Rallye Chorvatsko 2021 v cíli – až neuvěřitelně těsné výsledky

Rallye Chorvatsko 2021 v cíli – až neuvěřitelně těsné výsledky

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Toyota Motor Europe NV/SA (Toyota Europe Newsroom) a ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)

Není žádným tajemstvím, že jsme se po delší odmlce vydali zase jednou do centra dění světového motorsportu. Buďme upřímní, rok 2020 byl obtížný na všechny strany, a tak i výlety a s nimi související reportáže z mistrovství světa v rally musely jít stranou. Když se ale v kalendáři pro letošní rok objevilo Chorvatsko, které v kalendáři WRC můžeme považovat za absolutního nováčka (pokud mluvíme o letošním ročníku s centrem v Záhřebu), bylo rozhodnuto. Nejen to, že jde o jednu z nejbližších soutěží z české metropole, lákavé je i ono označení „nováčka“. Při nejmenším totiž byly podmínky pro všechny jezdce stejné – nikdo nemohl těžit ze zkušenosti čítající 10 startů na dané soutěži. A tak musím uznat, že jsme se i my k tratím okolo Záhřebu moc těšili. Třešničkou na dortu budiž chorvatská protikoronavirová opatření o něco mírnější než ta naše, díky nimž bylo jednak možné samotnou soutěž uspořádat, druhak si ale také dopřát komfortu třeba v podobě otevřených zahrádek restaurací. Jak nás asi už trochu znáte, i tentokrát si dovolíme připojit hned dvě poohlédnutí za samotným závodem. Tím prvním, které je dnes mou milou povinností, je shrnutí výsledků. A než vám nabídneme také kompletní reportáž, prozradím, že jsme za dva dny stihli sledovat hned 10 RZ a kromě Rovanpery bourajícího hned v první RZ jsme toho viděli opravdu hodně. Sliboval jsem těsné výsledky, takže jak to vlastně bylo?

 

300 závodních kilometrů, takřka tři hodiny měřených úseků a rozdíl 0,6 vteřiny v cíli!

O tom, že Chorvatská rally nebyla ničím jednoduchým, by mohl vyprávět klidně hned Kalle Rovanperä, dosud vedoucí jezdec šampionátu mistrovství světa, který si může odškrtnout zhruba 1/100 z celkových 300 závodních kilometrů. To byla samozřejmě trochu nadsázka, kterou jsem si ale nemohl odpustit, neb i nás, stojící kousek před koncem RZ s pořadovým číslem 1 jeho absence překvapila. Toyotu a její tým TOYOTA GAZOO Racing ale nakonec toto neštěstí v cíli příliš nemrzelo. Než odhalíme finální klasifikací, sluší se podotknout, že je doslova neuvěřitelné, jak těsný boj první tři muži svedli. Zatímco po prvním dni přenocoval na prvním místě Thierry Neuville na Hyundai s náskokem 7,7 vteřinami, druhý den před ním byly už obě Toyoty – Sebastien Ogier s náskokem 10,4 vteřiny a Elfyn Evans s náskokem 10,4 vteřiny. Poslední den se ale smyčky ještě utáhly. Ve výsledku byli první tři muži v cíli po 300 km a více než dvou hodinách a padesáti minutách s odstupem pouhých 8,1 vteřiny a první a druhou posádku dokonce dělilo pouze šest desetin vteřiny!

zdroj: Toyota Motor Europe NV/SA (Toyota Europe Newsroom)

V úvodu posledního dne rallye dělilo první trojici posádek pouhých 10,4 s; odstup Evanse za Ogierem přitom činil 6,9 sekundy. V úvodních dvou měřených úsecích posledního dne byl nejrychlejším jezdcem Evans, jenž sebral vedení Ogierovi – který předtím utrpěl nehodu na jednom ze silničních úseků, ta však naštěstí pro všechny účastníky zůstala bez následků. Jeho vůz mohl v závodu pokračovat, třebaže s poškozenými pravými dveřmi a narušenou aerodynamikou. Evans a Ogier startovali do rozhodující Power Stage s rozdílem 3,9 s pod tlakem pojistit týmu dojezd na prvních dvou místech kvůli velmi malému náskoku před třetí posádkou v pořadí. Ogier byl nakonec v tomto měřeném úseku nejrychlejší, a vybojoval si tím celkové vítězství; Evans i přes stíhací jízdu až do samotného konce dojel s odstupem 4,5 s. Výsledné rozdíly v časech posádek se zařadily na třetí místo v žebříčku nejtěsnějších výsledků WRC. Ogier se díky maximálnímu bodovému zisku opět posunul na vrchol žebříčku soutěžních jezdců; na druhé straně Toyota navýšila svůj náskok v čele mistrovství továrních týmů na 27 bodů.

Jari-Matti Latvala, šéf týmu a bývalý závodník s více než 200 starty na kontě, ve svém komentáři k soutěži neskrýval nadšení:

„Je to neuvěřitelně napínavé a vzrušující sledovat dění na trati, když naši jezdci bojují o vítězství za situací podobných té dnešní. Je mi moc líto Elfyna, do poslední zatáčky to vzal poněkud moc zeširoka, čímž to v podstatě ztratil, ale oba jeli pod velkým tlakem a Seb zajel brilantní poslední erzetu. Máme ohromnou radost, musíme být hrdí na vše, co hoši tento víkend dokázali, jakožto i na další zisk prvního a druhého místa, což je pro tým úžasný výsledek.“

 

Nechyběla ani ŠKODA Motorsport: 1. a 2. místo ve WRC3, Mikkelsen stále vede v pořadí WRC2

Asfaltové soutěže mají jedno společné: Tím, jak si posádky zkracují zatáčky, vytahují na silnici kameny a písek, a závodní stopa proto více klouže. První Chorvatská rallye, jež se jela v rámci FIA Mistrovství světa, proslula právě tímto fenoménem. Šotolina na trati přinesla v zatáčkách mnoho hodin a výletů mimo silnici. Jednou z obětí byl i Andreas Mikkelsen se spolujezdcem Ola Fløenem. Norská posádka jedoucí za podpory ŠKODA Motorsport ztratila již v pátek přibližně 40 minut, když po malém výletu mimo trať zlomila zavěšení zadního kola svého vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo týmu Toksport WRT. Pouze jejich technická zručnost je udržela v soutěži. Mikkelsen a Fløene nakonec v kategorii WRC2 dojeli na pátém místě a současně získali pět bodů navíc za vítězství v závěrečné Powerstage. A to stačilo, aby si udrželi celkové vedení ve své kategorii. Oproti tomu jejich kolegové v týmu Toksport WRT Marco Bulacia (BOL) a spolujezdec Marcelo Der Ohannesian (RA) jeli po celou dobu bez potíží. Jihoameričtí mladíci nakonec v kategorii WRC2 dojeli na třetím místě, což pro ně představovalo první umístění v této kategorii na stupních vítězů. Bulacia se tímto výsledkem dostal na druhou pozici v celkovém hodnocení jezdců kategorie WRC2. To znamená, že posádky týmu Toksport WRT jsou po třech letošních soutěžích na prvních dvou místech dané kategorie.

zdroj: ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)

Po několik rychlostních zkoušek držely zákaznické posádky ŠKODA Motorsport v kategorii WRC3 první tři místa. Tento počet se snížil na dvě, když v neděli ráno mistři Evropy z roku 2019 Chris Ingram/Ross Whittock (GB/GB) ztratili se svým vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo týmu SXM Competition asi minutu výletem mimo trať. Polské a finské posádce se tyto problémy vyhnuly, a tak české značce dojeli pro první dvě místa v kategorii WRC3. Kajetan Kajetanowicz se spolujezdcem Maciejem Szczepaniakem z týmu LOTOS Rally Team vyhráli v dané kategorii, zatímco posádka Emil Lindholm/Mikael Korhonen, jedoucí s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo týmu Toksport WRT, skončila druhá. Ingram/Whittock nakonec dojeli do cíle na pátém místě v dané kategorii.

 

A co bude následovat?

Čtvrtým kolem bude první šotolinový podnik letošního roku: Portugalská rallye (20.-23. května 2021). Podnik, jehož výchozím bodem je město Matosinhos nedaleko Porta na severu země, je znám především klasickými etapami na písčitých a kamenitých cestách. Během prvního průjezdu etapami může být obtížné docílit správného záběru na měkkém podkladu, zatímco při druhém průjezdu se zde mohou objevit kameny a hluboké vyjeté koleje. A vás, naše věrné čtenáře bude čekat ještě jedno poohlédnutí za Chorvatskou rally. Ještě jednou se již brzy vrátíme na tratě kolem chorvatského Záhřebu a společně se podíváme, jak atraktivní byla letošní třetí zastávka WRC pro „běžného diváka“. Už brzy tak připojíme klasickou reportáž a už teď můžeme přislíbit, že to nebyla jediná soutěž WRC, na kterou jsme se podívali.

Reportáž z Rally Wales 2018: nezapomenutelné dobrodružství

 

KONEČNÁ KLASIFIKACE, CHORVATSKÁ RALLYE
  1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 2 hod 51 min 22,9 s
  2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +0,6 s
  3. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) +8,1 s
  4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 min 25,1 s
  5. Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul (Ford Fiesta WRC) +3 min 9,7 s
  6. Takamoto Katsuta/Dan Barritt (Toyota Yaris WRC) +3 min 31,8 s
  7. Gus Greensmith/Chris Patterson (Ford Fiesta WRC) +3 min 58,8 s
  8. Craig Breen/Paul Nagle (Hyundai i20 Coupe WRC) +4 min 28,2 s
  9. Mads Østberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 Rally2) +10 min 0,8 s
  10. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta Rally2) +10 min 29,3 s

 

Celkové výsledky Chorvatské rallye (WRC2)
  1. Østberg/Eriksen (N/N), Citroën C3 Rally2, 3.01:23,7 h
  2. Suninen/Markkula (FIN/FIN), Ford Fiesta Rally2 Mk2, +28,5 s
  3. Bulacia/Der Ohannesian (BOL/RA), ŠKODA FABIA Rally2 evo, +2:02,7 min
  4. Brazzoli/Barone (I/I), ŠKODA FABIA Rally2 evo, +29:10,3 min
  5. Mikkelsen/Fløene (N/N), ŠKODA FABIA Rally2 evo, +39:42,2 min

 

Pořadí ve FIA Mistrovsví světa v rallye, WRC2/jezdec (po 3. kole)
  1. Andreas Mikkelsen (N), ŠKODA FABIA Rally2 evo, 68 bodů
  2. Marco Bulacia (BOL), ŠKODA FABIA Rally2 evo, 33 bodů
  3. Esapekka Lappi (FIN), VW Polo GTI Rally2, 29 bodů

 

Celkové výsledky Chorvatské rallye (WRC3)
  1. Kajetanowicz/Szczepaniak (PL/PL), ŠKODA FABIA Rally2 evo, 3.03:23,8 h
  2. Lindholm/Korhonen (FIN/FIN), ŠKODA FABIA Rally2 evo, +1:14,6 min
  3. Rossel/Coria (F/F), Citroën C3 Rally2, +2:41,4 min
  4. Ciamin/Roche (F/F), Citroën C3 Rally2, +3:04,6 min
  5. Ingram/Whittock (GB/GB), ŠKODA FABIA Rally2 evo, +2:53,3 min

 

Pořadí ve FIA Mistrovsví světa v rallye, WRC3/jezdec (po 3. kole)
  1. Yohan Rossel (F), Citroën C3 Rally2, 48 bodů
  2. Nicolas Ciamin (F), Citroën C3 Rally2, 36 bodů
  3. Kajetan Kajetanowicz (PL), ŠKODA FABIA Rally2 evo, 28 bodů

 

Jan Novotný

Sdílet: