Škoda Fabia: kandidát na čtenářské auto roku #2

Škoda Fabia: kandidát na čtenářské auto roku #2

Autor: Autohled.cz - Jan Nemrava · Fotografie: Škoda Auto, a.s. (Škoda Storyboard)

Pokračujeme pozvolna, to ale vůbec neznamená, že byste se neměli na co těšit. I v letošním roce vás totiž čeká MOTORVIZE Fans Award, v rámci něhož se po roční pauze způsobené pandemií vrací i osobní testování kandidátů nominovaných do ankety čtenářské auto roku. Ochuzeni nebudete ale nebudete ani o on-line verzi ankety, která při své loňské premiéře sklidila velký úspěch. Za sebou nyní máme první pozvánku (a zveřejnění podrobností) i představení prvního nominovaného kandidáta. Mou milou povinností je nyní představit další novinku, která se v kategorii mainstream bude prát o vaše hlasy. Kdo jiný by v anketě neměl chybět, než právě česká automobilka a její novinka (novinky). Na trhu má za sebou mnoho úspěchů a mimo jiné hlavně tři převelice oblíbené generace. Nyní přijíždí nabitá novými technologiemi nebo s řadou typických „simply clever“ prvků. Přivítejte novou Škodu Fabia, která se tímto stává kandidátem č. 2. Pojďme se společně podívat, co vše dostala její čtvrtá generace do vínku.

První seznámení

Čtvrtá generace vozu Škoda Fabia pokračuje ve svém velmi úspěšném příběhu. 22 let od premiéry má tento model dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím. Nová Fabia je poprvé postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a nabízí nejvelkorysejší prostor ve své třídě, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů. Od uvedení na trh v roce 1999 bylo prodáno více než 4,5 milionů vozů Fabia. Nejčastějším důvodem pro koupi byl přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty, nízké provozní náklady a velkorysý vnitřní prostor. Nová Fabia k tomu nabízí také velmi emocionální vzhled, vylepšené dynamické jízdní vlastnosti a mnoho nových asistenčních systémů. Škoda Fabia, která narostla a délkou 4 108 mm překonává hranici čtyř metrů, je poprvé postavena na modulární platformě MQB A0. Objem zavazadlového prostoru, který byl i doteď největší ve své třídě, se zvětšil o dalších 50 l na 380 l.

Čtenářské auto roku 2021 můžete vybrat i vy: tentokrát on-line i osobně při testování – hlasování zde

Díky více emocionálnímu vzhledu, novým proporcím a velkorysejšímu vnitřnímu prostoru představuje čtvrtá generace modelu FABIA, která poprvé překonává hranici čtyř metrů, rozvíjí designový jazyk značky ŠKODA. Skulpturální tvary, dynamické proporce a ostře řezané přední světlomety a zadní světla vybavená LED technologií dodávají vozu dynamický vzhled. Díky promyšleným prvkům, mezi které patří aerodynamická kola a aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod vzduchu na předním nárazníku, dosahuje nová FABIA nejnižšího součinitele odporu vzduchu ve své třídě cx 0,28.

Příď zdobí výrazná šestihranná maska chladiče a úzké ostře řezané přední světlomety, které dosahují až k masce chladiče a které standardně využívají LED technologii pro potkávací, dálkové i směrové světlo a světlo pro denní svícení. Bi-LED varianta, která je dostupná na přání, nabízí intenzivnější potkávací a dálkové světlo a také přisvěcování v zatáčkách a při odbočování.

 

Interiér – prostornost, nové prvky výbavy i bezpečnost

Interiér nového vozu Fabia kombinuje emocionální vzhled a ergonomické vlastnosti. Zároveň nabízí více místa a vyšší úroveň komfortu. V souladu s konceptem současných vozů Škoda zdobí interiér samostatně stojící obrazovka infotainmentu o velikosti až 9,2″ a svěží barvy. Novými prvky jsou velké kulaté boční výdechy ventilace a velký nápis Fabia po stranách obložení přístrojového štítu. Premiéru slaví také komfortní prvky známé spíše z vozů vyšší třídy jako například vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant. Při uvedení na trh bude Škoda Fabia k dispozici ve dvou výbavových stupních.

Nová Škoda Fabia patří díky až devíti airbagům k nejbezpečnějším vozům ve své třídě. Využití modulární platformy MQB A0 přineslo ještě vyšší úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, k čemuž přispěly také asistenční systémy, které byly dosud dostupné spíše pro vozy vyšší třídy. Poprvé nabízí Fabia Asistovanou jízdu 2.0, Automatické parkování, Asistenta jízdy v pruzích (Lane Assist), Rozpoznávání dopravních značek, Asistenta změny jízdního pruhu (Side Assist), Front Assist s prediktivní ochranou chodců a cyklistů a Asistenta pro manévrování (Manoeuvre Assist). Čtvrtá generace modelu Fabia může být vybavena až devíti airbagy.

Škoda AUTO zcela využila všech možností, které nabízí modulární platforma MQB A0 koncernu Volkswagen. Tato platforma umožňuje použití moderních asistenčních systémů, které jsou vyhrazeny spíše vozům vyšší třídy. Premiéru ve voze Fabia má díky tomu i sedm asistenčních systémů, které zvyšují bezpečnost a přináší vyšší úroveň komfortu.

Čtvrtá generace vozu Fabia v této tradici pokračuje a nabízí pět zcela nových Simply Clever prvků a osm prvků, které poprvé přebírá od větších sourozenců. V závislosti na dané výbavě disponuje nová Fabia až 43 praktickými prvky, které ulehčují každodenní používání vozu, což je více než kdy dříve. Nabídka sahá od klasických prvků značky Škoda, jako například škrabky na led s měřítkem pro kontrolu výšky dezénu pneumatik umístěné ve víčku palivové nádrže nebo deštníku ve dveřích řidiče, až po zcela nové prvky, které s minimálním úsilím udržují pořádek v interiéru a v zavazadlovém prostoru.

Nová Škoda Fabia: poprvé s modulární platformou MQB – co vše získala

 

Technika: nové motory i úctyhodná 4válcová vrcholná verze

Čtvrtá generace modelu Fabia nabízí čtyři moderní úsporné benzinové motory generace Evo. Škoda Fabia tak v porovnání s předchozím modelem rozšiřuje paletu pohonných jednotek. Širší než dosud je také výkonové spektrum, které sahá od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). V kombinaci s na přání dostupnou 50 litrovou nádrží, kterou Fabia nabízí poprvé, činí dojezd u tříválcových motorů více než 900 km v režimu WLTP. Na přání je možné model Fabia vybavit paketem pro špatné cesty se světlou výškou zvýšenou o 15 mm. Později bude k dispozici také sportovní podvozek s tužším naladěním podvozku a o 15 mm sníženou světlou výškou.

Všechny pohonné jednotky generace Evo jsou ještě úspornější než motory předchozí generace a splňují emisní normu Euro 6d. Novou vrcholnou motorizací, která bude k dispozici později, je 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Výkonové verze do 70 kW (95 k) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40 litrovou palivovou nádrží. V případě 50 litrové nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje Fabia vybavená tříválcovými motory dojezdem více než 900 km.

 

Ani tato žhavá novinka nemůže chybět ve Fans Award 2021 – dostane váš hlas?

Nutno říct, že tento model v naší redakci ještě tradiční týdenní test neabsolvoval. Kolegové již absolvovali první jízdy s tímto zásadním modelem domácí značky na její světové premiéře v Polsku a nadšení neskrývali. I proto nesmí nová Fabia v letošním ročníku ankety čtenářské auto roku chybět a určitě nemusíme zastírat, že jde o hodně žhavou novinku. I vy jí tak budete moct odevzdat svůj hlas (resp. body), a to už od této neděle, 17.10. on-line a 15 z vás taktéž osobně při závěrečném osobním testování 31.10. v areálu Motokáry Hořovice. Určitě proto zůstaňte s námi, už brzy se dozvíte, jak hlasovat, co můžete vyhrát a jak se stát plnohodnotným porotcem.  

 

Jan Nemrava
(z oficiální tiskové zprávy Škoda Auto, a.s.)

Sdílet: