Seat Tarraco: amigo s německými kořeny

Seat Tarraco: amigo s německými kořeny

I když Seat neodmyslitelně patří mezi značky koncernu VW a tedy vyrábí auta založená na jejich koncernových sourozencích, tak musím říct, že posledních pár modelů se povedlo velmi pěkně odlišit a zachovat si u nich pěkný španělský podpis. Výjimkou není ani poslední z trojice (volitelně) sedmimístných SUV – Volkswagen Tiguan Allspace a Škodu Kodiaq doplňuje Seat Tarraco. A rozhodně to není pouhý klon výše zmíněných.

Při pečlivějším pohledu samozřejmě původ Tarraca poznáte, jak je zvykem nejvíce je to znát z boku, zadní část auta je pak trochu více Tiguan Allspace. Specifickým znakem Tarraca je pak linka spojující zadní světlomety, která (nemohu se rozhodnout zda bohužel či bohudík) nesvítí ani při brzdění. Maska je ale celkem unikátní a působí agresivněji, než ta u obou sesterských modelů. Celkovou výhodou auta bude to, že jich na našich silnicích budete potkávat o dost méně než Škodováckého modelu, a tak se méně okouká.

Německá technika se španělskou pohostiností

Vnitřnosti vozu (a tím nemyslím interiér) jsou ale samozřejmě důvěrně známé z koncernových vozů. Celkem nevídaná je základní výbava – zatímco Kodiaq můžete mít “oholený”, u Tarraca to prakticky nejde. I základní výbavu Style vám tak výrobce dodá s 10.25” digitálním přístrojovým štítem, Media Systemem Plus s 8” displejem, Full-linkem (Android Auto/Apple Carplay), USB vstupy vpředu i vzadu, 8 reproduktory, hýčkat vás pak bude rovnou 3zónová klimatizace, tempomat i lane a front assist a na cestu vám posvítí Full LEDky. U cca. o 60 tisíc dražšího Excellance je pak seznam volitelné připlatitelné výbavy až nekoncernově útlý – testovaný vůz stál na příplatkových 20” kolech (u Xcellance je základ 19”), připlácel si i za perleťovou Camouflage zelenou (+20 tisíc Kč), panoramatickou střechu (+28 900 Kč), 7 míst (+ 20 500Kč) a několik dalších “nutností”, poháněla ho pak nejvýkonnější nafta spřažená s automatem a 4×4 a i tak se cenovka zastavila někde okolo 1.2 milionu včetně DPH před slevou, podle Autohled Nabídek na Tarraco pak není nereálné počítat i s 10% slevou. S jen trochu umírněnější, ale stále bohatou výbavou se tak vejdeme do milionu včetně daně, což je už slušná nabídka.

 

Technologie, kam se podíváš

A o technologiích je Tarraco především – už v základu vůz nastartujete tlačítkem, v EXcellance je pak plná “KESSY” alá bezklíčkový přístup, a to včetně automatických pátých dveří. Zmíněné digitální budíky s písmem specifickým pro Seat nejen že skvěle vypadají, ale hlavně fungují. Každá údajová obrazovka má různé styly zobrazení, takže možností je opravdu nepřeberně – od mapy přes celých 10.25 palců obrazovky až po simulaci klasických analogových budíků s informacemi uprostřed dle vlastního výběru. Pěkné rozlišení, pěkná grafika a pokud by vás to náhodou omrzelo, tak si tlačítkem můžete zapnout Top View kameru, která dokáže vůz zobrazit nejen zeshora, ale také z boku a několika dalších pohledů. Pěkně jsou zde vidět třeba obrubníky, což se obzvlášť s 20” koly celkem hodí, i když třeba ty mi přijdou pocitově už trochu zbytečně velké – na “rodinném” SUV prostě 20” kola, u kterých bych zimní pneumatiky kupovat upřímně fakt nechtěl, dle mého názoru nemají co dělat. Už se opakuji, ale i zde je vše pěkně a logicky zpracováno – jestli něco VW koncern opravdu umí, je to logika uživatelského prostředí, na které si prakticky není nutné zvykat. Abych ale jen nechválil, tak od příplatkového 400W Beats Audio s 10 reproduktory jsem toho čekal o něco více – když to porovnám se Seat audiem v Leonu, tak nemůžu říct, že by hrálo lépe, spíš naopak. A pak je tu taky ještě jedna drobnost – velice oceňuji, že je Seat jedinou mainstreamovou koncernovou značkou, která si uchovala kolečko pro ovládání hlasitosti i pro nejvyšší audiosystém – to je velké plus oproti sesterským modelům. Ten poměrně široký černý pruh táhnoucí se po obvodu celé dotykové obrazovky mi ale tak nějak ke zbytku neladí, proč tam vlastně je? To dnes neumíme udělat displej přes celou obrazovku? Co si navíc budeme povídat, Seat není Audi, některé materiály by tak přeci jen mohly dostat trochu více péče – jmenovitě třeba výplně dveří z tvrdého plastu nejsou asi ničím vyloženě příjemným.

Ve výbavě také nechybí dostatečně velká bezdrátová nabíječka a k tomu spoustu dalších úložných schránek, které samozřejmě doplňují celkově obrovský vnitřní prostor vozu. V druhé řadě je místa požehnaně prakticky pro kohokoliv, v třetí se na delších trasách budou cítit komfortně hlavně děti, ale jsou rozhodně použitelné. I při využití třetí řady je zde pořád zavazadlový prostor s docela vysokou hranou, kterou ale zachraňují hluboké přihrádky po obou stranách. Prostřední sedačku druhé řady lze samozřejmě kompletně složit a využít prostor třeba pro lyže.

Jízda je sebejistá, motor vše jen ne lineární

Co mě velmi překvapilo je sebejistost, jakou se Tarraco vrhá do zatáček – možná tomu pomáhají obrovská kola, i tak mě ale podvozek minimálně při sportovnější jízdě přišel lépe naladěný, než v případě Kodiaqu – na tak velké auto až překvapivě často vybízí k rychlejší jízdě. K té se s naftovým dvoulitrem lze i občas dostat, avšak pouze při přenastavení všeho na sportovní režim – zejména tedy převodovky. Při akceleraci totiž motor začne ožívat až okolo 2500 otáček, kde pak v jednu chvíli doslova vypálí – do té doby se ale nic moc neděje, což je nepříjemné zejména při rozjezdech v kombinaci se start-stopem, kdy jsou třeba starty na semaforech hodně pomalé. Tedy v případě, kdy stojíte první před světly – Seaty umí jako jeden z mála nastartovat už když se začne provoz před vámi hýbat, start-stop je zde tedy i celkem použitelný. Jo a nesmíte mít aktivovaný hill assist, který posouvá startovací moment ke chvíli, kdy se řidič dotkne plynu. Podvozek zároveň ale potěší i v opačném spektru, dokáže totiž pořád docela dobře žehlit nerovnosti a delší jízda s ním je příjemně plavná, oproti sesterskému Kodiaqu tak jde o velké vylepšení, a to zejména díky propracovanějšímu zavěšení na zadní nápravě. Lety ověřený Haldex v poslední generaci s DSG funguje tak, jak by se čekalo, i lehké terénní křížení náprav zvládl na jedničku. S rychlými rozjezdy ale v kombinaci s touto motorizací opravdu moc nepomůže, na hory to však bude ideální společník. Hlavním jeho nepřítelem jsou tak zřejmě očekávatelně nové emisní normy, které i u konkurence jednotlivé motory hodně utlumuje v nižších otáčkách. Konkrétně v Seatu je výsledkem seberychlejší jízdy nutnost vytáčení do na diesel nezvykle vysokých otáček (nad 2,5 tisíce) a tím pádem i vyšší spotřeba. My jsme se za dobu testu pohybovali nejčastěji pohybovali mezi 7 a 8 l/100 km, což na jednu stranu není na tak velké auto vyloženě špatnou hodnotou, zázrak to ale také není.

 

Závěr – rodinný univerzál

Minimálně v ČR se nejde ubránit srovnání s velmi úspěšným Kodiaqem. Oproti němu dle mého převažují výhody, minimálně tedy pro ty, kteří chtějí něco trochu unikátnějšího a dovolím si říct i designově odvážnějšího. O vzhledu jsem se i díky určité subjektivitě dnes ještě nezmínil. Co si ale budeme povídat, Tarraco určitě není okoukané a nějakou dobu ještě nebude. Minimálně zepředu je jeho design navíc příjemně uhlazený a moderní, zezadu jsou pak názory sporné, linka světlometů táhnoucích se přes celé páté dveře má ale své kouzlo. Už od základu dostanete navíc bohatou výbavu a schopný podvozek, oželet musíte jen některá Simply Clever řešení. Na sedmimístný “autobus” je překvapivě obratný a třeba na rodinné výlety v zimě na hory si stěží dovedu vybavit auto, které by bylo k tomuto účelu vhodnější. Osobně bych si v Tarracu dovedl představit místo nafty spíše 2.0 TSI, a to ačkoliv jsem zastáncem názoru, že nafta není mrtvá. Benzín sice spotřebu ještě zvedne, zase ale bude o poznání živější. Vzhledem k oddělení značky Cupra je také možné, že se dočkáme i konkurenta Kodiaqu RS, který by byl v podání Tarraca myslím velmi zajímavý. Nechme se překvapit, každopádně Tarracu držím palce, i přes drobné přešlapy šlo za mě o příjemné překvapení.   

 

TECHNICKÁ DATA A DALŠÍ UŽITEČNÉ RADY NALEZNETE NA PORTÁLU AUTOHLED.CZ:

 

Jirka Chomát

#AUTOHLED.cz – porovnání a recenze aut.

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..