Zdroj úvodní fotky: Grand Automotive Central Europe Kft. (Nissan.cz newsroom)
Nissan Qashqai, otec městských crossoverů, přijíždí do ČR ve 3. generaci – víme vše důležité

Nissan Qashqai, otec městských crossoverů, přijíždí do ČR ve 3. generaci – víme vše důležité

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Grand Automotive Central Europe Kft. (Nissan.cz newsroom)

Nissan poslední léta nezažíval zrovna renesanci. Nelehká situace spojená s turbulentním odchodem někdejšího šéfa značky Carlose Ghosna byla ve vnímání Čechů (a nejen zákazníků značky) umocněna přenecháním českého zastoupení soukromé společnosti Grand Automotive, která do té doby na našem trhu nepůsobila a nebyla tak vyloženě předurčena k obratu směrem vzhůru. Jenže časy se mění a kde kdo už navíc zapomněl na velké eso v rukávu japonského Nissanu. Kdo byl totiž zakladatelem dnes tolik populárního segmentu městských crossoverů. Že jste zapomněli na Qashqai? Pak zbystřete. Nejen pro vás máme všechny důležité informace o jeho třetí generaci. Ta totiž právě v těchto dnech přijíždí na český trh a my jsme byli mezi prvními, kdo měli tu čest patřičně prozkoumat předprodukční exemplář. Už teď můžeme prozradit, že vypadá hodně lákavě, stejně tak jako přístup Grand Automotive a jejího kompletně nového zastoupení v ČR. Takže s čím vším (nejen) tato novinka přijíždí?

Společnost Grand Auto Central Europe, dovozce vozů Nissan do ČR, představuje v české premiéře Nissan Qashqai třetí generace. Od doby, kdy Nissan v roce 2007 tento segment založil, se v Evropě prodalo více než tři miliony těchto vozů. Podobně jako u jeho předchůdců byl nový Qashqai vyvíjen v Evropě a pro Evropu, když jeho vývoj vedl tým Nissan Technical Center Europe se sídlem v Cranfieldu, Bedfordshire (Velká Británie), zatímco design měl na starosti Nissan Design Europe se sídlem v centru Londýna.

 

Nepřehlédnutelné křivky a elegantní design

Třetí generaci lze na první pohled jasně identifikovat jako Qashqai. Jeví se ale především jako svalnatější, výraznější, s ostřejšími linkami a celkově modernější. Zvenčí nový Qashqai zaujme i prodlouženým rozvorem a impozantními 20palcovými koly z lehkých slitin, která se u tohoto modelu představují vůbec poprvé. Rozvor vozu se zvětšil o 20 mm a celková délka narostla o 31 mm. Došlo také k nepatrnému zvýšení výšky (+ 35 mm) a rozšíření vozu o 29 mm pro pevnější postoj a výsledný dojem z celkového designu. Vpředu zaujme zvětšená maska chladiče ve stylu Nissan V-Motion v chromovaném provedení se sekundární linkou v matném chromu. Doplněna je štíhlými, pokročilými Full LED matrix světlomety s charakteristickým podpisem LED denního svícení ve tvaru bumerangu.

 

Nepřeberné množství inovací v interiéru

Kabina nového Nissanu Qashqai je prostorná, vzdušná a pohodlná. Celý interiér působí díky novému bílému ambientnímu osvětlení harmonickým a uklidňujícím dojmem. Velká pozornost byla věnována také ergonomické a estetické kvalitě tlačítek a spínačů s vysoce kvalitní hmatovou odezvou, která dává uživatelům pocit jistoty. Celková kapacita zavazadlového prostoru se oproti předchozí generaci modelu zvýšila o více než 30 litrů, částečně díky tomu, že byla o 20 mm snížena podlaha v důsledku vylepšené konstrukce zadního zavěšení.

Nový Nissan Qashqai nabízí pokročilý informační a zábavní systém s širokým portfoliem připojených služeb, včetně snadné integrace chytrých telefonů, WiFi hotspot ve voze až pro sedm připojených zařízení a NissanConnect Services, specializovanou aplikaci, která umožňuje interakci s vozidlem a jeho monitorování na dálku. Větší 9palcová obrazovka systému NissanConnect s vyšším rozlišením je digitální bránou k navigaci, zábavě a nastavení vozidla a je kompatibilní jak s Android Auto, tak s Apple CarPlay.

Nová plně elektronická 12,3palcová TFT multi-informační obrazovka přístrojové desky s vysokým rozlišením nabízí výběr konfigurovatelných rozvržení pro zobrazení navigace, zábavy, informací o provozu nebo informací o vozidle, to vše ovládané novým dotykovým přepínačem na volantu. K digitálnímu pozadí TFT je přidána tradiční textura broušeného skla „Kiriko“ – přímý odkaz na japonskou DNA Nissanu. Inovativní nový 10,8palcový Head-Up displej (HUD) poskytuje největší úhlopříčku obrazu v segmentu. V zorném poli řidiče se přímo na čelní sklo promítají klíčové informace navigace, asistenčních systémů řidiče a informace o provozu.

 

Platforma CMF-C připravující Qashqai na nástrahy 21. století

Nový Qashqai je prvním novým modelem v Evropě, který využívá platformu CMF-C, jež představuje nejmodernější automobilovou a technologickou architekturu. V její konstrukci byly využity lehčí materiály a pokročilé lisovací a svařovací techniky umožňující zvýšení pevnosti, ale i snížení hmotnosti. Poprvé jsou také dveře zavazadlového prostoru modelu Qashqai vyrobeny z kompozitního materiálu, který šetří 2,6 kg. Přední a zadní dveře, přední blatníky a kapota jsou naopak z hliníku, což v součtu přináší ve srovnání s aktuální generací Nissanu Qashqai úsporu hmotnosti 21 kg. Karoserie vozu je celkem o 63 kg lehčí a o 41% tužší než původní model, což má pozitivní dopady na jízdní vlastnosti, komfort i kultivovanost a přináší to i vyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti.

S novou platformou CMF-C dostal nový Qashqai také jiné nastavení vzpěr MacPherson vpředu i vzadu. Zadní náprava je přitom u verzí s pohonem předních kol (až po velikost 19”) řešena systémem torzní příčky. Vyšší verze s koly o velikosti 20” a s pohonem všech kol budou pak vybaveny pokročilým víceprvkovým zavěšením typu Multilink. Vylepšeno bylo rovněž nastavení posilovače řízení, který nabízí lepší odezvu, lepší pocit kolem střední části rozsahu řízení a snížené tření.

 

V hledáčku moderních pohonů: 1.3 DIG-T mild hybrid ve dvou výkonových variantách

Mild hybridní systém nového modelu Qashqai je cenově dostupnější hybridní technologií, která poskytuje podporu točivého momentu, možnost delšího vypnutí motoru při volnoběhu, rychlé opětovné nastartování a režim plachtění až do zastavení (pouze Xtronic), se zlepšením úspory paliva i nižšími emisemi CO2 (-4 g/km).

Mild hybridní systém je spojen s osvědčeným a renomovaným zážehovým motorem 1.3 DIG-T, který byl představen v modelu Qashqai v roce 2018. Tento motor byl pro nový Qashqai dále vylepšen o 50 nově navržených komponentů a splňuje emisní normu Euro6-d Full. Agregát například dostal nový obtokový ventil pro rychlejší reakci turbodmychadla nebo nové vstřikovací trysky pro ještě jemnější rozprášení paliva. Benzinový motor 1.3 DIG-T je v nabídce se dvěma hodnotami výkonu – 138 k a 156 k, a to buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo s novou převodovkou Xtronic (pouze verze 156 k). Převodovka Xtronic nové generace nabízí lepší spotřebu paliva a pocit zrychlení díky vylepšením včetně systému zdvojeného olejového čerpadla (elektrické + mechanické). Také manuální převodovka byla vylepšena pro rychlejší, přímější a sportovnější pocit z řazení. Pohon všech kol bude k dispozici pouze u modelů s převodovkou Xtronic a výkonem 156 koní. Nový řídicí systém pohonu všech kol a volič jízdních režimů jsou intuitivnější a inteligentnější a přizpůsobují se vnějším podmínkám pomocí pěti jízdních režimů – Standard, ECO, Sport, Snow a Off-Road.

Srovnávací test: Nissan Qashqai vs. Renault Kadjar

 

E-POWER jako hodně netradiční přístup k čisté mobilitě

Nový Qashqai přinese zanedlouho do Evopy i ČR premiéru inovativního pohonu e-POWER. Systém e-POWER se skládá z vysoce výkonné baterie a integrovaného hnacího ústrojí složeného ze zážehového motoru o výkonu 157 koní, generátoru energie, měniče a elektromotoru o výkonu 187 k. Oproti použití systému e-POWER v modelu Note – nejprodávanějším japonském automobilu za poslední roky – kde je využit benzinový motor 1,2l nabíjející bateriovou jednotku a konečný výkon systému je 108 koní, byl e-POWER pro evropský trh upgradován použitím 1,5litrového zážehového motoru s konečným výkonem systému 140 kW (187 k).

zážehový motor slouží výhradně jako generátor elektrické energie, zatímco kola jsou poháněna elektromotorem. To znamená, že motor může vždy běžet v optimálním režimu, což vede k vynikající účinnosti a nižším emisím CO2 i spotřebě ve srovnání s tradičním spalovacím motorem. Systém má při tom pro potenciálního zákazníka ještě jednu velkou výhodu: pracuje s poměrně malou baterií, která nezabírá příliš mnoho prostoru – a navíc nijak dramaticky nezvyšuje cenu vozu. Podobně jako model LEAF i nový Qashqai e-POWER těží ze zcela nového zážitku z jízdy díky možnosti ovládat vůz jedním pedálem, a to prostřednictvím systému e-Pedal. Řidič se tak může rozjíždět, zrychlovat a zpomalovat pouze pomocí pedálu plynu. S tímto způsobem ovládání vozu řidič vystačí asi v 90% jízdních situací, to znamená, že pedál brzdy musí ve srovnání s běžným vozem použít jen v jednom z deseti případů.

 

I my se máme na co těšit…

Nový Qashqai se u autorizovaných dealerů Nissanu objeví koncem srpna nebo začátkem září tohoto roku a jeho cena bude začínat částkou 539 000 Kč. Víc toho zatím (bohužel) prozradit nemůžeme. Shrnutím prvních dojmů budiž naše pozitivní naladění. Ani v dnes už relativně dávných recenzích tohoto modelu pozitivismus nechyběl. Shodou okolností jeden exemplář první generace, velmi podobný tomu, jaký jsme měli možnost vidět vedle novinky, pár let patřil do naší motoristické rodiny a zkušenost to rozhodně nebyla špatná. Mrzí mě snad jen, že Nissan po boku dalších automobilek pomalu ale jistě upouští od dieselových motorizací, a to je o to smutnější, že právě diesely hrály u Qashqaie prim. Na druhou stranu se ale můžeme těšit na úplně nový e-POWER, který vypadá při nejmenším hodně zajímavě. Skoro mám strach, jak to všechno bude fungovat dohromady. To už bych ale předbíhal. I proto je potřeba si počkat, už to ale nepotrvá dlouho. Věřím, že právě s koncem léta budeme moci i my přinést první jízdní dojmy…

 

Jan Novotný

Technická specifikace

motor

ModelQashqai 1.3 DIG-T MHEV
Výkon116 kW
Točivý moment260 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1800 RPM
Zrychlení 0-100km/h9 s
Max. rychlost206 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5500 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1332 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)6 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)8 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)6 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)6 l/100km
Velikost nádrže55 l
Emisní normaEuro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/50R19
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1985 kg
Prázdná hmotnost (EU)1422 kg
Přívěs s brzdami1650 kg
Náklad563 kg
Přívěs (bez brzd)700 kg

modelová řada

Název generaceJ12
Uveden07/21
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4425 mm
Rozvor2665 mm
Šířka1835 mm
Prostor pro zavazadla504 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1447 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1625 mm
Průměr otáčení11 m
Sedadla5

Podobné vozy

Hyundai Tucson
hyundai Logo 2024NX4E
Body type
SUV
Délka
4510 mm
Šířka
1865 mm
Výška
1650 mm
Rozvor
2680 mm
Boot capacity
620 l
Hmotnost
1520 kg
Dveře
5
Porovnat
Vehicle icon
2025UK
Body type
SUV
Délka
4700 mm
Šířka
1890 mm
Výška
1710 mm
Rozvor
2680 mm
Boot capacity
703 l
Hmotnost
1498 kg
Dveře
5
Porovnat
Citroen C5 Aircross
citroen Logo 2022A
Body type
SUV
Délka
4500 mm
Šířka
1859 mm
Výška
1688 mm
Rozvor
2730 mm
Boot capacity
580 l
Hmotnost
1483 kg
Dveře
5
Porovnat
Ford Kuga
ford Logo 2019DFK
Body type
SUV
Délka
4614 mm
Šířka
1883 mm
Výška
1661 mm
Rozvor
2710 mm
Boot capacity
435 l
Hmotnost
1564 kg
Dveře
5
Porovnat
Suzuki S-Cross
suzuki Logo 2022JY
Body type
SUV
Délka
4300 mm
Šířka
1785 mm
Výška
1580 mm
Rozvor
2600 mm
Boot capacity
430 l
Hmotnost
1280 kg
Dveře
5
Porovnat
Toyota RAV4
toyota Logo 2019XA5
Body type
SUV
Délka
4600 mm
Šířka
1855 mm
Výška
1685 mm
Rozvor
2690 mm
Boot capacity
580 l
Hmotnost
1615 kg
Dveře
5
Porovnat
KIA Sportage
kia Logo 2022NQ5E
Body type
SUV
Délka
4515 mm
Šířka
1865 mm
Výška
1650 mm
Rozvor
2680 mm
Boot capacity
591 l
Hmotnost
1526 kg
Dveře
5
Porovnat
Dacia Bigster
dacia Logo 2025DJF
Body type
SUV
Délka
4570 mm
Šířka
1813 mm
Výška
1705 mm
Rozvor
2704 mm
Boot capacity
550 l
Hmotnost
1503 kg
Dveře
5
Porovnat
Mazda CX-30
mazda Logo 2019DM
Body type
SUV
Délka
4395 mm
Šířka
1795 mm
Výška
1540 mm
Rozvor
2655 mm
Boot capacity
430 l
Hmotnost
1395 kg
Dveře
5
Porovnat
Vehicle icon
2025CW
Body type
SUV
Délka
4450 mm
Šířka
1870 mm
Výška
1620 mm
Rozvor
2675 mm
Boot capacity
551 l
Hmotnost
1442 kg
Dveře
5
Porovnat
Hyundai Kona
hyundai Logo 2023SX2
Body type
SUV
Délka
4350 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1585 mm
Rozvor
2660 mm
Boot capacity
466 l
Hmotnost
1370 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet: