Nissan Qashqai, otec městských crossoverů, přijíždí do ČR ve 3. generaci – víme vše důležité
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Grand Automotive Central Europe Kft. (Nissan.cz newsroom)Nissan poslední léta nezažíval zrovna renesanci. Nelehká situace spojená s turbulentním odchodem někdejšího šéfa značky Carlose Ghosna byla ve vnímání Čechů (a nejen zákazníků značky) umocněna přenecháním českého zastoupení soukromé společnosti Grand Automotive, která do té doby na našem trhu nepůsobila a nebyla tak vyloženě předurčena k obratu směrem vzhůru. Jenže časy se mění a kde kdo už navíc zapomněl na velké eso v rukávu japonského Nissanu. Kdo byl totiž zakladatelem dnes tolik populárního segmentu městských crossoverů. Že jste zapomněli na Qashqai? Pak zbystřete. Nejen pro vás máme všechny důležité informace o jeho třetí generaci. Ta totiž právě v těchto dnech přijíždí na český trh a my jsme byli mezi prvními, kdo měli tu čest patřičně prozkoumat předprodukční exemplář. Už teď můžeme prozradit, že vypadá hodně lákavě, stejně tak jako přístup Grand Automotive a jejího kompletně nového zastoupení v ČR. Takže s čím vším (nejen) tato novinka přijíždí?
Společnost Grand Auto Central Europe, dovozce vozů Nissan do ČR, představuje v české premiéře Nissan Qashqai třetí generace. Od doby, kdy Nissan v roce 2007 tento segment založil, se v Evropě prodalo více než tři miliony těchto vozů. Podobně jako u jeho předchůdců byl nový Qashqai vyvíjen v Evropě a pro Evropu, když jeho vývoj vedl tým Nissan Technical Center Europe se sídlem v Cranfieldu, Bedfordshire (Velká Británie), zatímco design měl na starosti Nissan Design Europe se sídlem v centru Londýna.
Nepřehlédnutelné křivky a elegantní design
Třetí generaci lze na první pohled jasně identifikovat jako Qashqai. Jeví se ale především jako svalnatější, výraznější, s ostřejšími linkami a celkově modernější. Zvenčí nový Qashqai zaujme i prodlouženým rozvorem a impozantními 20palcovými koly z lehkých slitin, která se u tohoto modelu představují vůbec poprvé. Rozvor vozu se zvětšil o 20 mm a celková délka narostla o 31 mm. Došlo také k nepatrnému zvýšení výšky (+ 35 mm) a rozšíření vozu o 29 mm pro pevnější postoj a výsledný dojem z celkového designu. Vpředu zaujme zvětšená maska chladiče ve stylu Nissan V-Motion v chromovaném provedení se sekundární linkou v matném chromu. Doplněna je štíhlými, pokročilými Full LED matrix světlomety s charakteristickým podpisem LED denního svícení ve tvaru bumerangu.
Nepřeberné množství inovací v interiéru
Kabina nového Nissanu Qashqai je prostorná, vzdušná a pohodlná. Celý interiér působí díky novému bílému ambientnímu osvětlení harmonickým a uklidňujícím dojmem. Velká pozornost byla věnována také ergonomické a estetické kvalitě tlačítek a spínačů s vysoce kvalitní hmatovou odezvou, která dává uživatelům pocit jistoty. Celková kapacita zavazadlového prostoru se oproti předchozí generaci modelu zvýšila o více než 30 litrů, částečně díky tomu, že byla o 20 mm snížena podlaha v důsledku vylepšené konstrukce zadního zavěšení.
Nový Nissan Qashqai nabízí pokročilý informační a zábavní systém s širokým portfoliem připojených služeb, včetně snadné integrace chytrých telefonů, WiFi hotspot ve voze až pro sedm připojených zařízení a NissanConnect Services, specializovanou aplikaci, která umožňuje interakci s vozidlem a jeho monitorování na dálku. Větší 9palcová obrazovka systému NissanConnect s vyšším rozlišením je digitální bránou k navigaci, zábavě a nastavení vozidla a je kompatibilní jak s Android Auto, tak s Apple CarPlay.
Nová plně elektronická 12,3palcová TFT multi-informační obrazovka přístrojové desky s vysokým rozlišením nabízí výběr konfigurovatelných rozvržení pro zobrazení navigace, zábavy, informací o provozu nebo informací o vozidle, to vše ovládané novým dotykovým přepínačem na volantu. K digitálnímu pozadí TFT je přidána tradiční textura broušeného skla „Kiriko“ – přímý odkaz na japonskou DNA Nissanu. Inovativní nový 10,8palcový Head-Up displej (HUD) poskytuje největší úhlopříčku obrazu v segmentu. V zorném poli řidiče se přímo na čelní sklo promítají klíčové informace navigace, asistenčních systémů řidiče a informace o provozu.
Platforma CMF-C připravující Qashqai na nástrahy 21. století
Nový Qashqai je prvním novým modelem v Evropě, který využívá platformu CMF-C, jež představuje nejmodernější automobilovou a technologickou architekturu. V její konstrukci byly využity lehčí materiály a pokročilé lisovací a svařovací techniky umožňující zvýšení pevnosti, ale i snížení hmotnosti. Poprvé jsou také dveře zavazadlového prostoru modelu Qashqai vyrobeny z kompozitního materiálu, který šetří 2,6 kg. Přední a zadní dveře, přední blatníky a kapota jsou naopak z hliníku, což v součtu přináší ve srovnání s aktuální generací Nissanu Qashqai úsporu hmotnosti 21 kg. Karoserie vozu je celkem o 63 kg lehčí a o 41% tužší než původní model, což má pozitivní dopady na jízdní vlastnosti, komfort i kultivovanost a přináší to i vyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti.
S novou platformou CMF-C dostal nový Qashqai také jiné nastavení vzpěr MacPherson vpředu i vzadu. Zadní náprava je přitom u verzí s pohonem předních kol (až po velikost 19”) řešena systémem torzní příčky. Vyšší verze s koly o velikosti 20” a s pohonem všech kol budou pak vybaveny pokročilým víceprvkovým zavěšením typu Multilink. Vylepšeno bylo rovněž nastavení posilovače řízení, který nabízí lepší odezvu, lepší pocit kolem střední části rozsahu řízení a snížené tření.
V hledáčku moderních pohonů: 1.3 DIG-T mild hybrid ve dvou výkonových variantách
Mild hybridní systém nového modelu Qashqai je cenově dostupnější hybridní technologií, která poskytuje podporu točivého momentu, možnost delšího vypnutí motoru při volnoběhu, rychlé opětovné nastartování a režim plachtění až do zastavení (pouze Xtronic), se zlepšením úspory paliva i nižšími emisemi CO2 (-4 g/km).
Mild hybridní systém je spojen s osvědčeným a renomovaným zážehovým motorem 1.3 DIG-T, který byl představen v modelu Qashqai v roce 2018. Tento motor byl pro nový Qashqai dále vylepšen o 50 nově navržených komponentů a splňuje emisní normu Euro6-d Full. Agregát například dostal nový obtokový ventil pro rychlejší reakci turbodmychadla nebo nové vstřikovací trysky pro ještě jemnější rozprášení paliva. Benzinový motor 1.3 DIG-T je v nabídce se dvěma hodnotami výkonu – 138 k a 156 k, a to buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo s novou převodovkou Xtronic (pouze verze 156 k). Převodovka Xtronic nové generace nabízí lepší spotřebu paliva a pocit zrychlení díky vylepšením včetně systému zdvojeného olejového čerpadla (elektrické + mechanické). Také manuální převodovka byla vylepšena pro rychlejší, přímější a sportovnější pocit z řazení. Pohon všech kol bude k dispozici pouze u modelů s převodovkou Xtronic a výkonem 156 koní. Nový řídicí systém pohonu všech kol a volič jízdních režimů jsou intuitivnější a inteligentnější a přizpůsobují se vnějším podmínkám pomocí pěti jízdních režimů – Standard, ECO, Sport, Snow a Off-Road.
Srovnávací test: Nissan Qashqai vs. Renault Kadjar
E-POWER jako hodně netradiční přístup k čisté mobilitě
Nový Qashqai přinese zanedlouho do Evopy i ČR premiéru inovativního pohonu e-POWER. Systém e-POWER se skládá z vysoce výkonné baterie a integrovaného hnacího ústrojí složeného ze zážehového motoru o výkonu 157 koní, generátoru energie, měniče a elektromotoru o výkonu 187 k. Oproti použití systému e-POWER v modelu Note – nejprodávanějším japonském automobilu za poslední roky – kde je využit benzinový motor 1,2l nabíjející bateriovou jednotku a konečný výkon systému je 108 koní, byl e-POWER pro evropský trh upgradován použitím 1,5litrového zážehového motoru s konečným výkonem systému 140 kW (187 k).
zážehový motor slouží výhradně jako generátor elektrické energie, zatímco kola jsou poháněna elektromotorem. To znamená, že motor může vždy běžet v optimálním režimu, což vede k vynikající účinnosti a nižším emisím CO2 i spotřebě ve srovnání s tradičním spalovacím motorem. Systém má při tom pro potenciálního zákazníka ještě jednu velkou výhodu: pracuje s poměrně malou baterií, která nezabírá příliš mnoho prostoru – a navíc nijak dramaticky nezvyšuje cenu vozu. Podobně jako model LEAF i nový Qashqai e-POWER těží ze zcela nového zážitku z jízdy díky možnosti ovládat vůz jedním pedálem, a to prostřednictvím systému e-Pedal. Řidič se tak může rozjíždět, zrychlovat a zpomalovat pouze pomocí pedálu plynu. S tímto způsobem ovládání vozu řidič vystačí asi v 90% jízdních situací, to znamená, že pedál brzdy musí ve srovnání s běžným vozem použít jen v jednom z deseti případů.
I my se máme na co těšit…
Nový Qashqai se u autorizovaných dealerů Nissanu objeví koncem srpna nebo začátkem září tohoto roku a jeho cena bude začínat částkou 539 000 Kč. Víc toho zatím (bohužel) prozradit nemůžeme. Shrnutím prvních dojmů budiž naše pozitivní naladění. Ani v dnes už relativně dávných recenzích tohoto modelu pozitivismus nechyběl. Shodou okolností jeden exemplář první generace, velmi podobný tomu, jaký jsme měli možnost vidět vedle novinky, pár let patřil do naší motoristické rodiny a zkušenost to rozhodně nebyla špatná. Mrzí mě snad jen, že Nissan po boku dalších automobilek pomalu ale jistě upouští od dieselových motorizací, a to je o to smutnější, že právě diesely hrály u Qashqaie prim. Na druhou stranu se ale můžeme těšit na úplně nový e-POWER, který vypadá při nejmenším hodně zajímavě. Skoro mám strach, jak to všechno bude fungovat dohromady. To už bych ale předbíhal. I proto je potřeba si počkat, už to ale nepotrvá dlouho. Věřím, že právě s koncem léta budeme moci i my přinést první jízdní dojmy…
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | Qashqai 1.3 DIG-T MHEV |
Výkon | 116 kW |
Točivý moment | 260 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1800 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9 s |
Max. rychlost | 206 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 4 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1332 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 8 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 6 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 6 l/100km |
Velikost nádrže | 55 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 235/50R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1985 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1422 kg |
Přívěs s brzdami | 1650 kg |
Náklad | 563 kg |
Přívěs (bez brzd) | 700 kg |
modelová řada | |
Název generace | J12 |
Uveden | 07/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Nižší střední třída (např. Golf) |
rozměry | |
Délka | 4425 mm |
Rozvor | 2665 mm |
Šířka | 1835 mm |
Prostor pro zavazadla | 504 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1447 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1625 mm |
Průměr otáčení | 11 m |
Sedadla | 5 |
Podobné vozy









