Ford S-MAX 2.0 EcoBlue: poslední mohykán a hlavně skvělé rodinné auto

Ford S-MAX 2.0 EcoBlue: poslední mohykán a hlavně skvělé rodinné auto

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jiří Simon

Na trhu s novými auty asi není třída, která by byla na evropském trhu více na ústupu než středně velká MPV. Ta velká jako Honda Odysey nebo Chrysler Voyager vlastně v Evropě oficiálně nejsou. A tak větší rodiny „už jen“ se třemi dětmi nemají moc na výběr, pokud nechtějí dodávku, ať už malou nebo velkou. Na výběr pak zbývají jen dvojčata od koncernu VW – Sharan a Alhambra, dále Renault Espace, který se mi popravdě líbil nejen prostorem, ale hlavně motoricky, a pak nám tu zbývá pouze dvojice od Fordu. A přede mnou tu stojí menší z nich, tedy Ford S-MAX, který mám tu čest dnes otestovat. Dokáže takové dnes už možná trochu staromilské auto v dnešní době okouzlit? Jaké jsou jeho přednosti, kolik prostoru reálně nabídne a jaké jsou další výhody či nevýhody jednoho z posledních pořádných MPV? To a mnohem více jsem chtěl zjistit i já…

 

Nejde o mladíka, ale stále je šik.

Současný S-MAX přišel na trh v roce 2015. I tak na mě popravdě zapůsobil designem karoserie. Nejde sice o žádný extra designerský drahokam, ale ve třídě MPV, kde byla většina zástupců hodně „krabiciózních“, má S-MAX opravdu líbivé tvary. Přední části dominuje typická mohutná Fordí maska, na kterou navazují LED světlomety se třemi pruhy LEDek denního svícení, jenž se mění v dynamické směrovky. Ve spodní části nárazníku obepínají chromované linky mlhová světla. Nad maskou chladiče najdeme ve středu uložen oválný znak Fordu, od něhož se táhnou po kapotě dvě linky až k čelnímu sklu. Další linie se táhne od jednoho rohu masky chladiče nad světlometem k A sloupku. Boční profil protíná linka v úrovni klik a ztrácí se v zadním sdruženém světlometu. Chromové linky táhnoucí se okolo celých oken ve spojení s modro šedou metalízou působí velmi elegantně. V zadní části nejvíce zaujmou zadní sdružené světlomety, které se stahují do silné chromové lišty uprostřed pátých dveří. Pod lištou je umístěn prolis pro otevírání dveří, který mně osobně přišel trochu nešťastně umístěný, spíše bych ho uvítal pod zmíněnou chromovou lištou nad registrační značkou. Navíc Ford S-MAXu přidal i dvě nefalšované chromované koncovky výfuku, které doplňují celkový vzhled zadních partií velkého MPV.

 

Především dostatek prostoru i ergonomické ovládání

Po otevření dveří na každého musí zapůsobit bohatý vnitřní prostor S-MAXe. Interiér je velmi vzdušný a velmi dobře zpracovaný, z kvalitních materiálů, které jsou příjemné na dotek. Výjimkou je však snad jen středový panel, na němž praští do oka nápis Sony a malá tlačítka umístěná po straně jako kdyby do S-MAXe ani nepatřila. Nad panelem s tlačítky je umístěn velký dotykový displej multimediálního centra s možností připojení Apple CarPlay a Android Auto. Na středovém tunelu se pak nachází otočný volič automatické převodovky, do jehož okolí, kdyby byl trochu menší a umístěný blíže k řidiči, by se vešlo mnoho dalších užitečných schránek. Na druhou stranu z pohledu opření ruky o loketní opěrku se volič nachází v ideálním místě. Popravdě se mi tato varianta ovládání automatické převodovky místo velké „páky“, která často překáží, zdá téměř dokonalá. Přístrojový štít nabízí zajímavé řešení kombinace digitálních a analogových ukazatelů. Displej palubního počítače dokáže řidiči přehledně zobrazit veškeré důležité informace přes volby tlačítka na volantu. Minimálně ze začátku mi přišlo trochu překombinované ovládání dvou různých voleb přes dva ovladače na každém rameni volantu zvlášť. Jednoduše řečeno je pravá část přístrojové desky ovládána tlačítka na pravé straně volantu a levá část nezávisle pak na levé části. Volant jako takový je jinak vcelku silný a dobře padne do ruky.

