Modernizovaná Škoda Fabia: kosmetické změny k lepšímu
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýJsou dny, kdy se budíte sami. Důvodem může být třeba velké teplo, sluníčko svítící do očí, neodbytný domácí mazlíček nebo klidně nějaký bod v programu, na který se těšíte. Musím se přiznat, že to přesně takto mám skoro vždy, když přijde pozvánka na testování nějakého zajímavého auta. Nejinak je tomu i v případě naší domácí Škody Auto, která si mimochodem k dynamickým prezentacím vybírá vždy zajímavá místa. Občas ale i ve Škodovce musí představovat odborné veřejnosti auta, která na první pohled nevyčnívají z davu a jen tak někdo se za nimi neotočí. Je tak sporné, jak moc se mi opravdu dnes chtělo nebo nechtělo z postele. To ale ponechme stranou. Modernizací prošla mladoboleslavská trojka (v prodejích), a tou je model Fabia. My jsme mezi prvními dostali příležitost ji otestovat v okolí pražské Ruzyně, vyzkoušet podvozek na rozbitých českých cestách a potrápit jednolitry v provozu. Jak obstála a co vše je na ní nového? To jsem se vydal dnes zjistit…
První dojmy po příchodu: co že je nové?
Všichni tak nějak známe generační cyklus dnešních vozů. Také asi všichni tušíme, že se perioda obměn a modernizací pomalu ale jistě zkracuje. Až na Jihokorejce již dnes celkem předvídatelně modernizují své zástupce automobilky po 4 letech a za další 3 roky přichází kompletně nový vůz. Možná bych si snad poslední dobou ale pokládal otázku, jestli to ti Jihokorejci nedělají vlastně lépe. Mluvím především o rozsahu faceliftů, které byly v posledních letech představeny. Dnes přicházím ke staronové Fabii a byť je mi na první pohled jasné, že jde opravdu o nové auto, oproti odcházející verzi jsou změny opravdu spíše kosmetické. Nová je především grafika předních světlometů, jež mohou být nově za příplatek vybaveny komplet LED svítilnami. Světla v přední části navazují nově naprosto plynule na masku chladiče, jejíž žebrování je také pozměněno. Vzadu je pak opět pouze drobnou změnou jiná grafika zadních svítilen. Interiér všech dnes testovaných exemplářů zdobily prvky především vyšších specifikací. Na první pohled by tak šlo naše Fabie zařadit snad i do vyšších tříd, a to zejména díky povedeným sedadlům výbavových linií Style a Monte Carlo. Společnost nám dělaly mimo jiné i navigační systémy převzaté částečně z většího Rapidu. V neposlední řadě pak vypadá vcelku honosně i tříramenný volant, který je v případě Monte Carla perforovaný a prošívaný červeně. Studenou sprchu pak dá jen výčet použitých materiálů, který čítá především tvrdé a lesklé plasty. Obrazovka infotainmentu pak sice dobře vypadá, ale je vcelku malá, hůře čitelná a pod poměrně nepochopitelným (cca. centimetrovým) schodem od ostatních ovladačů.
Jízda: především litrový klid pro město
Už na začátku svého dnešního příběhu jsem si dovolil naznačit, že se budeme točit okolo „litrů“. Ne, nemám teď na mysli objem zavazadlového prostoru, který je v dané třídě jeden z největších a u Kombi zcela největší, ale spíše objem motorů. Ve všech vámi poptávaných výkonech dnes Fabia nabídne jen jeden objemový základ – jednolitr. Ano, slyšíte dobře. Pokud budete chtít šetřit, dostanete atmosférické 1.0 MPi, pokud snad chcete trochu závodit, nabídnou vám 1.0 TSI se 110 koňmi a také šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou automatickou převodovkou. Je pravda, že je Fabie malým autem. Do stejnojmenné třídy navíc zcela po právu stále patří. Teoreticky by tak šlo usuzovat, že takové auto nepotřebuje velký motor. Byla by to navíc asi pochopitelně pravda. Já si ale neodpustím jedno malé postesknutí nad absencí čtyřválce. Ač by šlo třeba jen o jednadvojku nebo ideálně jednačtyřku, jako alternativa k malý tříválcům by se určitě hodila. Na druhou stranu o něco menší a lehčí motor pomůže zatížení přední nápravy, což je kladně znát na chování auta při přejetí nerovností. Lze sice polemizovat nad reálnou úsporou kilogramů, ale nějaká tam určitě bude. Obecně je ale inovované TSI poměrně klidným motorem, což je milé překvapení. Zamrzí poněkud delší zpřevodování v případě manuální převodovky, kde při typické dvacítce při přejíždění retardérů motor na dvojku chcípá. Výhodou je pak úspora paliva při delších cestách na okreskách či rozumné jízdě na dálnici. Jako poměrně klidný hodnotím i podvozek, jemuž české silničky vůbec nevadí. Možná jde i o to nejpříjemnější zjištění dneška.
Závěrem: typická Škoda (v dobrém i zlém) se svěžím dechem
Snad mi příznivci Škodovky odpustí, že trochu házím její auta do jednoho pytle. Nic proti naší domácí automobilce nemám a zcela jednoznačně chápu, proč zaznamenává v posledních letech tak velký úspěch. Já bych si dovolil říci, že většina aut z Boleslavi sice nějak závratně nenadchne, ale ani nezklame / nezarmoutí. Podobně je tomu i u modernizované Fabie. City si tohle auto koupit asi nepůjdete. Hlavní devizou stále zůstává ta hromada prostoru, který uvnitř najdete, a to nejen pro zavazadla, ale i pro cestující. Úctyhodný komfort nabídne zejména pro posádku na předních sedadlech, slušný pak i pro dva vzadu (ve třech to kvůli užšímu rozchodu spíše nezkoušejte). Jednolitr z koncernu VW patří k těm lepším ve své kubatuře, byť by si asi zasloužil o něco kratší převodovku. Fabia dnešním dnem dospěla, je to zase o něco více plnohodnotné auto a troufl bych si říci, že na svou třídu nabídne opravdu hodně. Nechybí ani moderní technologie, a to všechno je zabaleno v nikoho neurážejícím designu. Otázkou je snad jen cena, kterou vzhledem k mrakům možností ve volitelné výbavě můžete dohnat mnohdy hodně vysoko. I tak ale věřím, že nová verze bez problému naváže na úspěchy předchozích generací a snad možná je i předčí.
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | Fabia Combi 1.0 TSI |
Výkon | 70 kW |
Točivý moment | 160 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1800 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 10.9 s |
Max. rychlost | 185 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 5000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 5 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 999 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5.5 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 6.9 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 5.3 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 5.8 l/100km |
Velikost nádrže | 45 l |
Emisní norma | Euro 6d-TEMP (WLTP) 36AG-AI |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 185/60R15 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1596 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1141 kg |
Přívěs s brzdami | 1000 kg |
Náklad | 455 kg |
Přívěs (bez brzd) | 560 kg |
modelová řada | |
Název generace | 5J |
Uveden | 08/18 |
Dveře | 5 |
Karoserie | Kombi |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 4262 mm |
Rozvor | 2470 mm |
Šířka | 1732 mm |
Prostor pro zavazadla | 530 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1395 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1482 mm |
Světlá výška | 135 mm |
Průměr otáčení | 10.4 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.