Nová Škoda Fabia: poprvé s modulární platformou MQB – co vše získala

Nová Škoda Fabia: poprvé s modulární platformou MQB – co vše získala

Autor: Jan Novotný, zdroj: ŠKODA AUTO a.s. · Fotografie: ŠKODA AUTO a.s. (Škoda Storyboard)

Na novou Fabii jsme se opravdu hodně těšili. Ne snad, že bych chtěl nynější nejmenší model mladoboleslavské automobilky označit za ten nejzajímavější, jde ale minimálně v kontextu letošního roku o nejzajímavější novinku s okřídleným šípem ve znaku. A že toho humbuku kolem jejího představení bylo… Zkrátka a jednoduše byla nová Fabia již dlouho vyhlížena. Včera pak přišlo to, na co jsme dlouho čekali – oficiální představení této žhavé novinky. Měl bych chuť jako vždy na začátku tohoto typu článku říci: „A byli jsme u toho,“ pravda by to byla ale jen z části. Historicky vůbec poprvé jsme totiž byli i my, novináři, odkázáni pouze na virtuální svět. Premiéra čtvrté generace Škody Fabie proběhla výhradně on-line. I díky tomu, že jsme ji sledovali, vám nyní můžeme přinést ty nejzajímavější novinky, které s sebou přináší. Samozřejmě máme k dispozici všechny detailní informace. Tou nejzásadnější je zástavba modulární platformy MQB. Právě proto nás zajímalo, co vše tato pro model Fabia velmi důležitá novinka přinesla a co vše díky ní Fabia nyní vůbec poprvé nabídne. Podíváme se na exteriér, nahlídneme do na Škodu Auto doslova revolučního interiéru, pod kapotu a nebude chybět ani nějaká ta třešnička na dortu. Tak se na to pojďte podívat společně s námi.

 

Troška toho pozadí na úvod nejen k modulární platformě MQB A0

Původně, když jsem se připravoval na tento článek, jsem měl pocit, že odcházející generace je tu s námi už poměrně dlouho – že jednoduše už hodně zestárla. Skoro jsem žasl, když jsem si uvědomil, že jde v jejím případě o standardní modelový cyklus trvající 7 let a ani to vlastně není úplně moc. Zatímco ale Fabia dostala v roce 2018 facelift, sesterské modely (VW Polo a Seat Ibiza) rok před tím přezbrojili na úplně novou generaci a využili tolik opěvovanou modulární platformu MQB (v tomto případě A0), jejíž volba umožňuje v porovnání s původní nemodulární verzí PQ26 doslova zázraky. I proto se čas od času u Fabie třetí generace poslední roky objevoval přívlastek „zestárlá“. Dost bylo ale o historii a důležitosti Fabie jakožto jednoho z nejprodávanějších vozů své třídy i samotné automobilky. Nová Fabia výrazně narostla, dostala nejnovější technologie, úplně nový design i koncept interiéru. Skrývá pak minimálně jednu třešničku na dortu a s ještě jednou s odstupem času přijde. O čem všem je tedy řeč?

 

Nová ŠKODA FABIA je větší, úspornější a bezpečnější

22 let od premiéry prvního modelu FABIA uvádí společnost ŠKODA AUTO na trh čtvrtou generaci tohoto oblíbeného vozu. Ten je poprvé postaven na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a nabízí nejvelkorysejší prostor ve své třídě, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů. Nová FABIA se také může pochlubit tradičními přednostmi vozů ŠKODA, mezi které patří rozumný poměr ceny a užitné hodnoty, vysoká funkčnost a mnoho Simply Clever prvků. FABIA značně narostla a délkou 4 108 mm poprvé překonává hranici čtyř metrů. Objem zavazadlového prostoru, který byl i doteď největší ve své třídě, se zvětšil o dalších 50 l z 330 l na 380 l. Díky platformě MQB A0 je nová FABIA vybavena mnoha asistenčními systémy, které dosud nabízely spíše vozy vyšších tříd. Společně s vyšší torzní tuhostí karoserie tak FABIA přináší vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti. Sportovní vzhled podtrhují ostře řezané přední světlomety a zadní světla s moderní LED technikou, která zdobí krystalické prvky. V interiéru s novým designem upoutají pozornost symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou, horizontální dekorační lišty a digitální přístrojový panel nabízený na přání.

 

Exteriér: Emocionální vzhled a nové proporce

Čtvrtá generace modelu ŠKODA FABIA vyrostla. Má emotivnější vzhled, je větší, modernější a dále rozvíjí designový jazyk značky ŠKODA. Skulpturální tvary, dynamické proporce a ostře řezané přední světlomety a zadní světla vybavená LED technologií – to vše nabízí. Díky promyšleným prvkům, mezi které patří aerodynamická kola a aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod vzduchu na předním nárazníku, nabízí nová FABIA nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě cx 0,28. Malá designová novinka se nachází na předních dveřích, kde linie karoserie naznačují charakteristický trojúhelníkový tvar české vlajky. Ostře řezané přední světlomety, které standardně využívají LED technologii, dosahují až k masce chladiče. Full LED varianta nabízí intenzivnější potkávací a dálkové světlo a také přisvěcování v zatáčkách a při odbočování. Na přání jsou také nabízena Top LED zadní světla. Nová FABIA nabízí devět barev karoserie, mezi které patří také nové metalické odstíny oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odstíny šedá Graphite a černá Magic jsou také použity jako kontrastní barvy pro střechu, kryty vnějších zpětných zrcátek a rámeček masky chladiče. Nabídka kol zahrnuje 15″ ocelová kola a devět kol z lehké slitiny o průměru od 15″ do 18″. Vrcholnou variantou jsou na přání nabízená černá leštěná 18″ kola Libra z lehké slitiny.

 

revoluce v Interiéru: nárůst prostoru, přislíbený vyšší komfort a velké displeje

Nová ŠKODA FABIA nabízí díky rozvoru zvětšenému o 94 mm oproti předchozímu modelu ještě více místa především pro cestující na zadních sedadlech. Rozvorem 2 564 m překonává FABIA dokonce první generaci modelu OCTAVIA z roku 1996, která měla rozvor 2 512 mm. Nová FABIA bude při uvedení na trh dostupná ve dvou tradičních výbavových stupních Ambition a Style. Pocit prostornosti dále zvyšuje nový design interiéru. Šíři interiéru podtrhují symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a horizontální dekorační lišty v pěti různých barvách v závislosti na výbavovém stupni. Přední část přístrojové desky je čalouněna látkou s kontrastními švy. Nový design umocňují velké kulaté boční výdechy ventilace s chromovaným rámečkem a nové chromované vnitřní kliky dveří. Nové ambientní LED osvětlení, které je standardně součástí výbavového stupně Style, osvětluje dekorační lištu na přístrojové desce červenou a bílou barvou. Součástí ambientního osvětlení je také LED osvětlení středové konzoly vpředu, vnitřních klik předních dveří a LED čtecí lampičky vpředu a vzadu. Design interiéru završují volanty v novém designu. Kožený multifunkční volant a tříramenný sportovní multifunkční volant s pádly pro vozidla vybavená DSG jsou nabízeny na přání, stejně jako vyhřívaný volant a vyhřívané čelní sklo, které zaručuje dobrý výhled a vysokou úroveň bezpečí v zimních měsících.

Poprvé je ve voze FABIA k dispozici na přání digitální přístrojový panel s 10,25″ displejem. Řidič může individuálně nastavit a volit mezi jednotlivými režimy zobrazení. K dispozici je klasický layout, který vychází ze standardních analogových kruhových ukazatelů, moderní uspořádání, redukované, rozšířené zobrazení a také sportovní režim s otáčkoměrem uprostřed, které je součástí na přání dostupného sportovního paketu. Tzv. „virtuální kokpit“ také zobrazuje loga rádiových stanic, obaly hudebních alb a uložené fotografie volajících. Dále je možné na displeji zobrazit mapu navigace s lištou pro přiblížení. FABIA je standardně vybavena analogovým kokpitem s trojrozměrnými ciferníky, dodatečnými kruhovými ukazateli teploty chladicí kapaliny a aktuálního stavu nádrže a Maxi DOT displejem, který zobrazuje také navigaci a rozpoznané dopravní značky. Čtvrtá generace modelu FABIA nabízí také poprvé dvouzónovou klimatizaci Climatronic a výdechy ventilace na zadní straně středové konzoly pro klimatizaci zadních sedadel.

Představení modernizované Škody Fabia (2018): kosmetické změny k lepšímu

 

Konektivita: nejen displeje, ale i on-line přístup

Nová FABIA nabízí moderní infotainment systémy poslední generace s úhlopříčkou až 9,2″. Pomocí zabudované karty eSIM je vždy online, což umožňuje příjem internetového rádia nebo přístup k rozsáhlým mobilním online službám ŠKODA Connect nebo k novým aplikacím infotainmentu. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze připojit chytré telefony. Nabíjecí box pro smartphone umožňuje jejich bezdrátové nabíjení. Vrcholný infotainment Amundsen lze ovládat i gesty nebo pomocí digitální asistentky Laury. Základní systém Swing s barevným displejem o velikosti 6,5″ má vícedotykové ovládání, digitální DAB tuner a standardně čtyři reproduktory vpředu. Bolero s displejem o velikosti 8″ přináší bluetooth s hlasovým ovládáním a navíc dva reproduktory se surround funkcí v zadních dveřích. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay připojit chytré telefony.

 

Motory: lepší vlastnosti všech jednotek a jedno překvapení k tomu

Čtvrtá generace modelu FABIA nabízí čtyři motory nové generace Evo koncernu Volkswagen. Motory splňují přísnou emisní normu Euro 6d. Základním motorem modelu FABIA s pohonem předních kol je benzinový motor MPI s vícebodovým vstřikováním paliva. Tříválec 1,0 MPI má objem 1,0 l a nabízí výkon 59 kW (80 k). V porovnání s předchozím modelem vzrostl výkon o 4 kW (5 k). Motor byl vyvinut společností ŠKODA AUTO a je vyráběn v České republice. U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetru). Tento technicky inovativní proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepšímu rozdělení a lepšímu odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru.

Čtvrtá generace vozu ŠKODA FABIA nabízí také zcela novou vrcholnou motorizaci. Čtyřválcový motor 1,5 TSI má výkon 110 kW (150 k) a je vybaven aktivním řízením válců (ACT). Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO₂. Všechny motory TSI modelu ŠKODA FABIA jsou vybaveny filtrem pevných částic. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40l palivovou nádrží. V případě 50l nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje FABIA vybavená tříválcovými motory dojezdem více než 900 km v režimu WLTP.

TEST: Škoda Fabia – zlatá střední cesta pro všechny typy

 

Závěrem: „beeing simply clever“ není to jediné, na co se můžeme těšit

Ano, Škoda Auto nás nezapomněla upozornit na své inovativní prvky v oblasti praktičnosti svých vozů. Skoro bych si snad i dovolil tvrdit, že v tomto směru jde o lídra trhu. Poodkryl jsem novou vrcholnou jednotku, 1.5 TSI, jejíž zástavba mě jednak dosti překvapila a jednak jsem velmi zvědav na její chování právě ve Fabii. Tou druhou zajímavostí, o níž se teď nemluví především proto, že si budeme muset ještě počkat (zřejmě minimálně jeden rok), je minimálně v Čechách tolik oblíbená varianta kombi – ano, i ta by měla opravdu přijít a půjde tak o absolutní výjimečnost na současném trhu. Do té doby, než dorazí, bude v nabídce stále odcházející generace ve verzi Tour (jen varianta kombi). A co vše „simply clever“ tedy nová Fabia nabízí? O pořádek v interiéru se starají v odkládací schránce ve středové konzole nový upevňovací klip pro kreditní kartu nebo parkovací lístek a gumička sloužící jako držák tužky. Více flexibility přináší odnímatelný držák nápojů mezi předními sedadly. Stejně tak odkládací schránka u středového tunelu nabízí i cestujícím vzadu odkládací prostor pro drobnosti. Schránka se umístí mezi středovou konzolu a zadní sedadla a sama se přichytí. Oba tyto prvky jsou dostupné na přání ve výbavovém stupni Ambition a standardně ve verzi Style. Na přání dostupná je rovněž pružná odkládací schránka. Nachází se na boční straně zavazadlového prostoru a v případě potřeby ji lze roztáhnout pro uchycení předmětů v zavazadlovém prostoru. Dalším prvkem je sluneční clona, která se nabízí jako příslušenství pro panoramatickou střechu dostupnou na přání. Pokud není potřeba, lze ji složit na třetinu a uložit pod kryt zavazadlového prostoru. Novým prvkem ve voze FABIA je také sklopné opěradlo sedadla spolujezdce a také na přání dodávaný USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku, kterým lze například napájet palubní kameru, aniž by kabel narušoval výhled řidiče. Takže co? Pochybujete ještě o tom, že se máme na co těšit? Ač jde o nejmenšího zástupce značky a zároveň o nejnižší třídu, do níž se nyní Škoda Auto pouští, něco mi říká, že je nová Fabia novinkou, jejíž prvního prověření v praxi se prostě a jednoduše nemůžu dočkat…

Jan Novotný
(zdroj: ŠKODA AUTO a.s.)

Sdílet: