Poohlédnutí za Středoevropskou rally aneb postřehy, dojmy i otázky z prvního WRC v Čechách

Poohlédnutí za Středoevropskou rally aneb postřehy, dojmy i otázky z prvního WRC v Čechách

Autor: Pavel Novotný - Jan Novotný · Fotografie: Jan Altner

Česko bylo historicky poprvé hostitelem závodu mistrovství světa v rally. Redakce, kterou tvoří vášniví rally fandové, měla již v minulosti příležitost účastnit se několika WRC událostí. Myslím, že nejen členové redakce, ale i všichni příznivci motorsportu, sdíleli nadšení, když se dozvěděli, že jedna ze soutěží WRC 2023 se bude konat na naší domácí půdě. Doslova by možná šlo říci, že jde o splněný sen řady z nás. První poohlédnutí za Středoevropskou rally a jejím prvním ročníkem nabídla již naše první reportáž. Věnovala se ale především vývoji soutěže a hlavně jejím výsledkům. Se zhruba týdenním odstupem tu pro vás mám ještě svůj pohled, prostřednictvím jehož bych s vámi rád sdílel své dojmy a pojmy z historicky prvního ročníku této nově vznikající legendy. Vše dobré i zlé z Central European Rally 2023, její vývoj a naše zážitky přináším právě nyní!

 

Velmi důstojný oficiální start 

Název této události, „Středoevropská rallye,“ vyvolával různé představy. Redakce s napětím očekávala zveřejnění časového harmonogramu a plánu rychlostních zkoušek. Uskutečnit oficiální start události na Hradčanském náměstí bylo poměrně překvapivým rozhodnutím. Na druhou stranu šlo ale o velmi důstojné místo, které navíc okořenila přítomnost a „odmávání“ prvních závodníků nejvyšším českým ústavním činitelem, p. prezidentem Petrem Pavlem. Hned ve čtvrtek odpoledne se tak zdálo, že je vše nastartováno správným směrem.

S ohledem na termín této rallye od 26. do 29. října 2023 se očekávalo typicky podzimní počasí. Čtvrteční start ale přinesl krásné, a možná až letní počasí. Redakční tým se rozdělil na dvě části – jedna část mířila k závodní dráze v Chuchli, zatímco druhá zamířila ke startu na Hradčanské náměstí.

 

První dvě „divácké“ rychlostky

Rychlostní zkouška „Velká Chuchle“ byla divácky atraktivní, i když ne všichni můžou být zastánci diváckých RZ. Počet diváků a parkujících vozidel ukazoval, že vášeň pro závody byla na vrcholu, a nejedna kamera a fotoaparát zachytily tento okamžik. Vidět světové špičky rallye jezdců v akci tak blízko, že by bylo možné téměř cítit vůni spalovaného benzínu a slyšet hřmění motorů, bylo pro mnoho přihlížejících diváků nezapomenutelné.

Pro redakci a mnoho dalších fanoušků pravá rally začala až s druhou rychlostní zkouškou na tradičním Čínovském okruhu v Klatovech. Šlo sice opět o diváckou polo-okruhovou RZ, avšak tentokrát už v reálných podmínkách, na skutečných silnicích a standardním asfaltu. Tady se jezdci museli vypořádat s obtížnými zatáčkami, kromě úplně prvních také s tmou a nástrahami tradiční záludné trati. Klatovy se staly ohniskem vzrušení, stejně jako při Rallye Šumava, i když v tomto případě značně okořeněnou o nejatraktivnější stroje a ty nejlepší závodní jezdce celého světa.

 

Pátečních 6 RZ nebylo pro nikoho procházkou růžovým sadem

Časový harmonogram vyžadoval pro redakční tým brzké vstávání a cestování směrem k Šumavě. Páteční ráno již bylo chladnější a především deštivé. Příjezd na rychlostní zkoušku č. 3 byl provázen skutečným podzimním počasím, velkým počtem fanoušků a napjatým očekáváním. Do těchto podmínek se z počátku zdála být klíčová volba pneumatik závodních vozidel. Na pátek totiž bylo naplánováno šest rychlostních zkoušek bez možnosti většího servisu. Přesně po třech odjetých rychlostkách byla na programu krátká pauza, během níž v Prachaticích mohli na autech pracovat pouze sami závodníci s pomocí jednoho jediného mechanika a nářadí, které si sami vezli v závodních strojích. O tom, do jaké míry šlo o smysluplnou záležitost, necháme rozhodnout každého z vás. Já jen doplním ještě jednu „drobnost“ – na celou soutěž měli závodníci k dispozici pouze 16 pneumatik (tzn. 4 sady), jejichž složení si museli vybrat před samotným startem. To už je ale věc pravidel FIA, nikoliv zástupců česko-rakousko-německé soutěže.

Konečně se na trati objevuje první závodní vůz, a nebyl to nikdo jiný než aktuální mistr světa, Kalle Rovanperä. Jeho průjezd kolem námi zvoleného nediváckého místa byl impozantní a zároveň potvrdil, že jezdci se rozhodli pro volbu tzv. full-wet pneumatik (tzn. mokrých). Počasí a náročné podmínky na trati logicky způsobily, že všichni jezdci měli problémy více než s vodou spíše s bahnem. Očekávatelně tak výhodnější pozici měli závodníci jedoucí vpředu, kteří se nemuseli prát s nánosem vytahaným z vnitřků zatáček.

Podobná situace se opakovala během dopoledního programu na všech rychlostních zkouškách, v nichž už se tak nějak lehce vytrácela výhoda lepších startovních pozic, neboť po dopoledním průjezdu celého startovního pole bylo na trati v některých místech tolik bahna, že by skoro bylo na povážení změnit typ soutěže z asfaltové na šotolinovou. Odpolední sekce naštěstí nabídla lepší počasí, výběr pneumatik i tak zůstával náročným rozhodnutím. Nedalo nám to a před startem odpolední sekce jsme na chvíli zastavili u vedoucí posádky a zeptali se na jejich volbu obutí. Ta byla ale veskrze jasná. Sám Kalle odpověděl: „Viděli jste ty podmínky na trati? Na tom bahně nejde jet s ničím jiným…“ a naznačil tak, že i vzhledem k absenci pneumatik do přechodných podmínek musel zvolit to samé, co dopoledne – směs do mokra.

 

Pátek plný nadšení ale také několika otázek

Podmínky v české části soutěže, která byla na programu během čtvrtka a pátku, rozhodně nebyly ničím jednoduchým. Říkáte si určitě, že „české“ nástrahy by neměly dělat světové špičce žádné vrásky. Tím, co vedle nepřízně počasí, komplikovalo život většině (ne)jen zahraničních jezdců, byly především úzké trati. Zjednodušeně řečeno i to výkonné a technicky téměř dokonalé „WRCo“ potřebuje nějaký manévrovací prostor a právě toho na cestách mnohdy blízko lemovaných stromy prostě nebylo mnoho. V tomto směru musím zmínit otázky týkající se pokrytí pořadatelů v rámci RZ a neukázněnost diváků. Ty vyvstaly především po nehodě Esapekka Lappiho, při níž chyběly doslova centimetry od obrovského neštěstí. A rozhodně není na místě cokoliv vytýkat samotnému jezdci. Fin, který do té doby jel ve velmi rychlém a stabilním tempu prostě jen jako první doplatil na výše uvedené nástrahy českých lesních silniček. Někteří diváci však stáli opravdu velmi blízko a když jsme měli možnost vidět záběry z RZ 5, na které Lappi havaroval, nestačili jsme se divit, a to jak zabezpečení ze strany pořadatelů, tak soudnosti fanoušků, kteří si vše pro jistotu ještě natočili a dali na sociální sítě. Bylo tohle zvládnuté dobře?

Pátek, během něhož jsme měli příležitost sledovat všechny rychlostní zkoušky, jsme zakončili v servisní zóně v Passau. Naším cílem a zájmem bylo získat dostatek informací k aktuálnímu stavu jezdců a jejich vozidel. Příjemným zpestřením byla možnost si popovídat s českým závodníkem Štěpánem Vojtěchem alias „Broukem“, který na této rally sedlal osvědčenou techniku Škoda Fabia Rally2 Evo z dílen Brynda racing. Tato jména navodila vzpomínky na doby, kdy tito jezdci zažívali své mládí v motorsportu. Však právě Štěpán Vojtěch už nepatří mezi aktivní jezdce a na Central European Rally si taktéž plnil takový malý sen. S úsměvem řekl: „Mladí jezdci jedou rychle, ale náš cíl byl jednoduchý – dojet rallye a užít si ji společně se starým známým, stále aktivním profesionálním spolujezdcem Michalem Ernstem.“ Bez velkých potíží obsadili 21. místo v celkovém pořadí, což na start po delší pauze není vůbec špatný výsledek. Brouk na dálku děkuje fanouškům za podporu a těší se na další výzvy v rallye světě.

