Peugeot 508: když se z tradičního lva stane vzácný tygr šavlozubý

Peugeot 508: když se z tradičního lva stane vzácný tygr šavlozubý

Tohle není začátek přírodovědného dokumentu, i když to tak může vypadat. Jde spíše o úvod jednoho důležitého testu, na který jsme se hodně těšili. Objevil se u nás nový Peugeot 508 ve verzi GT line s motorem 1.6 PureTech a výkonem 133 kilowatt. Hned úvodem posíláme jeden velký palec nahoru pro Peugeot, protože se rozhodl radikálně změnit svoje zastoupení ve střední třídě a co si budeme povídat, bylo to potřeba. Odvážným štěstí přeje, a tak to, co se v posledních letech objevovalo na papíře, dokázali vývojáři a především designéri přenést na skutečný automobil. Vznikla šelma s označením 508, odhodlaná bojovat o přední pozice ve své třídě. Ale proč to přirovnání k šavlozubému tygru? Jaká asi bude v praxi? Obstojí i přes velká očekávání, která na první pohled vzbuzuje?

 

Tygr na první pohled…

Hned po prvním pohledu na masku 508čky máme jasno. Tradiční lev ve znaku se proměnil na tvář šavlozubého tygra. LED denní svícení, které je umístěné netradičně svisle po stranách masky v kombinaci s hlubokými prolisy v masce a FULL Led světlomety připomíná zuby a pohled šavlozubého tygra. Hodně efektní jsou i bezrámové všechny čtyři dveře, což je shodou okolností v daném segmentu velká výjimka. Ne na darmo typ karoserie označují ve francii jako „radikální fastback“. Od tradičního liftbacku (pětidvéřového vozu se splývavou zádí) se totiž alespoň po designové stránce totiž 508 opravdu liší. Auto jako celek je o poznání nižší a záď se svažuje rychleji. Jako by se snažili designéři ze zadní části navodit pocit karoserie kupé. Tohle všechno se prostě povedlo! A v čem spočívá ta vzácnost? K tomu se dostaneme hned v další sekci.

 

Revoluce na podvozku i v asistenci

Pokud jste někdy řídili nějaký Peugeot, tak na to rychle zapomeňte. Francouzi radikálně zapracovali i na podvozku, vytratila se ta typická francouzská tvrdost a nejistota na nerovném povrchu a z 508 se stalo pohodlné a velmi přesně reagující auto za všech podmínek. Náš kousek jsme testovali v období, kdy Česko zasáhla sněhová bouře, takže jsme si vyzkoušeli auto na ledu i ve velkém sněhu. Podtrženo, sečteno, čekalo nás příjemné překvapení, pětsetosmička se s využitím svých asistentů hrnula vpřed jako tank sněhovými jazyky a nezaváhala ani na chvíli. To shodou okolností nabízí zamyšlení, zda je potřeba pohon všech kol, který již pěknou řádku let PSA nenabízí. Alternativou do budoucna však bude plug-in hybridní verze vycházející ze stejné jednotky PureTech doplněná o elektromotor s celkovým výkonem 300 koní. To zní více než lákavě. Zpět ale k námi testované verzi. Naše druhá velká zkušenost pochází z cest po dálnici, tam by se měla 508 cítit nejlíp a tak to taky je. Trochu jsme měli ze začátku divný pocit z reakce volantu, protože na tak velké auto je opravdu až překvapivě okamžitá, což na okreskách fungovalo skvěle. Na dálnici jsme ale trochu hledali ten správný cit, jde však spíše o zvyk, na konci testu už nám to připadalo naprosto v pořádku. Řízení samozřejmě doprovází armáda, dnes už klasických asistenčních systémů jako je adaptabilní tempomat, parkovací autopilot, držení v jízdních pruzích. V testované verzi nás ale čekala i jedna velká novinka, a to NOČNÍ VIDĚNÍ. Upřímně jsem si myslel, že je to spíš taková parádička na machrování před kamarády. Názor jsem však změnil ve chvíli, kdy jsme přijížděli do nepřehledné zatáčky a auto mě upozornilo na osobu na krajnici daleko dřív, než jsme si jí dokázali všimnout. Co se týče motoru tak jak všichni víme, doba je zlá a díky evropským normám můžete zapomenout na legendární 3.0 V6, která by atraktivní 508 určitě slušela. Nám musí stačit přeplňovaná 1.6 PureTech o výkonu 180 koní, která sice není tak „jedovatá“ a pár kilowatt navíc by jí jistě nevadilo, ale v kombinaci s režimem COMFORT jsme si s motorem celkem rozuměli. Jízda v něm není sice žádným závoděním, svému určení ale dostojí se vší parádou. 508 je s ní klidná, komfortní, dobře odhlučněná a vcelku i docela úsporná (dlouhodobá spotřeba okolo 7 l/100 km v našem případě).

 

Ze řidiče se stává pilot

Interiér, to je opět umělecké dílo a kus dobře odvedené práce. Peugeot se nebojí riskovat, vystoupit z řady a jít svojí vlastní cestou, a to máme nejradši! Když si uvědomíme, že tohle auto je přímý konkurent českého Superbu a porovnám si ty dva interiéry – zatím co v Peugeotu si budete připadat jako pilot Boengu, po přesednutí do Superbu se ocitnete v malém vyhlídkovém letadle nad Karlštejnem. Co je dobré se nemění, a tak v interiéru najdeme podobnosti s jeho velkým bráškou Peugeotem 3008 i 5008 a podle nás je to dobře. Díky středovému tunelu a rozmístění ovladačů si budete opět připadat jako pilot letadla. Hodně se nám líbí zábavná kombinace „letadlových spínačů“ s dotykovými tlačítky. Systém infotainmentu má dobrou odezvu, ovládání vychází z logické podstaty a v kombinaci se spínači vás nenutí vše hledat dotykem, ale můžete použít tlačítko předvolby. Trochu si lámeme hlavu s volantem. Jde o perfektní malý, sportovně laděný volant, který skvěle padne do ruky. To v poslední době u Peugeotu funguje, a tak se v téměř nezměněné podobě objevil i tady. Pocitově by nás ale u tak velkého auta určeném především na dlouhé cesty potěšil nějaký o trochu větší, robustnější volant na příjemnější odložení rukou.

 

Hodnocení: milé překvapení tygra šavlozubého

Za nás je 508 hozená rukavice do střední třídy. Peugeot se rozhodl jít revolučním směrem a je to to nejlepší co mohl udělat. Jak se bude auto chovat a fungovat po letech používání, to ukáže čas, ale už teď je vidět, že si výrobce dal záležet na zpracování a auto vypadá skvěle. Relativně dobře je auto nastaveno i po technické stránce, i když dostupnost manuální převodovky pouze pro jednu, a to ještě ke všemu základní dieselovou motorizaci, není zrovna ideální. Nový osmistupňový automat ale přeci jen funguje dobře a není mu moc co vytknout. Snad jen to násilné vyřazování za studena ve chvíli, kdy řidič jen na chvilku pustí plyn, působí nedůstojně. I námi testovanou jednašestku lze považovat za slušnou motorizaci, pokud na chvilku zapomeneme, že by takovému autu slušel objem patřičně vyšší. To totiž v dnešní době už není a zřejmě ani nikdy nebude možné. Příjemné, pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti a narovinu bych si rád vyzkoušel 508mičku na nějaký pořádný zatěžkávací trip za sluncem. Mimo jiné se těšíme i na svezení v hybridní verzi. Nejsme sice fanoušci „elektrifikace“, ale představa třísetkoňového hybridu posazená na skvělém podvozku pětsetosmičky v kombinaci například se čtyřkolkou zní víc než lákavě, protože slušné svezení s nižší reálnou spotřebou bude dávat smysl ještě více potenciálním zákazníkům…

 

Za #HORIZONTFULL tým Vojtěch Šrein & David Sutnar

 

Představení nového Peugeotu 508 ve videu:

 

Přehled všech verzí k dispozici v posledním díle videorubriky Za Volantem:

 Za Volantem Nového Peugeotu 508 (přehled verzí)

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..