Renault Mégane R.S.: jeden den závodník, druhý pohodář

Renault Mégane R.S.: jeden den závodník, druhý pohodář

Nacházíme se uprostřed tropických dnů, kdy jen stěží popadám dech a zvládám nějaké aktivity. Avšak mám-li nějaký ten kousek testovat, energie naskočí lusknutím prstu. Taktéž tomu bylo i v tomto případě, kdy při zjištění, co budu mít na povel, energie naběhla tak rychle, že bych dokázala rozsvítit celý dům. I přes dnešní zálibu v úsporných autech jsou tu malí rychlíci, říkáme jim hothatche. Tito brouci nám zlepšují náladu a jsou nepostradatelnou součástí uspěchaného světa. Jednoho takového vám teď představím. Mluvíme zde o Renaultu Megáne R.S. Od tohohle auta bylo očekáváno mnoho, přičemž nejvíce pod drobnohledem byla zábava a rychlá jízda. Jak splnilo RSko má očekávání a je vůbec stále i přes své technologické „výstřednosti“ právoplatným členem kategorie hothatchů?

 

Designem hothatch s tváří zabijáka

Už jen pod samotným označením si dokážeme představit, že se nebude jednat o obyčejný vůz. Mé představy se naplnily při prvním pohledu na RSo, a to už když jsem si jej přebírala. K mé maličkosti přijel černý hatchback, který na první pohled nevyčníval z davu, avšak když jsem jej obešla dokola, zjistila jsem, že je to skrytý ďábel. Jen bezmocně bychom zde hledali malé a nevýrazné disky. Naopak v námi testované verzi nacházíme 19palcová kola z lehkých slitin v designu Interlagos. Přední nárazník zaujal inspiraci přírodou, a tak nechybí otvory pro přívod vzduchu strukturované do včelí plástve. Samozřejmostí jsou full LED světla, která i při jízdě v noci rozsvítí půl města. Zároveň je právě sportovnímu provedení propůjčen výjimečný světelný podpis, a to především v přední části. Připomínkou, že se nejedná jen o obyčejný vůz je i logo R.S. Speciální nárazník nacházíme i v zadní části auta, do něhož je implementován i zadní difuzor s centrálně umístěnou koncovkou výfuku. Musím říci, že tento styl mne zaujal ze všeho nejvíce, protože se naprosto liší od všech ostatních. Kombinace všech těchto specifických prvků spolu s černým metalickým lakem Etoile dodávají Megánu RS charakter nespoutaného býka, který se mně osobně neodolatelně líbí.

 

Duše závoďáka i uvnitř

Při samotném pohledu do duše tohoto hothatche jsem byla utvrzena, že se jedná o sportovní vůz. Sedačky, jaké se zde nachází, jsou v gustu každého gurmána. Při posazení do těchto sportovně laděných křesílek s obřími bočnicemi si rázem přijdete jako Ken Block číslo dvě. I na sedačkách nám je jasně řečeno, že se jedná o R.S., a to právě tím správným emblémem. I když jsem do nich prvně zapadla jak voják do zákopu, pocit byl nepopsatelný a natěšenost z jízdy dvojnásobně větší. Celý tmavý interiér v Meganu byl v námi testované verzi obohacen příplatkovou alcantarou, která vyjde na 26 000 Kč. Kombinace černého exteriéru a interiéru byla v těchto tropických dnech trochu těžší, jelikož zde chyběla odvětrávané sedadla, které nejsou bohužel ani v nabídce. Ani tento malý nedostatek mi však nesnížil radost z tohoto černého ďábla. Ani multifunkční volant, který nacházíme uvnitř auta není obyčejný. Sportovní prvek v podobě červeného proužku přesně v horní polovině a stejnobarevné obšití dávají opět najevo sportovní život. K usnadnění manipulace s rádiem při jízdě máme k dispozici pod volantem ovládání hlasitosti a přepínání hudby a stanic. K hudbě nám zase slouží 8 reproduktorů značky Bose, díky kterým se cítíte jako na živém koncertě. Opět zde máme dotykový displej, který nabízí spoustu funkcí využitelných pro spokojenost každého z nás. Je zde i dotykové ovládání klimatizace, které vzhledem k velikosti tlačítek moc uspokojivé a ovladatelné není na místě, natož pak při jízdě a řízení. Jako bonus, který ocením a jistě nebudu jediná, jsou zatmavená zadní okna, jejichž přítomnost dodá soukromí celé posádce. Když už je řeč o posádce, nemůžeme si přeci myslet, že zde bude místo pro nespočet lidí. Pří řízení mou osobou se za řidiče vešel téměř kdokoliv, avšak řídil by někdo vyšší, jen stěží by se za řidiče nalodil dospělý chlap nebo někdo vyššího vzrůstu. V poslední řadě je zde jedna věc, která by trápila každého z nás. Tou „drobností“ je zámek vozidla. Při vypnutí motoru a provedení pár kroků se Megáne automaticky zamkne. Je velmi nepříjemné, když jedete například z nákupu, kdy v kufru máte věci, které chcete vyndat ven, ale než k němu stačíte dojít, auto se zamkne. U této příležitosti jsem zrovna slušným slovníkem nepřekypovala. Tato jediná problematika mi na autě opravdu vadila, ale jinak musím uznat naprostou všestrannost a osobitost auta. Po konzultaci s kolegy navíc musím uznat, že půjde dost možná na problém jen jediného kusu – u jiných aut s touto funkcionalitou jsme podobné nedostatky nezaznamenali. Hold prostě jednou myšlenka dobrá, provedení slabší.

 

Jízdními vlastnostmi: rychlá bestie i nenápadná puťka

Při nastartování černého fenoménu teprve zjišťujeme, jaký je zde vlastně potenciál. Motor 1.8 TCe s označením 280 nám nabízí výkon 206 kW, který umí vystrčit drápky a přede jak kočička. Nebylo by to tak akční, kdyby zde nebyla manuální šestistupňová převodovka, se kterou, jak jistě všichni víme, si užijeme daleko více srandy než s automatem. V nabídce máme několik režimu jízdy, mezi kterými jsem převážně volila Race a Sport. Režimy se daly navolit buď přes dotykový displej anebo jednoduše přes tlačítko R.S. Drive. Jedna novinka, kterou nám nová auta od Renaultu nabízí, je systém 4control se čtyřmi aktivně řízenými koly. Pro někoho je tato věc příjemná, ale pro spoustu lidí naopak ne. Jsou chvíle, kdy se nám tento systém hodí, což je například při parkování. Bohužel jinou výhodu tohoto systému kromě již zmíněného jsem nenašla. Zvláště v R.S., kdy předpokládáte rychlou jízdu a tzv. sekání zatáček se při natáčení všech kol občas dost leknete, že vás auto chce hodit do škarpy nebo spíše, když vás chce začít zadek předbíhat. Pro někoho, kdo na toto není zvyklý, je to dost odstrašující a rázem si jízdu tolik nevychutná. Někteří moji kolegové se po pár kolech však začali docela bavit. Vzhledem k tomu, že nešlo o můj první Renault s tímto systémem, nevnímala jsem 4control tolik, jako jiní a jízdu si naplno užila. Musím uznat, byť je s tímto kouskem spjatý sportovní duch, dokáže být i nenápadním a komfortním autem. Ocenitelná je i naprostá kompatibilita se všemi styly jízdy. Jak příjemná je jízda po dálnici, tak vzrušující jízda je i po okreskách s „bublajícím výfukem“.

 

Závěrem: auto snad pro všechny účely

Po skončení testu mne plní pozitivní energie a zároveň smutek z toho, že čas strávený s černým býkem tak rychle utekl. Ne nadarmo se říká, že když se člověk baví, čas plyne rychleji. Kdybych to měla říct zkráceně, tento test jsem si užila téměř nejvíc ze všech, a to právě z důvodu přizpůsobivosti, která mi byla tímto autem nabídnuta. Přijde vhod jak závodníkovi, tak pohodovému řidiči. Každodenní využití je zde na místě a považovala jsem jej jako velkou výhodu, neboť dlouhou dobu nás jeho hravost neomrzí. Vnímána je také velká konkurence ostatním hothatchům, takže pozor, černý býk se škrábe na vrchol a o to více se těším na jeho nejostřejší verzi, Megane R.S. Trophy s o něco vyšším výkonem a samosvorným diferenciálem, který si shodou okolností v rámci „podvozku Cup“ můžete objednat i do „základního“ RS.

 

Lucka Přádová

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..