, že zrovna tato automobilka nám připraví nejzajímavější lákadlo v této kategorii. Možná právě francouzský styl jim dodává odvahu investovat i trošku jinak a vyvíjet a uspokojovat všechna přáníčka každého automobilového nadšence a novináře. Designem všechno ale vůbec nekončí, spíš začíná. Peugeot se chlubí skutečností, že skelet tohoto vozu je vyroben z karbonového monolitu a váží méně než 100kg! Vůbec se tedy nebudu pokoušet polemizovat nad myšlenkou celkové váhy vozu, která by asi byla opravdu neskutečně nízká. Ještě tak přidat vynikající kovanou šestnáctku z Peugeotu RCZ R, pořádný podvozek a brzdy a máme z toho opravdový závodní speciál. V propagačních materiálech se však píše o motoru Onyx V8, tak jsme zvědavi, zda nám automobilka třeba v budoucnu nesdělí něco víc. Škoda, že mu nemůžeme dát moc nadějí na koncovou produkci. Musíme ale poděkovat značce za zpestření naší zábavy a celkově světa automobilů.
Koncept v podání designérů z Wolfsburgu: VW GTI Roadster Concept Gran Tourismo

Auto vyvinuté převážně pro účely herní konzole Sony Playstation a konkrétně hry Gran Turismo 6 nechal Volkswagen vyrobit i v podobě jednoho exempláře pro účely právě takových výstav jako je námi navštívený autosalon. Technicky by měl být okořeněn stálým pohonem všech kol 4MOTION a 7-mi stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Pohonnou jednotkou se trochu imaginárně stal vidlicový šestiválec o výkonu 503 koní a točivým momentem 665Nm. Volkswagen oficiálně přislíbil, že jeho skutečnou verzi představí na GTI Meeting Wörthersee, takže nezbývá než jen doufat, že toto prohlášení není jen marketingovým klamem. Pokud se dostane na sériovou produkci, máme se opravdu na co těšit, auto vypadá opravdu velice skvostně.

 

Závěrem..

V těchto dvou článcích jsme se snažili Vám předat všechny důležité poznatky a postřehy z letošního ročníku Autosalónu Bratislava 2015. Celkově jsem uvítal možnost zúčastnit se konečně nějaké pořádné tuzemské výstavy automobilů a za sebe musím říct, že jsem se rozhodně nenudil. Škoda jen, že se od slovenských kolegů nedaří přiučit českým pořadatelům a uspořádat podobně velkou motorshow. Do budoucna se těšíme, že se třeba tahle skutečnost změní anebo že bude alespoň příští motoristická akce v bratislavské Inchebě minimálně stejně dobrá jako tato.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..