 

Rozsah vnitřního prostoru nejen pro zavazadla

Velkou předností S-MAXu je množství a velikosti odkládacích schránek, do kterých může rodič poschovávat hodně kontrabantu pro dětskou posádku. Přední sedadla s látkovým čalouněním na mě úplně nezapůsobila, na můj vkus byla příliš měkká a neměla dostatečné boční vedení. Příplatek za lepší sedadla v tomto případě může být dobré rozhodnutí. Ve druhé řadě jsou 3 samostatná sedadla, která lze posouvat podélně a navíc i naklápět pro větší pohodlí. Pás pro prostřední sedadlo je umístěn ve stropě, v kombinaci s dětskou sedačkou na krajním sedadle byl k němu přístup trochu složitější. Dveře dovolují jako u jednoho z mála vozů umístit dozadu tři plnohodnotné dětské sedačky s isofixem. Testovaný kus byl vybaven i třetí řadou sedadel. Jde o dvě malá sedadla umístěná v podlaze zavazadlového prostoru. Pouhým zatažením za šňůrku je lze jednoduše zvednout každé zvlášť. Samozřejmě se tím zmenší kufr na 285 litrů, ale na nouzové převezení teenagerů nebo na delší cestu s menšími dětí jsou více než dostačující. Zadní dvě řady sedadel lze jednoduše složit pomocí tlačítek přímo z kufru. Po složení obou řad sedadel lze S-MAXe použít i jako stěhováka s šířkou prostoru 1145 mm a délkou 2004 mm, kdy pojme skoro až neuvěřitelných 2020 litrů. Škoda jen, že vyndání roletky kufru chce trochu zkušeností s hrou tetris a navíc jej po vyjmutí není kam uložit, a tak to chce třeba garáž. Pokud je složena jen třetí řada, zavazadlový prostor pojme 965 litrů nákladu, a i to je na dnešní dobu úctyhodná hodnota.

 

Jízdní vlastnosti: rodinka jako v pelíšku

Pro rodinné vozy je v Evropě stále typický naftový motor a automatická převodovka a ani v případě našeho S-MAXe tomu není jinak. Pod kapotou tepe dvoulitrový naftový čtyřválec uložený napříč o výkonu 140 kW, tedy 190 koní a 400 Nm točivého momentu. Jednotka samozřejmě splňuje normu Euro 6.2. Sílu přenáší osmistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem, v našem případě pouze na přední kola. Pro dobrodružnější rodiny lze za příplatek přiobjednat i pohon všech kol. Převodovka má dva režimy, jak je dnes zvykem, Normal a Sport. Režim Normal je zapnut vždy po nastartování. Převodovka řadí hladce a přesně, navíc ani nijak zmateně nepřeřazuje. Jen mi přijde, že první 3 převodové stupně jsou poněkud slabší, než by si S-MAX zasloužil, ani při svižnějším sešlápnutí plynového pedálu bych alespoň ze začátku netipnul avizovaných 190 koní. Když pak přijde na vyšší stupně, výkon motoru je už rozeznatelný lépe. Protože máme v ruce rodinný vůz, od sportovního režimu lze čekat pouze lepší reakce na plynový pedál a řazení ve vyšších otáčkách. S-MAX s testovaným pohonem se nejlépe cítí při polykání dálničních kilometrů. A na tento typ jízdy je přizpůsobeno i nastavení podvozku, které je velmi komfortní a přitom pevné, velmi dobře odtlumí většinu nerovností na českých silnicích. K tomu se přidá i odhlučnění interiéru, které je při ohledu na vyšší stavbu na velmi vysoké úrovni. V kabině je příjemné ticho i při vysokých rychlostech. Musím přiznat, že to pro mě bylo velké překvapení, které jsem ocenil především při cestě s dětmi.

TEST: Ford Kuga PHEV – jak moc Kuga je verze do zásuvky?

 

Zaostřeno na jízdní komfort a hlavně prostornost

I přes nějakou dobu, co je S-MAX na trhu, nechybí všechny možné asistenty, jako je hlídání mrtvých úhlů, adaptivní tempomat anebo mnou oblíbená 360° kamera. Vyzkoušel jsem si i parkovacího asistenta, a to jak na podélné, tak na příčné parkování. Příčné je z mé strany bez výhrad, ale to podélné má určité rezervy. S-MAX potřeboval cca o 30 cm větší místo, než jsem zaparkoval bez asistence. V tomto testu překvapilo ještě hlasové ovládání, funkce, kterou standardně netestujeme. Shodou okolností jsme ale v podobnou dobu testovali jednoho tuzemského zástupce, který se moderní hlasovou asistentkou nestačí chlubit. A světe div se, americký Ford je při nejmenším intuitivnější a hlavně funkčnější i v tomto ohledu. Nakonec nesmím zapomenout Fordu pochválit adaptivní natáčecí LED Matrix světlomety, které osvítí silnici před vozem. S některými vozy jsem měl v tomto směru problém, že ne zcela dobře reagovaly na provoz na dálnici. S S-MAXem mě za 250 km po nočních dálnicích neproblikl jediný náklaďák jedoucí v protisměru. Po několika dnech strávených s S-MAXem, kdy jsem jej používal nejen jako stěhováka, ale i na výlet s celou rodinou a sousedy, (naloženi po střechu – tedy 4 dospělí, 3 děti vč. dvou šestiletých „cácor“ užívajících si jízdu v kufru). Jako vždy jsem se i dnes svěřený vůz snažil vyzkoušet do maxima a po ujetí cca 600 km se průměrná spotřeba ustálila na 7,2 l/100 km. Mimochodem se nám už hodně dlouho nestalo, že by ukazatel dojezdu po dotankování plné nádrže ukazoval čtyřciferné číslo. No a posuďte sami, není to dobrý výsledek?

 

Verdikt: především rodinný přítel 

I když je na S-MAXu trošku znát jeho věk, teda vlastně jenom v interiéru, jde stále o vůz, který má rozhodně co nabídnout. Vše je zaměřeno na rodinnou posádku. Nejvíce mě překvapilo ticho za jízdy, kdy na palubě mohou spát i děti s těmi nejcitlivějšími oušky. Neoplývá nejmodernějšími technologiemi a asistenty, u mnohých aut jsou ale spíše k vzteku. MPV u mě vždy měla své místo, dokonce jsem i o jednom uvažoval, než jsme si pořídili děti, nakonec u mě ale vyhrála potřeba zábavy za volantem nad rodinným pohodlím. Dnes bych se asi rozhodoval trochu déle, protože vozy jako S-MAX jsou nadmíru praktické. Bohužel podle toho, jak se vyvíjí trh a nejen velké sedany, jsou právě i velká MPV nahrazována SUV, která nebývají ani praktická, ani nikterak spořivá a dokonce většina z nich nedá nikterak okouzlující zážitek z jízdy. Pro ty z vás, kteří po takovém voze pokukujete, by možná stálo za to neotálet.

 

Jirka Simon

Technická specifikace

motor

ModelS-MAX 2.0 EcoBlue
Výkon110 kW
Točivý moment370 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách2000 RPM
Zrychlení 0-100km/h10 s
Max. rychlost198 km/h
PalivoNafta
Válců4
Maximální výkon při otáčkách3500 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaCommon Rail
Typ motoruTurbo
Objem1995 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)6 l/100km
Velikost nádrže63 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP (WLTP) 36AG-AI
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/55R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2555 kg
Prázdná hmotnost (EU)1901 kg
Přívěs s brzdami1800 kg
Náklad654 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generaceWA6
Uveden07/18
Dveře5
KaroserieVan
Třída vozidlaStřední třída (např. řada 3)

rozměry

Délka4796 mm
Rozvor2850 mm
Šířka1916 mm
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)2020 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1655 mm
Světlá výška148 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5
Max. počet sedadel7

Podobné vozy

Fiat Ducato
fiat Logo 2014ZAF 250
Body type
Autobus
Délka
4963 mm
Šířka
2050 mm
Výška
2254 mm
Rozvor
3000 mm
Hmotnost
2010 kg
Dveře
4
Porovnat
Renault Trafic
renault Logo 2021L/JL
Body type
Autobus
Délka
5080 mm
Šířka
1956 mm
Výška
1973 mm
Rozvor
3098 mm
Hmotnost
2041 kg
Dveře
4
Porovnat
Nissan Primastar
nissan Logo 20214/J4
Body type
Autobus
Délka
5080 mm
Šířka
1956 mm
Výška
1935 mm
Rozvor
3098 mm
Hmotnost
1992 kg
Dveře
4
Porovnat
VW Touran
vw Logo 20155T
Body type
Van
Délka
4527 mm
Šířka
1829 mm
Výška
1668 mm
Rozvor
2786 mm
Boot capacity
834 l
Hmotnost
1436 kg
Dveře
5
Porovnat
Dacia Jogger
dacia Logo 2022DJF
Body type
Van
Délka
4547 mm
Šířka
1784 mm
Výška
1674 mm
Rozvor
2897 mm
Boot capacity
160 l
Hmotnost
1280 kg
Dveře
5
Porovnat
Maxus Euniq 5
2023SV5A
Body type
Van
Délka
4825 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1800 mm
Rozvor
2800 mm
Hmotnost
1810 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Nutzfahrzeuge Transporter
2021ST
Body type
Autobus
Délka
4973 mm
Šířka
1941 mm
Výška
1907 mm
Rozvor
3124 mm
Boot capacity
469 l
Hmotnost
1941 kg
Dveře
5
Porovnat
VW Nutzfahrzeuge ID. Buzz
2022EB
Body type
Autobus
Délka
4712 mm
Šířka
1985 mm
Výška
1927 mm
Rozvor
2989 mm
Boot capacity
1121 l
Hmotnost
2487 kg
Dveře
5
Porovnat
KGM Musso
2025QK
Body type
Pick-up
Délka
5095 mm
Šířka
1950 mm
Výška
1840 mm
Rozvor
3100 mm
Hmotnost
2145 kg
Dveře
4
Porovnat
Ford Transit Connect
ford Logo 2024SK
Body type
Malý dodávkový vůz
Délka
4500 mm
Šířka
1855 mm
Výška
1856 mm
Rozvor
2755 mm
Dveře
4
Porovnat
Toyota Hilux
toyota Logo 2020AN1P
Body type
Pick-up
Délka
5325 mm
Šířka
1800 mm
Výška
1795 mm
Rozvor
3085 mm
Hmotnost
1960 kg
Dveře
2
Porovnat

Sdílet: