Rally Wales 2018: nezapomenutelné dobrodružství

Rally Wales 2018: nezapomenutelné dobrodružství

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

„Je sobota brzo ráno. Každý normální člověk ještě spí, ale… Tým Motorvize je už vzhůru a jede vstříc dobrodružství na další rally,“ asi tak by mohla začínat reportáž z dalšího rally, na které se naše redakce vydala. Ani tentokrát jsme samozřejmě nelenili a brzké vstávání nám bohužel nebylo cizí. Začneme ale v úplně jiný den. Je čtvrtek ráno a většinu v okolí čeká běžný pracovní den, i mě. Ten můj má ale jednu ojedinělost. Formálně totiž končí o poznání dříve, naopak vzhůru budu ještě hodně dlouho. Píše se totiž 4. října a právě dnes začíná Rally Wales 2018, třetí zastávka světového šampionátu rally (WRC) od konce. Ano, opravdu jsme se vydali tak daleko jen kvůli rally. V podvečer vyrážíme na letiště a těšíme se na další výjimečné zážitky, jež WRC snad kdekoliv na světě vždy nabízí. Ačkoliv jsou první očekávání spíše vlažná, a to hlavně kvůli varování týkající se počasí, neztrácíme hlavu a naopak se velmi těšíme. Před námi jsou totiž minimálně tři dny plné dobrodružství a hlavně poznání v daleké Anglii, právě těm se dnes budeme věnovat…

 

První dojmy v Anglii: pravostranné řízení a posun času

Už jsem to tak trochu načal. Pokud byste čekali, že jsme se vydali na odpočinek za světovým rally, byli byste na omylu. Asi nemusím tajit, že jsme se do Anglie nevydali jen tak na vlastní pěst. Už na letišti na nás čekal usměvavý gentleman s mojí jmenovkou a logem Hyundai. Ano, právě tahle automobilka nám pomohla zúčastnit se další velké soutěže. Právě v Manchesteru, kde naše letadlo přistálo, byla pro nás připravena i30 s pravostranným řízením – jak neobvyklé. Zhruba v 8 večer tamějšího času, kdy nás posun času upřímně poněkud zaskočil, jsme se vydávali na první cestu za volantem pravostranného vozu, tedy alespoň v mém případě. I tak jsem se nevzdával a s velkou pokorou a opatrností řídil naši modrou i30, jež nás při první cestě doprovodila zhruba 30 mil k hotelu. Až překvapivě příhodně náš nocleh ležel zhruba ve 2/3 cesty z letiště do servisní zóny. Teď jsem se ale možná až přílišně rozpovídal o tom, co k rally tak úplně nepatří. Dělejme, jako by tu noc ani nebyla – k brzkému vstávání totiž patří spíše klidný spánek než party time…

 

Pátek ráno: první brzké vstávání a velká očekávání

Ano, už v 6 hodin britského času (- 1 hodina oproti nám) zvoní první budík. Nevěřícně mžourám očima, ale okamžitě vyskakuji z postele, neboť prostě musí být první den na každém WRC pořádně nabitý. Chvilku po sedmé hodině ranní přijíždíme do servisní zóny v Deeside nedaleko fabriky Toyoty. Jak tematické, že? Zhruba po půl osmé se nás ujímá náš dnešní průvodce, za což jsme mimochodem výjimečně opravdu rádi. Sice je naší snahou téměř vždy stihnout co nejvíce průjezdů, přeci jen je nám ale pro první den, seznámení s prostředím i první dojmy příjemnější přítomnost osoby prostředí znalé. Navíc jde o bývalého reportéra a člověka v závoďáku už párkrát sedícího. Poměrně nemilým překvapením je opravdu dlouhý přejezd na pro nás dnešní první rychlostku. V Hyundai sedíme zhruba hodinu a půl. Na druhou stranu mám dostatek času na kochání se krajinou i poznávání prostředí. Nestačím se divit. Jde o první okamžik, kdy ve mě Anglie pro tentokrát zanechává nezapomenutelné dojmy. Pojďme zpět k rally. Začíná pršet, jak asi Murphyho zákoník zase jednou novinářům přál. Nasazuji naši českou pláštěnku (podle Angličanů spíše poncho = „pončo“) a netrpělivě očekávám příjezd prvních. K našemu potěšení se startovním číslem 5 vyjíždí jako první na trať Thierry Neuville. A teď jaké jsou dojmy, pojmy, poznatky… V prvé řadě musím smeknout před výběrem místa, kam asi jen tak někdo lesními zkratkami nedojel. Vcelku jasným poznatkem je, že se v Anglii v pátek normálně pracuje, i proto jsme u RZ téměř sami. Ne nadarmo mám zažitý dojem, že právě v dešti se síla současných monstrózních WRCů a umění nejlepší desítky světa ukazuje nejlépe. To jsem navíc stroje a jejich jezdce ještě neviděl na šotolině (v našem případě spíše na blátě). Stojím zhruba dva metry od trati a kolem mě sviští jeden za druhým (bohužel prvních 10 pod 2 minutách) bokem zhruba v 80 km/h. Nebudu vám lhát, tohle nažene husí kůži každému, kdo je jen trochu řidičem v pravém slova smyslu. Všechny čeká krátká rovinka před příjezdem na naše stanoviště, lehká levá, pravá a při odjezdu od nás dlouhá mírná levá. To vše se samozřejmě na mokru a blátě projíždí bokem. Nechtějte po mě slyšet, kdo či na jakém autě jel nejlépe. Sám to dnes už nevím. Důležité jsou dojmy, na které hned z první vložky nezapomenu…

 

Anglie jakožto specifická část (rally) světa: proč?

Tento článek je plný odboček. I za to se vám z celého srdce omlouvám. Přeci jen ale dnes nepíši primárně o výsledcích nebo jen zpravodajství z RZ. Dovoluji si vám totiž zprostředkovat vše to, co se dá za necelé 4 dny na Rally Wales zažít. Skončili jsme na naší první (a zároveň jediné) páteční dopolední RZ. Čeká nás přejezd na oběd, a právě u něj bych rád začal s povídáním o výjimečnosti Walesu jakožto hostitele WRC. Samozřejmě, že Rally Wales není nováčkem ve světovém kalendáři. Kdysi se tu startovala sezóna. O tom ale dnes také mluvit nechci. Na obědě nás překvapí především lokace. Jsme někde v přírodě, daleko od světa velkých budov a přelidněných měst. Jdeme na oběd v přírodním stylu, působí na mě i výběr domácích surovin. Ptáte se, proč vám tohle vše vyprávím? Pokud jste byli někdy na české rally, určitě víte, jaká nálada panuje u trati. „Mlíko“ je většinou někde tak kilometr od závodníků. Když už na vás promluví nějaký organizátor, většinou je to v negativním slova smyslu. Napadlo vás někdy, že právě tento člověk, traťový maršál, je tu především pro vás? Co takhle když vás slušně směřuje, nechá vás stát tam, kde je to opravdu bezpečné (na vnitřku trati klidně pár metrů od oněch monster) a dokonce vám sám od sebe hlásí, že první auto už je na trati? #thanksmarshal, přesně to mají na svých vestách hlavní organizátoři na RZ, víte proč? Tady je totiž ctí být v tak důležité pozici, jako je traťový maršál. Klobouk dolů. Chování organizátorů samozřejmě není jediné, v čem je kulturní odlišnost znát. Co když třeba v relativně chladné Anglii prostydnete? I pro vás mají pomocnou ruku, hned u vstupu do servisu je totiž připraveno medical centre, které neslouží jen pro první pomoc či pomoc při úrazech. Naopak. Právě mě se podařilo dvakrát k místním lékařům dojít s typickou pánskou „rýmičkou“ – nikdo se ke mně neobrátil zády. Anglie je výjimečná – místní jsou především pozitivními lidmi, kteří neopovrhují cizinci. Organizátoři jsou tu pro vás a nedělají svou práci „za trest“. Dokud nenarazíte na nějakého cizince v důležité pozici, troufnu si tvrdit, že nemáte šanci přijít do střetu. O tom ale zase někdy příště. Jeden z dalších dojmů už ode mě máte…

 

Pátek končí a s ním i škaredé počasí: co nás čeká dál?

Je toho samozřejmě hrozně moc. Celkově jsme za pátek stihli 3 místa a ve finále jsem i za tohle číslo, jež našemu standardu příliš neodpovídá, opravdu rád. Jak nás mnozí varovali, zdálo se, že předpověď opravdu bude hovořit v náš neprospěch. Ani tak se nevzdáváme. Je pozdě večer, před znaveným ulehnutí do postelí nás ještě čeká milá večeře v týmovém zázemí našeho hostitelského Hyundaie, již zmiňovaná návštěva lékaře přímo v servisu a mimo jiné i hledání press centra. Tak trochu i díky přilehlé fabrice Toyoty je zde prostor pro novináře na skvělé úrovni, i když jej v okruhu asi půl kilometru nemáte šanci sami najít. I tentokrát nám jeden z pracovníků hlavní kanceláře FIA vyšel vstříc a doprovodil nás až na místo. Nemám slov. Pojďme ale dál. Je sobota ráno, výjimečně vstáváme až po sedmé hodině. Sami se vydáváme na další RZy, tentokrát je cíl jasný – stihnout toho co nejvíce. A to se také daří. Byť první dvě ranní zkoušky nejsou úplně pro nás, brzké vstávání dnes totiž vynecháváme, na dalších dvou už jsme a po vzoru průvodce ze čtvrtka projíždíme po krásných a opuštěných lesních cestách. Kromě toho dnes stíháme i přeskupení v nedalekého Newtownu, kde opět jako akreditovaní novináři máme přístup do bezprostřední blízkosti jezdců. To je také zážitek. Ani větší vzdálenosti není ale překážkou pro davy lidí, které se na dnešní špičku přišly podívat. Je znát, že se v sobotu už nepracuje. Tady je lidí opravdu mraky. Nebudu vám popisovat další místa, která jsme díky rally navštívili. Vzpomenu si jen na dvě, která jsou pro mě výjimečná a zůstanou mi v paměti ještě hodně dlouho. Hned po krátkém obědě ve zmíněném centru přeskupení vyrážíme na divácké místo, které byste asi jinde hledali těžko. Z vrchu protějšího svahu k nám lehkou za to velmi rychlou zatáčkou přijíždí WRCy poměrně riskantně vypadajícím smykem. Všichni to ale mají pod kontrolou. Druhá zatáčka je čeká až po vyjetí z poza lesa. Ta je poměrně táhlá a ústí na krátkém mostku. Pod plným plynem na opravdu krátké rovince přijíždějí všichni k nám do arény, ve které je připraven efektní skok. Troufl bych si tvrdit, že tady šli všichni přes 10 metrů. Neuvěřitelné. To vše mimochodem na šotolinovém (teď už suchém) povrchu. Neuvěřitelný zážitek, říkám si. Poněkud úsměvným odlehčením je zkouška nebo spíše místo, na kterém jsme zůstali k jejímu sledování hned poté. Necháváme se totiž zlákat mraky odstavených aut podél silnice a jejich řidiči, jež koukají přes údolí nalevo k trati. Když ale přichází čas startu, nikdo ještě neviděl ani jedno zaváděcí auto a konečně si všichni uvědomujeme, že jsme trochu jinde. Naštěstí stačí popojet sotva nějaký ten kilometr, pardon spíše míli a už jsme trati blíže. Samozřejmě na zhruba 50 – 100 metrovou vzdálenost toho moc nevidíme, i tak jde ale o zážitek. Kde na světě jste totiž mohli koukat na RZu přímo ze svého auta a něco reálně vidět?

 

WRC Rally Wales končí a my s ním: jak vše skončilo a co si odnést?

Ano, je to tak. Se zhruba týdenním odstupem pomalu opadají mé emoce a mohu hodnotit letošní Britskou rally. Než se ale (v našem příběhu) vydáme do cíle a na letiště, čeká nás ještě nedělní program. Ačkoliv jsme už v sobotu večer měli zážitků minimálně dostatek, ani v neděli jsme si nechtěli dát pokoj. Nakonec si dávám říci a uvoluji k dalšímu brzkému rannímu startu. Už v šest jsem na nohou, balím a loučím se v hotelu. To závěrečné loučení si ještě raději ani nepřipouštím a ačkoliv jsem se jej snažil na místě oddálit, jak jen to bylo možné, dneska jej již nebudu zdržovat. Nejdůležitějším okamžikem závěrečného dne je bez pochyby poslední rychlostní zkouška ležící přímo na okraji ostrova. Nám pak nabízí neuvěřitelně nádherný výhled na asfaltovou trať (jeden z mála asfaltových úseků po celou dobu soutěže) i na oceán. Zapamatujte si jeden název – Great Orme. Jde o neuvěřitelně nádherný konec Rally Wales, a to dokonce okořeněný slavnostním cíle v malebném městečku Llandudno. Doslova nepřízní pro nás byla banální civilní nehoda motorkáře v tamějším průvodu, která měla za následek zdržení RZ 23 o předlouhou jednu a třičtvrtě hodiny. Nemohli jsme si však odpustit alespoň symbolicky a na krátkou chvíli návštěvu scenérie městečka a přejezd po cílové rampě 12 nejlepších, jenž byli vpuštění na poslední závodní úsek. A výsledek? No to se radši ani neptejte… Dělám si legraci, avšak ono městečko je tak malebné, že přímo z vyhlášení vede jen jedna jediná výjezdová cesta, která nás stála drahocené desetiminutky a málem i let domů. Jak už jistě víte, jsme v pořádku doma. Zázrakem jsme vše stihli. To nejdůležitější je ale bez pochyby vše, co v nás Rally Wales 2018 zanechala. Především jde o nezapomenutelné zážitky. Nerad bych porovnával jednotlivé soutěže WRC, které jsem již měl možnost zažít. Každá je jiná. Ta v Anglii je ale naprosto výjimečná!

 

Celkové výsledky DAYINSURE Rally Wales 2018:

  1. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta WRC)
  2. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) +10.6
  3. Lappi / Ferm (Toyota Yaris WRC) +35.1
  4. Breen / Martin (Citroën C3 WRC) +1:10.4
  5. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1:14.4
  6. Mikkelsen / Jaeger (Hyundai i20 WRC) +1:15.9
  7. Paddon / Marshall (Hyundai i20 WRC) +1:18.4
  8. Ostberg / Eriksen (Citroën C3 WRC) +1:21.6

 

Pořadí jezdců v průběžné klasifikaci WRC:

  1. Thierry Neuville – 189 points
  2. Sébastien Ogier – 182 points
  3. Ott Tänak – 168 points
  4. Esapekka Lappi – 104 points
  5. Jari-Matti Latvala – 98 points
  6. Andreas Mikkelsen – 83 points
  7. Dani Sordo – 60 points
  8. Craig Breen – 59 points
  9. Hayden Paddon – 55 points

 

Pořadí týmů v průběžné klasifikaci WRC:

  1. Toyota Gazoo Racing – 317 points
  2. Hyundai WRT – 297 points
  3. M-Sport Ford WRT – 273 points
  4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 187 points

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..