 

Sobotní závodní tratě v okolí Pasova

Sobota ráno a už třetí den na této rallye začal přejezdem z hotelu na speciální zkoušku (RZ) číslo 9. Na rozdíl od pátku bylo slunečné, i když chladné ráno. První, co nás udivilo, byl obrovský počet diváků a dobře zorganizovaný příjezd na RZ. Jak jsme již dříve zmínili, pátek byl hektický, v sobotu pak bylo vše velmi dobře organizované. Během dne jsme však přišli na to, že výsostná organizovanost platí výhradně pro divácká místa. Mimo tyto oblasti jsme se setkali s několika neposlušnými diváky, kteří opět stáli příliš blízko trati. Je obtížné vysvětlit lidem, že by se neměli nacházet tam, kde jsou, pokud nemají zkušenosti s pohybem závodních vozidel, trasou a výběrem stopy řidičem. Bohužel, pokud dojde k nehodě, jsou to závažné okamžiky.

Sobota v každém případě přinesla další RZy, které byly pro jezdce výzvou. Pátek ukázal důležitost výběru správných pneumatik v proměnlivých podmínkách. Většina jezdců volila mokré pneumatiky, i když trať osychala, což se vzhledem k blátivým podmínkám jevilo jako správné. Třetí závodní den však dal konečně příležitost pro jinou volbu, což se ukazovalo především v delších, sušších úsecích. Skvěle se konečně rozjel také Sébastien Ogier, jehož slova o tom, že „ztratil motivaci“ ihned po dojetí první páteční rychlostky, byla obrovským zklamáním. Naopak velkým potěšením především pro nás, české fanoušky, bylo skvělé prozatimní umístění Erika Caise, mladého talentovaného českého závodníka. Po českém pátku se držel na 2. příčce v rámci kategorie WRC2.

 

Vzdálené sledování závěru a konečně slunný den plný heroických výkonů

Neděle přinesla závěrečný den rally, kdy se rozhodovalo o vítězi. My jsme tentokrát už rally sledovali z povzdálí. Sebastien Ogier se po pátečním zklamání pokusil udělat dojem a vyhrál dvě ze čtyř nedělních RZ. Další vítězství přidal i Elfyn Evans, který nešťastně havaroval právě během soboty. V podstatě právě tím pomohl týmovému kolegovi, Kalle Rovanperovi, kterému pro obhajobu titulu už stačilo pouze dojet na bodované pozici.

Český hrdina, Erik Cais, se v neděli pokusil udržet své postavení po silném výkonu v předchozích dnech. Nakonec si zajistil třetí místo mezi vozy Rally2 a druhé místo v rámci bodování kategorie WRC2, což bylo důvodem k oslavě pro všechny české fanoušky rally.

Závěrečné RZy v neděli byly vrcholem rallye a nabídly napínavé souboje. Thierry Neuville získal celkové vítězství, zatímco Kalle Rovanperä si zajistil druhý titul mistra světa v rally. Heroický výkon předvedl i Elfyn Evans, který zcela jasně opanoval poslední tzv. power-stage, za níž se již tradičně udělují body navíc. Do posledního metru tak živil naději na zisk mistrovského titulu. Naděje umírá poslední, i když v tomto případě radost v cíli nešlo upřít především Kalle Rovanperovi, který se po soutěži nechal slyšet, že získaný druhý titul má ještě větší váhu než ten první.

Středoevropská rallye zanechala nezapomenutelné vzpomínky a připomněla, proč je rally tak vzrušujícím sportem. Důležitým vývojem pro fanoušky motorsportu je zařazení Středoevropské rallye do kalendáře Mistrovství světa v rallye (WRC) na rok 2024. Tato vzrušující zpráva byla zveřejněna před letošním debutem rallye. Středoevropská rallye bude předposledním závodem šampionátu v roce 2024, konaným od 31. října do 3. listopadu.

Formát rallye by měl zůstat nezměněný a zahrnovat start v Praze, následovaný náročnými rychlostními zkouškami v České republice, Německu a Rakousku. Zařazení této rallye do programu WRC pro rok 2024 zdůrazňuje rostoucí český význam v rámci světa motorsportu.

 

Pavel Novotný & Jan Novotný

Sdílet: