PEUGEOT RALLY CUP: 2018 úspěšně v cíli, vpřed s novinkami pro další sezónu

PEUGEOT RALLY CUP: 2018 úspěšně v cíli, vpřed s novinkami pro další sezónu

Není tajemstvím, že rally sezóna ročníku 2018 je pomalu ale jistě za námi. Ať už jde o (velké) Mistrovství ČR v rally nebo o (malé) rallysprint série, oba šampionáty mají své poslední podniky za sebou. Byť nás v Čechách ještě čekají minimálně dvě neméně atraktivní soutěže (Pražský rallypsrint a Mikulášská rally Slušovice), je nejvyšší čas bilancovat. A když už jsme v tom samotném závěru, o čem jiném mluvit, než o poháru nebo dokonce pohárech určených pro rozvoj mladých talentů. Asi už tušíte, o čem bude řeč. Když zmíním „rally talent“, nejčastěji se vám asi vybaví dvě věci. Tou první může být projekt dvou velkých hráčů v českém motorsportu, a to Autoklubu ČR a automobilky Peugeot. Druhou bude beze sporu jméno Filip Mareš – úspěšný absolvent Autoklub Peugeot Rally Talent a jeden z nejlepších českých jezdců současnosti. Pak je tu ale ještě jedno téma, které podporuje mladé nadšence řekněme ještě trošku ve větší šíři. Je tomu už nějaký pátek, co se dnes už jako stálice ukázala na českém poli soutěž Peugeot Rally Cup, tedy značkový pohár sdružující závodníky na shodné technice, a to Peugeotech 208 R2. Jak se dařilo závodním posádkám v roce 2018 a co si pro nás promotéři chystají pro nadcházející sezónu? To byla témata, jež probíhala éterem na jedné z dalších důležitých tiskových konferencích…

 

Shrnutí letošní sezóny: i bez revoluce velmi úspěšný ročník

S odkazem na svůj francouzský vzor je Peugeot rally cup v Čechách odjakživa vypsán jako vložený pohár pro posádky s vozy Peugeot 208 R2 do Mistrovství ČR v rallye. Úvodním podnikem seriálu v roce 2018 byl 53. ročník Rallye Šumava Klatovy a finálovou tečkou pak legendární Barum Czech Rally Zlín. Ročník 2018 seriálu PEUGEOT RALLY CUP CZ přinesl několik výrazných změn. Pro účastníky se zvýšily odměny za umístění v jednotlivých podnicích i v celkovém hodnocení. Zjednodušila se organizace seriálu a výraznější byla také mediální prezentace poháru. Další podstatné změny, které posunou úroveň Peugeot Rally Cupu ještě dál, jsou připraveny na sezónu 2019.

Do souboje o body do celkového hodnocení a také velmi bohaté finanční prémie vyrazilo na začátku letošní sezóny celkem sedm posádek. Hned v úvodu začaly dokazovat, že Peugeot 208 R2 je v rukou šikovných jezdců s velmi agilním vozem, který dokáže figurovat v absolutním pořadí hned za nejsilnějšími speciály skupiny R5. Není proto překvapením, že nejrychlejší posádky seriálu Peugeot Rally Cup útočily také na zisk prvních příček ve třídě 6 a v kategorii dvoukolek. Postupem času bylo jasné, že mistrem ČR v obou skupinách se stane právě jezdec s vozem Peugeot 208 R2.

O celkové vedení přišel po zranění při civilní nehodě Lumír Firla a velký souboj se pak rozhořel mezi Janem Talašem, Julianem Wagnerem a René Dohnalem. Vyrovnanými výsledky se do čela průběžného pořadí dostal Jan Talaš, který se stal letošním vítězem seriálu. Dramatická sezóna vyvrcholila ve Zlíně, kde druhé místo vybojoval René Dohnal. Tomáš Knápek se posunul na třetí pozici a doplňuje tak letošní stupně vítězů. Jan Talaš se stal navíc mistrem ČR ve dvoukolkách a prvním vicemistrem je po závěrečném podniku v Příbrami René Dohnal. Bronzová příčka patří rakouskému Julianu Wagnerovi, takže první tři místa ve dvoukolkách opanovaly posádky s vozy Peugeot 208 R2.

 

 

Odměny za umístění aneb výjimečnost celého projektu

Letos stejně jako loni, Peugeot v ČR odměňoval nejlepší účastníky Peugeot Rally Cupu finančními prémiemi. Získalo je prvních pět posádek, přičemž peněžní odměny byly rozdělené za umístění v poháru a částečně za umístění ve třídě 6. Vítězný Jan Talaš si tak mohl odnést poukaz na 105 000 Kč, což je v našich podmínkách ojedinělé. Druhé místo bylo odměněno částkou 80 000 Kč a třetí posádka dostala 50 000 Kč. Společně s prémiemi za umístění v jednotlivých podnicích bylo nakonec v letošním ročníku Peugeot Rally Cupu rozděleno téměř půl milionu Kč.

 

Plány pro rok 2019: určitě se máme na co těšit!

Nejvýraznější změnou pro rok 2019 je spojení projektu AUTOKLUB PEUGEOT RALLY TALENT právě s pohárem PEUGEOT RALLY CUP CZ. Oproti stávajícímu systému bude nový talentovaný jezdec ve věku do 25 let vybrán v každé sezóně z pohárových účastníku a jako nejlepší z juniorů pojede závěrečný podnik poháru „208 RALLY CUP“, pořádaném divizí Peugeot Sport ve Francii. Touto poslední soutěží francouzského šampionátu bývá zpravidla velmi sledovaná Rallye du Var. Účast na tomto velkém finále bude v plné výši hradit pořadatel cupu, značka Peugeot v ČR.

Další novinkou je zařazení šestého podniku do hodnocení seriálu. Rychlé Peugeoty tedy odstartují už na „Valašce“ a vzhledem k termínu francouzského podniku skončí „Barumkou“, na které budou body za umístění násobené koeficientem 1,5. Vklad pro účastníky poháru se sice zvyšuje na 20 000 Kč, ale více financí bude rozděleno do prize money.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ Peugeot Rally Cup CZ 2018 

 

  1. místo              JAN TALAŠ – ZBYNĚK PILS                            63 bodů
  2. místo              RENÉ DOHNAL – ROMAN ŠVEC                    42 bodů
  3. místo              TOMÁŠ KNÁPEK – IVAN HORÁK                   30 bodů
  4. místo               JULIAN WAGNER – ANNE K. STEIN                  27 bodů
  5. místo               LUMÍR FIRLA – JAKUB KOTÁL                          25 bodů
  6. místo               MATĚJ KAMENEC – ADAM JURKA                    20 bodů
  7. místo               ZBYNĚK BALLER – MICHAL VEČERKA             16 bodů

 

Já sám jsem z pozice redaktora měl možnost na řadě z podniků přihlížet výkonům jednotlivých posádek. Je nesmysl mluvit pouze o jedné, vítězné, i když třeba na Barumce Honza Talaš se spolujezdcem předváděli opravdu neuvěřitelnou jízdu, za kterou je možné smeknout. Už jsem se ale několikrát vyjádřil, že skončila doba, kdy je zajímavé koukat „jen“ na první desítku. Občas se vyplatí zůstat u tratě o něco déle a koukat na dvoukolky. Právě ty se kolikrát dokáží postarat o zábavu nejlepší. Málem bych ale zapomněl na úplně jiný rozměr celého šampionátu, a to sice vychovávání mladých talentů. Před časem v podstatě ještě nebyla popsána cesta, jak se běžný člověk může stát závodníkem a sedět ve vrcholném stroji. Dnes už je a budete se divit, je i v Čechách, za což vděčíme mimo jiné Peugeotu. Bravo!

 

Jan Novotný

 

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.